معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

تفاهم نامه همکاری بین بانک توسعه بریکس و مرکز نوآوری بریکس

در تاریخ 14 ژوئن 2022 (24 خرداد ماه 1401) یادداشت تفاهمی‌بین مرکز نوآوری بریکس برای انقلاب صنعتی جدید (در شهر شیامن) و بانک توسعه جدید بریکس (در شانگهای) به امضا رسید.

براساس اعلام سایت China.org.cn در تاریخ 14 ژوئن 2022 (24 خرداد ماه 1401) یادداشت تفاهمی‌بین مرکز نوآوری بریکس برای انقلاب صنعتی جدید[1] و بانک توسعه جدید بریکس[2] به منظور تسهیل همکاری دو جانبه و ترویج توسعه مشترک کشورهای بریکس به امضا رسید. طبق این تفاهم نامه، دو طرف همکاری در زمینه‌های هوش مصنوعی، اینترنت صنعتی، حفاظت از محیط زیست و انرژی را از طریق تحقیقات مشترک، آموزش پرسنل و به اشتراک گذاری اطلاعات در زمینه زیرساخت‌ها و برنامه‌های پایدار در اولویت قرار خواهند داد.

بانک توسعه جدید بریکس از سال 2015 در کلانشهر شانگهای آغاز بکار کرده و در حال حاضر کشورهای عضو بریکس به انضمام بنگلادش (سپتامبر 2021) و امارات (اکتبر 2021) اعضای بانک هستند و مصر و اروگوئه نیز در فرآیند عضویت قرار دارند. شورای حکام بانک با عضویت نمایندگان همه اعضا، مهم‌ترین رکن اجرایی و تصمیم گیری در بانک هستند که امور مربوطه نیز از سوی رئیس بانک هدایت می‎‌شود. طبق استراتژی کلان بانک برای دوره پنج ساله 2022 تا 2026 که در تاریخ 19 می‌به تصویب رسیده، عملیات بانک در طی سال‌های پیش رو بر حوزه انرژی پاک و بهره‌وری، زیرساخت حمل و نقل، آب و فاضلاب، حفاظت از محیط زیست، زیرساخت‌های اجتماعی، دیجیتال و هوش مصنوعی متمرکز خواهد بود. در طول این دوره 30 میلیارد دلار از ترازنامه بانک از طریق وام، سرمایه‌گذاری و سهام به پروژه‌ها اختصاص خواهد یافت.

مشارکت بریکس در انقلاب صنعتی جدید در جریان سومین نشست وزرای صنعت و فناوری اعضا در جولای 2018 مورد توافق قرار گرفت. آقای شی رئیس جمهور چین در نوامبر 2020 در جریان دوازدهمین اجلاس سران بریکس، تأسیس مرکز نوآوری این مشارکت در شیامن را اعلام و این مرکز از دسامبر همان سال آغاز بکار کرد. ساخت منطقه ویژه اقتصادی با کیفیت بالا، مدرن و بین‌المللی در شهر شیامن مد نظر دولت چین است که ایجاد این مرکز به رونق آن کمک می‌کند. در سال 2021، تجارت خارجی شیامن با اعضای بریکس با 20.7 درصد افزایش به 11.6 میلیارد دلار رسیده و تاکنون بیش از 2 میلیارد دلار قرارداد سرمایه‌گذاری در قالب این مرکز نوآوری به امضا رسیده است.

[1]  BRICS Partnership on New Industrial Revolution (PartNIR) Innovation Center

[2]  BRICS New Development Bank (NDB)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما