معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه اول اردیبهشت 1401 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وام 150 میلیون دلاری بانک جهانی به قرقیزستان

بانک جهانی 150 میلیون دلار وام به قرقیزستان ارائه می‌کند. قرارداد اعطای این وام در دیدار عاقلبیک جاپاروف، رئیس هیئت وزیران جمهوری قرقیزستان، با مقامات بانک جهانی در واشنگتن به امضا رسید. در این دیدار همچنین طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله اولویت‌های توسعه‌ای قرقیزستان، حمایت بانک جهانی از سرمایه انسانی و اصلاحات بخش انرژی و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر در این کشور مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس این قرارداد، ۵۰ میلیون دلار به توسعه استان باتکن و ۱۰۰ میلیون دلار به بهبود خدمات آبرسانی در بحبوحه تغییرات اقلیمی اختصاص خواهد یافت.

(خبرگزاری خبر، ۲۰ آوریل ۲۰۲۲)

قرقیزستان در سال‌های 2020 تا 2022 چقدر وام گرفته است؟

وزارت دارایی جمهوری قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد از اکتبر 2020 تا آوریل 2022 مقامات این کشور قراردادهایی به ارزش 758.3 میلیون دلار در زمینه توسعه با شرکای بین‌المللی این کشور امضا کرده‌اند که 291.5 میلیون دلار آن به‌صورت کمک‌هزینه و 466.8 میلیون دلار به‌صورت وام بوده است.

(خبرگزاری کاکتوس، 23 آوریل 2022)

وزیر اقتصاد: قرقیزستان مسیر احیای صنعت را انتخاب کرده است

به گزارش خبرگزاری وچرنی بیشکک، دانیار امانگلدیف، وزیر اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقزیستان، در نشست «آسیای مرکزی: فضایی برای پیشرفت فناوری» که در تاشکند برگزار شد گفت: «قرقیزستان به طور دائم در حال انجام اقدامات ضدبحران در اقتصاد برای بهسازی وضعیت صنعت در کشور است. قرقیزستان نقش راهگذر ترانزیتی را برای محصولات چینی به خود اختصاص داده است. بخش صنعت ما را صنایع معدنی سر پا نگه داشته است. در مقایسه با سال ۱۹۹۱ تعداد شرکت‌های صنعتی در قرقیزستان ۲ برابر کاهش یافته و از سال ۲۰۰۰ قرقیزستان به واردات وابسته شده است.»

امانگلدیف افزود امروزه مسیری برای احیای حجم تولیدات صنعتی در قرقیزستان انتخاب شده است. بخش‌های اصلی تولید صنعتی این کشور می‌تواند تولید قطعات یدکی ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای آن‌ها و نیز صنایع سبک باشد. به گفته وی، دولت هم‌اکنون به دنبال ساخت کارخانه فراوری پنبه در جلال‌آباد و راه‌اندازی کارخانه نخ، کارخانه نساجی، کارخانه ساخت ماشین‌آلات و تراکتورسازی و همچنین کارخانه تولید روغن است.

(خبرگزاری وچرنی بیشکک، ۲۶ آوریل ۲۰۲۲)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما