معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته نخست خرداد 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

ارزش معاملات تجاری در هفته نخست خرداد 1401 در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 44 میلیون دلار رسید. بازرگانانی از کشورهای سوییس، ترکیه، ازبکستان و افغانستان محصولات مجتمع پالایشگاهی نفت ترکمن‌باشی از قبیل سوخت هواپیما، گاز مایع، سوخت دیزل، پلی‌پروپیلن، نفت کوره و روغن پایه را خریداری نمودند. افزون بر آن، بازرگانانی از کشور چین گازوئیل تولید شده در مجتمع پالایشگاهی نفت سیدی و نمایندگان گروه‌های تجاری کشورهای افغانستان و امارات متحده عربی نیز گاز مایع تولیدی کارخانه ترکمن‌گاز را خریداری کردند.

تجار کشورهای روسیه و ترکیه محصول الیاف نخ را خریداری کردند. بازرگانان کشور ترکیه الیاف نخ را به بهایی نزدیک به 4 میلیون منات خریداری نمودند. در هفته آغازین خرداد 1401 در مجموع 137 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

افتتاح کارخانه تولید کربن سیاه در ولایت ماری

به گزارش نشریه «ترکمنستان»، کارخانه جدید تولید کربن سیاه در ولایت مرو افتتاح شد. این واحد تولیدی متعلق به بخش خصوصی در زمینی به مساحت 9.9 هکتار ساخته شده و ظرفیت تولید 3000 تن کربن سیاه را در سال دارد. با راه اندازی این مجموعه حدود صد شغل جدید ایجاد شده است.

کربن سیاه کمابیش به تمام پلیمرها برای بهبود مقاومت در برابر آب و هوا و از جمله محافظت در برابر اشعه ماورای بنفش افزوده می‌شود. علاوه بر این، در صنایع متالورژی، برق، چاپ، رنگ و لاک، صنایع سبک، تجهیزات چاپ و تکثیر، تولید گریدهای ویژه کاغذ و همچنین در سلول‌های گالوانیکی که منبع انرژی برای دستگاه‌های مختلف الکترونیکی است به کار می‌رود. کربن سیاه در صنعت ساختمان نیز به عنوان جزئی از ترکیبات بتنی، سیمانی، بتن آسفالتی و غیره کاربرد دارد.

تولید روغن کلزا در ترکمنستان

یک شرکت خصوصی در منطقه تجن استان آخال ترکمنستان خط تولید روغن کلزا راه‌اندازی نموده است. یکی از مدیران این شرکت به نشریه «بیزنس» می‌گوید: «روغن کلزا به اندازه روغن کنجد و زیتون مغذی است و ویتامین‌های آن از ویتامین‌های روغن پنبه دانه و روغن آفتابگردان مفیدتر است.» به گفته وی، این شرکت در سال 2021 حدود 30 هزار لیتر روغن نباتی تولید کرده و در سال 2022 در پی افزایش تولید کلزا در ترکمنستان و صادرات این محصول است.

تولید بیش از 11 هزار تن آرد در یک کارخانه آرد در ترکمن‌آباد

یک کارخانه آرد در ترکمن‌آباد در سه ماه آغازین سال 2022 نزدیک به 11630 تن آرد تولید کرده که از این مقدار 3847 تن آرد اعلا و 7783 تن آرد درجه‌یک بوده است. به گزارش جیحون‌نیوز، 45 تن بلغور و 3 هزار و 514 تن سبوس نیز در این کارخانه تولید شده است. این شرکت ظرفیت تولید 80 هزار تن آرد گندم را در سال دارد و تجهیزات سیلوی آن می‌تواند تا 100 هزار تن غلات را ذخیره کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما