معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

روایت رسانه‌های بلوچستان از برگزاری نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی پاکستان و ایران و دستاوردهای آن

نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی پاکستان و ایران با محور توسعه مناسبات بازرگانی ، تجارت مرزی و تسهیل امور گمرکی و حمل و نقل در روزهای 9 و 10 خرداد در زاهدان برگزار شد. در پایان یک تفاهم‌نامه 32 ماده ای فیمابین دو استان مرزی و با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور همسایه به امضاء رسید.

محمد صادق مدیر کل گمرکات ایالت بلوچستان پاکستان که ریاست هیات پاکستانی را بر عهده داشت، به همراه ایرج حسن‌پور سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان و رییس هیات ایرانی این تفاهم نامه را پس از ۲ روز مذاکرات مستمر و فشرده در شهر زاهدان امضاء کردند.

در این نشست دو روزه فدا حسین دشتی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کویته بلوچستان، حاجی ایوب مریانی معاون اول اتاق بازرگانی و صنایع بلوچستان، امجد علی صدیقی نایب رئیس این اتاق، ارشد حبیب خان ، خیال محمد، عمر شهریار از مسئولین اداره گمرگ ایالت بلوچستان و عصمت الله معاون وزیر شیلات ایالت بلوچستان به همراه دیگر مقامات ایرانی حضور داشتند.

در طی نهمین نشست کمیته مذکور یک کمیته شش نفره متشکل از مقامات گمرکی، مرزی و تجاری تشکیل شد. این کمیته وضعیت اجرای تصمیمات کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. اولین نشست این کمیته در جولای 2022 در پاکستان و نشست بعدی آن نیز در ایران برگزار خواهد شد.

بر اساس این تفاهم نامه، هر دو طرف در مورد عملیاتی کردن تجارت استراتژیک پنج ساله در زمینه حمل و نقل، افزایش مبادلات تهاتری، ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک و همچنین کاهش تعرفه‌های گمرکی توافق کردند.

طبق این تفاهم نامه مقامات گمرک پاکستان و ایران یک خط ارتباطی را نیز به منظور تسهیل مسائل و حل مشکلات بازرگانان دو طرف ایجاد خواهند کرد.

طرفین در این نشست بر راه اندازی بازارچه‌های مرزی، دسترسی سرمایه گذاران به مناطق ویژه اقتصادی برای تجارت و رفع تمامی موانع تجارت دو جانبه برای دستیابی به اهداف عملیاتی تجارت استراتژیک پنج ساله تاکید کردند. طبق این توافق قرار است شش بازارچه مرزی در مرز بین ایالت بلوچستان پاکستان و استان سیستان و بلوچستان ایران ایجاد شود.

اجرای کامل این تفاهم نامه نه تنها باعث ارتقای فعالیت های تجاری بین دو کشور می‌شود، بلکه به ایجاد فرصت های شغلی گسترده برای مردم مناطق مرزی در سوی مرز نیز کمک خواهد نمود.

این تفاهم نامه همچنین به ایجاد سریع بازارهای مرزی مشترک برای تقویت مبادلات اقتصادی فرامرزی و تلاش ها برای جلوگیری از تجارت غیرقانونی مرزی را تضمین می‌کند. همچنین دوطرف بر افزایش گذرگاه‌های مرزی برای تسهیل در رفت و آمد و تجارت مرزی تاکید کردند.

طرف پاکستانی در این نشست اطمینان داد ارتقای تجارت دوجانبه باعث رونق اقتصادی دو کشور برادر خواهد شد. اعضای اتاق بازرگانی و صنایع بلوچستان همیشه نقشی حیاتی در ارتقای تجارت قانونی بین پاکستان و ایران ایفا کرده‌اند و به همین دلیل شایسته تقدیر هستند.

مقامات گمرک ایران نیز با اشاره به عزم جدی دو طرف بر تقویت و گسترش روابط اقتصادی، آمادگی خود را برای رفع موانع از سر راه توسعه مبادلات تجاری دو کشور همسایه اعلام کردند.

در پایان بنا به توافقات انجام شده مقرر گردید، دهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی بین سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان در مهرماه سالجاری به میزبانی پاکستان در بندر گوادر برگزار شود.

 

منبع: رسانه‌های نوشتاری ایالت بلوچستان (12 خرداد)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما