معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بازارچه مرزی خراسان شمالی و ترکمنستان افتتاح می‌شود

دکتر مهدی صفری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ایجاد بازارچه و گذرگاه مرزی بین خراسان شمالی و کشور ترکمنستان گفت بازارچه مرزی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان افتتاح می‌شود.

روایت رسانه‌های بلوچستان از برگزاری نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی پاکستان و ایران و دستاوردهای آن

نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی پاکستان و ایران با محور توسعه مناسبات بازرگانی ، تجارت مرزی و تسهیل امور گمرکی و حمل و نقل در روزهای 9 و 10 خرداد در زاهدان برگزار شد. در پایان یک تفاهم‌نامه 32 ماده ای فیمابین دو استان مرزی و با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور همسایه به امضاء رسید.

تأثیر جنگ سوریه بر تجارت خارجی آناتولی جنوب شرقی ترکیه

در حالیکه بعد از جنگ سوریه صادرات ترکیه به سوریه کاهش یافته است، اما صادرات منطقه آناتولی جنوب شرقی به سوریه افزایش یافته است. صادرات در سال 2006 میلادی 69 میلیون و 914 هزار و 704 دلار بوده است که تا سال 2011 (شروع جنگ) به رقم 190 میلیون و 331 هزار و 623 دلار افزایش یافته است. در دوران جنگ بیشترین صادرات آناتولی جنوب شرق به سوریه در سال 2015 اتفاق افتاده و به رقم 539 میلیون و 532 هزار و 739 دلار رسیده است. در سال 2018 نیز رقم صادرات 549 میلیون و 994 هزار و 634 دلار بوده است. از دلایل مهم افزایش صادرات آناتولی جنوب شرق به سوریه برخلاف کاهش صادرات ترکیه می‌توان، نزدیکی به مرز سوریه و نیاز به مواد اولیه بعد از جنگ در سوریه را نام برد. آناتولی جنوب شرقی نیز زیرساخت و توانایی برآوردن این نیازها را دارد.

برگزاری نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی بریاست معاون اول رئیس جمهور

معاون اول رئیس جمهور گفت: صادرات غیرنفتی به منظور تامین ارز مورد نیاز کشور و افزایش تولید داخلی و اشتغال زایی اولویت اصلی اقتصاد است. صادرات غیرنفتی، اولویت اصلی برای تامین ارز و افزایش تولید