معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته سوم خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

انتقاد پارلمان بلوچستان  از عدم تکمیل پروژه‌های برق در ایالت 

پارلمان ایالت بلوچستان نسبت به عملکرد شرکت تامین برق کویته و تأخیر در اجرای پروژه‌های برق علیرغم تخصیص به موقع بودجه انتقاد نمود.

فرآوری خرما در منطقه پنجگور بلوچستان

پاکستان در رتبه پنجم فهرست کشورهای تولید کننده خرما در جهان قرار دارد. شورای تحقیقات کشاورزی پاکستان سهم پاکستان از تولید خرمای جهان را 7 درصد تخمین زده است. ایالت بلوچستان بزرگترین تولید کننده خرما در پاکستان است. حدود 53 درصد خرمای پاکستان در مناطق پنجگور و تربت بلوچستان به عمل می آید. 20 هزار هکتار زمین کشاورزی در ایالت به خرما اختصاص داشته و 70 درصد جمعیت محلی از این طریق امرار معاش می‌کند. براساس گزارش هیئت سرمایه گذاری و تجارت بلوچستان، در سال 2020 حدود 225000 تن خرما در  این ایالت برداشت گردید و پاکستان به بزرگترین صادرکننده خرما به ژاپن در همان سال تبدیل شد.

 کاهش بودجه توسعه ایالت های پنجاب و بلوچستان در بودجه سال مالی جدید

کمیته هماهنگی برنامه سالانه در بودجه توسعه تلفیقی ایالت ها و دولت فدرال، بودجه عمرانی ایالت پنجاب را 45.72 میلیارد روپیه و بودجه دولت بلوچستان را 48.43 میلیارد روپیه کاهش داد. این کمیته 800 میلیارد روپیه برای فدرال و 1384 میلیارد روپیه برای بودجه عمرانی ایالت ها در سال مالی آینده در نظر گرفته است. مبلغ 585 میلیارد روپیه برای ایالت پنجاب، 355 میلیارد روپیه برای ایالت سند، 300 میلیارد روپیه برای خیبرپختونخواه و 143 میلیارد روپیه برای بخش عمرانی ایالت بلوچستان در سال آینده در نظر گرفته شده است. بودجه توسعه سالانه دولت بلوچستان در سال مالی جاری 191 میلیارد روپیه می‌باشد. پروژه‌های آموزش عالی، انرژی و زیرساخت های جاده ای در اولویت برنامه‌های توسعه قرار گرفته اند و طی چند روز آینده برای تصویب به شورای اقتصاد ملی ارائه می‌شود.

آمار کسری بودجه بانک مرکزی پاکستان

براساس داده‌های پورتال بانک مرکزی پاکستان، کسری بودجه در سال مالی 22-2021 از مرز 13 میلیارد دلار گذشت. داده‌های مربوط به پرداخت‌های معوقه ماهانه نشان می‌دهد که کسری حساب در ماه‌های سپتامبر 2021 تا ژانویه 2022 بیش از یک میلیارد دلار در ماه بوده است. این کسری که در ژانویه 2022 به 2.5 میلیارد دلار رسید، در ماه فوریه به 519 میلیون دلار کاهش یافت و از آن پس از مرز یک میلیارد دلار فراتر نرفته است.

ذخایر ارزی بانک مرکزی نیز از 20.1 میلیارد دلار در 31 آگوست 2021 به 10.5 میلیارد دلار در 30 آوریل 2022 کاهش یافته است. دولت پاکستان واردات برخی اقلام را ممنوع نموده، اما هزینه سوخت وارداتی همچنان رو به افزایش است. واردات کالاهای غیرنفتی که در ژانویه 2022 حدود 1.12 میلیارد دلار بود، در ماه فوریه به 160 میلیون دلار کاهش یافت. واردات غیرنفتی در سال مالی جاری در مجموع به 5.1 میلیارد دلار کاهش یافته اما‌ واردات سوخت در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2022 حدود 700 میلیون دلار افزایش داشته است.

 یکسان سازی بهای مصرف گاز در کشور

تنها چند روز پس از افزایش قیمت‌های بنزین و برق، سازمان تنظیم نفت و گاز پاکستان با افزایش 45 درصدی یعنی 854.52 روپیه در هر واحد قیمت‌ گاز در سال مالی آینده موافقت نمود. این افزایش قیمت درآمد 261 میلیارد دلاری برای دولت فدرال به همراه خواهد داشت. این سازمان از دولت درخواست نمود تا نرخ ثابت گاز برای همه مصرف‌کنندگان به طور یکسان اعمال شود. در این صورت نرخ گاز برای مصرف کنندگان خانگی و بخش های تجاری خاص مانند نانوایی‌ها در ماه جولای 2022 بیش از 600 درصد افزایش خواهد یافت. مصرف‌کنندگان خانگی در حال حاضر ماهیانه 121 روپیه در هر واحد برای مصرف حداکثر 0.5 متر مکعب گاز پرداخت می‌کنند که براساس میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند. سازمان تنظیم نفت و گاز پاکستان اعلام نمود نرخ متفاوت فروش گاز در سال گذشته منجر به انباشت کسری درآمد کل شرکت‌های گاز شده است و تنها کسری شرکت گاز سوئی شمالی حدود 265 میلیارد روپیه می‌باشد. با این حال دولت فدرال می‌تواند از این سازمان بخواهد نرخ‌های مختلف گاز را برای دسته‌های مختلف مصرف‌کننده در نظر گرفته و تفاوت قیمت ها را به سایر دسته‌های مصرف کننده مانند بخش تولید برق، سیمان و دیگر بخش های تجاری منتقل کند.

 کاهش ذخایر گاز در کشور

وزارت نیرو طی گزارشی به کمیته دائمی انرژی سنا اعلام نمود بدهی بخش گاز به 1500 میلیارد روپیه رسیده و ذخایر گاز در کشور سالانه حدود 9 درصد کاهش می یابد. در سال مالی 21-2020، میانگین عرضه گاز تقریباً 995 میلیون فوت مکعب در روز بود که در ماه می 2022 به 875 میلیون فوت مکعب در روز رسید.

لازم به ذکر است پاکستان نهمین واردکننده گاز مایع در جهان است و بیش از 50 درصد گاز مایع مورد نیاز خود را از طریق قراردادهای بلندمدت وارد می‌کند. هزینه واردات گاز مایع پاکستان در 10 ماه سال مالی 2022 با 83 درصد افزایش به 3.7 میلیارد دلار رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما