معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم اردیبهشت 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

اندازه معاملات تجاری در هفته چهارم اردیبهشت 1401 در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 34 میلیون دلار رسید. بازرگانانی از کشورهای اتریش و امارات متحده عربی و افغانستان محصولات مجتمع پالایشگاهی نفت ترکمن‌باشی را خریداری نمودند. افزون بر آن، بازرگانانی از کشورهای روسیه، صربستان، امارات متحده عربی، ترکیه و قرقیزستان محصولاتی از قبیل الیاف نخ، پارچه‌های پرزدار رنگی و ریشه گیاه شیرین‌بیان را خریداری نمودند.

نمایندگان گروه‌های تجاری کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، قزاقستان و افغانستان محصولات الیاف نخ و قالی‌های دستباف را به ارزش بیش از 30 میلیون و 145 هزار منات خریداری نمودند. در این هفته روی‌هم‌رفته 43 معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

افزایش شمار کارت‌های بانکی در سال 2022

بنا بر گزارش بانک مرکزی ترکمنستان، از ابتدای سال 2022 تا اول آوریل، بانک‌های این کشور 52 هزار و 33 کارت بانکی برای مشتریان خود صادر کرده‌اند. در این دوره شمار کارت‌های بانکی معتبر در ترکمنستان از 4 میلیون و 770 هزار و 961 به 4 میلیون و 822 هزار و 944 کارت افزایش یافته است.

بدین ترتیب، برای دیجیتالی‌شدن اقتصاد و گسترش دامنه خدمات بانکداری دیجیتال در این کشور، روزانه حدود 900 کارت بانکی جدید صادر شده است.

آغاز تولید روغن مارگارین از تخم پنبه‌دانه در ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، یک شرکت اقتصادی برای نخستین بار در این کشور از پنبه‌دانه روغن مارگارین تولید کرده است. به گفته یکی از مدیران این شرکت: «مارگارین‌ تولیدی از پنبه ‌دانه با 62 و 67 و 82 درصد چربی تولید می‌شود. این محصولات در بسته‌های کوچک 200 و 250 گرمی و همچنین در بسته‌های بزرگ 10 و 20 کیلوگرمی‌ به فروش می‌رسد.» کارگاه جدید این شرکت می‌تواند روزانه 20 تن پنبه‌دانه را که از کشاورزان محلی خریداری می‌شوند فرآوری نماید.

مؤسسه آموزش عالی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان در عشق‌آباد راه‌اندازی خواهد شد

به گزارش تلویزیون ترکمنستان، مؤسسه آموزش عالی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در عشق‌آباد، با تأیید سردار بردی محمدوف، رئیس‌جمهور این کشور، راه‌اندازی خواهد شد. اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در مارس 2008 تأسیس شده و سازمانی عمومی است که صنعتگران و کارآفرینانی خصوصی را با هدف حمایت از حقوق و منافع آن‌ها و توسعه کارآفرینی در کشور گرد هم آورده است.

صادرات صنعتی ولایت لباب از 950 هزار دلار فراتر رفت

در سه ماه نخست سال 2022 ارزش صادرات کالاهای صنعتی تولیدشده در بخش خصوصی ولایت لباب بالغ بر 3 میلیون و 337 هزار منات معادل بیش از 953 هزار و 450 دلار آمریکا بوده است. به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، از ابتدای سال 2022 محصولاتی چون قیر ماستیک مایع، باتری، پارچه مبلی و الیاف پنبه از ترکمنستان صادر شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما