معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

تصویب لایحه قانون جدید سرمایه‌گذاری در الجزایر

هیئت وزیران دولت الجزایر پیش نویس لایحه قانون جدید سرمایه‌گذاری در این کشور را تصویب کرد. در قانون جدید تسهیلات بیشتری برای جذب سرمایه گذاری خارجی، کاهش بوروکراسی، دیجیتالی کردن فرایندهای اداری، حمایت قضایی از سرمایه گذاران و غیره پیش بینی شده است. متن کامل این قانون پس از طی رویه‌های اداری و قانونی منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

هیئت دولت الجزایر به ریاست آقای عبدالمجید تبون، رئیس جمهور، روز پنجشنبه 19 می 2022 برابر با 29 اردیبهشت 1401 لایحه قانون جدید سرمایه گذاری در این کشور را بررسی و تصویب کرد.

پیش نویس قانون جدید سرمایه‌گذاری که توسط وزیر صنعت ارائه شده، مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف عملیاتی کردن وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری و تضمین شرایط لازم برای متنوع سازی اقتصاد ملی را در یک چارچوب جامع و با ثبات و با در نظر گرفتن اصول آزادی سرمایه گذاری، شفافیت و برابری مطابق با مفاد قانون اساسی 2020  پیش‌بینی می‌کند.

همچنین سازمان‌دهی مجدد سازوکار قانونی مربوط به سرمایه‌گذاری با تمرکز ماموریت‌های شورای ملی سرمایه گذاری (CNI)  به اقداماتی شامل ارائه پیشنهادات، هماهنگی و برآورد اجرای سیاست ملی سرمایه گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد.

بعلاوه نام آژانس توسعه سرمایه‌گذاری ملی (ANDI) به آژانس ترویج سرمایه‌گذاری الجزایر تغییر می‎ یابد. به نهاد جدید نقش مروج و همراهی سرمایه‌گذاری‌های از طریق ایجاد یک پنجره واحد با صلاحیت ملی برای پروژه‌های بزرگ و سرمایه گذاری‌های خارجی و پنجره‌های غیرمتمرکز برای سرمایه گذاری‌های منطقه ای و محلی اعطا می‌شود.

آژانس همچنین مسئول مبارزه با بوروکراسی، از طریق دیجیتالی‌کردن رویه‌های مرتبط با سرمایه گذاری از جمله ایجاد پلت فرم دیجیتال سرمایه گذار و صدور فوری گواهی ثبت پروژه سرمایه گذاری خواهد بود.

برای تقویت ضمانت‌های مربوط به تحقق اصل آزادی سرمایه‌گذاری و تقویت سیستم قضایی در حمایت از سرمایه‌گذاران در برابر سوء استفاده‌های بوروکراتیک، یک مکانیسم مستقل سطح بالا، متشکل از قضات و کارشناسان مالی واقتصادی؛ تحت نظر ریاست جمهوری  ایجاد می‌شود که این نهاد مسئول رسیدگی به شکایات و تجدیدنظرهای سرمایه گذاران خواهد بود.

آقای عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر پس از ارائه این لایحه، با توجه به ملاحظات و پیشنهادات مطرح شده در جریان بحث، از نسخه جدید مصوب هیات وزیران استقبال کرد.

- شورای نوسازی اقتصادی الجزایر (CREA) از تصویب پیش نویس قانون سرمایه گذاری استقبال و تاکید کرد متن جدید به "جذب سرمایه گذاری"، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کمک می‌کند.

- سازمان ملی توسعه اقتصادی (ONDE) در بیانیه‌ای مطبوعاتی از محتوای پیش‌نویس قانون جدید سرمایه‌گذاری که ً شرایط مناسب برای تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی را فراهم می‌کند، استقبال کرد. این سازمان تاکید کرد متن جدید موجب تقویت توسعه پایدار، جذب سرمایه گذاری خارجی و کسب ارزش افزوده برای اقتصادی ملی، ایجاد اشتغال و تقویت تبادلات تجاری و مالی می‌شود.

- اتحادیه عمومی تجار و پیشه وران الجزایر (UGCAA) در بیانیه‌ای مطبوعاتی از تصویب پیش‌نویس قانون جدید سرمایه‌گذاری توسط شورای وزیران استقبال و تأکید کرد که این قانون به نحوی است که به فعالان اقتصادی به ‌ویژه جوانان اعتماد می‌بخشد.

- آقای احمد زغدار وزیر صنایع الجزایر نیز اظهار داشت قانون جدید سرمایه گذاری به خودروسازان بزرگ دنیا اجازه می دهد تا با یک " نرخ بالای داخلی سازی" در الجزایر مستقر شوند. وی افزود با بسیاری از سازندگان بزرگ خودرو تماس هایی برقرار شده اما تاکنون با فقدان یک سیستم قانونی در این زمینه مواجه بودیم. با تصویب و ابلاغ قانون جدید سرمایه گذاری شرکت های بزرگ برای تولید خودرو سواری، تراکتور و اتوبوس با نرخ بومی سازی قابل توجهی به الجزایر خواهند آمد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما