معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

اهم اخبار تحولات اقتصادی ترکیه حوزه شرق دریای سیاه در اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پروازهای فرودگاه ریزه-آرتوین آغاز شد.

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی خطوط هوایی ترکیه، هواپیمای ایرباس A330 با نام «ریزه-آرتوین» که با کد پروازی TK2538 به پرواز درآمده بود، در فرودگاه ریزه آرتوین به زمین نشست. در این بیانیه، بلال اکشی، مدیر کل خطوط هوایی ترکیه که به بیان دیدگاه‌های خود در مورد شروع پروازها پرداخته بود، گفت: ما به عنوان ترکیش ایرلاینز کمک دیگری به رشد کشورمان در صنعت هوانوردی جهانی انجام می دهیم. فرودگاه ریزه-آرتوین در نتیجه تلاش هایمان برای باز کردن درهای جهان به روی آناتولی و تبدیل خطوط هوایی به عنوان راه اصلی مردم را تجربه می‌کنیم. هدف ما تسریع در توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه با پروازهایمان است که زیبایی‌های طبیعی ریزه و آرتوین را به نمایش جهانیان قرار دهیم. من آرزو می‌کنم فرودگاه جدید برای کشورمان مفید باشد و از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهورمان که در بخش هوانوردی کشور ما را رهبری کرده است و همچنین همه کسانی که در این سرمایه‌گذاری سهیم بوده‌اند، تشکر می‌کنم. (گونه باکیش – 16 می)

قیمت تضمینی چای تازه در سال 2022  اعلام شد.

اردوغان در سخنرانی خود در افتتاحیه فرودگاه ریزه آرتوین گفت: "می خواهم خبر خوش قیمت خرید چای تازه در سال 2022 برای تولیدکنندگان چای را امروز با شما در میان می‌گذارم و قیمت پایه خرید تضمینی چای تازه را 7 لیر اعلام می‌کنم و امیدوارم باعث خوشحالی تولیدکنندگان چای باشد. اردوغان در افتتاحیه فرودگاه ریزه-آرتوین قیمت پایه چای تازه در سال 2022 را 7 لیر اعلام کرد و این قیمت نسبت به سال قبل 75 درصد افزایش یافته است. (کوزی اکسپرس – 15 می)

 اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه همراه با 22 شرکت صادراتی منطقه سفری به کشورهای صربستان و بوسنی هرز گوین انجام داده اند.

انجمن صادرکنندگان شرق دریای سیاه ترکیه همراه با 22 شرکت تجاری به صربستان و بوسنی و هرزگوین سفر کردند. در روز اول این سفر که از 9 می آغاز شد، با هامی آکسوی، سفیر ترکیه در بلگراد دیدار کردند و در مورد همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور مورد بحث و بررسی کردند و در روز دوم سفر جلسات دو جانبه خود را آغاز کردند. اکثر شرکتهای حاضر در این سفر در بخش های ساخت و ساز ساختمانی و مواد شیمیایی بوده اند. این مذاکرات که در هتل فالکنشتاینر در تاریخ 10 می‌برگزار شد. بیش از 350 شرکت کننده و بیش از 250 شرکت در این مذاکرات حضور داشتند که این مذاکرات در آخر روز به طول انجامید. در این دیدارها، احمد حمدی گوردوغان، معاون رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت: صربها با دوستی چند صد ساله خود، با همان گرمی و علاقه از ما استقبال کردند. امیدوارم امروز اولین گام همکاری بلندمدت باشد که منافع تجاری مشترک دو کشور را تامین کند. (کوزی اکسپرس – 12 می)

 جرثقیل غول پیکر از طرابزون به سمت روسیه از طریق دریای سیاه به راه افتاد.

جرثقیل غول پیکر 108 متری که در مدت 4 ماه در بندر طرابزون مونتاژ شده بود راهی روسیه شد. این جرثقیل غول پیکر که پس از 4 ماه کار مونتاژ از دسامبر گذشته در بندر طرابزون انجام شد، بعد از پایان مونتاژ به دلیل جنگ روسیه و اوکراین مدتی در بندر طرابزون نگهداری شد، بعدا با یک یدک کش به سمت روسیه رفت تا به بندر نووروسیسک منتقل شود. مونتاژ قطعات جرثقیل حدود 4 ماه طول کشید که توسط کشتی‌هایی از ایرلند به طرابزون آورده شده بود. در مونتاژ جرثقیل های غول پیکر با ارتفاع 108 متر و ظرفیت حمل 75 تن، تیمی متشکل از 60 ترک و خارجی شرکت داشتند. (کوزی اکسپرس – 12 می)

 رئیس اتاق سازندگان مسکن و مشاوران املاک طرابزون گفت، قیمت مسکن در طرابوزان نسبت به قبل 2-3 برابر شده است.

آیهان تفلان، رئیس اتاق سازندگان مسکن و مشاوران املاک طرابزون در خصوص آخرین تحولات این بخش گفت، با روی آوردن شهروندان به مسکن دست دوم قیمت واحدهای دست دوم 2 تا 3 برابر افزایش یافته است و قدیمی‌ها ضرب المثل معروفی داشتند که می‌گفتند: اگر تقاضا برای اجناس قدیمی وجود داشته باشد، یعنی نور به بازار کک افتاده است. این روزها برعکس این ضرب المثل به واقعیت پیوسته است: چراغ واحدهای قدیمی روشن شده! شهروندانی که می خواهند خانه بخرند چون قیمت آپارتمان‌های نوساز بسیار بالا است، شهروندان به آپارتمان‌های قدیمی روی آورده اند، در این مورد قیمت خانه‌های قدیمی 2 تا 3 برابر افزایش یافته است. (گونه باکیش – 12 می)

 ایران مخالف سدهای ترکیه است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه مخالف سدهایی که ترکیه بر روی رودهای ارس و دجله ساخته است، هستیم، گفت: ابهامات در مورد سدهای در حال ساخت را با جدیت دنبال می‌کنیم. حسین عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نطق خود در مجلس ایران به ارزیابی طرح سدسازی ترکیه بر روی رودخانه‌های دجله و ارس پرداخت. عبداللهیان با انتقاد از تلاش های ترکیه برای ساخت سد در منطقه، استدلال کرد که آنها مخالف این برنامه‌های ساخت و ساز هستند.

عبداللهیان گفت: این غیرقابل قبول است که کشور دوست و همسایه ما ترکیه در زمینه سدسازی اقداماتی انجام دهد که شرایط زیست محیطی منطقه را مختل کند و برای مردم ما و منطقه مشکل ایجاد کند و بر میزان آب ورودی به کشور ما تأثیر منفی بگذارد. در 8 ماه گذشته حداقل 3 بار این موضوع را از وزیر امور خارجه ترکیه پیگیری کرده ام، اگرچه توافق دوجانبه ای بین تهران و آنکارا در زمینه همکاری آبی وجود ندارد، اما رایزنی‌هایی در چهار ماه گذشته انجام شده است، قرار است کمیته مشترک آب تشکیل شود. حسین عبداللهیان در خصوص کشاندن این پرونده توسط ایران به سطح بین المللی گفت: اگر ترکیه یکی از طرفین کنوانسیون 1997 نیویورک بود، می‌توانستیم شکایت کنیم. اما از آنجایی که ترکیه عضو آن کنوانسیون نیست، باید مشکل را از طریق گفتگو و مذاکرات دوجانبه حل کنیم. عبداللهیان همچنین با بیان اینکه با دولت عراق در تماس هستند گفت که ایران و عراق از طرح سدسازی ترکیه متضرر خواهند شد. وزارت محیط زیست ایران بیانیه ای داده بود که اقدام ترکیه برای ساخت سد ایلیسو بر روی رودخانه دجله باعث کاهش 56 درصدی ورودی آب دجله به خاک عراق می‌شود که تهدیدی جدی برای عراق و در نهایت ایران است. (گونه باکیش – 11 می)

 صادرات 8.2 میلیون دلار چای در 4 ماهه اول سال

صادرات چای از ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2022 با رشد 26 درصدی به 8 میلیون و 218 هزار و 912 دلار رسید. احمد حمدی گوردوغان، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت: چای در دوره 4 ماهه سال به 90 کشور صادر شده است. اردوغان با بیان اینکه در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2464 تن چای صادر شده است، اظهار داشت: از این صادرات 8 میلیون و 218 هزار و 912 دلار درآمد ارزی حاصل شده است. گوردوغان با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته در ازای صادرات ۱۶۰۴ تن چای ۶ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۳۰۶ دلار درآمد بدست آمده بود، گفت، صادرات چای از نظر کمی 54 درصد و از نظر ارزشی 26 درصد افزایش داشته است که بیشترین صادرات چای به کشورهای آلمان، بلژیک و آمریکا صورت گرفته است. (گونه باکیش – 11 می)

 صادرات فندق به 121 کشور دنیا

ترکیه در 8 ماه باقی مانده از فصل صادرات 2021-2022 به 121 کشور به ویژه آلمان فندق صادر کرده است. آلمان، ایتالیا و فرانسه دیگر کشورهایی بودند که بیشترین صادرات فندق را داشته اند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه، در 8 ماه گذشته از فصل صادرات فندق که از اول سپتامبر 2021 آغاز می‌شود، 270 هزار و 521 تن فندق فروخته شده است و پایان این فصل در 31 آگوست 2022 به پایان می رسد. از محل صادرات مذکور یک میلیارد و 602 میلیون و 136 هزار و 959 دلار درآمد حاصل شده است. بر این اساس، صادرات 8 ماهه فندق از نظر مقدار 30 درصد و از نظر ارزشی 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته که در ازای 208 هزار و 685 تن محصول، یک میلیارد و 463 میلیون و 813 هزار و 367 دلار درآمد کسب شده است.

محمد جیراو، رئیس کمیته بخش فندق و محصولات فرآوری شده از فندق گفته، 25 درصد از کل صادرات فندق به آلمان، 24 درصد به ایتالیا و 6 درصد به فرانسه صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه تنها 4 ماه تا پایان فصل صادرات فندق باقی مانده است، گفته: روند افزایشی صادرات در مدت باقی مانده را نیز پیش بینی می‌کنیم. همچنین تصریح کرده که 60 درصد صادرات فندق را مغز طبیعی فندق و 40 درصد مابقی را محصولات فرآوری شده فندق تشکیل می دهند. جیراو با اشاره به منفی بودن تغییرات اقلیمی جهانی از نظر پایداری در صادرات فندق، گفت: وزارتخانه‌های ذیربط باید با مدل های جدید حمایتی تولیدکنندگان را به سمت افزایش عملکرد و کیفیت هدایت کنند تا فندق که محصول منطقه دریای سیاه است، تحت تأثیر این شرایط بد اقلیمی قرار نگرید. (گونه باکیش – 11 می)

قهرمانی تیم طرابزون اسپور باعث فعال شدن گردشگری خواهد شد.

اسماعیل اوستاوغلو، استاندار طرابزون گفت، قهرمانی طرابزون اسپور شروعی عالی برای ارتقای شهر ما خواهد بود. وی عنوان کرد که جشن قهرمانی این فصل طرابزون اسپور چه در داخل کشور و چه در کشورهای مختلف جهان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و سهم بسزایی در اعتلای شهر طرابزون خواهد داشت. اسماعیل اوستاوغلو خاطرنشان کرد که اشتراک گذاری جشن قهرمانی طرابزون اسپور در شبکه‌های اجتماعی توسط بیش از یک میلیارد نفر در کشورهای مختلف جهان و همچنین در داخل کشور کمک بسیار مهمی‌به گردشگری این استان خواهد کرد و انتظار داریم بازتاب آن را در این فصل ببینیم. وی با بیان اینکه نتایج سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عربستان بلافاصله خود را نشان داد و پروازهای طرابزون از این کشور آغاز شد، گفت: طرابزون نام بزرگی است، باید پذیرفت، ارزش برند شدن را دارد. تاج قهرمانی طرابزون اسپور امسال شروعی عالی برای ارتقای شهرمان می‌باشد. جشن‌های مختلف قهرمانی در 81 استان کشور و همچنین در بسیاری از نقاط جهان و انتشار آنها در رسانه‌های اجتماعی بازتاب خوبی داشته است. بر اساس برآورد صورت گرفته ، بیش از 1 میلیارد نفر این تصاویر را تماشا کرده اند. هیچ تبلیغی بهتر از این وجود ندارد. ما واقعاً روندی را طی کردیم که همه ما را بطور کامل خوشحال نمود. امیدواریم در آینده شاهد تأثیر جدی این امر در گردشگری باشیم. سفر رئیس جمهور ما به عربستان بلافاصله نتیجه داد. اکنون پروازهای کشورمان از نقاط مختلف عربستان آغاز شده است. (گونه باکیش – 10 می)

 زیان دهی سالانه شرکت چای کور

بعد از انتقال شرکت چای کور به صندوق ثروت (Varlık Fonu) در سال 2016 این شرکت هر ساله زیانده بوده است. در همین راستا طبق گزارش سالانه سال 2021، زیان سالانه این شرکت بالغ بر 503 میلیون و 840 هزار لیر بوده است. شایان ذکر است شرکت ÇAYKUR که ادعا می‌شود مجموعاً 5 میلیارد و 200 میلیون لیر ضرر داشته است در اکثر خریدهای خود به جای روش مناقصه آزاد از روش خرید مستقیم را انتخاب می‌کند. (گونه باکیش – 9 می)

طرابوزان در فروش واحد مسکونی در خارج از لیست قرار گرفت.

در چهار ماهه نخست امسال 995 هزار و 595 معامله خرید و فروش ملک در ترکیه انجام شد که حاصل آن 10 میلیارد و 475 میلیون و 887 هزار لیر حق الزحمه سند مالکیت بوده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از اداره کل ثبت اسناد و املاک ترکیه، در ماه گذشته 287 هزار و 72 معامله خرید و فروش انجام شده است که به میزان 3 میلیارد و 514 میلیون و 110 هزار و 675 لیر و 13 کروش درآمد هزینه سند اعلام شده است. در ماه قبل از آن نیز 291 هزار و 739 خرید و فروش ملک انجام شده است. تعداد معاملات در ماه آوریل نسبت به ماه قبل 1.5 درصد کاهش داشته است.

در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۹۹۵ هزار و ۵۹۵ معامله خرید و فروش ملک در سراسر کشور انجام شد. از این معاملات 10 میلیارد و 475 میلیون و 887 هزار و 172 لیر و 58 کروش درآمد حق الزحمه سند مالکیت به دست آمده است. از این تعداد معاملات 442 هزار و 375 واحد مسکونی، 168 هزار و 925 زمین، 264 هزار و 746 اراضی کشاورزی، 47 هزار و 704 محل کسب و کار و مابقی سایر اموال غیرمنقول بوده است. در این میان استانبول با 134 هزار و 764 فروش بیشترین تراکنش را داشته است. پس از استانبول آنکارا با 68 هزار و 417 معامله، ازمیر با 56 هزار و 796 معامله، آنتالیا با 41 هزار و 771 معامله، بورسا با 38 هزار و 253 معامله، قونیه با 28 هزار و 514 معامله، کوجاعلی با 27 هزار و 308 معامله و بالیک اسیر با 27 هزار و 112 معامله به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند. (گونه باکیش – 9 می)

بخش گردشگری طرابوزان بعد از سفر اردوغان به عربستان انتظار دارد گردشگران زیادی از عربستان به طرابوزان بیایند.

اوزونگول، در منطقه چایکارا از استان طرابزون، یکی از مراکز گردشگری است که با زیبایی‌های طبیعی خود میزبان بیشترین گردشگران می‌باشد و امسال می خواهد رکودی را که در طول فرآیند همه گیر کرونا ایجاد شده است را جبران کند. آژانس های گردشگری طرابوزان اعلام کرده اند که تقاضای زیادی برای رزرو در این فصل وجود دارد و اوزونگول برای فصل جدید گردشگری آماده است و منتظر خبرهای خوبی از سفر امروز رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی هستیم.

مورات آکیوز، نایب رئیس اتحادیه گردشگری اوزونگول و صاحب آژانس گردشگری با اشاره به اینکه در صورت حل بحران سیاسی بین عربستان سعودی و ترکیه، گردشگران زیادی می خواهند از عربستان بیایند، گفت که آنها مشتاقانه منتظر نتایج دیدار رجب طیب اردوغان با پادشاه عربستان هستند. وی گفت، انتظار داریم در فصل آینده رکوردی بالاتر از تمام فصول داشته باشیم. ما مشتاقانه منتظر دیدار رئیس جمهورمان با پادشاه عربستان هستیم. این نه تنها فقط از طرف ما، بلکه مورد انتظار همه آژانس های گردشگری شرق دریای سیاه است. امیدوارم مشکلات بین دو کشور هر چه زودتر حل شود. ما منتظر خبرهای خوب بعد از این دیدار هستیم. (گونه باکیش – 29 آوریل)

فروش بلیط های فرودگاه جدید ریزه-آرتوین آغاز شد.

بلال اکشی، مدیر کل خطوط هوایی ترکیه اعلام کرد که بلیت فروشی فرودگاه ریزه-آرتوین آغاز شده است. فرودگاه ریزه-آرتوین توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در 14 می 2022 افتتاح خواهد شد. شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز چند روز قبل از آغاز پروازهای فرودگاه ریزه-آرتوین فروش بلیت را آغاز کرده است. اولین پرواز از ریزه به فرودگاه جدید استانبول در 14 مه 2022 ساعت 14:30 خواهد بود. پرواز دوم از ریزه در ساعت 17:55 همان روز به فرودگاه سابیها گوکچن استانبول خواهد بود. فاصله زمانی پروازهای بین فرودگاه ریزه-آرتوین با فرودگاه جدید استانبول 2 ساعت و 5 دقیقه و فرودگاه سابیها گوکچن 1 ساعت و 45 دقیقه اعلام شده است. (گونه باکیش – 25 آوریل)

 رئیس اتحادیه آژانس های گردشگری شرق دریای سیاه ترکیه گفت، در فصل تابستان امید زیادی به بخش گردشگری داریم.

طرابزون که در هر چهار فصل سال با زیبایی‌های طبیعی و تاریخی خود توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، انتظار می رود در ایام عید سعید فطر میزبان گردشگران زیادی باشد. طرابزون از نظر مناظر منحصر به فرد و سهولت حمل و نقل یکی از مراکز مهم گردشگری منطقه شرق دریای سیاه است. گردشگرانی که به طرابزون می آیند، هر فصل با زیبایی‌های طبیعی خود جایگزین‌های مختلفی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می دهد. ولکان کانتارجی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه آژانس های مسافرتی شرق دریای سیاه گفت، انتظار فعالیت جدی در سال جاری با کاهش اقدامات اپیدمی را داریم. کانتارچی با بیان اینکه علاوه بر کاهش شیوع بیماری همه گیری کرونا، شاهد تاثیر مثبت گفت وگوهای ترکیه با امارات، عربستان سعودی و اسرائیل نیز خواهیم بود. (گونه باکیش – 25 آوریل)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما