معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته اول خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازگشت بریتیش ایرویز به فرودگاه لوبلیانا

از 25 می هواپیمایی بریتیش ایرویز، پروازهای خود را از فرودگاه لوبلیانا به فرودگاه هیترو لندن از سر می‌گیرد. بریتیش ایرویز پنج پرواز در هفته از هیترو لندن به لوبلیانا خواهد داشت. این پروازها بعد از ظهر سه شنبه و چهارشنبه و عصر جمعه، شنبه و یکشنبه انجام خواهد شد. بابت استاپل مدیر عامل فراپورت اسلوونی، نسبت به از سرگیری پروازهای بریتیش ایرویز به لوبلیانا، ابراز خوشحالی نمود. علاوه بر بریتیش ایرویز، دو شرکت هواپیمایی ارزان قیمت از فرودگاه لوبلیانا به لندن پرواز می‌کنند؛ ویز ایر، سه بار در هفته به لوتون پرواز می‌کند و ایزی جت، شش بار در هفته به گاتویک پرواز می‌کند. در حال حاضر دوازده شرکت هواپیمایی در فرودگاه لوبلیانا ، خدمات پروازی ارائه می‌کنند. 

https://sloveniatimes.com/british-airways-returning-to-ljubljana-airport/

کشاورزان اسلوونیایی می‌توانند روی 5 میلیون یورو کمک مالی دولت حساب باز کنند

 کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند با ارائه کمک های مالی به کشاورزان، تورم مواد غذایی را کاهش دهند.  یوژه پودگورشک، وزیر مستعفی کشاورزی اسلوونی گفت: اسلوونی 5.1 میلیون یورو در اختیار دارد که 1.7 میلیون یورو آن از بودجه اتحادیه اروپا است. برای پرداخت وجوهی که باید تا  30 سپتامبر سالجاری پرداخت شود، جلسه ای با کشاورزان و اتحادیه‌های مربوطه برگزار خواهد شد تا پیشنهادی برای بخش هایی که واجد شرایط دریافت این وجوه هستند، دریافت شود . با این حال، پودگورشک تصمیم در این خصوص را در اختیار وزیر جدید گذاشته تا تصمیمات نهایی را اتخاذ کند.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10048-morning-headlines-for-slovenia

کمک های دولتی اسلوونی در سالهای کرونایی به مردم و شرکت ها

در سال‌های 2020 و 2021 میلادی، در دورانی که برخی از اقدامات محدودکننده کرونایی به اجرا درآمد، 2.3 میلیارد یورو کمک دولتی در اسلوونی پرداخت شد. با این حال، کل حجم مستقیم اقدامات مرتبط با کووید-19 حتی بیش از 4.5 میلیارد یورو بوده است. در سال2020 ، تقریباً 1.77 میلیارد یورو کمک دولتی در اسلوونی پرداخت شد که از این میزان تقریباً 1.27 میلیارد یورو برای کمک به وضعیت اقتصادی ناشی از شیوع اپیدمی‌بود. 501.64 میلیون یورو باقیمانده، که 29.35 میلیون یورو بیشتر از سال 2019 بود ، برای سایر گروه‌های کمک ها در نظر گرفته شد.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/v-koronskih-letih-2020-in-2021-izplacanih- pomoci/628601

توصیه کمیسیون اروپا به کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی

کمیسیون اروپا در بررسی بهاری خود که به تازگی منتشر شد به همه کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اسلوونی توصیه می‌کند که واردات سوخت‌های فسیلی خود را متنوع کرده و وابستگی به سوخت‌های فسیلی را با افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تقویت شبکه‌های توزیع برق،کاهش دهند. کمیسیون می‌گوید اسلوونی می‌تواند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را از طریق ساده‌سازی رویه‌های صدور مجوز تقویت کند. همچنین توصیه شد که اسلوونی برای بهبود بهره وری انرژی، بازسازی و بهینه سازی شبکه‌های انتقال و توزیع برق را در اولویت قرار دهد. بهره وری انرژی می‌تواند با ایجاد ظرفیت کافی برای زیر ساخت های انرژی و با برقراری اتصالات بین شبکه‌های برق بهبود یابد. کمیسیون علاوه بر این، افزایش سرمایه گذاری عمومی در انتقال سبز و دیجیتال و امنیت انرژی را توصیه کرد. بروکسل همچنین پایداری مالی بلندمدت سیستم های بهداشتی و مراقبت بلندمدت اسلوونی را توصیه و ترغیب نمود تا برنامه بهبود ملی و تاب آوری پس از کووید 19 را اجرا و اسناد برنامه سیاست انسجام خود را برای سال های2027  -2021 به بروکسل ارسال کند.

https://sloveniatimes.com/slovenia-recommended-to-reduce-dependency-on-fossil-fuels/

افزایش دستمزدها در بخش خصوصی و کاهش آن در بخش دولتی در ماه مارس

اسلوونیایی‌ها در ماه مارس به طور میانگین 1306.68 یورو درآمد داشتند که در مقایسه با درآمد خالص مدت مشابه سال قبل 1.2 درصد افزایش داشت. داده‌های جدید اداره آمار نشان می دهد که حقوق خالص در بخش دولتی در واقع 6.2 درصد کاهش یافته است ولی حقوق خالص در بخش خصوصی به طور میانگین به همان میزان افزایش یافته است. دلیل کاهش دستمزد در بخش دولتی این است که پرداخت های اضافی ( در قالب بسته‌های حمایتی دولت ) در ارتباط با خطرات کووید-19 حذف شده بود. در مقایسه با ماه قبل، خالص پرداخت ها به صورت اسمی  5.3 درصد و به صورت واقعی  6.5 درصد افزایش یافته است.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10043-morning-headlines-for-slovenia/

آژانس فیچ رتبه اعتباری اسلوونی را با چشم اندازی پایدار تایید کرد

آژانس رتبه‌بندی فیچ، رتبه اعتباری اسلوونی را با چشم‌اندازی پایدار درA تأیید کرد. به نقل از وزارت دارایی اسلوونی،این دستاوردها بر اساس برخی اقدمات از جمله عضویت در اتحادیه اروپا و منطقه یورو، رشد اقتصادی قوی و حمایت مالی قوی در طول همه‌گیری کووید ۱۹ بوده است. به گفته فیچ ، پیری جمعیت و بدهی عمومی نسبتاً بالا ، موضوعی است که این کشور آنرا با احتیاط مدیریت می‌کرد. فیچ همچنین بر تأثیر مثبت سطح بالای پس‌انداز داخلی و رقابت خارجی تأکید کرد. علاوه بر این، رشد اقتصادی قوی و حمایت مالی قوی در طول همه‌گیری، بیکاری را پایین نگه داشته است. وزارت دارایی در خصوص بدهی عمومی نسبتا بالا بعنوان نقاط ضعف اسلوونی می‌گوید: که این میزان بدهی ، بسیار کمتر از میانگین منطقه یورو است و اسلوونی با احتیاط آن را مدیریت می‌کند.

https://sloveniatimes.com/fitch-affirms-slovenias-a-rating/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما