معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۵

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته اول خرداد ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

نابودی حدود 60 درصد مزارع دیم در سرپل

مسوولان محلی استان سرپل در شمال کشور می‌گویند که حدود 60 درصد مزارع دیم به دلیل باران‌های بی موقع و خشکسالی و 15 درصد مزارع آبی شامل گندم و جو در مرکز سرپل نابود شده اند. وحدت همچنین گفت که60 درصد مزارع دیمی در بخشداری‌های صیاد و سوزمه‌قلعه‌ی این استان خشکیده و در بخشداری‌های سانچارک و گوسفندی نیز 40 درصد مزارع گندم و جو نابود شده است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/150689/

 افزایش دوبرابری قیمت مواد غذایی ایرانی در بازار افغانستان

پس از افزایش قیمت مواد یارانه‌ای در کشور ایران، قیمت اجناس که از این کشور وارد می‌شوند در بازار هرات و شهرهای دیگر دو برابر افزایش یافته است. در حال حاضر مواد غذایی چون ماکارانی، برنج ، روغن، شکلات و مواد شوینده در بازار هرات با دوبرابر قیمت فروخته می‌شود. توریالی غوثی یکی از بازرگانان هراتی در این باره گفت: افزایش قیمت مواد مختلف در ایران به دلیل اینکه افغانستان بیشترین واردات را از این کشور دارد تاثیر مستقیمی‌بر بازار هرات داشته اما اگر تمام بازرگانان و حکومت به‌صورت متحد تلاش کنند با وجود منابع سرشار طبیعی می‌توان از این فرصت استفاده کرد و تولیدات خود را وارد بازار کرده و با قیمت خوب به شهروندان عرضه کنیم. حمید الله خادم؛ رئیس اتاق معادن و صنایع هرات نیز گفت: اگر قیمت مواد وارداتی در بازار افزایش یافته و مواد خام برای تولید به شدت گران شده است، باید این فرصت خوب را غنیمت بشماریم و حکومت در کنار بخش خصوصی تلاش کند با استفاده از منابع داخلی و نیروی کاری جوان اقدام به تولید کند و افغانستان را به سمت خودکفائی در تمام عرصه‌ها بکشاند. (خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/262184/افزایش-دوبرابری-قیمت-مواد-غذایی-ایرانی-در-بازار-افغانستان

 صدور نرخ نامه برای داروخانه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی بلخ

دکتر نجیب الله توانا؛ رئیس بهداشت بلخ، در نشست «عرضه بهتر خدمات دارویی » گفت: صدور نرخ‌نامه از سوی اداره بهداشت بلخ در راستای جلوگیزی از گران‌فروشی داروها و اضافه‌ستانی بخش خصوصی درمان از مردم است که این امر را با جدیت پیگیری می‌کنیم و با متخلفین برخورد قانونی صورت می‌گیرد. اما نثاراحمد؛ به نمایندگی از مراکز درمانی خصوصی در این نشست گفت روند اخذ مالیات از مراکز درمانی خصوصی توسط حکومت رضایت بخش نیست و حدودا ٤٠ هزار افغانی مالیات به ٧۰۰ هزار افغانی افزایش یافته و به دلیل کمبود دارو و نوسان قیمت دلار در برابر پول افغانی نمی‌توان برای داروها نرخ‌نامه ثابت در نظر گرفت. تعیین نرخ نامه برای دارو و درمان در پی شکایات مردمی از هزینه‌های بالای دارو و درمان در مراکز خصوصی درمان صورت گرفته است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/262243/برای-داروفروشان-و-شفاخانه-های-خصوصی-بلخ-نرخ-نامه-صادر-شد

 آغاز به کار بندر شیرخان استان قندوز

مسئولان محلی طالبان در قندوز می‌گویند که مرز شیرخان میان افغانستان و تاجیکستان پس از ۱۵ روز مسدود بودن، برای ترانزیت اموال تجاری باز شده است. طی دو هفته گذشته مرزبانان و مسئولان گمرک تاجیکستان به کالاهای تجاری افغانستان اجازه عبور از این مرز را نمی دادند و با تجار افغانستان برخورد نادرست می‌کردند. بین شیرخان بندر و تاجیکستان رودخانه بزرگ آمو قرار دارد که توسط« پل پنج» با هم ارتباط یافته‌است. (خبرگزاری آوا)

https://avapress.com/fa/262295/شیرخان-بندر-به-روی-تاجران-باز-شد

 آغاز قریب الوقوع پروژه استخراج معدن مس عینک

کمیسیون اقتصادی طالبان به رهبری «ملا عبدالغنی برادر» در نشستی به یک کمیته متشکل از مسئولان وزارت‌های معادن و صنایع، دارایی، صنعت و تجارت و شهرسازی، دستور داد که جوانب فنی قرارداد استخراج مس عینک را دوباره ارزیابی کند. « مفتی عصمت الله برهان» سخنگوی وزارت معادن و صنایع به رسانه‌ها گفت که گفتگوهای دو کشور درباره معدن مس عینک پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته ‌است. هشتاد درصد توافق حاصل شده و بیست درصد باقیمانده، هم بزودی حل خواهد شد.» قرارداد استخراج معدن مس عینک در استان لوگر که دومین معدن بزرگ مس در جهان پنداشته می‌شود، در سال ۲۰۰۷ با شرکت MCC چین امضا شد. (خبرگزاری پیام آفتاب)

http://www.payam-aftab.com/fa/news/99952/پروژه-استخراج-معدن-مس-عینک-زودی-آغاز-می-شود

اتحادیه واردکنندگان دارو در افغانستان: ذخایر دارو رو به پایان است

اتحادیه واردکنندگان دارو در افغانستان هشدار داد که اگر محدودیت‌های وضع شده داخلی و خارجی بر واردات دارو  ادامه یابد، افغانستان تا دو ماه دیگر با کمبود شدید دارو و افزایش بی‌سابقه قیمت دارو مواجه خواهد شد.  رییس این اتحادیه می‌گوید که تحریم‌های اخیر بین‌المللی علیه افغانستان و همچنان محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان، بازارهای داروی این کشور را تقریبا خالی کرده است.  اسدالله کاکر گفت در حال حاضر ذخایر موجود داروهای مورد نیاز روبه اتمام است و این یک روند نگران‌کننده و هشداردهنده است.  کاکر همچنین گفت که اگر تغییراتی برای ورود دارو ایجاد نشود، مردم شاید به زودی با مشکلات جدی دست به گریبان شوند.  وی گفت که دولت طالبان باید به اتحادیه و بازرگانان اجازه دهد تا دارو از تمام مسیرهای ممکن وارد شود؛ چرا که وضع محدودیت داخلی بر دشواری‌های بین‌المللی برای واردات دارو افزوده است. (رادیو دری)

https://parstoday.com/dari/news/afghanistan-i175728

 ابراز تمایل ترکیه برای حضور در بخش‌های توسعه افغانستان

محمد یونس آخوندزاده، سرپرست وزارت احیا و توسعه روستاها با سفیر ترکیه دیدار و گفتگو کرد. طی این دیدار، نماینده ترکیه اظهار داشت که تلاش می‌کنیم در کنار خدمات بشری، در فعالیت‌های توسعه افغانستان نیز سهم خویش را ادا کنیم. سفیر ترکیه با اشاره به این مطلب که افغانستان و ترکیه با هم مشترکات دینی و مذهبی بی‌شماری دارند، ابراز داشت که کشورش در تمام شرایط دشوار در کنار مردم افغانستان می‌ایستد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/262335/ابراز-تمایل-ترکیه-برای-حضور-در-بخش-های-انکشافی-افغانستان

 همکاری ایران و افغانستان برای جایگزینی کشت خشخاش

رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور طالبان گفت: جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌ای برای کمک به کشت جایگزین خشخاش اعلام آمادگی کرده است. «ملاعبدالحق همکار» رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور طالبان در مصاحبه اختصاصی با بهنام یزدانی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در کابل بر همکاری دوجانبه با ایران برای مبارزه با مواد مخدر از جمله شناسایی و دستگیری قاچاقچیان تاکید کرد. وی افزود: نشست‌هایی را نیز در این زمینه با مقامات جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده‌ایم و قرار است این نشست‌ها ادامه یابد. (رادیو دری)

https://parstoday.com/dari/news/afghanistan-i175776

 تغییر فعالیت مرزی در پی دیدار مسئولین مرزی ایران و افغانستان در اسلام قلعه

طبق خبرنامه وزارت خارجه افغانستان؛ بعد از اینکه بازرگانان، رانندگان و سرمایه‌داران هراتی از برخی چالش‌ها در ایران شکایت داشتند، مسئولین مرزی دو کشور در اسلام قلعه دیدار کردند در این نشست قرار شد که بعد از این روزهای جمعه پذیرش وسایط در قسمت ورود و خروج از جانب هر دو کشور صورت ‌گیرد و در مورد زمان کاری مقرر شده که وسایط باربری از ساعت 7 صبح تا 7 عصر بدون وقفه از جانب هر دو کشور جریان داشته باشد. مسافران می‌توانند از ساعت 7 صبح تا 5 عصر از مرز بین دو کشور رفت و آمد کنند. همچنان در مورد برخی مصارف بین دو طرف هم صحبت شده است که از این بعد ایران مصارف اضافی برای کامیون‌داران ترانزیتی را حذف کند. (خبرگزاری آوا)

https://avapress.com/fa/262363/دیدار-مسئولین-مرزی-ایران-و-افغانستان-در-اسلام-قلعه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما