معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته چهارم اردیبهشت 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ذخیره ارزی 110 میلیارد دلاری ویتنام

یکی از کارشناسان بانکی ویتنام ذخیره ارزی ویتنام را 110 میلیارد دلار اعلام کرد که در تاریخ این کشور بیسابقه است. ویتنام در 4 ماه نخست سال جاری دستاوردهای بسیاری داشته است که از جمله می‌توان به مازاد تجاری 2.5 میلیارد دلاری، سرمایه گذاری خارجی 5.9 میلیارد دلاری محقق شده و ارسال 1.8 میلیارد دلار پول از خارج به داخل که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 14 درصدی دارد اشاره کرد. میزان ارسال پول به داخل کشور از خارج در سال 2022 بالغ بر 18.9 میلیارد دلار پیش بینی شده است که در مقایسه با سال 2021 رشد 4.4 درصدی دارد.

رشد فروش خودرو در ویتنام در ماه آوریل

انجمن خودروسازان ویتنام اعلام کرد که اعضای اتحادیه در ماه آوریل مجموعا بالغ بر 42359 خودرو به فروش رسانده اند که در مقایسه با مارس 2022 و آوریل 2021 به ترتیب 14% و 40% افزایش دارند. 

 صادرات 12 میلیارد دلاری پوشاک و کفش ویتنام در 3 ماهه نخست 2022

بنا بر آمارهای موجود، صادرات پوشاک و کفش ویتنام در 3 ماهه نخست سال 2022 به ترتیب بالغ بر 7.21 میلیارد دلار و 4.79 میلیارد دلار بوده است. کارشناسان بر این باورند که توانمندسازی بیشتر زنان در این صنعت میتواند آن را بهبود بخشد.

ارزیابی تخصیص بودجه برای سالهای 25-2021 ویتنام

کمیته دائمی مجلس ملی ویتنام تخصیص بودجه برای بازه زمانی 25-2021 بویژه سال 2022 بمنظور اجرای برنامه‌های ملی هدف گذاری شده را مورد ارزیابی قرار داد. این برنامه‌ها در بخش های توسعه اجتماعی–اقتصادی در میان اقلیت های قومی و مناطق کوهستانی، توسعه مناطق روستایی و کاهش پایدار فقر متمرکز می‌باشد. کمیته دارایی و بودجه مجلس پیشنهاد دولت برای اختصاص 4.3 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری عمومی در بازه 25-2021 را تصویب کرد.

 موضوعات اقتصادی دوجانبه در دیدار رئیس مجلس ویتنام با همتای سنگاپوری

وونگ دین هوئه، رئیس مجلس ملی ویتنام، با تان چوان جین، سخنگوی پارلمان سنگاپور، دیروز در هانوی دیدار و گفتگو کرد. هوئه در این دیدار اظهار داشت که توسعه معجزه وار سنگاپور با بصیرت مدبرانه رهبری و آرزوهای مردم این کشور منبع الهامی‌برای رهبری و مردم ویتنام است. وی گفت با توجه به تحولات جهانی ژئوپولتیک و اقتصادی، دو کشور باید مناسبات دو جانبه از جمله روابط پارلمانی را تقویت کنند تا به پیشرفت مشارکت استراتژیک کمک شود. هوئه گفت سنگاپور همواره در میان برترین سرمایه گذاران خارجی در ویتنام است و ویتنام متعهد به بروزرسانی سیاست ها و چارچوب های حقوقی برای حل و فصل موانع در مسیر اجراء و فعالیت پروژه‌هاست. وی گفت ویتنام از سرمایه گذاری سنگاپور در حوزه‌های اولویت دار همچون انرژی، گردشگری، کشاورزی با فناوری پیشرفته، قطعات خودرو، فناوری دیجیتال و اقتصاد سبز استقبال می‌کند. وی همچنین انتقاتل تجارب سنگاپور به ویتنام در حوزه شهرهای هوشمند را خواستار شد. چوان جین متقابلا اظهار داشت که سفر وی به ویتنام فرصتی مناسب برای تقویت مناسبات است. دو طرف  حمایت متقابل در دوران کرونا از جمله اهداء تجهیزات پزشکی را تحسین کرده و تاکید کردند این حمایت نشان دهنده مشارکت قدرتمند دو کشور و ظرفیت بیشتر برای همکاری است. 

 نخست وزیر از شرکت های آمریکایی خواست تا از فرصت های گردشگری ویتنام استفاده کنند

فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، در همایش تقویت تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری ویتنام – آمریکا در مورخه 17 می در سانفرانسیسکو حضور یافت. این کنفرانس توسط ویتنام ایرلاین و دو شرکت گردشگری ویتنامی یعنی سایکون توریست و گروه تین مین بمنظور تقویت همکاری‌ها میان شرکت های دو کشور برای معرفی تصویر دوستی و مشارکت ویتنام و آمریکا برگزار شد. مین چین در این کنفرانس به حجم مبادلات تجاری 112 میلیارد دلاری میان آمریکا و ویتنام در سال 2021، رشد سالانه 17 الی 20 درصدی در مبادلات تجاری دو کشور، جایگاه آمریکا بعنوان دومین شریک تجاری بزرگ ویتنام و جایگاه ویتنام بعنوان نهمین شریک تجاری آمریکا اشاره کرده و گفت تجارت میان دو کشور به ویتنام کمک کرده است تا در لیست 20 کشور نخست جهان از لحاظ حجم صادرات و واردات قرار گیرد. وی تعداد گردشگران آمریکایی در ویتنام در سال 2019 را بالغ بر 746 هزار نفر اعلام کرد و گفت تعداد گردشگران آمریکایی در ویتنام در سالهای 19-2014 سالانه 11% افزایش داشته است. وی از شرکت های آمریکایی خواست تا از فرصت های تجاری و گردشگری موجود میان دو کشور استفاده کنند.

 بازدید نخست وزیر ویتنام از شرکت های بزرگ سیلیکون ولی

فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، در مورخه 17 می از شرکت های بزرگ سیلیکون ولی، مانند اینتل، اپل و گوگل بازدید بعمل آورد. معاون اجرایی اینتل در دیدار با نخست وزیر اظهارداشت که ویتنام نقش مهمی را در زنجیره عرضه اینتل ایفاء می‌کند و اینتل ویتنام جایزه برترین کیفیت را درسال 2021 از آن خود کرد که نشان دهنده منابع انسانی عالی کارخانه است. وی به نیروی کار ماهر و زیرساخت مطلوب در ویتنام اشاره کرد و گفت ویتنام مقصدی بالقوه برای شرکت های فناوری برای توسعه فعالیت هایشان است. مین چین با مدیر عامل اپل و نایب رئیس ارشد بخش خدمات گوگل نیز دیدار و گفتگو کرد.

شهرسازی؛ نیروی محرکه‌ای برای رشد پایدار

وو وان چونگ، عضو دفتر سیاسی و عضو دائم دبیرخانه حزب کمونیست ویتنام، در کنفرانس اجرای قطعنامه حزب مربوط به مناطق شهری کشور گفت که فرآیند شهرسازی نیروی محرکه ای مهم برای توسعه اجتماعی و  اقتصادی سریع و پایدار در آینده است و مناطق شهری بخش بزرگتری از اقتصاد کشور را تشکیل خواهند داد.  وی افزود بنابراین به تمامی سطوح کمیته‌ها و اعضای حزب گفته شده است تا بر برنامه ریزی، ساخت و ساز، مدیریت و توسعه پایدار مناطق شهری تا سال 2030 متمرکز باشند.

 ظرفیت قابل توجه ویتنام برای صرفه جویی در مصرف انرژی

نوین آن توان، کارشناس ارشد مجله انرژی ویتنام، در سمیناری اظهار داشت که برای جامعه و اقتصادی همچون ویتنام که در حال توسعه می‌باشد، انرژی به ویژه در دوره احیاء پسا کرونا موتور رشد می‌باشد. وی گفت در حالیکه صرفه جویی در مصرف انرژی مهم است، آنچه بیشتر اهمیت دارد مصرف هوشمند و صحیح از انرژی است. 

رشد 15.47 درصدی حجم مبادلات تجاری کامبوج

بنا بر اعلام اداره کل گمرک کامبوج، حجم مبادلات تجاری این کشور در 4 ماه نخست سال جاری بالغ بر 17.65 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 15.47 درصدی دارد. میزان صادرات و واردات کامبوج در مدت مذکور به ترتیب با 32.06% و 5.44% افزایش بالغ بر 7.61 میلیارد دلار و 10.04 میلیارد دلار اعلام شده است. کامبوج در 4 ماه نخست سال جاری کسری تجاری 2.44 میلیارد دلاری را تجربه کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 35.27% کاهش دارد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما