معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۳

اخبار اقتصادی ترکیه - استانبول

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

- بنا به اعلام مرکز آمار ترکیه «توئیک» در سال گذشته (2021) 1 میلیون و 79 هزار و 842 نوزاد در ترکیه متولد شده‌اند که از این تعداد 51.3 درصد پسر و 48.7 درصد دختر هستند. بر این اساس، میزان باروری کل (زنان 15 تا 49 ساله) در ترکیه که در سال 2001 حدود 2.38 کودک اعلام شده بود، در سال 2021 در سطح 1.7 کودک تحقق یافته است. شاخص میزان باروری کل، میانگین تعداد کودکانی که یک زن می‌تواند در دوران باروری (گروه سنی 15 تا 49 سال) به دنیا بیاورد را نشان می‌دهد. با احتساب این آمار، نرخ باروری به پایین‌تر از نرخ تجدید نسل جمعیت از طریق زایمان که 2.1 است، افت کرده است.

- بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان جنوب شرقی آناتولی، در 4 ماهه امسال در حدود 666 میلیون دلار صادرات فرش انجام شده است. میزان صادرات به عربستان سعودی، یکی از کشورهایی که فرش ترک در سال‌های گذشته بیشترین ارجحیت را داشته است در سال 2019 به 342 میلیون و 157 هزار دلار و در سال 2020 به 263 میلیون و 976 هزار دلار رسید. صادرات به این کشور در سال گذشته به 565 هزار دلار و در 4 ماهه امسال به 68 هزار دلار کاهش یافت. مهمت تورر رئیس انجمن تولیدکنندگان فرش غازی آنتپ در گفتگو با آناتولی گفت که نزدیک به 85 درصد از صادرات فرش ترکیه از غازی آنتپ انجام می‌شود. تورر اظهار داشت: در گذشته، دومین بازار صادرات فرش پس از آمریکا، عربستان سعودی بود. از آنجایی که نمی‌توانستیم مستقیما به عربستان سعودی صادرات داشته باشیم، اکنون اروپا جایگزین این کشور شده و در رتبه دوم قرار دارد. وی تصریح کرد که اکنون نزدیک به 150 کشور جهان صادرات داریم. تورر با بیان اینکه عربستان سعودی دو سال است محدودیت‌های تجاری را علیه کالاهای ترکیه اعمال کرده است و این امر بر صادرات تاثیر منفی داشته است، گفت: از سفر ماه گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان خرسندیم. وی تاکید کرد: اگر روابط با عربستان بهبود یابد، حدس من این است که عربستان برای ما نخستین مقصد صادراتی خواهد بود. صادرات ما حداقل 25 درصد افزایش می یابد. کالاهای ترکیه در عربستان ارزشمند است. مردم عربستان از اجناس ترکیه استفاده می‌کردند و اجناس کشورهای دیگر چندان مورد استقبال نبود.

- وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد، که در ده سال آینده ، دریای سیاه تبدیل به دریای تجارت اورآسیا خواهد شد. وی افزود، پیروزی در به دست آوردن حاکمیت بر دریای سیاه بیش از همه شایسته ترکیه خواهد بود.

- میزان دریافت تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک درترکیه از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش یافت. موضوع در روزنامه رسمی‌کشور به چاپ رسیده و از 12 می 2022 اجرایی خواهد شد.

- آمار ارائه شده از سوی سازمان سرشماری کشور نشان می دهد که میانگین تعداد افراد خانوار که در سال 2008 میلادی 4 نفر بود، در سال 2021 به 3.23 نفر کاهش یافته است. بیشترین تعداد افراد خانوار درترکیه متعلق به شهرشرناک با 5.46 نفر و کمترین تعداد نیز متعلق به شهر چاناق قلعه با 2.60 نفر به ازاء خانوار می‌باشد.

- سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که شهرهای وان، موش، بیتلیس و حکاری، دارای کمترین درآمد در سال 2021 میلادی بودند. دو شهر مرسین و آدانا، دارای بیشترین میزان خط فقر در سال گذشته بودند.

- قیمت هر متر مربع مسکن در ترکیه به طور میانگین 8 هزار و 252 لیر ترک شد. قیمت هر واحد مسکونی به طور میانگین در این کشور به یک میلیون و 114 هزار لیر رسید. قیمت فروش واحدهای مسکونی به طور میانگین در سال 147 درصد و اجاره بهاء مسکن نیز سالانه 120 درصد افزایش یافت. بیشترین میزان افزایش اجاره بها در شهرستانهای آنتالیا، استانبول و آیدین بوده است.

- صادرات آهن و فلزات غیرآهنی، در 4 ماه نخست سال جاری میلادی درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، با 46.7 درصد افزایش به 5 میلیارد و 397 میلیون و759 هزار دلار رسید.بیشترین صادرات در این بخش به آلمان بوده است.

- بخش بانکداری ترکیه تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی، به بخش کشاورزی 180 میلیارد لیر ترک وام اعطا کرده است.

- تولید صنعت خودروی ترکیه در 4 ماه نخست سال جاری میلادی، با 9 درصد کاهش، 409 هزار و 903 دستگاه شد. صادرات صنعت خودروی ترکیه در همین مدت ، 11 درصد کاهش داشت. به 301 هزارو 722 دستگاه رسید. در ماه گذشته میلادی، بیشترین فروس انواع خودرو در ترکیه به ترتیب، متعلق به برندهای رنو، فیات و فورد بوده است.

- نرخ هر لیتر بنزین، 1 لیر و 68 قروش، و قیمت LPG نیز 40 قروش، افزایش خواهد یافت. قیمت هر لیتر بنزین به حدود 23 لیر ترک و قیمت هیر لیتر LPG به 11 لیر ترک خواهد رسید.

- شرکت هواپیمایی ترکیش ایر، تا تاریخ 30 جون، سال جاری میلادی تمام پروازهای خود را به اوکراین، مینسک، و شهرهای سوچی، روستوف، و یکاترینگ بورگ، در روسیه متوقف کرد.

- نمایشگاه فرش،Domtex در شهر غازی آنتپ، طی روزهای 14 الی 17 می، بر گزار خواهد شد. صادرات فرش ترکیه در سال گذشته،2.1 میلیارد دلار بود که این میزان، 1.8 میلیارد دلار سهم، غازی آنتپ بوده است.

- وزارت کشاورزی و جنگل داری، ترکیه اعلام کرد که ترکیه به منظور مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی جنگل در تابستان سال جاری، ناوگان اطفاء حریق خود را گسترش داد، که هم اکنون این ناوگان شامل 55 هلیکوپتر، 20 فروند هواپیما می‌باشد. که از این تعداد 10 هلیکوپتر از نوع پهن پیکر مخصوص اطفاء حریق می‌باشد.

- قیمت هر لیتربنزین از امروز 1.70 لیر افزایش خواهد یافت. قیمت بنزین در استانبول به 2.82 لیر ترک خواهد رسید. و قیمت چای خشک در کشور ، 43.71 درصد افزایش یافت.

- وزارت خزانه و دارایی ترکیه اعلام کرد که بودجه مرکزی دولت در ماه آوریل، 50.2 میلیارد لیر کسری داشته است.

- تعداد بیکاران کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، با 50 هزار نفر افزایش به 3 میلیون و845 هزار نفر رسید.

- بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که کسری حساب جاری کشور در ماه مارس گذشته 2 میلیارد و229 میلیون دلار افزایش یافت و به 5 میلیارد دو 554 میلیون دلار رسید. این بانک کسری حساب جاری کشور در یک بازه زمانی 12 ماهه تا ماه مارس را 24 میلیارد و 223 میلیون دلار اعلام کرد.

- سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که تعداد افراد مستخدم حقوق بگیر درکشور در ماه مارس ، با 6.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 13 میلیون و 851 هزار نفر نفر رسید.

- وزیر فرهنگ وگردشگری ترکیه اعلام کرد که با افزایش تقاضای کشتی‌های کروز برای پهلوگیری در گمرک گالاتا پرت استانبول، مواجه هستیم و تاکنون انجام 200 رزرواسیون از سوی شرکت های مختلف کتشیرانی در این گمرک بندری سبب شد که این وزارتخانه با همکاری وزارت زیرساخت و حمل ونقل، اقدامات لازم در خصوص بررسی تبدیل بندر ینی کاپی به گمرک ورودی کشتی‌ها کروز را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

- صادرات بخش مواد شیمیایی ترکیه در آوریل سال جاری میلادی با 53 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به 3 میلیارد و 320 میلیون دلاررسید. صادرات این بخش در4 ماه نخست سال جاری نیز با 48 درصد افزایش ، 10 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام شد. بیشترین صادرات مواد شیمیایی ترکیه به هلند با 97.5 درصد افزایش صادرات به ارزش 258 میلیونو 389 هزار دلار بوده است.

- فروش مسکن در ترکیه در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 38.8 درصد افزایش به 132 هزار و58 واحد رسید. فروش مسکن به اتباع خارجی در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 58.1 درصد افزایش داشت و 6 هزارو 447 واحد شد. در ماه آوریل بیشترین املاک فروخته شده به اتباع خارجی به روس ها بوده است.

- هزینه بسته‌های بیمه رانندگی از ماه جون سال جاری میلادی، 25 درصد افزایش خواهد یافت. با این افزایش میزان بیمه سوانح رانندگی تاکسی‌ها در استانبول بین 5 هزارو 200 الی 18 هزارو 900 لیر خواهد بود.

- گوون کاراجا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان چرم و محصولات چرمی استانبول (İDDMİB) در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه کفش و کالاهای چرمی آنتالیا، به سوالات خبرنگار آناتولی پاسخ داد. وی ضمن اشاره به صادرات یک میلیارد و 730 میلیون دلاری محصولات چرمی در یک سال گذشته، اظهار داشت: در چهار ماهه اول امسال از محل صادرات به 163 کشور جهان 690 میلیون دلار درآمد به دست آمد. کاراجا با بیان اینکه نرخ بهره برداری از ظرفیت که در دوره همه‌گیری کرونا کاهش یافته بود، بازگشته و به 63 درصد افزایش یافت، گفت: صنعت تولید کفش در سال گذشته با بیش از 1 میلیارد دلار رکورد صادرات را شکست. وی در ادامه تصریح کرد: در چهار ماه 690 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزایش داشته است. برای امسال نیز در نظر داریم این رقم به بیش از 2 میلیارد دلار برسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما