معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اردیبهشت 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته دوم اردیبهشت ارزش مجموع معاملات بورس کالا و مواد خام این کشور به بیش از 96 میلیون و 537 هزار دلار رسید. تاجرانی از انگلیس، سوییس، امارات، ترکیه، چین و مالت، بنزین، کک نفتی، نفت کوره و پارافین تصفیه‌نشده تولید پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی و بازرگانانی از روسیه، امارات، ترکیه، اوکراین، لهستان و افغانستان پلی‌اتیلن، ید صنعتی و پلی‌پروپیلن تولیدی شرکت ترکمن‌شیمی را خریداری کردند.

افزون بر آن، تجاری از ترکیه، روسیه، امارات، مالت، ارمنستان، لهستان و افغانستان، نخ پنبه، فرش دستباف و پارچه جین خریداری کردند. گفتنی است تجار هندی، اماراتی، ترک، قزاق و افغانی نیز نخ پنبه و فرش دستباف به ارزش بیش از 37 میلیون و 177 هزار منات خریداری کردند.

همچنین کارآفرینان داخلی ترکمنستان، سیمان پرتلند به ارزش 23 هزار دلار و پلی‌اتیلن و فرش دستباف را برای بازار داخلی به ارزش حدود 4 میلیون و 303 هزار منات خریداری کردند. در هفته دوم اردیبهشت 72 معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسید.

افزایش تولید مصالح ساختمانی در یک شرکت خصوصی

در دو ماه آغازین سال 2022 در یک شرکت خصوصی ترکمنستان بالغ بر 650 هزار متر مربع عایق رطوبتی تولید شده که 400 هزار مترمربع آن مربوط به ماه فوریه بوده است. تولید ماستیک قیر مایع در این شرکت به 3 هزار و 700 تن رسیده، در حالی که این مقدار در ماه ژانویه 2022 برابر با 1300 تن گزارش شده است.

این شرکت همچنین بالغ بر 2 میلیون و 323 هزار قطعه آجر و 320 تن چسب مخلوط خشک برای کاشی و سرامیک تولید کرده و روی‌هم‌رفته 115.4 هزار متر مربع عایق رطوبتی و نزدیک به 1392 تن ماستیک قیر مایع به کشورهایی چون ازبکستان و ترکیه صادر کرده است.

راه‌اندازی گلخانه‌های مدرن با حمایت‌های بین‌المللی در ترکمنستان

گلخانه‌های مدرن در مزرعه آموزشی-تجربی مؤسسه کشاورزی ترکمن، اداره جنگلداری استان داش‌آغوز و روستای بوکورداک واقع در صحرای مرکزی قره‌قوم به بهره‌برداری رسیدند. پروژه سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق جهانی محیط زیست و «مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در مناطق مستعد خشکسالی و متأثر از نمک جهت تولیدات کشاورزی آسیای میانه و ترکیه 2 (CACILM2)» در این پروژه مشارکت داشته‌اند.

این گلخانه‌ها به تجهیزات فنی مدرن برای مدیریت دما، اکسیژن‌رسانی، آبیاری قطره‌ای و دیگر سیستم‌های حیاتی برای بهبود بازده تولید در شرایط سخت مجهزند. در گلخانه‌های واقع در قره‌قوم نهال گیاهان و درختچه‌های بیابانی پرورش داده و سپس برای احیای جنگل‌ها و اصلاح مراتع در این منطقه بیابانی کاشت می‌شوند.

پروژه CACILM2 که با بودجه بیش از 75 میلیون دلار در ماه مه 2018 راه‌اندازی شد یکی از بزرگترین طرح‌های مدیریت منابع طبیعی پایدار است که تأمین مالی آن را دولت‌های شرکت‌کننده انجام می‌دهند.

افزایش تولید باتری اتومبیل در ترکمنستان

در یک بنگاه اقتصادی ترکمنی در دو ماه نخست سال 2022 روی‌هم‌رفته 9 هزار و 742 باتری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 3 هزار و 542 عدد بیشتر است. نزدیک به 4 هزار و 210 عدد از این باتری‌ها در ماه فوریه تولید شده است. این شرکت از آغاز سال 2022 تعداد یک هزار و 60 باتری به افغانستان صادر کرده است.

صادرات نخ پنبه از ترکمنستان

یک کارخانه ریسندگی پنبه وابسته به وزارت صنایع نساجی ترکمنستان از ابتدای سال 2022 تاکنون محصولات نخ پنبه به ارزشی 29 میلیون و 733 هزار منات تولید کرده است. تاکنون یک هزار و 194 تن کالا به ارزش 24 میلیون و 976 هزار منات برای مصرف‌کنندگان ارسال شده است. در این کارخانه نخ پنبه‌ای مرغوب به شماره‌های 1/20، 1/27 و 1/34 تولید می‌شود. نخ پنبه تولید شده در ترکمنستان به کشورهایی مانند امارات متحده عربی، بریتانیا، روسیه، ترکیه، قرقیزستان و گرجستان صادر می‌شود.

رشد استخراج گاز طبیعی در ترکمنستان

تولید گاز طبیعی در اداره استخراج گاز استان لباب در دو ماه آغازین سال 2022 به میزان 115.8 درصد محقق شده است. استخراج گاز طبیعی معادل 287 میلیون و 94 هزار متر مکعب بیش از مقدار پیش‌بینی‌شده بوده است. به بیان دقیق‌تر، تولید گاز به اندازه یک میلیارد و 813 میلیون و 197 هزار متر مکعب گاز در ژانویه تا فوریه 2022 برنامه‌ریزی شده بود، اما در عمل 2 میلیارد و 100 میلیون و 291 هزار متر مکعب گاز طبیعی استخراج شد.

افزون بر آن، در این دوره 9 هزار و 477 تن میعانات گازی استخراج شد که نشان می‌دهد این محصول یک هزار و 480 تن بیش از میزان مورد نظر تولید شده و در نتیجه برنامه پیش‌بینی‌شده به اندازه 118.5 درصد محقق شده است. روی‌هم‌رفته یک میلیارد و 343 میلیون و 651 هزار و 666 متر مکعب گاز طبیعی با خط لوله مالایی-بختیارلیک منتقل شد که کمابیش دو برابر حجم برنامه‌ریزی‌شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما