معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۹

پیشرفت در عملیات نفت و گاز در جنوب آفریقا

شرکت ملی هیدروکربن، نهاد دولتی موزامبیک که مسئول تحقیق، اکتشاف، تولید و بازاریابی فرآورده‌های نفتی و نماینده دولت در عملیات‌های نفتی است ، بانک سرمایه گذاری چندملیتی فرانسوی و شرکت خدمات مالی که (مقر آن در پاریس است) را به عنوان مشاور مالی برای تأمین مالی مجدد سهام پروژه گاز طبیعی فراساحلی 7 میلیارد دلاری Coral (LNG) به رهبری Eni SpA انتخاب کرد.

ماکس تونلا، وزیر اقتصاد و دارایی موزامبیک، 21 آوریل 2022 در مصاحبه‌ای گفت که این روند ادامه دارد و ENH و SocGen در حال کار بر روی مدل‌های مالی هستند. این نهاد دولتی موزامبیک قصد دارد در حالی که این پروژه برای آغاز صادرات سوخت در اواخر سال جاری آماده می‌شود، از افزایش قیمت گاز که از زمان حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است، استفاده کند. تونلا گفت: «اکنون ENH توانایی بیشتری برای تأمین مالی برای ایفای نقش خود به عنوان یک صاحب امتیاز دارد».

پروژه مرجانی ۷ میلیارد دلاری گاز طبیعی مایع شناور شرکت ایتالیایی Eni در سواحل شمالی موزامبیک قرار است تولید خود را در ماه اکتبر 2022 آغاز کند و این نشان دهنده آغاز تحقق رویاهای موزامبیک برای تبدیل شدن به یک منبع اصلی جهانی سوخت است. این امر حتی در شرایطی رخ می‌دهد که شورش‌های مرتبط با دولت اسلامی، پروژه‌های بزرگتر ساحلی شرکت‌های TotalEnergies SE و ExxonMobil Corp را به تأخیر انداخته است و ایتالیا به دنبال منابع جایگزین گاز برای کاهش وابستگی خود به منابع روسیه است. طی سال گذشته، تشدید شورش‌ها در موزامبیک طرح‌های گازی بزرگ کشور را به تعویق انداخته بود.

موزامبیک به دنبال اکتشافات گسترده در سواحل شمالی خود در یک دهه پیش، به دنبال تأمین مالی برای سهام خود در پروژه‌های گازی است. SocGen در این پروژه‌ها فعال بوده و به‌عنوان مشاور مالی ENH و در همان نقش برای توتال و گروه Gigajoule در پایانه و نیروگاه واردات LNG در نزدیکی ماپوتو تعیین شده است.

TotalEnergies و Shell نیز برای حفاری اکتشافی در فراساحل آفریقای جنوبی برنامه ریزی می‌کنند. به گزارش بلومبرگ، توتال و شل در حال بررسی حفاری چاه‌های اکتشافی نفت در سواحل جنوب غربی آفریقای جنوبی هستند. این اقدام ماه‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که دو تلاش قبلی برای انجام بررسی‌های لرزه نگاری در سواحل این کشور با چالش‌های قانونی و برخی اعتراضات زیست محیطی مواجه شده بود.

SLR Consulting، شرکت خصوصی مشاوره زیست محیطی بین المللی، برای انجام یک ارزیابی زیست محیطی برای برنامه اکتشاف پیشنهادی قرارداد بسته است.

TotalEnergies قصد دارد حفاری اکتشافی را در یک چاه در این منطقه انجام دهد. بر اساس حفاری موفقیت آمیز، کار شامل چهار حلقه چاه دیگر می‌شود. این شامل یک طرح اکتشافی دقیق برای بخش 10.000 کیلومترمربعی یک بلوک، در سواحل بین Cape Town و Cape Agulhas بود. این بلوک که بین 60 تا 170 کیلومتر از ساحل واقع شده است، اعماق آب از 700 متر تا 3.2 کیلومتر را پوشش می‌دهد. شرکت دولتی نفت و گاز آفریقای جنوبی شریک برنامه پیشنهادی است.

در سال‌های 2019 و 2020، TotalEnergies دو اکتشاف میعانات گازی را در سواحل آفریقای جنوبی اعلام کرد. اوایل این ماه، TotalEnergies اعلام کرد که با Sempra Energy در زمینه صادرات LNG برای کمک به کاهش اتکای اروپا به انرژی روسیه موافقت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما