معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته دوم اردیبهشت 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ضربه شدید شرکت های بزرگ در صورت کمبود گاز

روزنامه بی تی- برخی از بزرگترین شرکت‌های دانمارکی اولین شرکت‌هایی هستند که در صورت قطع عرضه گاز به دانمارک توسط روسیه، همانطور که در لهستان و بلغارستان دیده می‌شود، آسیب خواهند دید. بررسی انرژی نت، اپراتور دولتی برق و گاز طبیعی، نشان می‌دهد که 60 شرکت در فهرست «مشتریان حفاظت‌نشده» هستند که هیچ تضمینی مبنی بر برآورده شدن نیازهای گاز آنها در صورت تعطیلی گاز روسیه داده نشده است. این شرکت ها عبارتند از کارلزبرگ، آرلا، دینیش کرون، نوونوردیسک، دنسک شل و رویال یونی برو. مشتری محافظت‌نشده به شرکتی گفته می‌شود که مصرف گاز طبیعی آن بیش از 2.6 میلیون متر مکعب در سال باشد. شرکت عایق راک وول نیز یکی از اولین شرکت هایی است که با کمبود گاز مواجه می‌شود. این در حالی است که این شرکت فعالیت چهار کارخانه خود در روسیه را ادامه می دهد.

سود بیش از  انتظار غول حمل‌ و نقل

روزنامه بی تی- شرکت دی اس.وی DSV ، غول لجستیک و حمل و نقل دانمارکی، سومین شرکت بزرگ حمل و نقل بار در جهان، سود عملیاتی سه ماهه اول خود را 6.5 میلیارد کرون (927.71 میلیون دلار) گزارش کرده است که بسیار بالاتر از 5.3 میلیارد کرون مورد انتظار تحلیلگران است. این شرکت در ماه مارس کلیه محموله‌ها به استثنای تجهیزات پزشکی به روسیه را به حالت تعلیق درآورد و اکنون در مرحله خروج کامل از کشور و واگذاری تجارت به مدیریت محلی است.

تحریم کفش اکو

شبکه تلوزیونی دی آر- فروشگاه‌های زنجیره‌ای مگزین، Magasin  ، آخرین خرده ‌فروش بزرگی است که فروش کفش اکو را به دلیل عدم کنار کشیدن این شرکت از روسیه تحریم کرده است. اکو که در حال حاضر با واکنش های منفی عمومی مواجه شده است، به طور برجسته در "فهرست شرم" دانشگاه ییل متشکل از شرکت های بین المللی، عمدتاً چینی یا عربی، که به تجارت در روسیه ادامه می دهند، قرار دارد. پانوس میتاروس، مدیر عامل، قبلاً اعلام کرده بود که این شرکت به تجارت در روسیه ادامه می دهد زیرا بیش از 1800 کارمند خود و خانواده‌های آنها را ترک نمی‌کند. این در حالی است که شرکت های دیگر دانمارکی مانند کارلزبرگ، وستاس و یوسک تمام فعالیت های تجاری خود در روسیه را متوقف کرده اند.

 

جیره بندی روغن مایع در فروشگاه زنجیره ای کوپ

تی وی2- شرکت کوپ،COOP ، جدیدترین سوپرمارکت زنجیره ای است که روغن مایع پخت و پز را جیره بندی می‌کند زیرا جنگ روسیه و اوکراین دسترسی صنایع غذائی به روغن آفتابگردان را محدود کرده است. این فروشگاه محدودیت خرید سه بطری روغن مایع برای هر مشتری را در کل فروشگاه‌های خود به اجراء گذاشته است. این شرکت در بیانیه ای گفته که در حال حاضر کمبود وجود ندارد اما این اقدام برای پرهیز از احتکار است تا همه بتوانند به اندازه مایحتاج خود خرید کنند.

وزیر نیرو: طرح های اضطراری برای قطع گاز در حال اجرا است

برلینسکه- دن یورگنسن، وزیر آب و هوا و انرژی، پس از نشست اضطراری بروکسل که در آن وزرای انرژی اتحادیه اروپا در مورد پاسخ واحد به تقاضای مسکو مبنی بر اینکه خریداران اروپایی باید برای گاز روسیه به روبل پرداخت کنند، یا با قطع عرضه گاز مواجه می‌شوند، گفت: دانمارک برنامه‌های اضطراری را در دستور کار دارد. روسیه هفته گذشته عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را پس از اینکه آنها از برآورده کردن تقاضای روبل امتناع کردند متوقف کرد. دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نگرانند که آنها کشور بعدی باشند. آقای یورگنسن گفت که دانمارک خود را برای بدترین سناریو آماده کرده است - یا در نتیجه بسته شدن خطوط عرضه توسط پوتین یا تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا که کشورهای عضو را برای مدت طولانی از خرید گاز روسیه منع می‌کند. به همین دلیل است که برنامه‌های اضطراری در حال انجام است.

پس از اینکه دانمارک تقاضای روسیه برای گاز در ازای روبل را در ابتدای ماه گذشته رد کرد، یک نظرسنجی نشان داد که اکثریت رای دهندگان دانمارکی آماده توقف فوری عرضه روسیه هستند – 52 درصد گفتند که دانمارک باید دریافت گاز از روسیه را با وجود تأثیر بر عرضه انرژی و اقتصاد متوقف کند. رهبران اتحادیه اروپا در نشست خود ششمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را مورد بحث قرار خواهند داد که انتظار می‌رود شامل پیشنهادی برای حذف تدریجی واردات گاز روسیه تا پایان سال باشد.

 

شکست تلاش دولت برای محدود کردن مصرف الکل و سیگار

بی تی- دولت آرای مورد نیاز برای تصویب پیشنهاد بحث برانگیز خود مبنی بر ممنوعیت فروش الکل به افراد زیر 18 سال، بخشی از لایحه اصلاحات بهداشتی گسترده با هدف محدود کردن مصرف الکل و سیگار، را ندارد. مذاکرات فراحزبی هنوز ادامه دارد، اما حزب مردم سوسیالیست، متحد پارلمانی دولت، گفته که از ممنوعیت حمایت نخواهد کرد. کریستن نورمن، سخنگوی بهداشت  گفت: در حالی که ما موافقیم که فرهنگ مصرف نوشیدنی جوانان یک مشکل بزرگ است، اما با ممنوعیت مطلق مخالفیم. ما باید اعتماد بیشتری به جوانان نشان دهیم. لایحه اصلاحات بهداشتی دولت همچنین شامل پیشنهادی برای ممنوعیت فروش سیگار به افرادی است که پس از سال 2010 متولد شده اند، اما این پیشنهاد قبلاً توسط اکثریت رد شده است.

 

تعداد 251000 شاغل خارجی؛ اما دانمارک به تعداد بیشتری نیاز دارد

تی وی2- تعداد اتباع خارجی در اشتغال تمام وقت در این کشور از سال 2010 دو برابر شده است. مطالعه جدید کنفدراسیون صنایع دانمارک (DI)، بر اساس آمار دانمارک، نشان می دهد که از 2.9 میلیون نفر در بازار کار در پایان سال گذشته، 251000 نفر "منشأ خارجی" داشتند در حالی که دوازده سال پیش این رقم تنها 126000 نفر بود. استین نیلسن، معاون مدیر کنفدراسیون صنایع دانمارک خاطرنشان کرد که غیر دانمارکی‌ها اکنون بیش از 200 میلیارد کرون به ایجاد ارزش در دانمارک کمک می‌کنند. وی به همین دلیل خواستار قانون کار جدید شد تا با کاهش به اصطلاح حداقل شرایط حقوق و دستمزد جذب کارگران ماهر را برای شرکت‌ها آسان‌تر کند. در حال حاضر هر کارگر غیر اتحادیه اروپا که به دنبال مجوز کار در کشور باشد باید تضمینی ارائه دهد که حداقل دستمزد سالانه 448000 کرونی به او پیشنهاد شده است تا بتواند مجوز کار و اقامت دریافت دارد. جناح مخالف متشکل از احزاب لیبرال و محافظه کار پیشنهاد کاهش این رقم به 360000 کرون را ارائه داده اند. هنس آندرسن، سخنگوی استخدام حزب لیبرال، دیروز گفت که کاهش حداقل حقوق مورد نیاز برای جذب نیروی کار ماهر به دانمارک تعیین کننده است، اما همتای سوسیال دموکرات او، ضمن اذعان به نیاز برای نیروی کار خارجی، قوانین فعلی را مانع از جذب افراد حرفه ای توسط شرکت های دانمارکی ندانست.

 

بیکاری در کمترین میزان از سال 2008

مرکز آمار دانمارک- در ماه مارس نرخ بیکاری اندکی کاهش یافت زیرا 1300 نفر کار پیدا کردند. آخرین آمار دانمارک نشان می دهد که 72000 نفر در ماه مارس بیکار بودند که 1300 نفر کمتر از 73300 نفر در ماه قبل بود. نرخ بیکاری در حد 2.5درصد و کمترین میزان از ژوئن 2008، قبل از بحران مالی جهانی گزارش شده است. نرخ بیکاری جوانان، که برای گروه سنی 16 تا 24 سال اعمال می‌شود، در ماه مارس 0.09 درصد بود که از یک درصد ماه ماقبل کمتر بود.

 

سران کشورهای نوردیک از تشدید تحریم ها علیه روسیه حمایت می‌کنند

برلینگسکه -روز ۱۴ اردیبهشت، مِتِه فردریسکن نخست وزیر دانمارک در یک نشست با رسانه‌های خبری در نهاد نخست وزیری همراه با سایر سران کشورهای نوردیک اعلام کرد از پیشنهاد اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم های علیه روسیه حمایت می‌کند و گفت: «تشدید تحریم ها ضروری است و ما از تحریم های سرسخت حمایت می‌کنیم». سانا مارین نخست وزیر فنلاند گفت: «باید در دوران جنگ کمک به اوکراین را تضمین کنیم، اما بعد از جنگ نیز باید به اوکراین کمک برسانیم». به گفته مِتِ فردریکسن همکاری پنج کشور نوردیک تنگاتنگ است. فردریکسن در باره دودلی برخی از اعضای اتحادیه اروپا در رابطه با تشدید تحریم ها گفت:«ما خواستار تشدید تحریم ها هستیم، اما طبعاً آگاه هستیم برخی از اعضا طور دیگری به وضع نگاه می‌کنند. برخی از اعضا به شدت به واردات سوخت - از جمله نفت - از روسیه وابسته هستند؛ خوشبختانه برخی دیگر از اعضا کمتر وابسته اند. در زمینه تحریم ها دانمارک عمگرا است».

 

سود گروه بازرگانی مرسک در نخستین ۳ ماه سال جاری رکورد بجا گذاشت

اینفورماسیون- کارمزد گران حمل و نقل دریایی باعث شده سود گروه بازرگانی مرسک در نخستین سه ماه سال جاری مبلغ ۴۸ میلیارد کرون شود. مبلغ مذکور بزرگترین سود مرسک در یک دوران ۳ ماهه است. Søren Skou مدیرعامل مرسک گفت: «با این که زنجیره عرضه کالا تحت فشار قرار دارد، توانستیم چالش های لجیستیکی را برطرف و به مشتریان خود کمک کنیم». پارسال نیز سود کل سال مرسک با ۱۱۸ میلیارد کرون رکورد بجا گذاشت. سود کلان مرسک همزمان بحث تخفیف مالیاتی شرکت های کشتیرانی را مجدداً مطرح کرده است. در حال حاضر مالیات شرکت های کشتیرانی فقط ۲۲٪ درآمد آنها است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما