معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

برگزاری مجمع بوآئو برای آسیا 2022

کنفرانس سالانه مجمع بوآئو برای آسیا (Boao Forum for Asia) با موضوع "جهان در COVID-19 و فراتر از آن: همکاری برای توسعه جهانی و آینده مشترک" از تاریخ 31 فروردین لغایت 2 اردیبهشت ماه 1401 (20-22 آوریل 2022) در بوآئو، استان‌هاینان چین با محوریت ارتقای همگرایی بین‌المللی و همکاری جهانی با تمرکز بر توسعه پس از همه‌گیری و توسعه سبز، نوآورانه و فراگیر برگزار گردید.

کنفرانس سالانه مجمع بوآئو برای آسیا (Boao Forum for Asia) 2022 با موضوع "جهان در COVID-19 و فراتر از آن: همکاری برای توسعه جهانی و آینده مشترک" از تاریخ 31 فروردین لغایت 2 اردیبهشت ماه 1401 (20-22 آوریل 2022) در بوآئو، استان‌هاینان چین با حضور حدود 3 هزار نفر از مقامات دولتی، کارشناسان و صاحبنظران سیاسی، اقتصادی، امنیتی، زیست محیطی و غیره و با محوریت ارتقای همگرایی بین‌المللی و همکاری جهانی با تمرکز بر توسعه پس از همه‌گیری و توسعه سبز، نوآورانه و فراگیر برگزار گردید.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بان کی مون، رئیس مجمع بوآئو برای آسیا و دبیر کل سابق سازمان ملل متحد، جاگان چاپاگین، دبیرکل فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، وونگ کان سنگ، معاون سابق نخست وزیر سنگاپور و شمشاد اختر، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) از جمله سخنرانان این رویداد بودند.

این کنفرانس به موضوعاتی از جمله کاهش انتشار کربن، همکاری در شرایط همه گیری، اقتصاد دیجیتال و متاورس و همچنین موضوعات مربوط به استان میزبان‌ -هاینان- مانند حفاظت از تنوع زیستی و توسعه بندر تجارت آزاد آن پرداخت.

در مراسم افتتاحیه این مجمع، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی نمود. وی گفت: " هیچ مشکلی هرگز نتوانست چرخ تاریخ را متوقف کند. در مواجهه با چالش های فراوان، نباید اعتماد به نفس خود را از دست بدهیم و تردید کنیم. برای در آغوش کشیدن آینده ای روشن، بزرگترین قدرت همکاری و موثرترین راه همبستگی است".

رئیس جمهور چین در سخنرانی خود مطالبی درخصوص تقویت امنیت در سراسر جهان با محورهای ذیل بیان کرد:

- ما متعهد به چشم انداز امنیت مشترک، فراگیر و پایدار هستیم و برای حفظ صلح و امنیت جهانی همکاری می‌کنیم.

- ما متعهد به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها هستیم، از عدم مداخله در امور داخلی حمایت می‌کنیم و به انتخاب های مستقل مسیرهای توسعه و سیستم های اجتماعی که توسط مردم کشورهای مختلف انجام می‌شود احترام می‌گذاریم.

- ما متعهد به تبعیت از اهداف و اصول منشور ملل متحد می‌مانیم، ذهنیت جنگ سرد را رد می‌کنیم، با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و به سیاست گروهی و رویارویی بلوکی نه می‌گوییم.

- ما متعهد به جدی گرفتن نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها هستیم، از اصل امنیت تفکیک ناپذیر حمایت می‌کنیم، یک معماری امنیتی متعادل، مؤثر و پایدار ایجاد می‌کنیم و با پیگیری امنیت خود به قیمت امنیت دیگران مخالفت می‌کنیم.

- ما متعهد به حل مسالمت آمیز اختلافات بین کشورها از طریق گفتگو هستیم، از همه تلاش‌هایی که برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها کمک می‌کند، حمایت می‌کنیم، استانداردهای دوگانه را رد و با استفاده ناخواسته از تحریم‌های یکجانبه مخالفت می‌کنیم.

- ما به حفظ امنیت در حوزه‌های سنتی و غیرسنتی متعهد می مانیم و روی اختلافات منطقه‌ای و چالش های جهانی مانند تروریسم، تغییرات آب و هوا، امنیت سایبری و امنیت زیستی با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

وی تأکید کرد که امنیت پیش شرط توسعه است و بشریت در یک جامعه امنیتی تفکیک ناپذیر زندگی می‌کند. آقای شی افزود:"بارها ثابت شده است که ذهنیت جنگ سرد فقط چارچوب صلح جهانی را ویران می‌کند، هژمونیسم و سیاست قدرت، صلح جهانی را به خطر می اندازد و رویارویی بلوکی تنها چالش های امنیتی را در قرن بیست و یکم تشدید می‌کند. کشورهای جهان مانند مسافران یک کشتی هستند که سرنوشت یکسانی دارند. برای اینکه کشتی بتواند در طوفان حرکت کند و به سمت آینده ای روشن حرکت کند، همه مسافران باید با هم کنار بیایند. فکر پرتاب کردن کسی به دریا به سادگی قابل قبول نیست".

شی تصریح کرد که برای کشورهای بزرگ مهم است که در احترام به برابری، همکاری، حسن نیت و حاکمیت قانون الگو قرار گیرند و به گونه ای عمل کنند که مناسب موقعیت خود باشد. وی گفت: "ما باید آسیا را به یک لنگر برای صلح جهانی، یک نیروگاه برای رشد جهانی و یک محور جدید برای همکاری‌های بین‌المللی تبدیل کنیم. کشورها صرف نظر از اندازه و قدرتشان، چه در منطقه و چه در خارج از منطقه، همگی باید به جای دردسر، شکوه و جلال را به آسیا بیافزایند".

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قدرت اقتصادی چین گفت: "اقتصاد چین پویایی بزرگی را برای ثبات و بهبود اقتصاد جهانی و فرصت های بازاری گسترده‌تر برای همه کشورها فراهم می‌کند.

آقای شی در پایان سخنان خود حمایت کشورها از یکدیگر، اقدامات واکنشی هماهنگ، بهبود حکمرانی بهداشت عمومی جهانی را برای پیروزی بشریت در برابر همه گیری COVID-19 ضروری دانست.

بان کی مون، رئیس مجمع بوآئو برای آسیا و هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد، از جامعه بین المللی خواست تا اقدامات فوری برای حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوا انجام دهد. وی گفت: "کشورها باید تعهدات بلندپروازانه تری برای تقویت اقدامات سبز بپذیرند".

جاگان چاپاگین، دبیرکل فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفت: " ترویج برابری در واکسیناسیون یک موضوع مبرم است و برای شکست دادن این بیماری همه‌گیر نیاز به همکاری جهانی دارد. چین کمک زیادی به ترویج واکسن‌های ایمن و در دسترس برای گروه‌های آسیب پذیر کرده است".

شمشاد اختر، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) اظهار داشت: "آسیا و اقیانوسیه یک رهبر بوده است، در برابر احساسات منفی یکجانبه گرایی، حمایت گرایی تجاری یا ملی گرایی اقتصادی که در غرب در حال افزایش است، مبارزه کرده است. آسیا بسیار استوار بوده است و اکنون به صدایی در مورد مزایای جهانی شدن و چندجانبه گرایی تبدیل شده است. در واقع، توافق‌نامه‌های تجاری اخیر در آسیا تقریباً نیمی از کل توافق‌نامه‌های تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهند".

معرفی مجمع آسیایی بوآئو

مجمع آسیایی بوآئو به عنوان مهمترین مجمع اقتصادی آسیا، یک سازمان بین‌المللی است که در سال 1998 توسط "فیدل راموس"، رئیس جمهور سابق فیلیپین، "باب هاوک"، نخست وزیر سابق استرالیا و "مورییرو هوسوکاوا"، نخست ‌وزیر سابق ژاپن پیشنهاد شد و در 27 فوریه سال 2001 در شهرک بوآئو شهر چیونگهایی استان‌هاینان به طور رسمی‌با حضور 26 کشور عضو افتتاح شد. در سال 2006، مالدیو، رژیم صهیونیستی و نیوزیلند به اعضای بنیانگذار اضافه شدند و تعداد اعضا به 29 کشور رسید که شامل استرالیا، بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، پاکستان، فیلیپین، کره جنوبی، سنگاپور، سریلانکا، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان، ازبکستان، ویتنام، رژیم صهیونیستی، نیوزلند و مالدیو می‌باشند.

شهرک بوآئو محل دائمی دبیرخانه و برگزاری این مجمع است و جلسات سالانه آن بطور منظم برگزار می‌شود.

هدف اولیه تشکیل این مجمع ترویج ادغام اقتصادی در آسیا بود. طبق اساسنامه، مجمع آسیایی بوآئو بستری برای گفتگوی چهره‌های سیاسی، رهبران تجاری، دانشگاهیان و شخصیت های معروف محافل آسیایی می‌باشد. ماموریت مجمع جمع‌آوری انرژی مثبت برای توسعه آسیا و جهان است.

این مجمع از نظر پوشش جغرافیایی، کشورهای آسیایی را در بر می‌گیرد اما در عین حال کشورهای خارج از آسیا نیز می‌توانند عضو آن شوند. از نظر حقوقی مجمع، سازمانی غیرانتفاعی و غیردولتی بوده که در چین به ثبت رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما