معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

خبرترک - اظهارات وزیر تجارت ترکیه در دیدار با نمایندگان بخشهای خصوصی

محمت موش، وزیر تجارت ترکیه در دیدار با نمایندگان بخشهای خصوصی این کشور ضمن تشریح آخرین وضعیت اقتصاد ترکیه گفت: وقتی به کشورهای در حال توسعه و در حال رشد در جهان نگاه می‌کنید، ترکیه از جمله کشورهایی است که بیشترین رشد اقتصادی را دارا می‌باشد.

 وی ضمن ابراز همگرایی اقتصاد ترکیه با اقتصاد جهانی افزود: تحولات مهم اقتصادی و سیاسی جهانی، تأثیر مستقیمی‌بر اقتصاد ترکیه دارد. اگر تحولات جهان مثبت باشد، تأثیر مثبت و اگر منفی باشد، تأثیر منفی بر ما می‌گذارد. موش در ادامه ضمن اشاره به  شیوع ویروس کرونا و جنگ میان روسیه و اوکراین  اظهار داشت: مانند تمام کشورهای جهان، ما به مدت دو  سال در کل کشور درگیر ویروس کرونا بودیم. پس از آن، بحران بین روسیه و اوکراین آغاز شد که این واقعه نیز تاثیرات منفی بر اقتصاد کشور برجای گذاشت.

وزیر تجارت ترکیه همچنین با اشاره به افزایش بی رویه قیمت اجناس در این کشور افزود: نوسانات قیمت ها برای همیشه ادامه نخواهد داشت. ساختار اقتصادی، فعالیت های تجاری، توان تولید و ظرفیت ما روز به روز در حال توسعه و صادرات ترکیه، تجارت خارجی و فعالیتهای اقتصادی  ما روز به روز در حال افزایش است. اما از سویی افزایش قیمت جهانی انرژی سبب بروز نوسانات قیمتی در کشور شده است که البته تا ابد ادامه نخواهد داشت.   

حریت - اظهارات وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه در نشست جهانی اتاق بازرگانی استانبول

نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه در نشست جهانی تجارت اتاق بازرگانی استانبول شرکت و طی سخنانی ابراز داشت: این اتاق با بیش از 640 هزار عضو و 140 سال سابقه، به اقتصاد  ترکیه و فعالیت های تجارت جهانی کمک کرده است. این اتاق در تمام پیشرفت های تجاری ترکیه در طی بیست سال گذشته، سهم قابل توجهی داشته است.

وی در ادامه ضمن تشریح مدل جدید اقتصادی و اثرات آن بر اقتصاد ترکیه گفت: در روند اجرای این سیاست اقتصادی مشکلاتی پیش آمده است اما می‌خواهم خیلی شفاف بگویم که ما مشکلات را نادیده نمی‌گیریم، قصد نداریم آن‌ها را پنهان نمائیم. برعکس، در تلاش هستیم تا راه‌حل‌های دائمی و فراگیر برای رفع آنها ارائه کنیم. ما با انجام اقدامات راهبردی به مسیر خود ادامه می‌دهیم. حتی اگر لازم باشد مانند اجداد مان کشتی‌ها را از طریق خشکی عبور خواهیم داد! اما هرگز از مسیر و اهداف خود منحرف نمی‌شویم.

نباتی همچنین در ارتباط با نشست وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی گروه 20  و اجلاس بهاره بانک جهانی که در آمریکا برگزار شد اظهار داشت: مهمترین دستور جلسه در این نشستها، نرخ تورم و راهکارهای مقابله با آن بود. همچنین موضوعات آثار اقتصادی جنگ میان روسیه و اکراین و بحث توسعه از دیگرموضوعات مطرح شده در این نشستها بود.

او ضمن اشاره به وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین و اثرات آن بر اقتصاد ترکیه افزود: اگرچه جنگ بر صادرات ترکیه به روسیه و اوکراین تأثیر منفی داشته است، اما سهم این کشورها تنها 3.9 درصد از کل صادرات ما را تشکیل می دهند و تأثیرات کلی آن محدود خواهد بود. وی با بیان اینکه نسبت واردات و صادرات بدون احتساب انرژی به 98.2 درصد افزایش یافته است، گفت: این رقم به ما     می‌گوید که صادرات-واردات بدون احتساب انرژی متعادل است، هزینه انرژی وارداتی در سال گذشته تعادل ما را به هم زد، اما این امر با صادرات بیشتر و افزایش درآمد گردشگری قابل جبران خواهد بود.

صباح - وزیر انرژی ترکیه:  قطع برق 278 هزار مشترک

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مصاحبه تلویزیونی گفت: در حال حاضر برق حدود 278 هزار مشترک قطع شده است که 197 هزار نفر از آنها مشترک خانگی هستند.

وزیر انرژی ترکیه با بیان اینکه نزدیک به 39 میلیون مشترک مسکونی در ترکیه وجود دارد و ادعای قطعی برق 4 میلیون نفر از آنها صحت ندارد. در حال حاضر حدود 278 هزار مشترک قطعی برق دارند که 197 هزار نفر از آنها مشترک خانگی هستند  و نسبت این قطعی‌ها به کل مشترکان 0.6 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه از حدود 3 تا 4 سال پیش برنامه ای برای شهروندانی که مشکل پرداخت دارند آغاز شده است، گفت: دولت مصرف 2 میلیون و 140 هزار خانوار را تا 150 کیلووات ساعت پوشش می دهد که این رقم حدود 1.5 تا 2 میلیارد لیر است.

خبرترک- رشد 64 درصدی صادرات خودروی ترکیه به اتحادیه اروپا

براساس اعلام انجمن صنعت خودروی ترکیه، میزان صادرات خودرو از این کشور به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در طی سه ماهه نخست سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 64.6 درصدی به رقم 4 میلیارد و 833 میلیون دلار رسیده است. سهم صادرات صنعت خودروی ترکیه در سبد صادراتی این کشور طی بالغ بر 12.4 درصد می‌باشد. بزرگترین مشتریان خودروهای صادراتی ترکیه را کشورهای آلمان، ایتالیا و انگلیس تشکیل می دهند.

 ت.ر.ت خبر- افزایش 27 درصدی صادرات چرم و محصولات چرمی ترکیه

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات کفش این کشور در سه ماهه نخست سال 2022 با 22.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 328 میلیون دلار رسید و رکورد جدیدی را در این دوره برجای گذاشته شده است.  بیشتر کفش های صادراتی ترکیه به کشورهای روسیه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا صورت می‌گیرد.

بر پایه این گزارش، صادرات چرم و محصولات چرمی ترکیه نیز در بازه زمانی ژانویه تا مارس سالجاری با رشد 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 502.8 میلیون دلار رسید. سهم صادرات کفش در کل سبد صادرات چرم و محصولات چرمی، 65.2 درصد می‌باشد.

آناتولی- صادرات خشکبار ترکیه به 129 کشور دنیا

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات خشکبار این کشور طی دوره ژانویه تا مارس سالجاری بالغ بر403 میلیون و 251 هزار دلار بوده که این رقم  نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشته است. ترکیه به 129  کشور دنیا خشکبار صادر می نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما