معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۵

وضعیت و چشم انداز رشد صنعت حمل و نقل دریایی نروژ در سال 2022

اتحادیه مالکان کشتی نروژ[1] طبق سنت هر ساله در اوایل بهار، گزارش آخرین وضعیت تجاری خود در سال گذشته و چشم انداز و پیش بینی‌های مبتنی بر پژوهش های کارشناسی برای این صنعت ارائه می نماید.

این اتحادیه گزارش آخرین وضعیت تجاری خود در سال گذشته و چشم انداز و پیش بینی‌های  مبتنی بر پژوهش های کارشناسی برای این صنعت در سال جاری را ارائه نمود. به باور وی کشتیرانی طبیعتاً یک صنعت منعطفی است که همواره باید بتواند خود را با تغییرات سریع محیط اطراف خود وفق می دهد و با توجه به یافته‌های گزارش چشم‌انداز اهداف و برنامه‌های انجمن نروژی صاحبان کشتی برای سال 2022  انتظار می رود این صنعت همچنان بتواند به سرعت،  خود را با شرایط خاص و استثنایی بوجود آمده، تطبیق دهد..

وی طی سخنرانی خود  افزود که:" در پایان ژانویه2022 ، گزارش کلی  نتایج و دستاوردهای عملکرد سال 2021  را دریافت کردیم که پایه تحلیل‌ وضعیت و چشم ‌انداز  رویکردها وبرنامه‌های امسال است. در این گزارش که پس از دو سال نبرد با  همه‌گیری کرونا تدوین شده بود،  شاهد صنعتی با چشم ‌اندازهای روشن‌تر بودیم و مشخص شد که یک سال عادی را در پیش رو خواهیم داشت اما تنها در عرض چند هفته این، تصور به طرز چشمگیری دچار تغییرات اساسی شد .

تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین،  فضای امنیت ملی به طور ناگهانی تغییر وضعیت داد. این حمله که نقض فاحش قوانین بین المللی است، تحولی شگرف برای امنیت و ثبات جهانی به همراه داشته است . این جنگ وضعیت امنیتی کاملاً جدیدی را در اروپا ایجاد می‌کند که پیش بینی  پیامدهای ژرف آن بسیار دشوار است.

از سوئی دیگر تحریم‌های گسترده اقتصادی و اقدامات متقابل نیز هم بر وضعیت امنیتی و هم بر اقتصاد جهانی و تا مدت ها در آینده نزدیک تأثیرات متقابل خواهند گذاشت. در نتیجه، پیش‌بینی‌های قبلی برای برای تحقق اهداف و اجرای برنامه‌ها برای سال جاری و آتی با عدم قطعیت های زیادی مواجه گردیده به ویژه در حوزه‌های مرتبط با  سیاست های  انرژی و  انتظارات اقتصادی داخلی و بین‌المللی.

تجارت کشتیرانی طبیعتاً یک صنعت منعطف و هوشمندی است که می‌تواند خود را با تغییرات شدید محیط اطراف  به سرعت وفق دهد. گزارش تعدیل شده  چشم‌انداز امسال نیز نشان می‌دهد که این صنعت همچنان می‌تواند خود را با شرایط بوجود آمده تطبیق یابد.

پس از دو سال تحمل شرایط سخت همه‌گیری کرونا،  نشانه‌های رونق تجاری همچنان در مسیر درستی هستند. در این شرایط کشتی‌های کمتری در حالت آماده باش و انتظار هستند،  مالکان کشتی درآمدهای خود را افزایش داده اند و انتظارات محتاطانه ای برای بهبود سودآوری در سال آینده وجود دارد. در چند سال آینده، مالکان کشتی قصد دارند 162 کشتی و هشت پایانه بندری جدید بسازند.

همه این کشتی‌ها با فناوری کاهش دهنده انتشار گازهای گلخانه‌ای ساخته خواهند شد. از هر ده نفر نروژی مالک کشتی، ۹ نفر معتقدند که می‌توانند راه حل‌های مبتنی بر آلودگی خنثی از نظر آب و هوا را مطابق با برنامه‌ها و جاه‌طلبی‌های انجمن کشتی‌داران نروژ  و برای آینده روشن تر ارائه دهند.

حمل و نقل دریایی در حال حاضر سازگارترین و کم  هزینه ترین روش حمل و نقل موجود است و صنایع دریایی نروژ در سبزتر کردن این صنعت نقش پیشرو دارد.

کلید موفقیت ما در تجربه و تخصص موجود در شبکه صنایع دریایی نروژ نهفته است.  ما در طول سال‌ها یاد گرفته‌ایم که چگونه از منابع اقیانوس استفاده کنیم و امروزه نیز در حال آغاز دوره جدیدی  مبتنی بر تولید انرژی در دریا هستیم. باد فراساحلی می‌تواند به عصر صنعتی جدید ما و عنصری کلیدی در مواجهه با چالش های انرژی آینده تبدیل شود. اگر بخواهیم همانگونه که در گذشته با فعالیت های در حوزه نفت و گاز  موثر بودیم، در این امر هم موفق باشیم، بار دیگر به شرایط و چارچوبی قوی و قابل پیش بینی نیاز خواهیم داشت. ما چندین دهه است که توجه به این مهم  را در دولت های مختلف داشته ایم. دولت های نروژ ارزش توسعه بخش دریایی نروژ را دیده اند. پلت فرم هردال[3] به ما دلیلی می دهد که باور کنیم دولت جدید نیز همین کار را خواهد کرد.

ما عادت کرده ایم که با تغییر دنیای اطرافمان تغییر کنیم و ما عادت کرده ایم که در خط مقدم باشیم. کشتیرانی نروژ و صنعت دریایی همچنان پیشرو خواهند بود".

[1] the Norwegian Shipowners' Association

[2] Harald Solberg

[3] The Hurdal platform

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما