معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

ارزیابی مرکز آمار اتحادیه اروپا نسبت به نرخ تورم در مجارستان

بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار اتحادیه اروپا موسوم بهEurostat ، مجارستان از نظر نرخ تورم در بین کشورهای عضو این اتحادیه در ردیف کشورهای متوسط قرار دارد. طبق این گزارش قیمت ها در اروپا بسیار افزایش داشته و نرخ میانگین تورم در میان 27 کشور عضو این اتحادیه در ماه مارس حدود 7.8 % تعیین شده است.

قیمت مواد مصرفی در ماه مارس در مجارستان به حدود 8.6 درصد افزایش یافت که این  نرخ تورم در طی 15 سال اخیر بالاترین نرخ تورمی‌بوده است. طبق گزارش اخیر مرکز آمار رسمی اتحادیه اروپا، در ماه مارس یازده کشور عضو اتحادیه نرخ تورمی‌بالاتری نسبت به مجارستان داشته اند.

در برخی از کشورهای مرکز و شرق اروپا ازجمله رومانی و اسلوواکی، نرخ تورم نسبت به نرخ متوسط تورم اتحادیه اروپا (7.8%) بالاتر و حدود 9.6 درصد اعلام شده است. در سایر کشورها مانند لهستان و جمهوری چک نرخ تورم به ترتیب 10.2 % و 11.9% تعیین شده است.  بالاترین نرخ تورم مربوط به کشورهای لیتوانی با 15.6 درصد و استونی با 14.8 درصد بوده است. 

طبق اعلام این مرکز آماری، پائین ترین نرخ تورم در بین کشورهای عضو به مالت با 5 درصد و کشورهایی مانند فرانسه با 5.1 درصد، پرتغال با 5.5 درصد، ایتالیا با 6.8 درصد و آلمان نیز با 7.6 درصد در ردیف های بعدی قرار گرفته اند. طبیعتا یکی از عمده ترین دلائل افزایش نرخ تورم در کشورهای عضو  اتحادیه ، بالارفتن شدید قیمت انرژی است.

طبق گزارش مرکز  Eurostat، قیمت انرژی در منطقه اروپا نسبت به سال قبل حدود 44.4 درصد افزایش پیدا کرده است و این درحالیست قیمت سایر اقلام مصرفی مثل مواد غذایی ، دخانیات ، نوشیدنی‌ها و .. در ماه مارس حدود 5 درصد افزایش قیمت داشته است.

در ادامه این گزارش به اقدامات دولت مجارستان در کنترل تورم از اواخر سال قبل میلادی از جمله تعیین سقف قیمت از 15 نوامبر سال 2021 میلادی و از 1 فوریه 2022 برای برخی از اقلام مانند گوشت ، روغن خوراکی، آرد و .. اشاره گردیده و تصریح گردیده است که نرخ واقعی تورم  در ماه مارس ( بدون در نظر گرفتن سقف قیمت ) 13 درصد و با نظرداشت ( اقدامات دولت ) 8.6 درصد بوده است.

در همین راستا بانک مرکزی مجارستان در گزارشی در مورد نرخ تورم در سال 2022 پیش بینی نمود که نرخ تورم در نیمه اول سالجاری میلادی  بالاتر از 8 درصد و در بدترین سناریو به بیش از 10 درصد نیز خواهد رسید. طبق این پیش بینی نرخ تورم در ماه جولای و در اواسط تابستان به 11 درصد نیز افزایش خواهد یافت. شایان ذکر است این بانک در پیش بینی قبلی نرخ تورم سالانه را 5 درصد ولی در گزارش جدید بین 7.5 تا 9.8 درصد پیش بینی کرده است. کارشناسان بانک مرکزی یکی از دلائل افزایش نرخ تورم را جنگ اوکراین و روسیه دانسته و پیش بینی می‌کنند در صورت پایان سریع جنگ در اوکراین ، افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی و از جمله مجارستان متوقف خواهد شد. از دیدگاه آنان در صورت تداوم شرایط کنونی، قیمت مواد غذایی و سوخت به شکل بی سابقه ای افزایش می یابد. بعنوان مثال قیمت سوخت بطور متوسط در مقیاس سالیانه بین 14 تا 28 درصد و مواد غذایی نیز بین 11.5 تا 18.5 درصد بالاتر می رود.مجارستان یکی از عمده ترین وارد کننده گاز و نفت از روسیه است و از این رو هر گونه توقف در صادرات و یا مشکلات بانکی در خرید گاز از این کشور، موجب افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه بالارفتن قیمت کالاهای مصرفی در این کشور خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما