معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰۸

اهمیت قدرت رقابت پذیری اروگوئه برای توسعه همکاری با بازارهای جهانی

پس از بازگشت هیات دولتی و خصوصی اروگوئه از اکسپوی دوبی، هم اکنون چگونگی حرکت به سوی بازارهای منطقه در دستور کار کارشناسان اقتصادی اروگوئه قرار گرفته است. ایگناسیو مونژو اقتصاددان معروف اروگوئه ای بهبود شرایط تولید داخلی؛ ارتقای سطح توان توسعه ای کشور؛ و تقویت قدرت رقابت پذیری را از عوامل مهم برای جذب سرمایه‌های خارجی در اروگوئه دانسته و تاکید می‌کند، شرکت های اروگوئه ای به جهان عرب به عنوان مقصدی آتی می نگرند که مکملی بر تولیدات و نیازمندی‌های کشورشان خواهد بود.

بدنبال برپایی رویداد مهم اکسپوی دوبی طی شش ماه گذشته و گردهمایی شماری از شرکت های اروگوئه ای با تجار و سرمایه گذاران عرب در امارات عربی متحده، هم اکنون برخی کارشناسان و اقتصاددان اروگوئه ای به بررسی راههای برقراری پیوندهای تجاری و اقتصادی با امارات بطور اخص و سایر کشورهای عربی خاورمیانه بطور اعم برآمده اند. ایگناسیو مونژو اقتصاددان و مدیر اجرایی مرکز مطالعات واقعیات اقتصادی و اجتماعی (Ceres) اروگوئه که به تازگی به دوبی سفر کرده، طی مصاحبه ای به تشریح دیدگاههای کارشناسی در قبال موضوع مذکور پرداخته و با اشاره به "اصلاحاتی که اروگوئه برای جذب سرمایه گذاری باید انجام دهد." راههای ورود به بازارهای جدید را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش مهمترین نظرات و توصیه‌های وی در بخش های مختلف مورد اشاره قرار گرفته است:

 الف) اهمیت ارتقای ظرفیت و توان تولیدی کشور :

- اروگوئه دارای توانایی قوی برای مذاکره با جهان عرب و جذب سرمایه گذاری است، اما در این راستا ضروری است شرایط تولید داخلی را بهبود بخشیده و توان توسعه ای کشور را نیز تقویت نماید.

- اروگوئه می‌تواند با جهان عرب به نحوی درست ارتباط برقرار کند، چرا که از ظرفیت لازم برخوردار بوده و تنها ضروری است که خود را آماده نموده و با سرمایه گذاری لازم، در دسته بندی الف وارد بازی شود.

ب) نقشه برجسته بخش خصوصی و افزایش قدرت رقابت پذیری:

- تا زمانی که نیاز به پرداخت تعرفه‌های تجاری نیست و دستیابی به توافق تجارت آزاد نیز ضرورتی ندارد، توپ در بخش خصوصی است و باید آن را به درون دروازه نشاند.

- باید هوشیار بود که "انجام رقابت لازمه قرار گرفتن در شرایطی رقابتی است" و تنها در این صورت می‌توان گفت که کشور در عرصه تولید باری بزرگ به دوش می‌کشد.

- در شرایط کنونی، بسیاری از سرمایه گذاران وارد کشور می‌شوند؛ بخش های مختلف را مورد کنکاش و بررسی قرار داده؛ اعداد و ارقام نشان می دهند؛ و با شرکت های محلی نیز وارد مذاکره می‌شوند، اما سپس متوجه می‌شوند که متاسفانه قابلیت تحقق سرمایه‌ها وجود ندارد. بدون تردید، ارتقای سطح رقابت پذیری به معنای بهره مندی از خدمات عمومی، سیستم حمل و نقل داخلی، سیستم زیربنایی و سرمایه‌های انسانی کارآمدتر است تا بدین ترتیب بتوان در بخش های مختلف در سطوح پیشرفته و شرایط کاری بهتر نسبت به عقد قرارداد اقدام نمود.

ج) ضرورت انجام اصلاحات برای رقابت پذیری:

- در حال حاضر اکثریت 60 درصدی پارلمان اروگوئه با اصلاحات در عرصه ایجاد رقابت پذیری نظر موافق دارند و نیازی به توافق با اوپوزیسیون وجود ندارد.

- اگرچه دستیابی به توافقی ملی در این خصوص بهتر خواهد بود.اگرچه میان برنامه‌های پنج حزب ائتلافی دولت برای اصلاحات در راستای رقابت پذیری بیشتر، همسویی وجود دارد، اما موضوع اصلی "اجرای اصلاحات" است، بطوریکه این اصلاحات به گونه ای باید به اجرا گذاشته شوند که سرمایه گذارانی که همواره بیش از پیش به اروگوئه به عنوان کشوری جذاب می نگرند، در نهایت برای پیشبرد برنامه‌های خود طبق اعداد و ارقامی‌که از قبل مشخص کرده اند، دچار مشکل نشوند.

د) حرکت به جلو و توجه به فرصت های پیش رو

- اروگوئه هم اکنون در وضعیتی مابین سکون و برخاستن قرار دارد و در نهایت باید برخیزد و مسیری جدید از رشد و توسعه پایدار را سپری نماید.

- حرکت در مسیر مذکور، فرصت بزرگی را برای توسعه همکاری با امارات عربی متحده و سایر کشورهای منطقه فراهم خواهد آورد. بازار کشورهای عربی بسیار قابل توجه است، چرا که طی سال های آینده رشد کرده و مکمل بازار اروگوئه خواهند شد.

- اولویت اروگوئه حرکت به سوی جهان عرب است، چرا که نیازی به درخواست برای انعقاد توافق تجارت آزاد وجود ندارد، به علاوه می‌توان به راحتی در راستای برقراری روابط تجاری و توسعه همکاری با کشورهای منطقه اقدام نمود، بدون آنکه مطلقاً نیاز باشد از کسی کسب اجازه شود.

- دائماً باید تاکید کرد که شرکت های اروگوئه ای به جهان عرب به عنوان مقصدی آتی می نگرند که رشد نموده و مکملی بر تولیدات و نیازمندی‌های کشورشان خواهد بود.

ملاحظات:

- ترسا آیشنبرگ دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه پس از بازگشت از دوبی در اظهاراتی بر ضرورت کاهش هزینه‌ها در اروگوئه تاکید کرد و گفت، در این صورت کشور خواهد توانست روند صادرات را بصورت پایدار محفوظ نگاه دارد. وی معتقد است که شکسته شدن رکورد صادرات طی یک سال، موضوع مهمی نیست بلکه ایجاد ثبات و پایدار نگاه داشتن این روند از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. آیشنبرگ گفت، البته تحقق این موضوع به بهای مواد اولیه در بازارهای جهانی بستگی خواهد داشت. چنانچه بهای مواد اولیه بالا باشد، قابل قبول خواهد بود، اما درصورتی که بالا نرفته است، بایست با بهایی متناسب با تقاضا در بازار اقدام به صادرات نمائیم.

- مسئولان اروگوئه ای اعلام کرده اند که در سفر اخیر هیات اعزامی این کشور به امارات عربی متحده درب های بسیاری گشوده شده است. اماراتی‌ها بطور ویژه به مواد غذایی از جمله لبنیات و گوشت علاقمندند و در ارتباط با انرژی‌های تجدید پذیر و فناوری اطلاعات نیز صحبت های زیادی با شرکت های اروگوئه ای انجام داده اند.

- به گزارش بانک مرکزی اروگوئه، سرمایه گذاری مستقیم خارجی این کشور در سال 2020 به 2630 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با یکسال قبل حدود 31 درصد رشد داشته است. در سال 2020 سرمایه گذاری مستقیم خارجی اروگوئه در مجموع 4.9 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می داد، موضوعی که نشانگر اهمیت اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ سرمایه‌ها و تلاش برای ورود سرمایه‌های جدید به کشور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما