معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اسلوونی، ممنوعیت واردات گاز روسیه

یانز یانشا نخست وزیر اسلوونی در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل (24 مارس) از قطع هر چه سریع تر وابستگی اروپا به انرژی روسیه حمایت کرد و گفت:" حرکت این قطار، آغاز شده و قابل بازگشت نیست. این موضوع (قطع وابستگی) احتمالا دیرتر از آنکه انتظار داشته باشیم ، اتفاق خواهد افتاد ولی خیلی زودتر از انتظار روسیه ، محقق خواهد شد[1]". آنژه لوگار وزیر امور خارجه این کشور نیز در نشست وزیران ناتو در بروکسل (7 آوریل)، خواستار ممنوعیت فوری واردات گاز روسیه و پایان وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت های فسیلی روسیه شد.

براساس اعلام منابع رسمی اسلوونی ، 55 درصد نیاز انرژی این کشور از منابع داخلی و 45 درصد آن از خارج تامین می‌شود . در سال 2020 ، حدود 44 از نیاز انرژی این کشور از نیروگاه هسته ای کرشکو تامین شد. اسلوونی سالیانه تقریبا به یک میلیارد متر مکعب گاز نیاز دارد که بیش از90 درصد آن از روسیه وارد می‌شود. در سال 2020 ، اسلوونی 732 میلیون متر مکعب گاز طبیعی ، 3.9 میلیون تن فرآورده‌های نفتی و 180 هزار تن سوخت جامد وارد نموده است. در این سال، فرآورده‌های نفتی با 42 درصد بیشترین سهم را در مصرف انرژی این کشور داشت. منابع رسمی اسلوونی می‌گویند که ذخایر سوخت این کشور، برای سه ماه کفایت خواهد کرد[3].

اسلوونی همراستا با سیاستها و برنامه‌های اتحادیه اروپا و درجهت قطع وابستگی انرژی به روسیه ، مذاکراتی را با قطر و کرواسی آغاز کرد تا بتواند بخشی از نیازهایش را از طریق این دو کشور تامین نماید. در گفتگوهای مقامات اسلوونی با مقامات قطری (24 مارس) در خصوص چگونگی انتقال سالانه دو کشتی گاز LNG به پایانه‌های گاز در شمال دریای آدریاتیک بحث و گفتگو شد[4]. در گفتگوهای اسلوونی وکرواسی، استفاده از ظرفیت اضافی ترمینال LNG در جزیره کرک کرواسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این ترمینال که به طور رسمی در سال 2021 شروع به فعالیت نمود، از ظرفیت ذخیره 2.6 میلیارد متر مکعب گاز برخوردار است و گاز آن از ابتدای آغاز بکار ترمینال تا پایان سال 2023 توسط شرکت های کرواسی، شرکت مجارستانی MVM و شرکت قطری Powerglobe Qatar خریداری شده است.  از یکسال گذشته، ظرفیت این ترمینال به 2.9 میلیارد متر مکعب افزایش یافت و افزایش ظرفیت تا 3.5 میلیارد متر مکعب در دستور کار دولت کرواسی قرار دارد. اسلوونی علاقمند است نیاز گازی خود را از ظرفیت اضافی این ترمینال تامین کند. همچنین خط لوله گازی لوچکا - روگاتس که از270  میلیون متر مکعب ظرفیت برخوردار است ، مورد توجه مقامات اسلوونی است[5].

استفاده از تانکرهای ویژه گاز مایع نیز در دستور کار اسلوونی است و از آنجایی که کرواسی از جمله سازندگان چنین تانکرهایی می‌باشد، در این خصوص مذاکراتی بین دو کشور صورت گرفت. تانکرهای گاز طبیعی مایع اکثرا در کارخانه‌های کشتی سازی در خاور دور، کره جنوبی و ژاپن ساخته می‌شوند. ساخت چنین تانکرهایی در کشتی سازی‌های اروپایی تاکنون به ندرت انجام شده است. در سال 2019 شرکت های کشتی سازی در سراسر جهان 61 تانکر، سال2020 میلادی 54 تانکر و سال گذشته میلادی 85 تانکر گاز طبیعی مایع تولید نموده و روانه بازار جهانی نمودند. در سال جاری میلادی، تاکنون 24 تانکر گاز طبیعی مایع ساخته شده است. در حال حاضر 201 تقاضا و سفارش برای ساخت این نوع تانکرها در سطح جهانی وجود دارد[6].

 - 1https://www.rtvslo.si/evropska-unija/jansa-o-putinovi-zahtevi-nihce-v-evropi/616985/

 - 2 https://sloveniatimes.com/logar-for-ban-on-russian-gas-imports/

 3- https://www.stat.si/StatWeb/

   -4https://www.gov.si/novice/2022-03-24/

   - 5 https://www.24ur.com/novice/slovenija/vrtovec-s-hrvaskim-kolegom /

 -6https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/bo-hrvaska-zacela-izdelovati-tankerje/617507/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما