معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه اول فروردین 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه‌ریزی برای تولید 50 هزار تن کلسیت در سال در لباب
به گزارش خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، معاون نخست‌وزیر، چاریمیرات پورچکوف، در جلسه برخط هیئت وزیران ترکمنستان، پیشنهادی را به سردار بردی محمداف، رئیس دولت، برای تولید 50 هزار تن کلسیت در سال در حومه کویتنداگ لباب ارائه کرد. به گفته پورچکوف، این مقدار تولید به اشباع بازار داخلی با مصالح ساختمانی با کیفیت بالا از منابع طبیعی محلی و ایجاد مشاغل جدید کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکمنستان پس از استماع این گزارش بر لزوم تقویت صنعت ساختمان در این کشور تأکید کرد تا بتواند محصولات جایگزین واردات با کیفیت بالا را به طور کامل در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار دهد. سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور، بر افزایش مستمر ظرفیت صنعت و افزایش تولید انواع مصالح ساختمانی که تقاضای زیادی در داخل و خارج از کشور دارند تأکید نمود.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/12)

راه‌اندازی گروه کنترل بندر در پایگاه گمرکی فاراب
خبرگزاری اورینت به‌نقل از بخش مطبوعاتی گمرک دولتی ترکمنستان گزارش داد که مراسم افتتاحیه گروه کنترل بندر به‌صورت برخط در گمرک فاراب در مرز ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد. گروه‌های کنترل بندر برای تسهیل تجارت قانونی و جلوگیری از استفاده از ترافیک کانتینری برای فعالیت‌های غیرقانونی طراحی شده‌اند.

در پایگاه گمرکی فاراب، کمیته دولتی گمرک توسط گمرک استانی لباب با همکاری دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در چارچوب برنامه جهانی «کنترل ترافیک کانتینری» ایجاد شد. همان‌طور که نماینده رسمی‌ گمرک ترکمنستان خاطرنشان کرد، افتتاح گروه کنترل بندر در پایگاه گمرکی فاراب حاصل سال‌ها همکاری مستمر بین گمرک دولتی ترکمنستان و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در آسیای میانه بود. پیش از این، گروه کنترل بندر در پایانه گمرک بین‌المللی عشق‌آباد و بندر دریایی بین‌المللی ترکمن‌باشی ایجاد شده بودند.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/12)

ارزش صادرات استان لباب در سال 2022
خبرگزاری جیحون‌نیوز گزارش کرد که در سه‌ماه آغازین سال 2022 حجم صادرات کالاهای صنعتی تولیدشده در بنگاه‌های خصوصی استان لباب بالغ بر 3 میلیون و 337 هزار منات بوده است. این کالاها به کشورهای ازبکستان، افغانستان، چین، بلاروس، آذربایجان، ترکیه و امارات متحده عربی صادر شده است. عمدتاً ایزوگام، قیر مایع، باتری، پارچه مبلی، مخلوط صنعتی مایع و پارچه پنبه به خارج از کشور صادر شده است.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/13)

افتتاح نمایشگاه «سبک زندگی سالم» در موزه تاریخ محلی استان لباب
به گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز، نمایشگاه موقت «سبک زندگی سالم» به مناسبت روز جهانی بهداشت در موزه تاریخ محلی استان لباب افتتاح شد. در این نمایشگاه‌، غرفه‌هایی با اطلاعات گیاهان دارویی که در خاک ترکمنستان رشد می‌کنند و نمونه‌هایی از برخی از گونه‌های خاص به نمایش گذاشته شده است. پزشکان مرکز دندانپزشکی استان لباب واحد ترکمن‌آباد، ورزشکاران آموزشگاه‌های ورزشی و دانش‌آموزان دوره متوسطه تخصصی مالی و اقتصادی استان لباب اولین بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بودند.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/13)

کشت بهاره سیب‌زمینی و سبزیجات و تره‌بار در لباب

خبرگزاری جیحون‌نیوز به نقل از روزنامه ترکمن‌گوندگاری گزارش داد که در سال 2022 استان لباب انواع سیب‌زمینی و سبزیجات و تره‌بار بهاره را در 5625 هکتار زمین کشت می‌کند. کارگران بخش سایات نیز سهم شایسته‌ای در تولید محصولات غذایی دارند. در سال 2022 حدود 710 هکتار زمین به کشت ارقام بهاره سیب‌زمینی و سبزی و تره‌بار و 160 هکتار به ارقام پاییزه این محصولات اختصاص یافته است. به گفته توره جورایف، رئیس اداره اصلاحات و اجرای روش‌های نوین در کشاورزی، دهقانان قصد دارند از هر هکتار 140 سنت محصول به دست آورند.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/15)

تولید روزانه بیش از یک تن شیر در یک دامداری بخش دانو

خبرگزاری جیحون‌نیوز گزارش کرد که یک دامداری خصوصی در قلمرو دهستان مای بخش دانو که 185 گاو از نژاد گلشتاین (با 60 رأس گاو شیرده) دارد روزانه بیش از یک تن شیر تولید می‌کند. شیر تازه با کامیون‌های یخچال‌دار به خرده‌فروشی‌ها تحویل می‌شود. در این دامداری سالانه بیش از 100 گوساله به دنیا می‌آید. این کارآفرین برای تهیه علوفه دام خود در 150 هکتار زمین شبدر و ذرت کاشته است و قصد دارد در آینده فرآوری شیر و تولید محصولات لبنی را به انجام برساند.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/15)

تولد بیش از 69 هزار رأس بره در دامداری‌های استان لباب

به گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز، تولد بره در دامداری‌های استان لباب از مقدار پیش‌بینی‌شده فراتر رفته است. روزنامه ترکمن‌گوندگاری گزارش داده است که تعداد بره‌های تازه متولدشده از 69 هزار رأس فراتر رفته است.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/08)

فروش 1932 متر مربع قالی در استان ماری در سال 2021

به گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز به نقل از روزنامه ترکمنستان، قالیبافان یک شرکت فرشبافی استان ماری در سال 2021 بالغ بر 1932 متر مربع فرش فروختند و از این راه 3 میلیون و 685 هزار و 237 منات درآمد کسب کردند.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/09)

تولید فراتر از برنامه در یک کارخانه پنبه‌ریسی ترکمن‌آباد

خبرگزاری جیحون‌نیوز گزارش داد که یک کارخانه پنبه‌ریسی در ترکمن‌آباد از ابتدای سال 2022 نزدیک به 890 تن نخ پنبه تولید کرده که بدان معناست که محصولی به ارزش 700 هزار منات بیشتر از مقدار برنامه‌ریزی‌شده تولید شده است. در سال 2022 تولید 3536.7 تن نخ پنبه برنامه‌ریزی شده است. از ابتدای سال 2022 بخش قابل توجهی از محصولات این کارخانه به روسیه و ایران و قرقیزستان صادر شده است.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/10)

برنامه‌ریزی یک بنگاه خصوصی برای صادرات مصالح ساختمانی

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان گزارش داد یک شرکت خصوصی واقع در منطقه کویتنداگ استان لباب برای صدور محصولات ساختمانی تولیدی در حال برنامه‌ریزی است. در حال حاضر این شرکت رنگ‌های آکریلیک و سیلیکونی پایه آب برای دکوراسیون داخلی و خارجی، آستر برای استفاده قبل از رنگ‌آمیزی، چسب کاشی، گچ ساختمانی و پوشش‌های بافتدار تولید می‌کند. این شرکت در سال 2014 تولید خود را آغاز کرد و محصولات آن به خرده‌فروشی‌های پایتخت و استان‌ها عرضه می‌شود.

(تاریخ انتشار خبر: 1401/01/10)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما