معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم فروردین ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعمال مقررات سخت بر پلتفورم های تجارت الکترونیک در شرایط همه گیری کرونا

در پی شیوع ویروس کرونا در چین، نهاد تنظیم کننده بازار شانگهای طی اعلامیه ای پلتفورم های تجارت الکترونیک را ملزم به رعایت دستورالعمل های ویژه ای کرده است.

این اعلامیه همچنین از پلتفورم های تجارت الکترونیک درخواست نموده است که اطلاعات مربوط به کالاهای خود را صادقانه و کامل بارگذاری کنند و آنها را از بارگذاری اطلاعات غلط در خصوص کارکرد، کیفیت و میزان کالاهای خود منع کرده است.

اگر کالاهای فروخته شده در این پلتفورم ها در آستانه تاریخ انقضا باشند، شرکت ها باید از پیش به مشتریان اطلاع رسانی لازم را بنمایند و قیمت گذاری نیز باید به صورت شفاف صورت گیرد. کم فروشی و قیمت های جبری (price gouging) ممنوع هستند. همچنین شرکتها باید خدمات لجستیک مناسب را ارائه نمایند و از کنسل نمودن سفارش ها بصورت تصادفی خودداری نمایند. چنانچه سفارش ها کنسل شوند شرکتها باید تدابیر لازم نظیر بازگشت پول را اعمال نمایند.

لازم به ذکر است که ناظران بازار از تدابیری نظیر یادآور، آموزش، هدایت سیاستگذاری‌ها و جریمه‌های اداری برای تنظیم بازار استفاده می‌کنند.

اهداف اقتصادی شهر نینگبو در سال 2022

بر اساس گزارش کاری دولت نینگبو، این شهر قصد دارد در سال 2022 رشد تولید ناخالص داخلی خود را بیش از 7 درصد افزایش دهد.

آقای تانگ شهردار نینگبو در جلسه اول شانزدهمین کنگره خلق شهرداری نینگبو، گزارشی در خصوص اهداف اقتصادی این شهر ارائه کرد. یکی از اهداف اقتصادی این شهر حفظ نرخ رشد سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در حد 8 درصد است. ایجاد 200 هزار فرصت شغلی در مناطق شهری و بخشش 7.69میلیارد دلار فشار مالی که برخی از شرکتها با آن مواجه شده اند نیز از دیگر اهداف دولت نینگبو برای سال 2022 می‌باشد. تلاش می‌شود که فضای کسب و کار در نینگبو بهبود یابد و همچنین تلاش می‌شود که 90 درصد از خدمات اداری بصورت آنلاین در دسترس باشند. نینگبو همچنین تلاش می‌کند که توانمندی‌های خود در زمینه نوآوری را افزایش دهد و در همین راستا قصد دارد که در سالجاری 5 آزمایشگاه تحقیقاتی را افتتاح نماید و 200 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی و همچنین 50 هزار کارمند بسیار ماهر را جذب نماید. انتظار می رود که تراکنش های این شهر در زمینه فناوری به 32 میلیارد یوآن برسد.

در ارتباط با موضوع تجارت، این شهر قصد دارد که حجم تجارت کانتینری (ریلی و دریایی) را بیش از 1.4میلیون TEU افزایش دهد و در عین حال تلاش می‌کند که واردات خود از کشورهای اروپای شرقی و مرکزی (CEEC) را دست کم 25 درصد افزایش دهد.

رشد بالای مصرف انرژی در استان ججیانگ در سه ماه نخست سال 2022

به گزارش State Grid Zhejiang Electric Power Co، در سه ماه نخست سال 2022، مصرف انرژی بعنوان یک ساخص مهم در فعالیت های اقتصادی در استان ججیانگ رشد 9.7درصد را تجربه کرد و به 128.2 میلیارد کیلو وات رسید.

نمودارها نشان می دهد که صنایع اولیه، ثانویه و دست سوم چین به ترتیب 450 میلیون کیلو وات، 84.84 میلیارد کیلو وات و 21.07 میلیارد کیلو وات مصرف انرژی داشته اند که که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته رشد 13.18 درصد، 6.12 درصد و 13.17 درصد را تجربه نموده اند. در میان 11 شهر این استان، شهر نینگبو با مصرف 21.92 میلیارد کیلو وات، بیشترین مصرف انرژی را داشته است که پس از آن شهرهای‌هانگجو (با مصرف 21.60 میلیارد کیلو وات) و شهر جیاشینگ (با مصرف 14.41 میلیارد کیلو وات) قرار گرفتند.

در سه ماه نخست سال 2022 مصرف انرژی در صنایع با تکنولوژی نوین رشد قابل ملاحظه ای را تجربه نمود. بعنوان مثال، خدمات داده‌های اینترنتی رشد 74.71 درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته تجربه نمود. تولید تجهیزات و قطعات فوتو ولتائیک نیز رشد 43.6 درصد را تجربه نمود. تولید تجهیزات هوافضا و بیودارویی نیز به ترتیب رشد دو رقمی 23.2 درصد و 19.36 درصد را تجربه نمودند.

رشد شاخص قیمت مصرف در استان آنخویی در ماه مارس

به گزارش اداره آمار استان آنخویی شاخص قیمت مصرف (CPI) بعنوان یک معیار مهم در تورم، در ماه مارس در این استان 1.7 درصد افزایش یافت. این شاخص در ماه فوریه 1.1 درصد افزایش یافته بود.

قیمت مواد غذایی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته 1.4درصد کاهش یافت در حالیکه قیمت محصولات غیر غذایی 2.5 درصد افزایش یافت. علیرغم کاهش قیمت مواد غذایی، برخی از این محصولات از جمله سبزیجات و میوه حتی بیش از 8 درصد رشد نمودند. در این میان، قیمت گوشت 25.5 درصد کاهش یافت. در ماه مارس، قیمت حمل و نقل و ارتباطات در استان آنخویی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 6.1 درصد افزایش یافت. قیمت آموزش، فرهنگ و سرگرمی نیز 3.8 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، قیمت پوشاک، مسکن و مراقبت های پزشکی نیز به ترتیب 2 درصد، 1.1 درصد و 0.9 درصد افزایش یافت.

قیمت شاخص مصرف در سه ماه نخست سال 2022 در استان آنخویی 1.3درصد افزایش یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما