معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم فروردین 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالای ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته دوم فروردین 1401 ارزش مجموع معاملات انجام‌گرفته در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به بیش از 39 میلیون دلار رسید. نمایندگانی از کشور روسیه، پلی‌پروپیلن تولیدشده در پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی و نمایندگانی از انگلیس و افغانستان و گرجستان بنزین اکو-93 تولیدی شرکت ترکمن‌شیمی را خریداری کردند.

علاوه بر آن، تجاری از ترکیه و جمهوری آذربایجان و ازبکستان، نخ پنبه، شیشه فلوت و ریشه خشک ریشه شیرین‌بیان خریداری کردند. گفتنی است تجار افغانی و ترک نیز نخ پنبه و فرش دستباف را به ارزش بیش از 757 هزار منات خریداری کردند. همچنین کارآفرینان داخلی سیمان پرتلند را برای بازار داخلی به مبلغ 210 هزار و 272 دلار و قیر نفتی به ارزش بیش از سه میلیون و 165 هزار منات خریداری کردند. در این هفته 45 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

تخصیص بیش از 234 میلیون منات برای توسعه بخش نفت و گاز

به گزارش تلویزیون ترکمنستان، بیش از 234 میلیون و 530 هزار منات برای توسعه بخش نفت و گاز این کشور اختصاص یافته است. بر اساس این گزارش، مقامات ترکمنی با توجه به اهمیت بخش نفت و گاز برای اقتصاد کشور و لزوم توسعه بیشتر این صنعت تصمیم گرفته‌اند مبلغ 159 میلیون و 530 هزار و 900 منات به کنسرن دولتی ترکمن‌گاز و 75 میلیون منات به شرکت دولتی «زمین‌شناسی ترکمن» ‌اختصاص دهند.

رشد 6.2 درصدی اقتصاد ترکمنستان

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان در ماه ژانویه سال 2022 برابر با 6.2 درصد اعلام شده است. این نکته در نشست هیئت وزیران اعلام شد. همچنین نرخ رشد در این دوره یک‌ماهه در بخش صنایع برابر با 7.4 درصد، ساخت‌وساز 0.3 درصد، حمل‌ونقل و ارتباطات 4 درصد، تجارت 8.8 درصد، کشاورزی 3.2 درصد و خدمات 6.1 درصد بوده است. سطح تولید در ژانویه سال 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7.7 درصد افزایش یافته است.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در دوره یک‌ماهه مذکور حجم گردش کالاهای خرد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9.9 درصد و گردش تجارت خارجی نیز 6.3 درصد افزایش یافته است. بر اساس نتایج اولیه ماه ژانویه سال 2022، برنامه بخش درآمد بودجه‌ای دولت به میزان 102 درصد و بخش هزینه آن نیز به میزان 83.2 درصد محقق شده است.

تولید 2.8 میلیارد کیلووات ساعت برق در نیروگاه دولتی دِروِزه

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، نیروگاه دولتی دروزه در سال 2021 توانسته حدود 2.8 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند که 104 درصد بیشتر از سال 2020 است. نیروگاه دولتی دروزه در 12 سپتامبر 2015 به بهره‌برداری رسید و دارای چهار واحد توربین گازی با ظرفیت 504.4 مگاوات است. راه‌اندازی این نیروگاه موجب شد ضریب اطمینان تأمین برق در عشق‌آباد و ولایت آخال افزایش یابد.

همچنین یک کنسرن زیرمجموعه وزارت انرژی ترکمنستان ساخت فاز دوم پروژه شبکه حلقوی انتقال برق در ترکمنستان را آغاز کرده است. مرحله دوم ساخت شبکه حلقوی شامل یک خط انتقال نیرو به طول بیش از 560 کیلومتر با ولتاژ 500 کیلوولت از ولایت بالکان تا ولایت داش‌آغوز است.

دو کشتی جدید در مسیر دریایی باکو-ترکمن‌باشی

به گزارش پایگاه خبری آذرتاج، سفرهای دریایی در مسیر باکو-ترکمن‌باشی-باکو از ابتدای سال 2022 آغاز شده است. این کریدور دریایی به‌عنوان بخشی از پروژه افزایش ارتباطات حمل‌ونقلی در امتداد مسیر چین-اروپا عمل خواهد کرد. دو شناور متعلق به مرکز حمل‌ونقل و لجستیک ترکمنستان در مسیر باکو-ترکمن‌باشی-باکو به حمل کانتینر خواهند پرداخت. علاوه بر تعداد کشتی‌ها، تعداد سفر هفتگی نیز بسته به وضعیت آب‌وهوا دو برابر خواهد شد.

اولین کشتی بین این دو بندر در آوریل 2019 به آب انداخته شد. تا به امروز 17500 کانتینر بیست‌فوتی در این مسیر و در هر دو جهت حمل شده است. پروژه فعالسازی و تقویت کشتیرانی بین بنادر ترکمنستان و جمهوری آذربایجان با حمایت بندر بین‌المللی ترکمن‌باشی، شرکت کشتیرانی خزر آذربایجان (ASCO) و بندر تجاری بین‌المللی باکو به انجام می‌رسد. این برنامه با هدف توسعه کریدور حمل‌ونقل «منطقه آسیا و اقیانوس آرام-چین-قرقیزستان-ازبکستان-ترکمنستان-آذربایجان-گرجستان-ترکیه-اروپا» اجرا می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما