معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

برنامه‌های جدید آفریقای جنوبی برای انتقال انرژی

رئیس بانک توسعه آفریقا، دکتر Akinwumi Adesina در سخنرانی چهارمین کنفرانس سرمایه گذاری آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ، تعهد این بانک به حمایت از انتقال عادلانه انرژی آفریقای جنوبی را تشریح کرد.

دکتر آدسینا گفت که این موسسه مالی توسعه آماده حمایت از انتقال آفریقای جنوبی از زغال سنگ به انرژی‌های تجدیدپذیر است و اعلام کرد که یک تسهیلات انتقال انرژی عادلانه توسط این بانک برای حمایت از تلاش‌های انتقال کشور ایجاد شده است.

آدسینا در سخنرانی خود در چهارمین کنفرانس سرمایه گذاری آفریقای جنوبی گفت این بانک که پیش از این از تأمین مالی نیروگاه زغال سنگ Medupi Eskom حمایت کرده بود، اکنون آماده حمایت از تغییر این شرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین حرکت آفریقای جنوبی به سمت انتشار خالص صفر است. در همین راستا AfDB در حال آماده شدن برای تصویب 400 میلیون دلار برای انتقال Eskom (شرکت برق دولتی آفریقای جنوبی) به انرژی‌های تجدیدپذیر است، در حالی که از پروژه‌های خورشیدی و بادی دولتی و خصوصی در کشور نیز حمایت می‌کند.

بانک توسعه آفریقا، با همکاری شرکای بین‌المللی، به‌ویژه کشورهای G7، قصد دارد یک تسهیلات انتقال انرژی عادلانه ایجاد کند که از آفریقای جنوبی برای جمع‌آوری حداقل 27 میلیارد دلار برای حمایت از انتقال انرژی به انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کند.

آدسینا افزود ما این کار را انجام خواهیم داد، بدون اینکه آفریقای جنوبی بدهکار شود. او گفت که آفریقای جنوبی این پتانسیل را دارد که یک رهبر جهانی انتقال انرژی و ارائه مزایای اجتماعی و اشتغال در این فرآیند باشد. " این یک فرصت عالی برای تنظیم مجدد اقتصاد آفریقای جنوبی برای ایجاد هزاران شغل سبز و نیرو بخشیدن به صنایع سبز جدید برای یک اقتصاد رقابتی‌تر است." آدسینا همچنین از پیشنهاد 8.5 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده در COP26 در گلاسکو اسکاتلند برای حمایت از انتقال عادلانه انرژی آفریقای جنوبی استقبال کرد.

در همین رابطه، مدیر عامل Eskom، آندره دو رویتر، گفت که انتقال انرژی اگر به خوبی اجرا شود می‌تواند محرک اقتصادی باشد که می‌تواند فرصت‌های صنعتی جدید همراه با 160.000 شغل اضافی، از جمله مشاغل برای کارگران و جوامعی که در حال حاضر به زنجیره ارزش زغال سنگ مرتبط هستند، ایجاد کند. اسکوم تخمین می‌زند که حدود 68.000 مگاوات از ظرفیت انرژی تجدیدپذیر متغیر بطور عمده جدید باید برای پاسخگویی به 22.000 مگاوات برق زغال‌سنگ که تا سال 2035 کنار گذاشته می‌شود و همچنین برای تأمین هرگونه رشد تقاضا اضافه شود. این شرکت با توجه به کمبود نقدینگی، تنها 8.000 مگاوات در این ظرفیت مشارکت می‌کند و 60.000 مگاوات را برای ژنراتورهای خصوصی و شهری باقی می‌گذارد که مستلزم اطمینان از سیاست و زمینه‌های بازی برابر برای سرمایه‌گذاری است.

تعهدات سرمایه گذاری در انرژی

رئیس جمهور آفریقای جنوبی، آقای سیریل رامافوزا، به طور رسمی‌پنج وعده سرمایه گذاری از شرکت‌های انرژی و سازندگان قطعات انرژی دریافت کرده است، از جمله:

* 16 میلیارد رند توسط Scatec از نروژ، که در پروژه‌های PV خورشیدی و ذخیره سازی در کیپ شمالی به عنوان بخشی از برنامه کاهش خطر تدارکات تولید کننده برق مستقل سرمایه گذاری خواهد شد. (هر دلار حدود 15.4 رند است).

 * 3 میلیارد رند از سوی African Rainbow Energy، که در چندین پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر ناشی از برنامه تدارکات تولیدکننده برق مستقل انرژی‌های تجدیدپذیر و پروژه‌های تولید جاسازی شده سرمایه گذاری خواهد شد.

 * 463 میلیون رند از سوی Bio2Watt که در تأسیسات بیوگاز در خاووتنگ و کیپ غربی سرمایه گذاری می‌شود.

* 437 میلیون رند از Seraphim چین، برای تولید سلول‌ها و ماژول‌های فتوولتائیک خورشیدی (PV) در مناطق ویژه اقتصادی در Coega و East London در کیپ شرقی.

* 30 میلیون رند توسط Polarium سوئد، برای ایجاد یک مرکز تولید برای ماژول‌های باتری لیتیومی، در کیپ غربی.

 

رئیس جمهور آفریقای جنوبی کسری فعلی برق را 4.000 مگاوات تخمین زد، در حالی که اسکوم و سایر مفسران اشاره کرده‌اند که این کسری می‌تواند به 6.000 مگاوات برسد و در چند سال آینده به شدت رشد خواهد کرد مگر اینکه ظرفیت بسرعت اضافه شود تا شکاف ایجاد شده با از بین بردن برنامه ریزی شده چندین نیروگاه زغال سنگ، که اکثر آنها از قبل به دلیل بی توجهی به تعمیر و نگهداری قادر به تولید قابل اعتماد نبودند، پر شود. علاوه بر برنامه تدارکاتی خود دولت، رامافوزا گفت که دولت با بخش خصوصی برای سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری برای راه اندازی 4.000 مگاوات بالقوه تولید کار می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما