معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته سوم فروردین 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری همایش نمایندگان تجاری روسیه و ایران

به گزارش رسانه‌های محلی، نمایندگان تجاری روسیه و ایران در 17 فروردین 1401 در محل اتاق بازرگانی و تجاری روسیه و با همکاری اتاق بازرگانی دو کشور، شورای تجاری روسیه و ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و سازمان توسعه تجارت ایران ملاقات کردند. در این دیدار، تجار جمهوری چوواشیا و اودمرت نیز حضور داشتند. هدف این مراسم برگزاری دیدارهای بین‌بنگاهی (B2B) برای برقراری ارتباط و همکاری در حوزه صنعت و محصولات غذایی بود. در هیئت ایرانی نمایندگان بیش از 70 شرکت حضور داشتند.

در این رویداد همچنین سرگی گرکوف، معاون نخست‌وزیر جمهوری باشقیرستان، چندین ملاقات با نمایندگان هیئت دیپلماتیک و تجاری ایران داشت و به معرفی امکانات اقتصادی باشقیرستان و حوزه‌های اولویت‌دار همکاری پرداخت. سفر کاری سفیر ایران در روسیه به باشقیرستان و شرکت هیئت ایرانی در نمایشگاه «گاز، نفت، فناوری‌، 2022» در دست بررسی است. افزون بر آن، در ملاقات با رئیس «میر بیزنس بانک»، امکان افتتاح شعبه این بانک در باشقیرستان مطرح شد.

جمهوری تاتارستان در تولید آب جزو 10 منطقه برتر روسیه قرار دارد

به گزارش رسانه‌های محلی، جمهوری تاتارستان از نظر تولیدکنندگانی که به سیستم علامتگذاری دیجیتال می‌پیوندند، در 10 منطقه برتر روسیه و در منطقه فدرال ولگا در رتبه اول قرار دارد. در این منطقه 390 شرکت مستقرند که 24 تولیدکننده، واردکننده، عمده‌فروش و خرده فروش آب بسته‌بندی را شامل می‌شوند. از اول دسامبر 2021، تمام بطری‌های آب معدنی تولید یا وارد شده به روسیه می‌بایست دارای علامتگذاری باشند.

شناسایی قازان به عنوان یکی از شهرهای مناسب برای زندگی در روسیه

به گزارش خبرگزاری بِزفورماتا، قازان از لحاظ شرایط زندگی یکی از مناسب‌ترین شهرهای روسیه شناخته شده است. رتبه‌های اول و دوم به مسکو و سن‌پترزبورگ اختصاص یافته است. در سال 2021 تعداد شهرهای برخوردار از شرایط مساعد 30 درصد (115 واحد) افزایش پیدا کرد و به 490 شهر رسید. رتبه‌بندی شهرها با ارزیابی شرایط مساعد، زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و ایمنی جاده‌ها به انجام رسیده است.

دعوت از صادرکنندگان تاتارستان برای شرکت در نمایشگاه‌های کشورهای دوست

مرکز حمایت از صادرات وزارت اقتصاد تاتارستان از شرکت‌های صادرکننده این منطقه برای شرکت در نمایشگاه‌هایی که در کشورهای دوست برگزار می‌شود دعوت نمود. این مرکز از 12 فروردین 1401 درخواست شرکت‌ها را می‌پذیرد. هم‌اکنون شرکت‌های تاتارستان می‌توانند برای شرکت در نمایشگاه‌های ماه مه در ارمنستان (نمایشگاه ساخت‌وساز و طراحی)، قزاقستان (نمایشگاه بهداشت) و ازبکستان (نمایشگاه نفت و گاز) درخواست دهند.

ادامه همکاری مقامات تاتارستان و شرکای اروپایی در پروژه توسعه رودخانه کازانکا

با وجود وضع تحریم علیه روسیه، مسئولان جمهوری تاتارستان همکاری با یک دفتر معماری در پاریس را در پروژه «راهبرد توسعه رودخانه کازانکا» ادامه خواهند داد. در این پروژه تا سال 2030 تعداد 12 پارک ساحلی در شهر قازان ساخته خواهد شد. در سال 2020 پارک ویژه ورزش‌های مخاطره‌آمیز «اورام» در چارچوب همین ساخته شد.

رشد سرمایه‌گذاری خصوصی در جمهوری تاتارستان

به گزارش یک رسانه محلی، بر اساس عملکرد سال 2021، حجم سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت، بدون احتساب وجوه بودجه‌ای در جمهوری تاتارستان، به 604.8 میلیارد روبل رسید که نسبت به سال 2020 افزایش 3.8 درصدی را نشان می‌دهد. شهرهای جمهوری تاتارستان در تقویت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری عملکرد مناسبی داشته‌اند.

تبادل تجربه کشاورزان تاتارستان در زمینه تولید سویا

تولیدکنندگان سویا از تمام مناطق تاتارستان در 8 آوریل 2022 در سمیناری با موضوع کشت سویا که اتحادیه سویای ناحیه فدرال ولگا برگزار خواهد کرد در تاتنیش گرد هم می‌آیند. سویا تنها محصولی در روسیه است که تولید آن هنوز برای تأمین نیاز کشور کافی نیست و کمبود آن با واردات جبران می‌شود.

تغییر مقاصد صادرات استان سودلوفسک

طبق داده‌های اداره گمرک اورال، چین، هلند، آلمان، ترکیه، قزاقستان و ایالات متحده از مهم‌ترین شرکای تجاری استان سودلوفسک از نظر صادرات بودند و سهم چین 21 درصد، هلند 18 درصد، آلمان 7 درصد، قزاقستان و ترکیه 5 درصد و آمریکا 4 درصد بوده است، اما با وضع تحریم‌های غرب علیه روسیه، جغرافیای صادرات این استان باید تغییر کند. کارشناسان به روزنامه کومرسانت گفتند صادرات باید به سمت آسیا و آمریکای لاتین سوق یابد. همچنین ماکسیم مارامیگین، مدیر مؤسسه برنامه‌ریزی راهبردی و تحلیل مالی دانشگاه دولتی اقتصادی اورال معتقد است ظرفیت‌های بازار ایران، که به گفته او به متحدی راهبردی نیاز دارد، باید بررسی شود.

تعلیق تولید پالایشگاه نفت TAIF-NK

روزنامه بیزنس‌آنلاین درباره تعلیق تولید پالایشگاه نفت TAIF-NK خبر داده است که امتناع شرکت پتروشیمی NizhnekamskNefteKhim از خرید نفتا دلیل اصلی این تعلیق است. شرکت NizhnekamskNefteKhim با کاهش قابل توجه و حتی توقف صادرات به کشورهای اروپایی مواجه شد و از همین رو تصمیم گرفت از خرید نفتا از شرکت TAIF-NK صرف نظر کند. در دوره حکومت شوروی، پالایشگاه نفت TAIF-NK و NizhnekamskNefteKhim یک مجتمع واحد بودند. پالایشگاه TAIF-NK امکان بارگذاری یا نگهداری نفتا ندارد، چرا که کل نفتای آن با خط لوله به NizhnekamskNefteKhim تحویل داده می‌شود. بر این اساس، امنتاع خریدار انحصاری منجر به تعطیلی کل پالایشگاه می‌گردد.

هشدار لوک‌اویل درباره خطر تعطیلی پالایشگاه‌ها

شرکت نفتی لوک‌اویل اعلام کرد خطر تعطیل پالایشگاه‌های آن به علت فراوانی بیش از حد فراورده‌های نفتی به‌ویژه نفت کوره وجود دارد و برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد کرد به طور موقت از نفت کوره به عنوان سوخت نیروگاه‌ها استفاده شود. همچنین، این شرکت از دولت روسیه تقاضا دارد جرایم زیست‌محیطی به طور موقت برچیده شود. فراوانی بیش از حد نفت کوره به علت کاهش حجم صادرات به کشورهای غربی پدید آمده است.

استفاده لوک‌اویل و روسنفت از کاتالیزورهای داخلی

یک رسانه محلی گزارش داد شرکت‌های بزرگ روسیه از جمله لوک‌اویل و روسنفت، در چارچوب سیاست جایگزینی واردات از شرکت‌های پالایش نفت خارجی با تجهیزات داخلی، همکاری با یک کارخانه تخصصی کاتالیزورهای شیمیایی داخلی این کشور را آغاز کرده‌اند. به گزارش وزارت صنایع و انرژی و نوآوری‌های باشقیرستان، کاتالیزورهای این کارخانه به بلاروس، ترکمنستان، هند و کشورهای اروپا و آمریکا صادر می‌شود.

یک شرکت مستقر در تاتارستان، نقطه ورود «تراکتورسازی مینسک» به بازار روسیه

شرکت سهامی «کارخانه تراکتورسازی مینسک» (MTZ) بلاروس در نظر دارد فروش در بازار روسیه را در شعبه خود به نام MTZ-Tatarstan که در حومه شهر یلابوگا جمهوری تاتارستان واقع شده است متمرکز کند. به گفته مدیرعامل شرکت تاتارستانی، حدود 60 درصد تمام ماشین‌آلات کشاورزی در روسیه، ماشین‌آلات «بلاروس» ساخت کارخانه تراکتورسازی مینسک است. شرکت تولیدی-تجاری MTZ-Tatarstan در سال 2003 به‌عنوان زیرمجموعه کارخانه تراکتورسازی مینسک راه‌اندازی شد. ظرفیت تولید این واحد در تاتارستان 10 هزار دستگاه تراکتور در سال است که بین 40 تا 50 درصد از قطعات ماشین‌آلات آن در داخل روسیه تولید می‌شود.

تعطیلی شرکت‌های خارجی مستقر در یکاترینبورگ

رئیس اداره اقتصادی شهرداری یکاترینبورگ اعلام کرد در حال بررسی وضعیت شرکت‌های خارجی یا برخوردار از سهامدار خارجی در این شهر هستند. به گفته وی، از 80 شرکت از این نوع، 37 شرکت (46 درصد) در حال حاضر تعطیل است.

تاتارستان در میان بهترین مناطق روسیه از نظر تولید سبزیجات گلخانه‌ای

طبق اطلاعات وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه، جمهوری تاتارستان، استان لیپتسک، مسکو، کالوگا، ولگوگراد، نووسیبیرسک و چلیابینسک، استاوروپل و موردویا در سال 2021 در شمار بهترین مناطق روسیه از نظر تولید سبزیجات گلخانه‌ای قرار گرفته‌اند. در سال 2021 مساحت کل گلخانه‌ها در روسیه با افزایش 10 درصدی در مقایسه با سال پیش از آن به 3.3 هزار هکتار رسیده است.

بازدید رستم مینیخانوف و یوری بوریسوف از کارخانه هواپیماسازی کازان

به گزارش رسانه‌های محلی، یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه که در سفر کاری وارد کازان شده بود، به همراه رستم مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان از کارخانه هوانوردی کازان بازدید کرد و با فعالیت‌های این شرکت آشنا شد. وی از بخش‌های مونتاژ بازدید کرد و در جریان برنامه بازتولید بمب‌افکن‌های حامل موشک Tu-160M قرار گرفت. در بازدید از این کارخانه موضوع افزایش تولید هواپیماهای مسافربری Tu-214 نیز مورد بررسی قرار گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما