معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

صادرات استان‌های حوزه سرکنسولگری ارزروم تا پایان فوریه 2022

https://tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari

صادرات استان‌‌های حوزه سرکنسولگری ارزروم به ایران تا پایان فوریه 2022

https://tim.org.tr/tr/ihracat-rakamlari

حذف هزینه تست کرونا در دروازه مرزی اِسَن‌دره - سرو

رییس تشکیلات حزب عدالت و توسعه در استان حکاری اعلام داشت از این پس به منظور انجام تست پی.سی.آر در دروازه مرزی اِسَن‌دره واقع در بخش یوکسک‌اُوا-حکاری هزینه دریافت نخواهد شد. این رخداد در پی درخواست وی از وزارت کشور و وزارت بهداشت ترکیه و به منظور عدم تحمیل هزینه به عابرین این دروازه مرزی صورت پذیرفته است. (وان حوادث، 2022.03.03)

https://www.vanhavadis.com/haber/9508666/esendere-sinir-kapisinda-pcr-testi-ucreti-kaldirildi

احداث 5 کارخانه نساجی در دیاربکر

مراسم کلنگ زنی 5 کارخانه تولید پوشاک آماده با ظرفیت استخدام 1500 نفر در بخش بسمل-دیاربکر با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری استان دیاربکر و برخی مسئولین حزب عدالت و توسعه برگزار گردید. این مراسم کلنگ زنی با هدف تحقق تفاهم‌نامه به امضا رسیده سال 2021 موسوم به "طرح جوانان کوشا و مولد" انجام شد. سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای احداث این 5 کارخانه مبلغ 32 میلیون و 500 هزار لیر بوده و کارخانه‌های مذکور در مساحتی به وسعت 16 هزار و 55 متر مربع احداث خواهند شد.  (بسمل خبر، 2022.03.07)

https://www.bismilhaber.com.tr/vali-karaloglu-ve-milletvekilleri-bismilde-temel-atma-torenine-katildilar-15641h.htm

حضور سرمایه‌داران روس در قاضی‌آنتپ

به دلیل تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا در خصوص روسیه در نتیجه جنگ اوکراین و روسیه؛ سرمایه داران روسیه در حال انتقال سرمایه‌های خود به ترکیه هستند. در همین راستا هفته آینده سرمایه گذارانی از روسیه به منظور بررسی ناحیه صنعتی سازمان یافته قاضی‌آنتپ که قریب به 300 هزار نفر در بالغ بر 1500 کارخانه موجود در آن مشغول به کار می‌باشند بازدید به عمل خواهند آورد. سال گذشته نیز سرمایه‌گذاران چینی به منظور بررسی زمینه‌های سرمایه گذاری در این ناحیه صنعتی سازمان یافته از آن بازدید به عمل آورده بودند. (قاضی‌آنتپ پوسولا، 2022.03.14)

http://www.gazianteppusula.com/haber/-zengin-ruslarin-gozu-gaziantepte-haberi-107059.html

وضعیت اقتصادی شرکت های عمرانی وان

رییس اتاق صنایع و بازرگانی وان «نجدت تقوا» ضمن خاطر نشان شدن این مطلب که بخش عمران و ساختمان سازی استان وان از بزرگترین صنایع این استان است گفت شرکت‌های فعال در صنعت ساختمان و پیمانکاری در مشکلات شدید اقتصادی به سر برده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد لازم است تا فعالیت پایدار و با ثبات برای تمامی‌بخش‌ها از جمله بخش عمران و ساخت و ساز ایجاد گردد.

به ویژه در 6 ماه اخیر شاهد وضعیتی بسیار پیچیده در هزینه‌های ساخت و ساز هستیم. ما می‌دانیم که کشور ما دارای ساختار اقتصادی وابسته به تولیدات خارجی بوده و در عین حال دارای سیاست توسعه‌ای صادرات محور هستیم. اما در حال حاضر وضعیت بخصوص برای ارائه دهندگان خدمات به بخش دولتی در صنعت عمران به نقطه‌ای رسیده که قابل توضیح نیست. بخش ساختمان در وان بصورت مستقیم 160 بخش مختلف و نتیجتا وضعیت شغلی این بخش ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد." (وان خبر، 2022.03.10)

https://www.wanhaber.com/genel/takva-firmalar-iflasin-esigine-geldi-h283225.html

ساخت اولین کارخانه مدل منطقه شرق ترکیه در مالاتیا

اولین کارخانه مدل منطقه آناتولی شرقی ترکیه توسط وزارت صنایع و تکنولوژی ترکیه و در قالب پروژه‌ای از آژانس توسعه‌ای فرات در مالاتیا احداث خواهد شد. این کارخانه به استان‌های منطقه آناتولی شرقی و در راس آن‌ها استان‌های مالاتیا، الازیغ، بینگول و تونجلی ارائه خدمات خواهد داد.

در کارخانه مدل خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به منظور آموزش و توسعه اصول تعالی عملیاتی با بهره‌گیری از فنون یادگیری تجربی در یک محیط تولیدی حقیقی ارائه خواهد شد. خدمات مشاوره‌ای به منظور بهسازی پایدار، تولید ناب و تحول دیجیتال در این کارخانه ارائه خواهد شد. با تغییر ساختار فکری واحد‌های تولیدی امکان استفاده از منابع انسانی، ماشین آلات و تجهیزات، مواد خام، مصالح، زمان و انرژی به بهینه‌ترین شکل ممکن فراهم خواهد شد. در این کارخانه 65% از آموزش‌ها بصورت عملی و 35 درصد نیز بصورت سازمانی خواهد بود."

استاندار مالاتیا «آیدین باروش» نیز طی سخنانی گفت: "برنامه تاسیس کارخانه‌های مدل پس از استان‌های بورسا، کُنیا، کایسری، قاضی‌آنتپ، ازمیر، مَرسین و آدانا که اولین آن‌ها در آنکارا تاسیس شده است در سال 2022 نیز با احداث در استان‌های دنیزلی، اسکی‌شهیر، کجاالی، مالاتیا، سامسون، تکیرداغ و طرابوزان ادامه خواهد داشت." (مالاتیا گونجل،2022.03.11)

http://www.malatyaguncel.com/dogunun-ilk-model-fabrikasi-malatyada-kurulacak-2003129h.htm

حمایت‌های مالی دولت ترکیه  از کشاورزان وان در سال 2021

پرداخت های مالی مربوط به سال 2021 استان وان به کشاورزان این استان در چهارچوب حمایت‌های مالی به منظور تهیه سوخت، کود و علوفه دامی؛ به 36363 نفر از کشاورزان به مبلغ 92.2 میلیون لیر می‌باشد. در همین راستا 62 میلیون و 270 هزار لیر جهت تهیه سوخت و کود به بالغ بر 28 هزار نفر از کشاورزان و 29 میلیون و 643 هزار لیر نیز جهت تهیه علوفه دامی‌به بالغ بر 8 هزار نفر از کشاورزان وان پرداخت ‌شد. (وان حوادث، 2022.03.09)

https://www.vanhavadis.com/haber/9533814/vanda-ciftcilere-922-milyon-tl-odeme-yapilacak

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما