معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۴

اخبار اقتصادی ویتنام و کامبوج

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام و کامبوج در هفته چهارم اسفند 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش مجدد قیمت بنزین در ویتنام

برای هفتمین بار در سال جاری میلادی و به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت، بهای بنزین در ویتنام افزایش یافت و به 30 هزار دانگ به ازای هر لیتر رسید. هر دلار آمریکا برابر با 23 هزار دانگ ویتنام می‌باشد.

رشد صادرات قهوه ویتنام به اتحادیه اروپا

آمارهای وزارت صنعت و تجارت نشان می دهد که میزان صادرات قهوه ویتنام به اتحادیه اروپا در سال 2021 بالغ بر 556 هزار تن به ارزش 1 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال 2020 بالغ بر 7.9% رشد در حجم و 6.3% افزایش در ارزش را نشان می دهد. وزارتخانه مذکور بر این باور است که بهبود کیفیت قهوه ویتنام و برند سازی برای افزایش صادرات قهوه به اروپا ضروری است.

هدف گذاری برای جذب 8 الی 9 میلیون گردشگر خارجی در سال 2023

بر اساس برنامه توسعه گردشگری ویتنام برای دوره 26-2022، ویتنام جذب 8 الی 9 میلیون گردشگر خارجی را برای سال 2023 هدف گذاری کرده است که این رقم برابر با نصف تعداد گردشگران خارجی جذب شده در سال 2017 است. جذب 16 میلیون گردشگر خارجی نیز برای سال 2026 هدف گذاری شده است. ویتنام تصمیم به بازگشایی کامل درهای کشور بر روی گردشگران خارجی در 15 مارس سال جاری گرفته است.

افزایش بازگشایی شرکت ها در ویتنام

اعتماد جامعه بازرگانی ویتنام به اقدامات جدی و به موقع دولت موجب شده است که تعداد شرکت هایی که فعالیت خود را مجددا آغاز می‌کنند در دو ماه نخست سال جاری افزایش یابد. آمارهای اداره کل آمار ویتنام نشان می دهد که بالغ بر 22300 شرکت فعالیت خود را در 2 ماه نخست سال جاری از سر گرفته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 102.5 درصدی دارد. تعداد شرکت های جدید التاسیس نیز در 2 ماه نخست سال جاری بالغ بر 20300 شرکت با مجموع سرمایه به ثبت رسیده 277.6 تریلیون دانگ بوده است که از لحاظ تعداد و سرمایه به ترتیب 11.9% افزایش و 17.1% کاهش نشان می دهند.

تلاش ویتنام و سیرالئون برای همکاری‌های بیشتر

روسای جمهور ویتنام و سیرالئون با یکدیگر در هانوی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار دو طرف نسبت به تقویت همکاری‌های دو جانبه در بخش های اقتصاد، کشاورزی و دیپلماسی توافق کردند. روسای جمهور دو کشور نسبت به توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ابراز خرسندی کرده و ابراز داشتند که همکاری‌های سیاسی و دیپلماسی دو کشور به شکلی موثر توسعه یافته است. دو کشور در سطوح چند جانبه همواره با یکدیگر همکاری کرده و از کاندیداهای یکدیگر برای سازمان‌های بین المللی حمایت متقابل کرده اند. همکاری‌های تجاری علیرغم کرونا به رشد خود ادامه داده و حجم مبادلات تجاری دو جانبه ویتنام و سیرالئون از 17 میلیون دلار در سال 2018 به 51.5 میلیون دلار در سال 2021 افزایش یافته است. تداوم تبادل هیاتهای عالیرتبه و همکاری و هماهنگی در مجامع بین المللی بویژه سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد از دیگر توافقات دو کشور بود.

نشانه‌های مثبت در همکاری اقتصادی و تجاری ویتنام و سیرالئون

رئیس اتاق بازرگانی ویتنام در همایش بازرگانی در هانوی اظهار داشت که نشانه‌های مثبت در همکاری اقتصادی و تجاری سیرالئون به ثبت رسیده است. حجم مبادلات تجاری دو جانبه دو کشور از 17 میلیون دلار در سال 2018 به 49.26 میلیون دلار در سال 2020 رسیده است. سیرالئون در ویتنام یک پروژه سرمایه گذاری 33 هزار دلاری در زمینه بازار یابی و منابع انسانی دارد.

قوانین ورود به ویتنام به دوره پیش کرونا برگشت

دولت ویتنام موافقت کرد تا قوانینی را که قبل از کرونا برای ورود و خروج از کشور اعمال می‌شد را مجددا اعمال کند. بعنوان مثال قوانینی همچون لغو روادید برای 13 کشور جهان مجددا اعمال می‌شود. 

رشد 8.5 درصدی شاخص تولید صنعتی در ویتنام در فوریه

وزارت صنعت و تجارت ویتنام اعلام کرد که رشد شاخص صنعتی کشور در ماه فوریه 2022 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 8.5% بوده است.

شانس طلایی کرونا به ورزش و بازی‌های الکترونیک

اگر چه شیوع پاندمی‌کرونا یک سری از مشکلات را برای صنعت سنتی ورزش موجب شده است اما شانس طلایی برای ورزش و بازی‌های الکترونیک ایجاد کرده است. بالغ بر 77% از جمعیت ویتنام آنلاین هستند که 61 میلیون نفر از آنها تلفن هوشمند استفاده می‌کنند. تعداد مشترکان اینترنت 3G/4G در ویتنام برابر با بالغ بر 53% از دارندگان موبایل می‌باشد.

تشدید مبارزه با پولشویی در کامبوج برای تسریع در خروج از لیست خاکستری

کمیته ملی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم و اشاعه سلاح های کشتار جمعی به تمام واحدهایی که به عنوان مقامات قضایی عمل می‌کنند دستور داده است که رویه‌های عملیاتی استاندارد را تنظیم کنند و در تحقیقات خود با نهادهای مربوطه همکاری کنند. این دستورالعمل چهار صفحه ای در 14 مارس صادر شده و به امضاء سار خنگ، وزیر کشور و رئیس کمیته مذکور، رسیده است. این تلاش ها در راستای تسریع در خروج کامبوج از لیست خاکستری FATF صورت می‌گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما