معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۰

سازمان‌های نظارت بر بهداشت و قرنطینه گیاهی و دامی در برزیل

ساختار نظارت بر بهداشت و قرنطینه دامی و گیاهی در برزیل و راهنمای سازمانی و مراحل قانونی نظارت‌های بهداشتی وزارت کشاورزی این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الزامات بهداشتی صادرات محصولات دامی از برزیل

هرگونه صادرات حیوانات زنده یا محصولات با منشاء حیوانی منوط به رعایت الزامات تنظیم شده توسط وزارت کشاورزی، دام و تامین برزیل می‌باشد.

شرکتهای علاقه مند به بازارهای صادراتی، ابتدا باید ثبت تاسیس خود را نزد سازمان بازرسی فدرال (SIF) وزارت کشاورزی، دام و عرضه به دست آورند که نشانگر تبعیت قانونی از اصول بهداشتی، فنی و قانونی امکانات و مراحل آن خواهد بود. پس از اعطای مجوز ثبت، شرکت باید برای مجوز صادرات از اداره بازرسی محصولات با منشاء حیوانی (Dipoa)، دپارتمان دفاع کشاورزی (SDA) وزارت کشاورزی درخواست دهد. شرکت واجد شرایط تجارت بین‌المللی در فهرست عمومی یا فهرستهای خاص مؤسسات صادرکننده قرار می‌گیرد.

گواهی‌های اعطا شده به شرکتها

گواهی بین المللی سلامت حیوانات(CZI)، صادر شده توسط واحد بهداشت حیوانات زیر مجموعه دپارتمان دفاع کشاورزی وزارت کشاورزی، سلامت حیوانات را تأیید می‌کند و پس از بازرسی بهداشتی یا معاینات برای تشخیص بیماری‌ها صادر می‌شود. وضعیت سلامت حیوان از طریق نظارت دوره‌ای دامپزشکی و واکسیناسیون و آزمایش‌های آزمایشگاهی مورد نیاز قانونی تأیید می‌شود. همچنین شرایط، امکانات و نحوه نگهداری دام، استفاده از نهاده‌های مناسب (مانند غذای بدون محصولات حیوانی و هورمون‌های ممنوعه و استروئیدهای آنابولیک) به همراه مستنسازی سوابق فعالیت شرکت‌ها در ارائه مجوزهای لازم تعیین کننده خواهند بود.

اثبات سلامت حیوانات بسته به کشور واردکننده متفاوت است. اطلاعات در مورد اسناد و رویه‌های مورد نیاز برای صادرات محصولات با منشاء حیوانی توسط وزارت کشاورزی ارائه می‌شود.

در راستای نظارت بر الزامات بهداشتی، رویه‌های بازرسی توسط سرویس نظارت کشاورزی و واحد نظارت کشاورزی مستقر در بنادر، فرودگاه‌ها، پست‌های مرزی و گمرکی ویژه ایجاد شده‌اند و مسئولیت صدور گواهینامه سلامت توسط سرویس بازرسی فدرال، به مؤسسات مجاز تجارت بین‌المللی (جهت کنترل صادرات محصولات با منشاء حیوانی) اعطاء گردیده است.

مستندات و رویه‌ها

موارد اشاره شده در ذیل شامل تمام اطلاعات مربوط به مدارک لازم و مراحل مورد نیاز برای مجوز صادرات حیوانات زنده و محصولات با منشاء حیوانی می‌باشد.

- حیوانات برای کشتار، نسل‌کشی، پرواربندی، استفاده در باغ وحش، برای ورزش و شرکت در نمایشگاه

- محصولات حیوانی با استفاده چندگانه و استفاده تحقیقاتی

محصولات با منشاء حیوانی

- فرآورده‌های حیوانی خوراکی (گوشت، ماهی، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل و مشتقات آن، بسته‌بندی‌های طبیعی و غذاهای آماده - که حاوی یک فرآورده حیوانی به عنوان یک ماده هستند) - حمل و نقل کالای فاقدکانتینر یا محموله معمولی

- فرآورده‌های حیوانی خوراکی (گوشت، ماهی، لبنیات، تخم‌مرغ، عسل و مشتقات آن، بسته‌بندی‌های طبیعی و غذاهای آماده - که حاوی فرآورده‌های حیوانی به عنوان ماده هستند) - محموله‌های صادراتی در کانتینر یا کامیون در بسته

- محصولات و فرآورده‌های جانبی با منشاء حیوانی، غیر خوراکی یا برای اهداف درمانی - حمل و نقل محموله فاقد کانتینر یا محموله متعارف (انتقال کالا به انبار کشتی، هواپیما، حمل و نقل جاده ای یا ریلی در منطقه اولیه)

- محصولات و فرآورده‌های جانبی با منشاء حیوانی، غیر خوراکی یا برای اهداف درمانی - محموله صادر شده در کانتینر یا کامیون مهر و موم شده در مبدأ

- رویه واجد شرایط بودن یک مؤسسه ملی برای صادرات

- محصولات دامپزشکی / محصولات بیولوژیکی

محصولات در نظر گرفته شده برای خوراک دام

  • محصولات گیاهی در نظر گرفته شده برای خوراک دام (غلات، سبوس و سایر مواد گیاهی)
  • محصولات در نظر گرفته شده برای خوراک دام از موسسات دارای SIF(مثلاً: "غذای حیوانات خانگی"، پودر گوشت و استخوان، خون، پر، گوشت، احشاء، آب پنیر، و غیره) - محموله فاقد کانتینر یا محموله معمولی
  • محصولات در نظر گرفته شده برای خوراک دام از موسسات دارای SIF (مثلاً: "غذای حیوانات خانگی"، پودر گوشت و استخوان، خون، پر، گوشت، کله پاچه، آب پنیر، و غیره) - محموله صادر شده در کانتینر یا کامیون مهر و موم شده در مبدأ
  • محصولات با منشاء حیوانی که برای خوراک دام از مؤسسات ثبت شده به عنوان تولیدکنندگان خوراک دام در نظر گرفته شده است (مانند خوراک دام، پودر گوشت و استخوان، پودر خون)
  • محصولاتی از منابع دیگر، در نظر گرفته شده برای خوراک دام (مکمل های معدنی، مواد افزودنی مانند اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و غیره).

الزامات بهداشتی واردات محصولات دامی‌توسط برزیل

واردات محصولات با منشاء حیوانی به منظور حفظ سلامت حیوانات، بهداشت عمومی و توسعه اجتماعی و اقتصادی ملی توسط وزارت کشاورزی برزیل نظارت و کنترل می‌شود.

ورود هر محصول با منشاء حیوانی در برزیل به مجوز قبلی وزارت کشاورزی از طریق دپارتمان بازرسی محصولات با منشاء حیوانی (DIPOA) وزارت دفاع کشاورزی بستگی دارد. VIGIAGRO مسئول بررسی محدودیت های بهداشتی کشور مبدا برای ورود محصولات با منشاء حیوانی به برزیل و DIPOA برای صلاحیت مؤسسه صادرکننده و همچنین ثبت برچسب آن است.

سلامت گیاه

چالش بزرگ بخش کشاورزی برزیل ارائه مواد غذایی و مواد اولیه با کیفیت بالا، کم هزینه و عاری از آسیب های ناشی از هر نوع آفات به مصرف کنندگان است. "آفت" هر گونه، نژاد یا بیوتیپ گیاهی، حیوانی یا پاتوژن است که برای گیاهان یا محصولات گیاهی مضر است. دپارتمان بهداشت گیاهی و نهاده‌های کشاورزی، در میان سایر فعالیت‌ها، پیشگیری و نظارت بر آفات غایب در برزیل را مدیریت می‌کند. دفاع بهداشتی گیاهی از کشاورزی برزیل و منابع طبیعی آن در برابر ورود، استقرار و انتشار آفات مهم اقتصادی و زیست محیطی محافظت می‌کند و تجارت ایمن محصولات کشاورزی را تسهیل می‌نماید.

اطلاعات صادراتی در مورد بهداشت گیاهی

از اواخر دهه 1990، تعداد کمی از کشورها به اندازه برزیل در تجارت بین المللی محصولات کشاورزی رشد کرده اند. این کشور یکی از پیشتازان جهان در تولید و صادرات انواع محصولات کشاورزی است. برزیل اولین تولید کننده و صادرکننده قهوه، شکر، اتانول و آب پرتقال است. علاوه بر این، در رتبه بندی فروش خارجی محصولات مختلف برگرفته از سویا (دانه، سبوس و روغن) که یکی از منابع اصلی ارز آوری برزیل بوده، پیشرو است.

در آغاز سال 2010، از هر چهار محصول کشاورزی در گردش در جهان، یک محصول برزیلی بود. پیش بینی وزارت کشاورزی این است که تا سال 2030 به دلیل تقاضای رو به رشد کشورهای آسیایی، یک سوم محصولات کشاورزی که در جهان به فروش می رود از مبداء برزیل باشد.

اطلاعات تماس:

MINISTRY OF AGRICULTURE, LIVESTOCK AND FOOD SUPPLY Secretariat of Animal and Plant Health

Setor Administrativo Federal Sul, Bloco "D", Anexo do MAPA, Sala 424-B

CEP: 70043-900, Brasília - DF

Tel.: (61) 3218-2829

www.agricultura.gov.br

e-mail: vigiagro@agricultura.gov.br

Public Relations telephone number: 0800 7041995

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما