معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۲۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه اول اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات نخ پنبه‌ای ساخت ترکمنستان
به گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز، یک کارخانه پنبه‌ریسی ترکمنستان از ابتدای سال 2022 تاکنون معادل 29 میلیون و 377 هزار منات نخ پنبه تولید کرده است. تاکنون 1194 تن کالا برای مصرف‌کنندگان ارسال شده است. مجموع محصولات ارسالی 24 میلیون و 976 هزار منات است. محصولات این شرکت در بازار داخلی نیز به فروش می‌رسد. از جمله واردکنندگان نخ تولیدشده از پنبه ترکمن می‌توان به امارات متحده عربی، بریتانیا، فدراسیون روسیه، ترکیه، قرقیزستان و گرجستان اشاره کرد.
ادامه لایروبی رودخانه قره قوم
خبرگزاری جیحون‌نیوز گزارش داد در منطقه‌ای که رودخانه قره‌قوم از آمودریا سرچشمه می‌گیرد، عمیق‌شدن کف و پاکسازی گل‌ولای ادامه دارد و از چندین پمپ ارت برای این کار استفاده می‌شود. روزانه هزاران متر مکعب آب آمودریا برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در استان‌های ماری و آخال و بالکان از این مسیر عبور می‌کند.

افزایش تولید گاز طبیعی در ترکمنستان
خبرگزاری جیحون‌نیوز، از تحقق 115.8 درصدی طرح تولید گاز طبیعی در اداره «لباب گاز چیکاریش» خبر داد. طبق این گزارش، تولید گاز بیش از 287 میلیون و 94 هزار متر مکعب بیش از پیش‌بینی‌ها بوده است. به بیان دقیق‌تر، برنامه‌ریزی شده بود که در ماه‌های ژانویه تا فوریه 1 میلیارد و 813 هزار و 197 متر مکعب گاز تولید شود، اما این رقم در واقع به 2 میلیارد و 100 میلیون و 291 هزار متر مکعب افزایش پیدا کرد. همچنین 9 هزار و 477 تن میعانات گازی تولید شد. این بدان معناست که این محصول 1480 تن بیش از پیش‌بینی تولید شده است. در نتیجه، برنامه دوماهه به اندازه 118.5 درصد محقق شد. بیش از 1 میلیارد و 343 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله گاز مالای - بختیارلیک منتقل شد که تقریباً دو برابر برنامه‌ریزی‌ها است.

احداث کارخانه تولید مصالح ساختمانی در استان لباب
به گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز: کارخانه‌ای جدید برای تولید مصالح ساختمانی خشک در زمینی به مساحت پنج هکتار در حومه دولتی استان لباب در حال ساخت است. ساخت این کارخانه از نوامبر سال 2021 آغاز شد و قرار است در سپتامبر 2022 به اتمام برسد. این بنا برای تولید کالاهای جایگزین وارداتی که رئیس‌جمهور ترکمنستان تعیین کرده است ساخته می‌شود و پس از راه‌اندازی، نیازهای بازار داخلی را در این نوع مصالح ساختمانی برآورده می‌کند. همچنین قرار است بخشی از تولید به کشورهای دیگر صادر شود. مواد خام این کارخانه از مواد معدنی استخراج‌شده در کویتنداگ تأمین خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما