معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۱

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته سوم اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

اشتغال  بیشترین نیروی کار خارجی در پالایشگاه  کربلا

            "خلود الجباری"  مدیر کل  بازنشستگی و تامین  نیروی کار وزارت کار عراق در تازه ترین مصاحبه اعلام نموده است با رعایت قانون استفاده 50 درصدی از نیروی کار خارجی در پروژه‌های بزرگ هم اکنون  پالایشگاه در حال ساخت کربلا بیشترین نیروی کار خارجی قانونی را در خود جای داده است . وی همچنین  اعلام نموده است براساس تصمیمات اخیر مقرر گردیده تا حداقل حقوق بازنشستگان  450 هزار دینار عراقی باشد . لازم بذکر است  پالایشگاه کربلا  از سال 2016 با مهندسی  شرکت هیوندای در حال احداث است  و بر اساس  آخرین آمارهای ارائه شده  حدود 18 هزار کارگر بنگالی  بعنوان نیروی کار در این پالایشگاه در حال  فعالیت هستند.

کربلا آغاز استفاده  از سلولهای خورشیدی از سوی کشاورزان عراقی

         استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان منبع جایگزین انرژی در کشاورزی مرحله آزمایشی خود در عراق را آغاز کرده است. کشاورزان عراقی برای توسعه مناطق کشاورزی خود بخصوص کشاورزان در صحرای نجف برای اداره مزارع خود به جای دیزل ژنراتورهای سنتی گران قیمت به انرژی خورشیدی روی آورده اند و این اقدام به تقویت تجارت آنها کمک کرده است . عنوان شده  انرژی خورشیدی و آبیاری قطره ای علاوه بر غلبه بر قیمت بالای سوخت در مزارع، آلودگی را کاهش می دهد و در مقایسه با دیزل ژنراتورها بر محیط زیست تأثیر نمی‌گذارد و به همین دلیل با استقبال مواجه شده است .

دیدار وزیر نفت عراق با رئیس شرکت توتال

          احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت 17 اسفند  با ریاست شرکت فرانسوی توتال برای تسریع در اجرای توافقنامه پروژه تزریق گاز، انرژی خورشیدی و آب گفتگو کرد و وزارت نفت عراق در  بیانیه‌ای اعلام کرد این  وزیر در این نشست سازوکارهای تسریع در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با گاز، توسعه میدان‌های نفتی، تولید انرژی خورشیدی و پروژه تزریق آب را مورد بحث و بررسی قرار داد و بر اهمیت تشدید تلاش‌های فنی مشترک برای تکمیل کارهای مهندسی تاکید کرد. و طرح های مورد نیاز برای اجرای در مرحله فعلی به منظور تعیین نقطه شروع با شرکت توافق شد .این موضوعات در چارچوب دیدار وی با رئیس شرکت توتال (پاتریک بویان) در حاشیه شرکت در کنفرانس انرژی (CERAWEEK 2022)  در هیوستون -  تگزاس در بازه   7-11 مارس سازماندهی شده بود محقق شده است .   وزارت نفت عراق  همچنین تصریح کرده  کنفرانس CERAWEEK 2022  سالانه برای بحث در مورد موضوعات مرتبط با اقلیم، پاکیزگی فنی، پروژه‌های انرژی و گاز، زمین‌شناسی، اقتصاد، بازار، انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، پروژه‌های UPSTREAM و DOWNSTREAM  با حضور وزیران و کارشناسان مرتبط با انرژی، نفت و گاز و اقتصاددانان برگزار می‌شود .

آخرین وضعیت پروازی در آسمان عراق

           خبرگزاری رسمی عراق به نقل از مدیر کل شرکت خدمات حمل و نقل هوایی، وابسته به وزارت حمل و نقل عراق اعلام نموده است که بخش مدیریت تردد هوایی این کشور عملکرد بسیار خوبی در افزایش تردد پروازهای عبوری از عراق داشته است.نزار ابراهیم الزیادی، ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که این شرکت از اول سال 2021 با همه نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط درباره رونق بخشیدن به تردد هواپیماهای عبوری از عراق در تماس بوده است.وی افزود آمارهای ارائه شده در کنفرانس نظارت منطقه‌‌ای خاورمیانه (MIDRMA) و سازمان بین‌المللی هوانوردی (ICAO) نشان می‌دهد که عراق بیشترین تعداد تردد پروازهای عبوری را شاهد بوده است.او این دستاورد را نشانه تلاش جدی همه کارکنان بخش مدیریت تردد هوایی عراق دانست .وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که شمار پروازهای عبوری از آسمان عراق با افزایش چشمگیر به 450 هواپیما در روز رسیده است.این وزارتخانه اعلام کرد که شمار این پروازها از آسمان عراق در سال گذشته به‌صورت میانگین 250 پرواز در روز بوده که پس از تماس‌های فراوان و نشست‌های گوناگون با نهادهای بین‌المللی ذی‌ربط مانند FAA و NOTAM به 450 پرواز در روز رسیده است.

مشاور اقتصادی نخست وزیر صالح  جنگ اوکراین را "فرصتی تاریخی برای عراق دانست

          مظهر محمد صالح مشاور اقتصادی نخست وزیر عراق در مصاحبه با  روزنامه دولتی "الصباح "اعلام نمود جنگ روسیه و اوکراین فرصتی تاریخی  برای عراق جهت توسعه بخش‌های صنعتی و کشاورزی  باز کرد و بیان داشته این جنگ دو فرصت را برای عراق خلق کرده است که اولین آن  بازدهی مثبت و استفاده بهینه از مقوله افزایش قیمت نفت و توسعه سرمایه گذاری  و دوم  حل بحران گاز و بدهی‌ها است که باید در چارچوب  فرصت پیش آمده  حل و فصل شود. وی که در مصاحبه‌های قبلی انتظار داشت قیمت هر بشکه نفت در بودجه 2022 به 70 دلار افزایش پیدا کند، تصریح نمود که  افزایش درآمدهای نفتی را به فال نیک می‌گیریم  ضمن آنکه  اوپک ممکن است محدودیت‌های قبلی  جهت صادرات بدلیل کمبود انرژی را لغو کند. وی  طی این مصاحبه  به اثرات منفی جنگ  در عراق از جمله افزایش قیمت غلات نیز پرداخته  و اعلام نموده این امر از آنجا ناشی می‌شود که  عراق 30 درصد از غلات مورد  نیاز خود را وارد مینماید .وی بیان داشته شاید مضار و مواهب این جنگ برای عراق در وهله اول یکسان بنظر برسد ولی با مدیریت موضوع می‌توان  به نکات  لازم دراین برهه زمانی رسید .

عراق از ثروت خود در زمینه  فسفات غفلت می‌کند

          "احسان علی" دستیار مدیر کل شرکت عمومی فسفات طی مصاحبه با  العربی الجدید اعلام نموده  شرکت "ژنرال فسفات"، بازوی اصلی صنایع فسفات در عراق شامل تعدادی کارخانه یکپارچه برای تولید کودهای فسفات است و این مجتمع در منطقه عکاشات شهر القائم در غرب استان الانبار واقع شده است که شامل کارخانه استخراج و تغلیظ سنگ معدن، کارخانه تولید اسید سولفوریک و کارخانه تولید اسید سولفوریک است. وی اعلام نموده است تولید اسید فسفریک، علاوه بر واحدهای  صنعتی  تولید کود و آمونیاک و سایر صنایع   در امر اشغال زائی جوانان عراقی مهم است چراکه این کارخانه و صنایع وابسته  از ژوئن 2014، پس از حمله داعش و کنترل مناطق وسیعی در غرب و شمال عراق کار و تولید خود را متوقف کردند و حال که داعش  از این مناطق رخت بر بسته است. سارقان در حال سرقت زیر ساخت های صنعتی مربوطه هستند. عنوان شده عراق دارای ذخایر عظیم فسفات است که 9 درصد ذخایر جهان را شامل می‌شود و بیش از 10 میلیارد تن آن در صحرای غربی عراق به ویژه در استان الانبار متمرکز است. سازمان زمین شناسی نرخ صادرات سالانه محصولات فسفاته از عراق به خارج  بویژه  کشورهای شرق آسیا را قبل از جنگ خلیج فارس در سال 1991 با درآمدهای تقریباً ثابتی که جزو منابع غیرنفتی کشور قرار می‌گرفت به مرز نیم میلیون تن در سال اعلام نموده و  ضرر و زیان از سال 2014 تا امروز حدود یک تریلیون و 500 میلیارد دینار (حدود یک میلیارد دلار) برآورد شده است. یثاق الحمیدی، یکی از اعضای کمیته اقتصادی مجلس سابق، تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاری در عراق به شکل سالم انجام نشده است و صنعت ملی نقش خود را در توسعه و پیشبرد اقتصاد عراق به دلیل خارجی نداشته است. وی در مصاحبه با العربی الجدید اضافه بیان داشته که بسیاری از پروژه‌های صنعتی و اقتصادی عراق به حالت تعلیق درآمده اند و برنامه‌های منظمی‌برای نابودی صنعت و سرمایه گذاری در این کشور وجود دارد.

عراق سالانه  60 هزار هکتار زمین زراعی خود را از دست می دهد 

          "هادی هنداس" یکی از اعضای مجمع اقتصادی بغداد طی مصاحبه ای با کانالهای خبری عراق اعلام نموده است واقعیت و فضای راهبردی غلات در کشور نیازمند توجه جدی تری است تا اثرات تغییرات قیمت جهانی که بازار غلات در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین شاهد آن است کاهش یابد بویژه اینکه اوکراین بیش از 10 درصد محصول جهانی گندم را تولید می‌کند و جمعا با احتساب روسیه حدود 25 درصد از تولید جهانی را آز آن خود دارند. وی بیان داشته است که گام های  بعدی مقابله نیازمند تشکیل کمیته‌های تخصصی است که واقعیت ذخیره‌سازی غلات در سیلوهای کشور و نحوه نگهداری غلات و آسیب‌های ناشی از حشرات یا رطوبت و سایر دلایل آسیب‌رسانی به غلات را رصد کنند. وی خاطرنشان کرده  عراق نیاز مبرمی‌به تعدیل مقادیر موجود در سیلوها و شمارش دقیق آنها برای اطلاع از مدت زمان تامین آرد که برای جامعه مهم است دارد. اعلام شده بسیاری از کارشناسان و متخصصان نسبت به افزایش بیابان زایی در مناطق کشاورزی در عراق هشدار داده و در صورتی که پارلمان و دولت به جدیت موضوع رسیدگی نکنند، عراق سالانه 260 هزار دونم ( هر دونم 2500 متر ) زمین کشاورزی را به دلیل کمبود آب از دست می دهد که باعث می‌شود تعداد زیادی از کشاورزان و کارگران کشاورزی زمین‌های خود را ترک کرده و مهاجرت کنند.

اهتمام  و پایببندی دولت بر قرادادهای خارجی

           کاظمی نخست وزیرعراق در مراسم بازگشایی موزه ملی عراق اعلام نمود خیلی‌ها  آرزو دارند تاریخچه ای همانند میراث و تمدن عراق را دارا باشند و از دو وزارت آموزش و پرورش و علوم و آموزش عالی درخواست کرد تا دیدارهای منظمی‌برای دانش آموزان و اشنائی ایشان با تاریخ کشورشان صورت پذیرد وی ضمن خطیر دانستن اوضاع  سیاسی  اجتماعی کشور  اعلام نمود طی روزهای  اخیر توانستیم با همکاری سرویس امنیتی و همچنین سایر نیروهای  نظامی از جمله  حشد الشعبی  بر  برخی لایه‌های داعش در عراق  صدمات جدی وارد کنیم . وی  همچنین تصریح نمود ما در این دولت در چارچوب توافق با چین قصد ساخت 1000 مدرسه را داشتیم که این موضوع دو معنا داشت اول اینکه دولت علیرغم کارکرد اولیه و اصلی خود در دوره انتقالی مسئولیت کامل را بر عهده گرفت و وظیفه برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس را انجام داد و البته مسئولیت کامل خود را در زمینه‌های مختلف و بخش های حیاتی دیگر  به عهده گرفتیم. الکاظمی خاطرنشان کرد در مورد معنا و جهت دوم این ادعا  این است که دولت به هر توافق یا یادداشت تفاهمی‌با هر کشوری که به نفع عراق برای ساختن و پیشبرد کشور باشد پایبند است

عراق و بالاترین درآمد ماهانه نفتی بدلیل افزایش قیمت نفت ناشی از جنگ اوکراین

          شرکت بازاریابی نفت عراق "SOMO" 12 اسفند اعلام کرد  نرخ صادرات و درآمد نفت در فوریه گذشته بالاترین میزان در دو سال گذشته بوده است.این شرکت طی  بیانیه‌ای اعلام کرده عراق در دو سال گذشته به بالاترین میزان صادرات در ماه فوریه دست یافت که با نرخ ۳ میلیون و ۳۱۴ هزار بشکه در روز نسبت به ماه گذشته ، ۱۱۲ هزار بشکه در روز افزایش داشت. این شرکت افزوده عراق همچنین از طریق شرکت بازاریابی نفت (SOMO) که تمام  صادرات نفت خام بصره و کرکوک (  مناطق عربی و کردی)  را صادر می‌کند، به بالاترین درآمد مالی از سال 2014 به میزان 8.54 میلیارد دلار دست یافته است. این بیانیه می افزاید امید است بر اساس داده‌های فعلی بازار، درآمدهای اسفند ماه جاری بیشتر از بهمن ماه گذشته باشد.گفتنی است در ظاهر امر کارشناسان نفتی عراق نسبت  به افزایش قیمت نفت ناشی از جنگ اوکراین و روسیه هشدار داده اند ولی این امر در کوتاه مدت برای کشوری که 95 درصد درآمد آن نفت است و دومین تولید کننده در اوپک است خوشایند است. منابع  عراقی قیمت نفت در 16 اسفندماه را بالاتر از 130 دلار در هر بشکه اعلام کردند . 

اتوماسیون گمرک در عراق

          در بیانیه اخیر گمرک عراق آمده است اداره گمرک با همکاری تیم جهانی اسکودا (سازمان ملل) ، آشنائی و نصب سیستم اتوماسیون در امور گمرکی را آغاز کرده است، اقدامی‌که برای کاهش فساد و تسهیل در تکمیل معاملات حسابرسان انجام شد. عنوان شده است عراق با این اقدام  به بیش از هشتاد کشور عربی و خارجی ملحق می‌شود که یک سیستم اتوماسیون برای کارهای گمرکی را معرفی کرده‌اند چرا که  گمرک با تیم بین‌المللی پروژه اسکودا به سیستم الکترونیکی یکسان می‌پیوند. گمرک عراق اعلام نموده است عملیات فساد در کارهای گمرکی متعدد و یکی از مهمترین مبانی نظارتی این است که این مرجع با گنجاندن کلیه اطلاعات و داده‌ها در سیستم اتوماسیون که نفوذ به آنان توسط سایرین  دشوار است مانع از این امر شود. 

تامین آرد  در سبد غذائی عراقی‌ها در رمضان

          وزارت بازرگانی عراق از آغاز عملیات آماده سازی یک سبد جدید  از آرد و اقلام  غذایی در بغداد و تمامی استان‌ها برای آماده سازی ماه رمضان خبر داد. در این بیانیه‌ علا الجبوری وزیر بازرگانی اعلام نموده  که این سبد معیشتی اضافه در حقیقت اجرای دستور مصطفی الکاظمی نخست وزیر در جلسه 22 فوریه  است که در نتیجه گرانی‌ها و شرایط اقتصادی موجود مردم و اقشار نیازمند اعلام شده است. تمامی 40 میلیون عراقی سهمیه مواد غذائی دارند. گفتنی است عراق نیز همچون سایر کشورهای اسلامی در آستانه ماه مبارک رمضان  بدلیل برخی احتکارات افراد سودجو و افزایش مصرف با افزایش قیمت مواد غذائی مواجه است  ضمن آنکه خشکسالی  در سه ماه اخیر مزید بر علت و گرانی آراد از کیسه ای  15 هزار دینار به  50 هزار دینار بوده است.  گفتنی است مردم عراق در ادامه سیاست های اقتصادی زمان  صدام  کماکان  سهمیه ماهانه شامل آرد، حبوبات ، شکر، برنج از دولت دریافت می‌کنند هر چند این میزان کمتر از  زمان سابق است و تنوع  قبلی بیشتر بوده است.

افزایش قیمت  گندم  

          با آغاز بحران اوکراین  منابع عراقی به استناد سایر منابع جهانی اعلام نموده اند قیمت گندم در بحبوحه نگرانی فزاینده از کمبود عرضه به دلیل جنگ در اوکراین، به بالاترین حد خود رسید و شبح افزایش تورم جهانی، قیمت مواد غذایی را افزایش داد. اوکراین و روسیه حدود 30 درصد گندم مبادله شده جهان را تولید می‌کنند و گندم در بورس اوراق بهادار شیکاگو، که استاندارد بین المللی است از هفته گذشته بیش از 59 درصد جهش کرده است و در پایان معاملات هفته به سطح 13.40 دلار در هر بوشل رسیده در حالی که گندم آسیاب شده اروپایی در پاریس به رکورد 406 یورو در هر تن رسیده است. .یک بوشل برابر با 60 پوند است که برابر با 27.218 کیلوگرم گندم است. افزایش زیاد قیمت ها توانایی کشورهای واردکننده غلات برای خرید گندم را کاهش داده است و ترکیه یکی از خریداران عمده گندم روسیه مجبور شده حجم آن را در یک مناقصه بین المللی از اهداف اولیه خود کاهش دهد. علاوه بر قیمت غلات، کشاورزان در سراسر جهان احتمالاً تأثیر هزینه‌های بالاتر را احساس می‌کنند زیرا روسیه و بلاروس تولید کنندگان عمده کود هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما