معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم اسفند 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت‌ها در جمهوری آذربایجان می‌شود

النور فرضعلی‌یف، کارشناس اقتصادی، درباره تأثیر جنگ در اوکراین بر قیمت‌ها در جمهوری آذربایجان گفت: «بیشتر مصالح ساختمانی وارد شده به جمهوری آذربایجان به‌ویژه آهن و فلز مانند یراق‌آلات و سازه‌های فلزی و بسیاری از محصولات دیگر که در ساخت‌وساز به کار می‌رود از کشور اوکراین است. به دلیل جنگ در این کشور و بسته‌شدن مسیرهای هوایی و زمینی نه‌تنها در حمل‌ونقل محصولات به جمهوری آذربایجان، بلکه در سایر کشورها و همچنین در تولید آن‌ها مشکلات جدی وجود خواهد داشت. این منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. همچنین اتصالات آهنی نه‌تنها از اوکراین، بلکه از روسیه نیز به کشور می‌آمد. دو کشور جنگ را آغاز کرده‌اند، اوکراین تقریباً در محاصره است و غیرممکن است که این مواد از آن‌جا بیاید. آنچه اتفاق می‌افتد به نوعی روسیه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همه این‌ها بر بازار ساخت‌وساز جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها تأثیر خواهد گذاشت. متداول‌ترین اتصالات مورد استفاده در ساخت‌وساز، سازه‌های فولادی‌اند. در حال حاضر، قیمت‌ها در جمهوری آذربایجان پیوسته در حال افزایش است. در سال‌های اخیر قیمت برخی از مصالح ساختمانی تقریباً دو برابر شده است و افزایش بیشتری پیش‌بینی می‌شود. این بر بازار ساخت‌وساز، ساختمان‌های در حال ساخت و خانه‌های فردی تأثیر می‌گذارد.»

(پرتال خبری «اسفرا.آذ»، 12 اسفند)

ایران، تأمین‌کننده اصلی سیب‌زمینی جمهوری آذربایجان

در سال 2021 جمهوری آذربایجان صادرات سیب‌زمینی را 13.5 درصد افزایش داد، در حالی که واردات در سطح سال 2020 باقی ماند. این کشور در سال 2021 بالغ بر 92 هزار و 343 تن سیب‌زمینی به ارزش 40 میلیون و 777 هزار و 41 دلار (به‌ترتیب افزایش 18.6 و 13.5 درصدی) صادر کرده است. حجم عمده صادرات به روسیه بود که در سال 2021 حدود 85 هزار و 412 تن سیب‌زمینی به ارزش 38 میلیون و 476.56 هزار دلار (به‌ترتیب افزایش 24.9 و 23.3 درصدی) به این کشور صادر شد. در طول دوره گزارش، روسیه 92.5 درصد صادرات سیب‌زمینی از جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده است. جمهوری آذربایجان در سال 2021 بالغ بر 182 میلیون و 901 هزار تن سیب‌زمینی به ارزش 44 میلیون و 732 هزار دلار (به‌ترتیب کاهش 9.7 درصدی و افزایش 0.1 درصدی) وارد کرده است. تأمین‌کننده اصلی سیب‌زمینی جمهوری آذربایجان، ایران بود که ۱۶۴ میلیون و ۵۴۴ هزار تن سیب‌زمینی به ارزش ۴۰ میلیون و ۴.۴۶ هزار دلار از آن وارد شد. آذربایجان در سال 2020 بالغ بر 81 میلیون و 388 هزار تن سیب‌زمینی به ارزش 33 میلیون 786.21 هزار دلار صادر کرده است.

(پرتال خبری «فد.آذ»، 11 اسفند)

وقایع اوکراین چه تأثیری بر منات جمهوری آذربایجان خواهد داشت؟

الکساندر رازووایف، اقتصاددان، در مورد تأثیر احتمالی رویدادهای اوکراین بر منات جمهوری آذربایجان گفت: «وضعیت اوکراین به‌هیچ‌وجه بر واحد پول جمهوری آذربایجان تأثیر نخواهد داشت. آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد یک بحران سیاسی غیراقتصادی است. بنابراین در بازار ارز کشورهای در حال توسعه، فروش زیاد در بورس بعید است. تنها نقطه‌ضعف احتمالی، افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو است که می‌تواند تأثیر منفی بر منات جمهوری آذربایجان داشته باشد و این نامطلوب است، اما ربطی به اوکراین ندارد. غرب اکنون می‌کوشد وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را کاهش دهد. بنابراین به دنبال جایگزین خواهد بود. این نیز با توجه به خرید حجم اضافی گاز و نفت از جمهوری آذربایجان امکان‌پذیر است و این نکته مثبتی برای پول ملی کشور است. با توجه به قیمت نفت خام امروز، بودجه دولتی جمهوری آذربایجان ثابت است. همچنین امکان افزایش رتبه‌های دولتی وجود دارد. بنابراین انتظار نمی‌رود رویدادهای اخیر در اوکراین تأثیر قابل توجهی بر مسائل مالی جمهوری آذربایجان داشته باشد.»

(پرتال خبری «ینی صباح.آذ»: 11 اسفند)

افزایش قابل توجه صادرات غیرنفتی جمهوری آذربایجان در ژانویه 2022

در ژانویه 2022 صادرات جمهوری آذربایجان 3.1 میلیارد دلار و در بخش غیرنفتی 232.2 میلیون دلار بوده است. بر اساس گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی، صادرات غیرنفتی نسبت به سال 2021 معادل 86.2 میلیون دلار یا 59 درصد افزایش یافته است. در ژانویه 2022 صادرات میوه و سبزی با 15.8 میلیون دلار افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 52.8 میلیون دلار رسید. صادرات محصولات شیمیایی 9.3 برابر، آلومینیوم و محصولات آلومینیومی 56.5 درصد، الیاف پنبه 56.4 درصد، نخ پنبه 34.5 درصد، شکر 24.1 درصد و فلزات آهنی و فرآورده‌های آن‌ها 10.2 درصد افزایش یافته است. طی روند عادی‌سازی، در ژانویه 2022 صادرات محصولات غذایی با 31 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 60.2 میلیون دلار و محصولات غیرخوراکی با 71.9 درصد افزایش به 172 میلیون دلار رسید. در ژانویه 2022 فدراسیون روسیه (71.1 میلیون دلار) به بزرگ‌ترین واردکننده کالا از جمهوری آذربایجان در بخش غیرنفتی تبدیل شد. ترکیه با 70.6 میلیون دلار در رتبه دوم و گرجستان با 14.5 میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارند. در فهرست صادرات غیرنفتی در ژانویه 2022، روغن پنبه‌دانه (22.2 میلیون دلار) اول، خرما (17.1 میلیون دلار) در رتبه دوم و فندق (15.9 میلیون دلار) در رتبه سوم قرار گرفتند.

(خبرگزاری «آپا»، 9 اسفند)

ارزش یورو در برابر منات به پایین‌ترین حد در 21 ماه گذشته رسید

نرخ رسمی یورو (EUR) در برابر منات جمهوری آذربایجان (AZN) در 28 فوریه 2022 با 0.7 درصد کاهش به 1.8950 منات رسید. این کمترین رقم از 2 ژوئن 2020 است. آخرین باری که یورو در برابر منات کاهش یافت در 2 ژوئن 2020 میلادی معادل 1.8914 منات بود. در 7 ژانویه سال 2021 نرخ مبادله یورو در برابر منات به 2.0958 منات رسید و این بالاترین سطح در 32 ماه گذشته بوده است. از آن تاریخ، یورو در برابر منات 9.5 درصد کاهش یافته است. یورو در بحبوحه بحران اوکراین و تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه تضعیف شده است. در پی تحریم‌های جدید، پس از افزایش دوباره دلار آمریکا و ین ژاپن، یورو در برابر دلار با 0.9 درصد کاهش به 1.1165 دلار رسید و ین ژاپن با 0.85 درصد کاهش به 129.15 ین رسید. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران بیشتر به دلار پناه می‌برند که منجر به افزایش تقاضا برای آن می‌شود. با توجه به وابستگی شدید منات به دلار آمریکا در سطح 1/1.7 منات-دلار، کاهش ارزش یورو در برابر دلار منجر به نتیجه مشابه در جفت AZN-EUR می‌شود.

(خبرگزاری «آپا»، 9 اسفند)

جمهوری آذربایجان چگونه روابط خود را با سازمان همکاری شانگهای توسعه می‌دهد؟

خالد کریملی، کارشناس اقتصادی، درباره روابط جمهوری آذربایجان با سازمان همکاری شانگهای و اقدامات انجام‌گرفته برای تقویت جایگاه کشورش در این سازمان گفت: «جمهوری آذربایجان خواهان داشتن وضعیت ناظر در سازمان همکاری شانگهای است. این به کشور امکان می‌دهد روابط اقتصادی فعال‌تری با چین و روسیه برقرار کند. عضویت در این سازمان فرصتی برای گسترش روابط دفاعی با این کشورها فراهم می‌کند.»

به گفته او «سازمان همکاری شانگهای دارای سه سطح موقعیت است: شریک گفت‌وگو، ناظر، و عضویت کامل. این سازمان توسط کشورهای آسیای مرکزی به‌جز ترکمنستان تأسیس شده است. سپس روسیه و هند و پاکستان به آن پیوستند. همین بس که 40 درصد جمعیت جهان در این سازمان متمرکزند. این شاید بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی پس از سازمان ملل متحد باشد. بیش از 20 درصد تولید ناخالص جهان در این سازمان شکل می‌گیرد. سازمان همکاری شانگهای پیمان دفاعی نیست، اما همکاری نظامی یکی از مسیرهای اصلی آن است.»

این کارشناس افزود: «در نهایت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها همکاری‌های اقتصادی است. تقریباً همه اعضای این سازمان از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز هستند. این سازمان به نوعی اتحادیه اوراسیا به رهبری چین و روسیه با هدف جلوگیری از تسلط آمریکا و اتحادیه اروپا بر نظام مالی جهان است، زیرا در حال حاضر حدود 75 درصد پرداخت‌ها در تجارت جهانی به دلار آمریکا و یورو است. این سازمان برای رهایی از انحصار مالی غرب ایجاد شد. هدف دیگر ایجاد شرایط برای تجارت آزاد، مانند اتحادیه اروپا است. کشورهای عضو می‌توانند محصولات خود را به‌راحتی به بازارهای یکدیگر صادر کنند. فکر می‌کنم این تصمیم جمهوری آذربایجان که در وضعیت فعلی نمی‌خواهد فرصت‌ها را از دست بدهد بسیار درست است. برای عضویت کامل، تجزیه‌وتحلیل فرآیندهایی که اتفاق می‌افتد و تعیین اثرات مثبت یا منفی آن ضروری خواهد بود.»

الدانیز امیروف، کارشناس اقتصادی، می‌گوید سازمان همکاری شانگهای در گسترش بیشتر روابط جمهوری آذربایجان با چین و پاکستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: «در بین 9 کشور که در آن نمایندگی دارند 3 کشور روسیه و پاکستان و چین با جمهوری آذربایجان همکاری می‌کنند. 3 کشور دارای وضعیت ناظر هستند. کشورهای آسیای مرکزی و آسیایی که آذربایجان با آن‌ها روابط سطح بالایی دارد نیز در این سازمان نمایندگی دارند. فکر می‌کنم اگر کشور ما صادرات فعلی خود را افزایش دهد، تقویت موقعیت آذربایجان در دوران عضویت در این سازمان، دسترسی به بازارهای جدید را افزایش می‌دهد و در عین حال می‌تواند نقش مهمی در حمایت از جایگاه جمهوری آذربایجان در عرصه بین‌المللی داشته باشد.»

رئیس جمهور آذربایجان، الهام علی‌اف، که چند روز پیش به روسیه سفر کرده بود نیز در نشست با رسانه‌های مطرح روسی گفت کشورش قصد دارد جایگاه خود را در سازمان همکاری شانگهای تقویت کند: «به یک معنا، ما از قبل شروع به کار کرده‌ایم. ما چندین سال است که وضعیت شریک گفت‌وگو داریم. چند سال پیش رسماً از دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای خواستیم که وضعیت ما را به وضعیت ناظر برسانند. هنوز این مشکل حل نشده است. تماس‌های من با رهبری روسیه، رهبری چین و دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای در این زمینه نشان می‌دهد که هیچ دلیلی برای عدم ارتقای وضعیت ما وجود ندارد.»

(خبرگزاری «رپورت»، 12 اسفند)

تجارت خارجی 35.5 میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان در سال 2021

با احتساب ارزش تخمینی آماری نفت خام و گاز طبیعی صادراتی که در گمرکات ثبت شده اما ترخیص کامل نشده است، گردش تجارت خارجی آذربایجان در سال 2021 به میزان 35 میلیارد و 556.4 میلیون دلار آمریکا شامل صادرات به ارزش 23 میلیارد و 850.6 میلیون دلار و واردات به ارزش 11 میلیارد و 705.8 میلیون دلار بوده و در نتیجه آن، 12 میلیارد و 144.8 میلیون دلار تراز تجاری مثبت به‌وجود آمده است. به گزارش کمیته آمار دولتی، در مقایسه با سال 2020، گردش تجارت خارجی به قیمت واقعی 46.9 درصد افزایش یافته، ولی به صورت واقعی 5 درصد، از جمله صادرات واقعی 17 درصد افزایش و واردات نیز 10 درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، 88.8 درصد گردش تجارت خارجی با ایتالیا، ترکیه، روسیه، چین، آلمان، رژیم صهیونیستی، اوکراین، گرجستان، کرواسی، هند، بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، تونس، آمریکا، سوییس، ایران، یونان، بلاروس، جمهوری چک، ژاپن و برزیل انجام شده است. روسیه 17.7 درصد، ترکیه 15.8 درصد، چین 14 درصد، آلمان 5.4 درصد، اوکراین 4 درصد، آمریکا 3.8 درصد، ایتالیا 3.6 درصد، ایران 3.4 درصد، انگلیس 2.3 درصد، ژاپن 2.2 درصد، کره 1.9 درصد، برزیل 1.7 درصد، سوییس 1.6 درصد، فرانسه 1.5 درصد، هند 1.2 درصد، بلاروس 1.1 درصد، ویتنام 1 درصد، لهستان و گرجستان هر کدام 0.9 درصد، قزاقستان و رومانی و نروژ هر کدام 0.8 درصد و دیگر کشورها نیز 13.6 درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی به جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده اند. در بین کالاهای وارداتی ارزش ماشین‌آلات، تجهیزات و دستگاه‌های الکتریکی، محصولات شیمیایی، وسایل نقلیه، فلزات کم‌ارزش و محصولات آن‌ها، محصولات غذایی آماده، نوشیدنی‌ها و محصولات دخانی، محصولات گیاهی، محصولات پلاستیکی و منسوجات و محصولات آنها سهم بیشتری داشته است.

طبق این گزارش، ایتالیا 41.6 درصد، ترکیه 12.7 درصد، روسیه 4.1 درصد، رژیم صهیونیستی 4 درصد، کرواسی 3.4 درصد، گرجستان 3 درصد، آلمان 2.9 درصد، هند 2.7 درصد، پرتغال و تونس هر کدام 2.6 درصد، اسپانیا 2.5 درصد، اوکراین 2 درصد، یونان 1.9 درصد، بریتانیا 1.8 درصد، بلاروس 1.3 درصد، سوییس و جمهوری چک هر کدام 1.2 درصد، کانادا 1 درصد، چین و اتریش و تایلند هر کدام 0.6 درصد و دیگر کشورها نیز 5.7 درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی از جمهوری آذربایجان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ساختار صادرات سهم محصولاتی چون نفت خام، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفت و گاز، میوه‌ها و سبزیجات، محصولات پلاستیکی، محصولات شیمیایی، الیاف و نخ پنبه، آلومینیوم و محصولات آلومینیومی، فلزات آهنی و فرآورده‌های آن‌ها، روغن‌های گیاهی، شکر و نوشیدنی‌ غالب بود.

(خبرگزاری «آذرتاج»، 9 اسفند)

عناوین برخی اخبار داخلی جمهوری آذربایجان

تعلیق فعالیت اکثر بانک‌های فعال در جمهوری آذربایجان در سیستم‌های انتقال پول روسی Contact و Zolotaya Korona: در حال حاضر، بانک‌ها معاملات نقد و غیرنقد را به روبل انجام نمی‌دهند. در نتیجه، حواله‌های روسیه به جمهوری آذربایجان و بالعکس به سایر ارزهای خارجی انجام می‌شود. علاوه بر این، محدودیت‌هایی بر درآمد به روبل در بانک‌ها و هزینه‌ها به روبل اعمال می‌شود. (خبرگزاری «رپورت»، 11 اسفند)

تردد 200 فروند کشتی شرکت کشتیرانی خزر جمهوری آذربایجان در دریای خزر و آب‌های خارجی: وقار صادق‌اف، معاون آکادمی دولتی دریانوردی جمهوری آذربایجان، با بیان  این نکته افزود: «در حال حاضر تمام کشتی‌های آذربایجانی که در آب‌های خارجی تردد می‌کنند با پرچم جمهوری آذربایجان حرکت می‌کنند.» (خبرگزاری «رپورت»، 11 اسفند)

افزایش واردات گندم: جمهوری آذربایجان در ژانویه 2022 حدود 93 هزار و 700 تن گندم وارد کرده است. به گزارش کمیته دولتی گمرک، ارزش گندم وارداتی نیز 32.4 میلیون دلار بوده است. در مدت مشابه سال 2021، 23.2 هزار تن گندم به ارزش 5.9 میلیون دلار وارد جمهوری آذربایجان شده بود. (پرتال خبری «جبهه اینفو»، 11 اسفند)

اعلام آمار صادرات در ژانویه 2022: به گزارش شماره ماه فوریه نشریه «بررسی صادرات» مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی، صادرات جمهوری آذربایجان در این ماه 3.1 میلیارد دلار و در بخش غیرنفتی 232.2 میلیون دلار بوده است. صادرات بخش غیرنفتی نسبت به ماه اول سال 2021 میلادی 86.2 میلیون دلار معادل 59 درصد افزایش داشته است. (پرتال خبری «بیزیم مدیا»، 11 اسفند)

رشد جمعیت نخجوان: جمعیت جمهوری خودمختار نخجوان تا اول ژانویه 2022، 44.5 هزار نفر نسبت به پایان سال 2011 افزایش یافت و به 463 هزار نفر رسید. (پرتال خبری «بیزیم مدیا»، 11 اسفند)

نرخ برابری روبل روسیه: بانک مرکزی جمهوری آذربایجان در 28 فوریه 2022 نرخ روبل روسیه را 0.0157 منات تعیین کرد که 21.5 درصد کمتر از 25 فوریه است. ارزش پول ملی روسیه در پایان ماه ژانویه 2022، 28.3 درصد و در پایان سال 2021 میلادی 31.45 درصد کاهش یافت. (خبرگزاری «رپورت»، 9 اسفند)

1210 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا: 28 نفر نیز با نتیجه آزمایش مثبت جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر 15498 نفر بیمار فعال هستند. (خبرگزاری «رپورت»، 9 اسفند)

تعلیق فعالیت یکی از بانک‌های جمهوری آذربایجان با روبل روسیه: یک منبع در بازار بانکی آذربایجان گفت کارکنان این بانک دستورالعمل‌های مربوط را دریافت کردند. به گفته او، عملیات بانکی به روبل روسیه هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی به حالت تعلیق درآمده است. ( خبرگزاری «ترند»: 9 اسفند)

ـ حجم تجارت خارجی جمهوری آذربایجان در سال 2021 میلادی 35.5 میلیارد دلار بوده است. (خبرگزاری «آذرتاج»، 9 اسفند)

صادرات ۹۱۲ تن میوه و تره‌بار فرآوری‌شده در ژانویه 2022: بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان، ارزش میوه و سبزیجات فرآوری‌شده صادراتی در این ماه بالغ بر 1 میلیون دلار بوده است. در مدت مشابه سال 2021 میلادی 1516 تن میوه و تره‌بار فرآوری‌شده به ارزش 1.8 میلیون دلار صادر شده بود. (خبرگزاری «آذرتاج»، 9 اسفند)

صادرات 6616 تن آلومینیوم و محصولات آلومینیومی در ژانویه 2022: بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، ارزش آلومینیوم و محصولات آلومینیومی صادراتی بالغ بر 21.6 میلیون دلار بوده است. در مدت مشابه سال 2021 میلادی 6064 تن آلومینیوم و محصولات آلومینیومی‌ به ارزش 13.8 میلیون دلار صادر شده بود. (خبرگزاری «آذرتاج»، 9 اسفند)

صادرات 2 هزار و 786 تن فندق در ژانویه 2022: بر اساس اعلام کمیته دولتی گمرک، ارزش فندق صادراتی 16.2 میلیون دلار بوده است. در مدت مشابه سال 2021، یک هزار و 624 تن فندق به ارزش 10.3 میلیون دلار صادر شده بود. (خبرگزاری «آذرتاج»، 9 اسفند)

ادامه حمایت آژانس توسعه مشاغل کوچک و متوسط از شرکت‌های خارجی در یافتن شرکای داخلی و سرمایه‌گذاری در جمهوری آذربایجان: اورخان ممدوف، رئیس هیئت‌مدیره این آژانس در دیدار با شرکت «حمل‌ونقل داخلی و خارجی باربری ارس A.Ş» ترکیه در مورد فرصت‌های لجستیکی و سرمایه‌گذاری جمهوری آذربایجان، حمایت آژانس از تجار خارجی در همکاری با شرکت‌های داخلی و اجرای پروژه‌های مشترک توضیحاتی ارائه و در مورد همکاری‌ها تبادل نظر کرد. (خبرگزاری «آذرتاج»، 9 اسفند)

 

عناوین برخی اخبار مرتبط با جمهوری اسلامی ایران

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان

پانزهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان طی روزهای 19 و 20 اسفند 1400 در باکو برگزار می‌گردد. برای این منظور رستم قاسمی وزیر راه و شهر سازی بعنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک در راس هیاتی به باکو سفر می نماید. 

بهره‌برداری از پل آستاراچای در سال آینده: خیرالله خادمی، مدیرکل سازمان ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ایران، با اعلام این مطلب گفت: «این پل نه‌تنها ظرفیت ترانزیتی ایران را افزایش می‌دهد، بلکه روابط تجاری با جمهوری آذربایجان را رونق می‌بخشد. به همین دلیل، قرار است پل در مدت یک سال ساخته شود و به بهره‌برداری برسد.»

ایران در میان مهم‌ترین شرکای تجاری جمهوری آذربایجان در حاشیه خلیج فارس: به گزارش کمیته دولتی گمرک، در ژانویه 2022، ایران به همراه عراق و امارات متحده عربی سه کشور برتر خلیج فارس بودند که جمهوری آذربایجان بیشترین تجارت را با آن‌ها داشت. گردش مالی تجاری با ایران در دوره مورد گزارش 36.5 میلیون دلار، با عراق 2.2 میلیون دلار و با امارات 1.4 میلیون دلار بوده است. حجم مبادلات تجاری با هر سه کشور نسبت به مدت مشابه سال 2021 افزایش یافته است. کشورهای حاشیه خلیج فارس که جمهوری آذربایجان بیشترین واردات را از آن‌ها انجام می‌دهد ایران و امارات و عربستان سعودی هستند. هزینه واردات از ایران 35 میلیون دلار است. حجم واردات از هر سه کشور افزایش یافته است.

افزایش تعداد پروازهای جمهوری آذربایجان به ایران: تعداد پروازهای مستقیم بین جمهوری آذربایجان و ایران از روز چهارم مارس 2022 از 1 به 2 پرواز در هفته افزایش می یابد. به گزارش ریپورت، این مطلب را علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در توییتر منتشر کرد. یک شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان اعلام کرده است پرواز از باکو به تهران را از چهارم مارس از سر می‌گیرد. پروازهای ویژه از فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف به فرودگاه تهران و بالعکس انجام می‌شود. (خبرگزاری «آذرتاج»، 13 اسفند)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما