معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۷

چشم انداز فعال‌سازی کریدور خلیج فارس – دریای سیاه

نشریه کامرسانت چندی قبل به نقل از داویت گوچاوا، رئیس باشگاه متخصصان راه‌آهن گرجستان نوشت کریدور خلیج فارس - دریای سیاه یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی در مسیر جاده ابریشم است که بندرهای ایران و گرجستان مهم‌ترین نقش را در فعال‌سازی آن ایفا خواهند کرد.

نشریه کامرسانت به نقل از مهدی صفری، معاون وزیر امور خارجه ایران، از آغاز رایزنی با جمهوری آذربایجان برای امضای توافقنامه ایجاد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه خبر داد. به گفته او، مذاکرات برای انعقاد موافقت‌نامه کریدور خلیج فارس - دریای سیاه بین ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان در حال انجام است و دور ششم این مذاکرات قرار است در ماه آوریل در بلغارستان برگزار و متن موافقت‌نامه برای امضا آماده شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که اخیراً نیز برنامه آزمایشی انتقال بار از ایران به دریای سیاه با همکاری جمهوری آذربایجان و گرجستان اجرا شد، اظهار داشت هم‌اکنون مذاکرات غیررسمی آماده‌سازی با سفیران کشورهای عضو موافقت‌نامه در تهران و دیگر پایتخت‌ها در جریان است و به‌زودی شاهد ظهور یک کریدور حمل‌و‌نقلی مهم با مسیرهای متنوع برای تسهیل تجارت بین کشورهای منطقه و جهان خارج خواهیم بود. گفتنی است استفاده آزمایشی از این کریدور جدید در دسامبر 2021 انجام شد.

داویت گوچاوا، رئیس باشگاه متخصصان راه‌آهن، معتقد است کریدور خلیج فارس - دریای سیاه یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی در مسیر جاده ابریشم است که بندرهای ایران و گرجستان مهم‌ترین نقش را در فعالسازی آن ایفا خواهند کرد. این کارشناس در گفت‌وگو با نشریه کامرسانت، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین، از برداشته‌شدن برخی از تحریم‌ها علیه ایران توسط بایدن خبر داد. به گفته او، این احتمال هست که مذاکرات وین به لغو کامل تحریم‌ها بینجامد و با توجه به قرارداد همکاری 25 ساله با چین، ایران می‌تواند به مهم‌ترین حلقه در جاده ابریشم تبدیل شود. در چنین شرایطی بندرهای پوتی و باتومی‌ گرجستان، ایران را به بندرهای کنستانتسا رومانی، وارنا بلغارستان و بنادر نیکولایف و اودسا و ایلیچفسک اوکراین متصل خواهد کرد. بنابراین برای این‌که گرجستان به بازیگری مهم در جاده ابریشم تبدیل شود، باید خط منظم و مؤثر کشتیرانی بین بنادر پوتی و باتومی‌ و بنادر مذکور راه‌اندازی شود.

از سوی دیگر ، بنادر پوتی و باتومی‌ باید از راه زمینی به بندرعباس و چابهار ایران نیز متصل شوند. با توجه به این‌که بنادر ایران ارتباطی نزدیک با بنادر مهم منطقه از جمله بندر جبل‌علی امارت متحده عربی دارند و بخش قابل توجهی از حمل‌ونقل کالا از طریق بندرعباس و چابهار صورت می‌گیرد، اتصال بنادر پوتی و باتومی‌ به این دو بندر باعث خواهد شد کشورهای آسیای مرکزی که به دریای آزاد دسترسی ندارند، از جمله قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، از طریق گرجستان به اروپا متصل شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما