معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۴

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 بخش تجاری قطر:

مازاد تجاری کشور قطر در سال 2021 تا 130.8 درصد رشد بی سابقه ای را به دست آورد و کل مازاد تجاری طی سال 215.6 میلیارد ریال در مقایسه با 93.4 میلیارد ریال در سال 2020 بود. در سه ماهه چهارم سال گذشته با ارزش 71.4 میلیارد ریال نسبت به سه فصل قبل بهترین بود، این در حالی است که مازاد تجاری در سه ماهه سوم به 57.8 میلیارد ریال رسید که در سه ماهه دوم 46.5 میلیارد ریال و در سه ماهه اول 39.9 میلیارد ریال بود. مجموع صادرات در سال 2021 بالغ بر 317.8 میلیارد ریال بوده که در مقابل ارزش واردات 102.2 میلیارد ریال بوده است.

نمایشگاههای قطر:

سومین دوره نمایشگاه « ابن بیتک» (خانه خود را بساز) در مرکز کنفرانس های ملی قطر از 28 تا 30 مارس 2022 برگزار می‌شود. این نمایشگاه به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت و در آن کارشناسان بخش ساخت و ساز، سازمان‌های دولتی و شهروندان را زیر یک سقف گرد هم می آورد و بازدیدکنندگان می‌توانند مشاروه‌های کارشناسان را در معماری به دست آورند تا پروژه‌های ساخت و ساز خانه‌های مسکونی خود را انجام دهند.

نفت و گاز قطر:

مهندس سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی به رویترز گفت: قطر با مشتریان آسیایی خود در مورد انتقال محموله‌های گاز به اروپا صحبتی نکرده است، وی اشاره کرد، اگر روسیه صادرات خود به اروپا را متوقف کند، هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند این شکاف را پر کند. وی گفت: هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند به اروپا گاز پمپاژ کند و حتی ما به تنهایی نمی‌توانیم . . و برای پر کردن شکاف به تأمین کنندگان بیشتری نیاز است. وی تأکید کرد که آمریکا ـ بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان ـ از قطر و سایر تولیدکنندگان بزرگ انرژی خواسته است تا در مورد این که آیا می‌توانند گاز اروپا را در صورت اختلال در عرضه روسیه به دلیل تنش با اوکراین، تأمین کنند یا خیر، گفتگو کرده است.

تحولات بخش کشاورزی و غذایی قطر:

ارزش سرمایه گذاری صنعتی در محصولات غذایی طی چهار سال حدود 1.5 میلیارد ریال رشد داشته است، به نحوی که به گزارش پرتال صنعتی قطر، از رقم 5 میلیارد ریال در پایان سال 2018 به رقم 6.5 میلیارد ریال در سال 2021 رسید. مالکیت سرمایه گذاری در بخش صنعتی در زمینه تولید موادغذایی بین مالکیت قطری حدود 6.3 میلیارد ریال و 10 میلیون ریال برای سرمایه گذاران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تقسیم شد، در حالی که ارزش سرمایه گذاری خارجی حدود 164 میلیون ریال بود.

سرمایه گذاری خارجی قطر:

گزارشی که توسط « شورای تجاری قطر ـ آمریکا » که زیر چتر مرکز المال قطر فعالیت دارد، منتشر شد، تأکید کرد که قطر با موفقیت بر بسیاری از چالش های اقتصادی اخیر، از جمله همه گیری کرونا و سایر چالش ها با تعیین سیاست های سرمایه گذاری مستقیم خارجی مطلوب، راه اندازی ابتکارات عمده و تصویب قوانین جدید جذاب برای سرمایه گذاران به منظور تقویت اقتصاد دانش بنیان و متنوع غلبه کرده است. این گزارش حاکی از آن است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور به لطف فضای ثبات قطر در زمینه‌های مختلف، زیر ساخت های باکیفیت، ارز ثابت و نرخ های پایین مالیات شرکت ها روندی صعودی به خود گرفته است که تأثیر مستقیمی‌بر تولید ناخالص داخلی کشور خواهد داشت. این گزارش پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی قطر از 161 میلیارد دلار در سال 2021 به 201 میلیارد دلار در سال 2025 برسد.    

قطر در صدر لیست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه لجستیک محلی 

قطر در صدر لیست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه لجستیک محلی و در بین بازارهای نوظهور پیشرو جهان در رتبه هفتم جهان قرار گرفت، این به دلیل عملکرد قوی از نظر محیط کسب و کار و آمادگی دیجیتال، بر اساس شاخص سالانه اجیلیتی لجستیک بازارهای نوظهور انتخاب شد، این شاخص که امسال در سیزدهمین نسخه سالانه منتشر شد، 50 بازار نوظهور پیشرو در جهان را از نظر رقابت پذیری بر اساس نقاط قوت لجستیکی و فضای تجاری رتبه بندی می‌کند. امسال، این شاخص همچنین برای اولین بار شامل آمادگی کشورهای دیجیتال که عواملی برای جذابیت این بازارها جهت ارائه دهندگان لجستیک، نمایندگان، خطوط کشتیرانی، خطوط هوایی، توزیع کنندگان و سرمایه گذاران هستند، می‌باشد.

حمل ونقل خارجی قطر:

قطر ایرویز همزمان با عرضه نوع جدید هواپیماهای باربری بوئینگ، از منعقد کردن قراردادی با شرکت بوئینگ برای خرید حداکثر 50 فروند هواپیمای باربری جدید از نوع ( 777 ـ 8 ) خبر داد. قطر ایرویز در بیانیه ای اعلام کرد که با سفارش تأکید شده برای خرید 34 هواپیما و سفارش اختیاری برای 16 فروند دیگر، با ارزش کل بیش از 20 میلیارد دلار که یکی از بالاترین معامله درتاریخ بوئینگ محسوب می‌شود، به اپراتور پیشرو در حمل و نقل 777ـ8 در جهان تبدیل خواهد شد. این قرارداد را اکبر الباکر رئیس اجرایی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز و آقای استانلی دیل رئیس اجرای هواپیماهای تجاری در بوئینگ با حضور تعدادی از مقامات دو کشور در کاخ سفیر امضا کردند.

راه اندازی پروژه توسعه مشترک میان شرکت های "ایه بی اس" و "ناقلات کیبیل" قطر در زمینه دریانوردی

شرکت های "ایه بی اس" و "ناقلات کیبیل" مربوط به کارهای دریانوردی در نظر دارند یک پروژه توسعه مشترک پیشگام را راه اندازی کنند، هدف آن بهره گیری از فناوری‌های مدرن توسعه یافته توسط شرکت ای بی اس به عنوان بخشی از برنامه پیشگام خود در زمینه بازرسی از راه دور کشتی‌ها و کشف راه‌های بارگیری این فناوری‌ها در انجام بازرسی کشتی‌ها در کارخانه‌های کشتی سازی است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما