معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تولید شیر در بخش خصوصی استان لباب

به‌گزارش خبرگزاری جیحون‌نیوز، تولید شیر در بخش خصوصی اقتصاد استان لباب در حال رشد است. تولید و توزیع این محصول در سال 2021 نزدیک به 279 تن از سال قبل از آن بیشتر بوده است. در سال 2020 کارآفرینان استان حدود 1576 تن شیر تولید کردند، اما این رقم در 2021 به حدود 1854 تن رسید.

در استان لباب 54 کارآفرین به تولید شیر اشتغال دارند و 5260 رأس گاو نگهداری می‌کنند. محصول تولیدکنندگان حومه چارجو نیز افزیش یافته است. تولید محصول توسط کارآفرین رمضان خوجامقلی‌یف 44 تن، عبادالله ارگشوف 14 تن و بردی‌مراد مولاموف نیز تا 82 تن از مقادیر پیشین فراتر رفته است.

شرکت‌های خصوصی استان آیران، کفیر، ماست، خامه و انواع پنیر را از شیر تولید می‌کنند. سال گذشته میلادی در این استان بیش از 255 تن لبنیات تولید شد.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/10/20)

تولید بیش از 323 تن گوشت توسط کارآفرینان استان لباب

به گزارش خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، کارآفرینان بخش خصوصی استان لباب در سال 2021 بیش از 323 تن گوشت تولید کردند که 164 تن بیشتر از سال 2020 میلادی است. بر اساس این گزارش، تنها در دسامبر سال گذشته میلادی تولید گوشت 42 تن بوده است.

تولیدکنندگان بخش خصوصی حجم فرآوری گوشت را نیز افزایش داده‌اند. طی سال گذشته میلادی 281 تن فرآورده‌های گوشتی مرغوب به خریداران عرضه شده که از رشد 155 تنی نسبت به سال 2020 حکایت می‌کند.

استان لباب در شرق ترکمنستان قرار دارد و مرکز آن شهر ترکمن‌آباد است. این استان با کشورهای افغانستان و ازبکستان مرز مشترک دارد.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/10/23)

تولید بیش از 270 هزار تن کود فسفاته در ترکمن‌آباد

به گزارش خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، کارخانه مواد شیمیایی ترکمن‌آباد در استان لباب در سال 2021 بیش از 270 هزار تن کود فسفاته تولید کرده است. این کارخانه، با ظرفیت تولید سالانه 500 هزار تن اسیدسولفوریک، سال گذشته میلادی محصولی به ارزش 97 میلیون و 900 هزار منات تولید کرد.

بر اساس این گزارش، این کارخانه هم‌زمان با ادامه فرایند تولید، در حال بازسازی کارخانه و احداث کارگاه‌های جدید است. تولید کلر نیز در شعبه دیگر همین کارخانه در حومه کویتنداگ انجام می‌گیرد. آهک کلر عمدتاً برای کشت محصول و سفیدکاری ساختمان‌ها به کار می‌رود.

در این کارخانه که به شرکت دولتی ترکمن‌شیمی تعلق دارد و شامل 26 کارگاه تولیدی است، هم‌اکنون بیش از 1400 متخصص اشتغال دارند.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/10/23)

ساخت کارخانه تولید گلیسیریزین از شیرین‌بیان در ترکمن‌آباد

به گزارش خبرگزاری ترکمن پورتال، ساخت کارخانه تولید اسید گلیسیریزیک از ریشه شیرین‌بیان در مجتمع کشاورزی بویان انجمن «ترکمن درمان صناعت» در ترکمن آباد در ژانویه 2022 آغاز می‌شود. بنا به اعلام برنامه خبری وطن تلویزیون ترکمنستان، فرمان ساخت این کارخانه را قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهور این کشور، امضا کرده است.

یادداشت تفاهم آماده‌سازی این مجتمع کشاورزی برای تولید اسید گلیسیریزیک تصفیه‌نشده از راه فرآوری ریشه شیرین‌بیان در سفر رسمی‌بردی محمداف به ایتالیا در نوامبر 2019 بین وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان و شرکت ایتالیایی آدیپسون (Adipson Ind. srl) به امضا رسید.

شرکت ترکمنستانی «میزه مز قدم» برنده مناقصه انتخاب پیمانکار بود که در نظر دارد کارخانه‌ای با ظرفیت تولید 390 تن اسید گلیسیریزیک خام در سال بسازد. بر اساس این یادداشت تفاهم، کارخانه با آمادگی کامل جهت بهره‌برداری در ژانویه 2024 تحویل داده خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکمنستان بارها بر لزوم بررسی دقیق اثرات ضدویروسی اسید گلیسیریزیک تأکید کرده است. او می‌گوید شیرین‌بیان ترکمن می‌تواند در مبارزه با ویروس کرونا مؤثر باشد. وی در دسامبر سال 2020 به رئیس فرهنگستان علوم و وزیر بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان دستور داد در این زمینه تحقیقاتی به عمل آورند. تأثیر ماده مؤثر موجود در ریشه شیرین‌بیان (اسید گلیسیریزیک) و خواص دارویی آن در مبارزه با بیماری کووید19 نیز توسط کارشناسان ترکمنی و آلمانی مورد بررسی قرار گرفت.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/10/24)

اولین پرواز چارتری از ترکمنستان به روسیه در سال 2022

به گزارش خبرگزاری ترکمن پورتال، اولین پرواز چارتری از ترکمن‌آباد به مسکو در سال 2022 با 197 مسافر توسط سفارت فدراسیون روسیه در ترکمنستان برای شهروندان این کشور صورت پذیرفت. این سی‌وسومین پرواز چارتری است که سفارت روسیه در ترکمنستان، در مدتی که پروازهای عادی به‌علت شیوع ویروس کرونا متوقف شده است، برای شهروندان این کشور انجام می‌دهد. سفارت روسیه ماهانه به‌طور میانگین 3 پرواز چارتری از ترکمنستان به مسکو صورت می‌دهد. آخرین پرواز در 24 دسامبر انجام شده بود.

(تاریخ انتشار خبر: 1400/10/24)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما