معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶۰

نفت در آفریقا

سایت تخصصی Business Insider، ذخایر نفت 10 کشور آفریقایی را 122.5 میلیارد دلار برآورد نمود.

سایت تخصصی Business Insider، ذخایر نفت 10 کشور آفریقایی را 122.5 میلیارد دلار برآورد نمود. دو کشور آفریقائی لیبی و نیجریه حدود 70 درصد از این ذخایر اثبات شده طلای سیاه را دارا هستند. با این حال، اکتشافات متعدد نفت و گاز در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که پتانسیل آفریقا هنوز مورد بررسی کامل قرار نگرفته است و همچنان برخی از کشورها از پتانسیل واقعی خود فاصله دارند.

الجزایر، آنگولا و سودان به ترتیب با 12.2 میلیارد، 7.8 میلیارد و 5 میلیارد بشکه ذخایر نفتی پس از آنها قرار دارند. مصر (3.3 میلیارد بشکه)، کنگو برازاویل (2.9 میلیارد بشکه)، اوگاندا (2.5 میلیارد بشکه)، گابن (2 میلیارد بشکه) و چاد (1.5 میلیارد بشکه) این 10 کشور برتر آفریقا را تکمیل می‌کنند.

لیبی

در سال 2021، لیبی با تولید متوسط روزانه 1.21 میلیون بشکه، در مقایسه با 1.27 میلیون بشکه تولید نیجریه، پس از نیجریه به عنوان بزرگترین تولیدکننده طلای سیاه در آفریقا بود و به لطف حجم ذخایر خود، می‌تواند به عنوان اولین قدرت اقتصادی قاره، مطرح شود.

با این حال، برای دستیابی به این هدف، لیبی باید بتواند سرمایه‌گذاران را جذب کند و مبالغ هنگفتی را به تعمیر و نگهداری تجهیزات در بخش نفت هزینه کند که به دلیل عدم تعمیر و نگهداری در طول 10 سال بحران و بی‌ثباتی کهنه و فرسوده شده اند. باید توجه داشت که تولید این کشور از ابتدای سال 2021 به دلیل عدم تعمیر و نگهداری خطوط لوله نفت کاهش یافته است. بر اساس داده‌های مختلف زمین شناسی، لیبی با فاصله بسیار زیاد، با نیجریه بعنوان اولین ذخایر اثبات شده نفت در لیست بعنوان دومین کشور حضور دارد، طبق گزارش سایت تخصصی بیزنس اینسایدر ، لیبی 48.4 میلیارد بشکه، یعنی 39.60 درصد از ذخایر اثبات شده را دارا می‌باشد. پبش بینی می‌گردد ده کشور قار آفریقا دارای 3.3 درصد ذخایر جهان باشند.

نیجریه

 نیجریه با 36.9 میلیارد بشکه نفت، معادل 30.12 درصد از ذخایر 10 کشور آفریقایی و 2،55 درصد از ذخایر نفت جهان را دارا می‌باشد. لیبی و نیجریه حدود 70 درصد از ذخایر نفت 10 کشور دارای بزرگترین ذخایر آفریقا را متمرکز کرده‌اند.

اوگاندا

 اوگاندا دارای هشتمین ذخایر ثابت شده در این قاره است، اما در بین 10 تولیدکننده برتر نفت در آفریقا در سال 2021 حضور ندارد زیرا اوگاندا فاقد زیرساخت تخلیه نفت و همچنین این کشور محصور در خشکی است. یووری موسونی رئیس جمهور اوگاندا، جهت انتقال نفت قرارداد پروژه خط لوله نفت خام آفریقای شرقی را با همتای تانزانیایی خود سامیا حسن سولوهو امضا کرد. سام کوتسیسا، وزیر امور خارجه اوگاندا گفت: "توافق نامه پروژه سه جانبه EACOP با تعهد برای تحقق پروژه Equal توسط همه طرفین امضا شده است؛ به نفع همه مردم اوگاندا و تانزانیا در روحیه آفریقای شرقی."

چاد

نفت جمهوری چاد در دهه 1970 کشف شد اما به دلیل هزینه‌های زیاد استخراج و انتقال نفت آن کشور عملاً اقدام موثری در برداشت منابع نفتی تا پایان قرن بیستم نشد. نهایتاً، جمهوری چاد در سال 2003 و با سرمایه گذاری چند شرکت آمریکایی تولید نفت خود را شروع کرد. عمده نفت چاد از طریق خط لوله نفت 1070 کیلومتری که از منطقه دوبا باسین آغاز شده و به بندر کریبی در کامرون می‌رسد صادر می‌شود. توسعه میدان نفتی دوبا باسین توسط کنسرسیومی از شرکت‌های اکسون موبیل (40%) پتروناس (35%) و چورون تکزاکو (25%) انجام شده است. دیگر شرکت‌های نفتی بین المللی فعال در چاد می‌توان به شرکت ملی نفت چین و شرکت رویال داچ شل اشاره نمود.

چاد با دارا بودن 1.5 میلیارد بشکه ذخایر نفت خام در جایگاه دهم دارندگان منابع نفتی آفریقا قرار دارد. تولید نفت این کشور حدود 130.000 بشکه در روز است و تلاش در افزایش آن دارد. البته، همچون سایر کشورهای کمتر توسعه یافته، تولید و صادرات نفت در چاد هم در نتیجه رقابت‌های ناسالم شرکت‌های غربی و مشکلات دولت‌های محلی گرفتار فساد است.

نیجر

نیجر مانند سایر کشورهای ساحل-صحرا که محصور در خشکی هستند و محیط‌های عملیاتی سختی دارند، برای مدت طولانی در جستجوی نفت جدید مورد بررسی قرار نگرفت، علیرغم شواهد مبنی بر وجود ذخایر قابل توجه شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی اکتشاف نفت را در نیجر در سال 1958 با الهام از اکتشافات بزرگ در کشور همسایه الجزایر آغاز کردند. علاقه کشورهای خارجی به نفت نیجر، به ویژه با افزایش سرسام آور قیمت با بحران نفتی 1973 افزایش یافت. نیجر  در سال 2008 با شرکت اکتشاف و توسعه نفت و گاز چین (CNODC) قراردادی در رابطه با تولید، تحقیق، توسعه و بهره‌برداری از هیدروکربن‌ها در شرکت آگادم منعقد کردند این قرارداد با توافق بر سر یک شرط اساسی توسط دولت نیجر امضاء شد، این توافق شامل ساخت یک پالایشگاه نفت در جنوب شرقی این کشور (نزدیک دومین شهر بزرگ آن، زیندر) بود. پس از راه اندازی میدان آگادم توسط CNPC، نیجر با تولید فعلی 20000 بشکه در روز تولیدکننده نفت بوده است و در حال حاضر دارای یک صنعت کامل نفت است نیجر امیدوار است با آغاز بهره برداری از فاز دوم سایت آگادم و اتمام خط لوله نیجر-بنین تولید فعلی خود را 5 برابر کند.

بزرگ‌ترین تولید کنندگان نفت

 طبق داده‌های سال 2019 روزنامه اکونومیک، در مورد بزرگترین کشورهای دارای بزرگترین ذخایر نفت، ونزوئلا با داشتن 302.8 میلیارد بشکه نفت یا 24.4 درصد از ذخایر جهان در ابتدا لیست و سپس عربستان سعودی (268.5 میلیارد بشکه، یا 18.5 درصد از ذخایر جهانی) و ایران (155.6 میلیارد بشکه یا 10.5 درصد از ذخایر جهان) در رده‌های بعدی می‌باشند.

 

منابع

https://afrique.le360.ma/

https://www.sciencedirect.com/

http://www.lesahel.org

https://www.agenceecofin.com/

http://news.aniamey.com/

https://www.business-humanrights.org/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما