معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

یارانه هشت هزار یورویی دولت یونان برای خرید خودروی برقی

آقای اسکرکاس وزیر محیط زیست و انرژی یونان اعلام کرد دولت بخشی از هزینه خرید خودروی برقی که از دسامبر 2021 تا دسامبر 2023 توسط افراد حقیقی خریداری می‌شود را تامین می‌کند. نامبرده اظهار کرد دولت 30 درصد ارزش خودروی برقی تا سقف مبلغ 8 هزار یورو را تامین می‌کند. چنانچه خریدار خودرو برقی، خودروی قدیمی‌بنزینی و گازوئیلی خود را اسقاط نماید، مبلغ هزار یورو نیز دریافت خواهد کرد. (کاتی مرینی)

 

افزایش نرخ تورم در یونان

آقای استایکوراس وزیر دارایی یونان طی سخنانی اظهار داشت افزایش قیمت انرژی و اثر آن بر سایر قیمت کالا و خدمات باعث گردیده که نرخ تورم پیش بینی شده در بودجه 2022 مورد بازنگری قرار گیرد. شایان ذکر است که میانگین نرخ تورم در بودجه سال جدید میلادی 1 درصد پیش بینی شده است و وزیر دارایی اظهار کرد که احتمالا باید آنرا به 1.5 تا 2 درصد افزایش داد. استایکوراس ارزیابی کرد نرخ تورم در سه ماه اول سال حدود 5 درصد خواهد بود و در ماه‌های بعدی به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. (نافت امپوریکی)

 

کاهش مالیات بر املاک در یونان

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان طی سخنانی از کاهش مجدد مالیات سالانه بر مالکیت املاک به میزان 13 درصد خبر داد. وی تاکید کرد:" پیش از انتخابات قول کاهش تدریجی مالیات بر مالکیت املاک تا سقف 30 درصد را داده بودیم که اینکه با کاهش 13 درصدی جدید، فراتر از این هدف پیش رفتیم". نخست وزیر از ادامه پرداخت یارانه برق و گاز و افزایش مجدد حداقل حقوق کارمندان در ماه مه خبر داد. (اسکای)

 

 افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی یونان

بر اساس آمار سازمان آمار یونان برای سال 2019، سرانه تولید ناخالص داخلی به 17092 یورو رسید که در مقایسه با سال 2018 به میزان 2.2 درصد افزایش یافته است. آمار سازمان مذکور وجود نابرابری‌های جدی بین مناطق مختلف کشور را نشان می دهد. در آتن سرانه تولید ناخالص داخلی 22854 یورو است که در رتبه اول کشور قرار دارد. از سوی دیگر منطقه شمال اژه و مقدونیه شرقی و تراس به ترتیب با 11271 یورو و 11639 در رتبه‌های آخر قرار دارند. (کاتی مرینی)

 

چراغ سبز آغاز پروژه ساخت ترمینال ذخیره گاز در آلکساندروپلیس یونان

شرکت Gastrade اعلام کرد تصمیم نهایی سرمایه گذاری (FID) جهت توسعه ترمینال شناور ذخیره سازی و گاز سازی مجدد (FSRU) آلکساندروپلیس به اتفاق آرا توسط سهام داران شرکت اتخاذ گردیده که آخرین مرحله قبل از آغاز ساخت این پروژه می‌باشد. شرکت مذکور در صدد توسعه FSRU در نزدیک بندر آلکساندروپلیس با ظرفیت سالانه 5 میلیارد متر مکعب گاز است. شرکت های Copelouzos، GasLog Cyprus Investments، شرکت گاز یونان DEPA ، اپراتور شبکه گاز یونان DESFA و اپراتور سیستم انتقال و ذخیره سازی گاز بلغارستان  Bulgartransgaz، سهامداران Gastrade می‌باشند. بودجه پروژه FSRU آلکساندروپلیس 367.3 میلیون یورو ارزیابی می‌شود که 166.7میلیون یورو آن توسط اتحادیه اروپا تامین خواهد شد. با ساخت این پروژه، گاز از ترمینال شناور به وسیله لوله 28 کیلومتری به سیستم گاز یونان برای مصرف داخلی متصل شده و بخش دیگر آن به بلغارستان و از آنجا به دیگر کشورهای منطقه منتقل خواهد شد. به نقل از بیانیه Gastrade انتظار می رود که FSRU آلکساندروپلیس در اواخر سال 2023 به بهره برداری برسد. (کاتی مرینی)

 

رشد 8.2 درصدی میزان تولید نیروگاه‌های بادی در یونان

به نقل از انجمن علمی انرژی بادی یونان تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی یونان به 4451 مگاوات در سال 2021 رسید. در سال گذشته 128 توربین بادی جدید با ظرفیت 338.3 مگاوات به شبکه متصل شدند که معادل سرمایه گذاری بالغ بر 340 میلیون یورو است.(کاتی مرینی)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما