معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی امارات متحده عربی - دبی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی امارات متحده عربی در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تلاش امارات متحده عربی برای ورود به بازار جهانی صادرات برق

سهیل المزروعی وزیر انرژی و زیرساخت از تلاش امارت برای ایجاد بستر ورود به بازار جهانی صادرات برق خبر داد و بررسی قوانین بخش برق را در دستور کار دارد که منوط به تصویب شورای محترم وزیران نیز می‌باشد و با همکاری شرکای خود در زمینه برق، 3 پروژه راهبردی را راه اندازی به زودی در حاشیه کنفرانس "COP26" نقشه راه هیدروژن را رونمایی خواهد کرد و به دنبال این هستیم که حداقل 25 درصد سهم بازار جهانی هیدروژن سبز و آبی که سوخت آینده محسوب می‌شود را بدست آوریم.

امارات متحده عربی متعهد به حمایت از ائتلاف "اوپک پلاس" بوده و به همکاری و اتحاد برای پمپاژ مقادیر اضافی نفت در ماه برای دستیابی به تعادل بین عرضه و تقاضا می‌باشد، خاطرنشان کرد که "اوپک +" به تنهایی قادر به حل تمام چالش ها نخواهد بود و علاوه بر تداوم حضور شرکت های بین المللی، نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در انواع نفت در سراسر جهان و تشویق سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز میباشد. و در صورت عدم تحقق این عوامل، آینده بازار نفت در معرض افزایش قیمت قرار خواهد گرفت همچنین امارات متعهد به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز بوده و بدنبال افزایش ظرفیت تولید نفت به 5 میلیون بشکه در روز تا سال 2030 می‌باشد.

 افزایش همکاری امارات و کانادا در زمینه هیدروژن و کربن زدایی

وزارت انرژی، با همکاری انجمن هیدروژن و سلول سوختی کانادا و شورای صنایع انرژی پاک در خاورمیانه و شمال آفریقا، میزبان انجمن "کانادا دنیای انرژی پاک را پیش می‌برد - هیدروژن و کربن زدایی" بود. این نشست با حضور کارشناسان متخصص از امارات و کانادا در حاشیه برگزاری هفته اهداف جهانی اکسپو 2020 دبی با حضور سهامداران و شرکای کلیدی از امارات و کانادا به منظور دستیابی به هدف جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 و رساندن آن به صفر تشکیل شد.

مهندس اویدا مرشد علی المرار، رئیس اداره انرژی گفت: امارات و کانادا در تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی و سرمایه گذاری در فناوری‌های جدید پاک مانند هیدروژن می‌باشند و تقویت چشم انداز همکاری و مشارکت ها برای ارتقای توانمندی دو کشور در زمینه انرژی‌های پاک و کاهش اثرات آب و هوایی در دستور کار می‌باشد، امارات مصمم است از هیدروژن و نقش کلیدی آن در برنامه‌های توسعه ای به منظور دستیابی به اقتصاد پایدار، کم کربن بعنوان انرژی پاک قابل دوام بهره برداری نماید.

امارات به دلیل سطح بالای تابش های خورشید، از محسناتی برای تولید هیدروژن آبی و سبز  از جمله زمین ، هزینه کم انرژی تجدیدپذیر، ذخایر بزرگ هیدروژن، حمل و نقل ترکیبی و قابلیت‌های صنعتی ، زیرساخت‌های پیشرفته، تخصص آن در صادرات مواد قابل اشتعال، موقعیت استراتژیک در میان مهمترین و بزرگترین بازارهای تقاضا، قابلیت‌ مالی عظیم و انعطاف‌پذیری آن، چارچوب های نظارتی تشویق سرمایه گذاری خارجی بهره گیری از این انرژی برخوردار است.

امروزه، کانادا بزرگترین کارخانه هیدروژن سبز جهان را در خود جای داده، و پیشرو در توسعه سلول های سوختی هیدروژنی است. استراتژی هیدروژن کانادا با هدف توسعه 50 میلیارد دلار اقتصاد سوخت پاک و رسیدن به هدف صفر رساندن تولیدآن تا سال 2050، دنبال می‌شود.

در پایان این گردهمایی، شورای صنایع انرژی پاک در خاورمیانه و شمال آفریقا، انجمن هیدروژن کانادا در زمینه توسعه و کاربرد فن آوری‌های هیدروژن و سلول سوختی بدون انتشار یادداشت تفاهمی را به امضاء رساندند.

 مذاکرات سازمان اتصال برق خلیج فارس با مصر و اردن

در نشست مشترک شرکت انتقال برق مصر و شرکت ملی برق در پادشاهی‌هاشمی اردن با اداره اتصال برق خلیج فارس پروژه مشترک اتصال الکتریکی در دبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست مهندس احمد آل ابراهیم، مدیر عامل سازمان اتصال برق خلیج فارس، مهندس امجد الرواشد، مدیر کل شرکت ملی برق اردن، و مهندس صباح مشعلی، رئیس و مدیر عامل شرکت انتقال برق مصر حضور داشتند و پیش نویس سند راهبردی اصول و مدل های تجاری پیشنهادی امکان سنجی پروژه سه جانبه اتصال برق و خلاصه ای از گزارش مطالعات امکان سنجی اتصال الکتریکی که شامل مطالعات فنی و اقتصادی، امور سازمانی و ساختاری برای ایجاد و بهره برداری از اتصال برق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین اداره اتصال برق خلیج فارس ابراز تمایل کرد تجربیات اتصال برق را در اختیار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار دهد.

طرفین توافقاتی را در زمینه برنامه عملیاتی تکمیل مقدمات طرح مذکور از جمله تهیه گزارش شامل توضیح مزایای اتصال برق، ساختار سازمانی، ریسک‌ها و گزینه‌های تأمین مالی حاصل نمودند.

 اجرایی شدن این پروژه اتصال برق علاوه بر بعد استراتژیک که اسباب ارتباط اعراب و بازار مشترک عربی برق و پیوند با اروپا می‌شود مزایای فنی، اقتصادی، امکان نصب و راه اندازی شبکه‌های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت های بیشتر را فراهم خواهد آورد.

این نشست در ادامه توافق نامه امضاء شده سه طرف در نوامبر 2019 بود هدف آن اطمینان از دستیابی به منافع متقابل بین طرفین و کمک به حمایت از شبکه‌های برق، بهبود کیفیت برق و افزایش قابلیت اطمینان شبکه‌های به هم پیوسته همچنین ایجاد زیرساخت های الکتریکی اساسی برای توسعه بازار تجارت انرژی بین سه طرف می‌باشد. قرار است در مراحل اولیه پروژه خط اتصال برق ظرفیت 2000 مگاوات انرژی را داشته باشد و در ادامه ظرفیت افزایش پیدا کند تا تقاضای برق در سه طرف اتصال دهنده تامین شود.

  برگزاری هفتمین نشست وزارتخانه‌های دارایی کشورهای عربی به ریاست امارات

هفتمین نشست معاونان وزارتخانه دارایی کشورهای عربی از سوی صندوق پول عربی به صورت مجازی در تاریخ 19 تا 20 ژانویه برگزار شد، علاوه بر معاونین مذکور کارشناسانی از صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه حضور داشتند و جناب یونس حاجی الخوری معاون وزیر دارایی امارات متحده عربی ریاست این جلسه را عهده دار بود. اوراق بهادار کشورهای عربی از جمله موضوعات دستور جلسه بوده و مقاله‌های صندوق پول عربی با عنوان «استراتژی‌های تحول دیجیتال در بازارهای اوراق بهادار دولتی در کشورهای عربی» و «جمع‌آوری دیجیتال مالیات» و مقاله صندوق بین المللی پول در مورد "مدرن سازی نقش دولت برای تحریک رشد بخش خصوصی" و مقاله بانک جهانی "چالش های توقف بخش بهداشت در تحولات کلان اقتصادی در منطقه عربی" مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 اداره اقتصادی شارجه کارگاه آموزشی با عنوان "سرمایه گذاری سبز" برگزار  کرد.

وزارت توسعه اقتصادی شارجه با همکاری وزارت تغییر اقلیم و محیط زیست در راستای تلاش برای تحقق اهداف ملی توسعه در کشور، کارگاه آموزشی با عنوان "سرمایه گذاری سبز" برگزار کرد.

در این کارگاه مفهوم «سرمایه گذاری سبز» که مدلی جدید از توسعه اقتصادی با رشد سریع مبتنی بر دانش اقتصاد محیطی است با هدف معرفی قوانینی با هدف جذب فرصت های تامین مالی سرمایه گذاری در پروژه‌های مرتبط با انرژی، محیط زیست تغییرات آب و هوایی برای حمایت از توسعه پایدار جهانی و ظرفیت سازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما