معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری برازاویل در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح زیر ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

کنفرانس سران کشورها و دولت‌ها - نشست نهایی تشیسکدی در رأس اتحادیه آفریقا

رئیس دولت کنگو، فلیکس آنتوان تشیسکدی، در سمت خود به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا تا 6 فوریه 2021، در روز شنبه 15 ژانویه 2022، از دفتر خود در شهر کینشازا. آخرین جلسه را از طریق ویدئو کنفرانس با سه موضوع گزارش تحولات وضعیت سیاسی صلح و امنیت در این قاره، واکنش در نظر گرفته شده برای وضعیت همه گیری کووید-19 و در نهایت، آمادگی برای جلسات قانونی اتحادیه آفریقا و مشارکت در روند امور را برگزار کرد. وی علاوه بر صحبت در مورد چالش‌های مطرح شده در این کنفرانس ویدئویی، از همه شرکت کنندگان، به ویژه اعضای دفتر، به خاطر تعهد و مشارکت آن‌ها در طول دوره مسئولیت خود تشکر کرد. تشیسکدی ادعا می‌کند که با چالش‌های زیادی در مسئولیت خود روبرو بوده که پاسخ‌های مناسبی به آن‌ها ارائه کرده است. از جمله در زمینه‌های مدیریت همه گیری ویروس کرونا، اقدامات برای احیای اقتصادهای آفریقا، مسائل مربوط به صلح و امنیت، هنر و فرهنگ و اهرمی‌ برای ساختن آفریقای مورد نظر همه. به طور خلاصه، وی دوران مسئولیت در رأس اتحادیه آفریقا را برای خود تجربه‌ای غنی برشمرد که در آن او و اعضای دفترش از هیچ تلاشی برای ارائه راه حل‌های مناسب برای مشکلات مطرح شده دریغ نکردند. در این نشست مهم برخی از سران کشورها و دولت‌ها و اعضای اتحادیه از جمله روسای جمهور سنگال، کومور، آفریقای جنوبی، نخست وزیر مصر و هم چنین رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، موسی فکی ماهامات شرکت داشتند. فلیکس تشیسکدی که در 6 فوریه 2021 به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا برگزیده شد، چند روز دیگر جای خود را به مکی سال رئیس جمهور سنگال واگذار خواهد کرد.

کنگو دموکراتیک ریاست CEEAC را برعهده می‌گیرد

بیستمین نشست عادی سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی مرکز آفریقا (CEEAC) چهارشنبه 19 ژانویه 2022 (29 دی 1400) به میزبانی برازاویل (جمهوری کنگو) برگزار می‌شود و ریاست یک ساله این نهاد اقتصادی منطقه‌ای به جمهوری دموکراتیک کنگو سپرده خواهد شد. بنا به اعلام رسانه‌های کنگویی آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهوری این کشور قرار است با حضور در این نشست، ریاست سالانه جامعه اقتصادی مرکز آفریقا را برعهده گیرد. در ادامه این خبر آمده وزیر همگرایی منطقه‌ای ج.د.کنگو 13 ژانویه 2022 (23 دی 1400) با ارسال نامه‌ای به وزارت دارایی، از وزیر خواسته که معوقات این کشور به مبلغ حدود 7 میلیون دلار (6.901 شش میلیون و نهصد و یک هزار دلار) به CEEAC پرداخت شود تا وجهه کشور و شان رییس جمهور تشیسکدی حفظ شود.

بیانیه وزارت هیدروکربورها در خصوص کمبود سوخت در سه استان از جمله کینشازا

خبرگزاری رسمی‌ کنگو (ACP) 17 ژانویه 2022 (27 دی 1400) می‌نویسد در پی بروز مشکلات اخیر مبنی بر کمبود فرآورده‌های نفتی که در حال حاضر سه استان کشور از جمله کینشازا را تحت تأثیر قرار داده آقای دیدیه بودیمبو (Didier Budimbu) وزیر هیدروکربورهای ج.د.کنگو با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد "کمبود بنزین و گازوییل طی روزهای اخیر در سه استان کینشازا، مانییما (Maniema) و کاتانگا علیا (Haut-Katanga) و مشکلات بوجود آمده ناشی از آن، به دلیل محدودیت‌های ترابری (لجستیکی) شرکت نفتی کنگو (SEP-Congo) که مسئولیت حمل و ذخیرسازی و توزیع محصولات را بر عهده دارد، می‌باشد."

وی در این بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد برای غلبه بر این چالش در شهر کینشازا، وزارت هیدروکربن‌ها با استقرار یک کارگروه هماهنگ‌کننده با حضور نمایندگان این وزارتخانه، شرکت نفتی کنگو (SEP-Congo) و فعالان بخش خصوصی در زنجیره توزیع سوخت، به طور فوری برای بهبود عرضه رسیدگی خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی‌ کنگو (ACP) همچنین می‌افزاید مشکلات روزهای اخیر ناشی کمبود بنزبن و گازوییل در جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرهای لوبومباشی (مرکز استان کاتانگا)، کیندو (مرکز استان مانییما) و کینشازا باعث شد که وزیر هیدروکربورهای ج.د.کنگو هیئت‌هایی را برای بررسی موضوع به استان‌های مانییما (درشرق) و کاتانگا (واقع در جنوب شرق) اعزام کند تا به معضل افزایش قیمت سوخت رسیدگی شود.

در این خبر یادآوری شده که قیمت عادی هر لیتر بنزین در کیندو مرکز استان مانییما 3600 فرانک کنگو  می‌باشد، که در پی این کمبود ابتدا قیمت به هر لیتر 7000 فرانک کنگو  افزایش یافت و سپس به دنبال بروز شایعات و ایجاد نگرانی در فضای مجازی، بهای هر لیتر بنزین به 13000 فرانک کنگو [معادل شش و نیم دلار] رسید!

خبرگزاری رسمی‌ کنگو (ACP) در ادامه نتیجه رایزنی‌های هیئت اعزامی را موفقیت آمیز دانسته و می‌نویسد در پایان مذاکرات صورت گرفته در محل، قیمت هر لیتر بنزین به 5500 فرانک کنگو (پنج هزار و پانصد فرانک کنگو) کاهش پیدا کرده است. در شهر لوبومباشی مرکز استان کاتانگا نیز قیمت عادی هر لیتر بنزین 2100 فرانکی در حال حاضر به قیمت 4000 فرانک کنگو (دو دلار) رسیده است.

در پایان این خبر مشکلات ترابری مطرح شده از سوی این وزارتخانه به عنوان دلیل این کمبود، ناشی از اعتصاب و اعتراض شرکت‌های دخیل در ذخیره و توزیع سوخت نسبت به تأخیر در پرداخت‌های دولت، قلمداد شده است. قابل به ذکر است که به دلیل زیرساخت‌های راه وجاده‌ای بسیار ضعیف ج.د.کنگو و هزینه بالای حمل و توزیع سوخت، قیمت بنزین و گازوییل در مناطق و استان‌های این کشور متفاوت است، به طوری‌که بهای هر لیتر بنزین در پایتخت 1995 فرانک (تقریباً یک دلار) و هر لیتر گازوییل 1885 (کمی‌کمتر از یک دلار) است و در سایر استان‌ها مشاهد می‌شود که این قیمت دو برابر و یا حتی بیشتر می‌باشد.

مشارکت IIB-DG برای اجرای چندین پروژه سرمایه گذاری جمهوری دموکراتیک کنگو

پروژه‌های سرمایه گذاری شرکت آمریکایی (IIB Développent Group (IIB-DG پس از میز گرد تجاری در جمهوری دموکراتیک کنگو در شرف تحقق هستند. در سی و ششمین جلسه شورای وزیران، گزارش اجرای پروژه‌های مذکور توسط گی لواندو امبویو وزیر برنامه ریزی منطقه‌ای ارائه شد. پروژه‌ها، تأمین مالی ساخت و/یا توسعه یک کارگاه نگهداری و تعمیر هواپیما، آکادمی هوانوردی برای تعمیر هواپیماها توسط تکنسین‌ها و مهندسان کنگویی آموزش دیده در ایالات متحده آمریکا (بیشتر صد نفر)؛ یک فرودگاه بین المللی فوق مدرن در کینشازا و با چندین باند فرود، بازسازی سیزده فرودگاه در کشور، دو هتل پنج ستاره با استانداردهای مشابه در غرب؛ و پنجاه هزار مسکن خواهند بود. در این فرآیند، همچنین برنامه‌ریزی شده است که هواپیماهای جدید برای خطوط ملی و بین‌المللی خریداری شود. گای لواندو امبویو برآورد می‌کند که تحقق این پروژه‌های سرمایه‌گذاری مختلف به ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم، انتقال فناوری و هم چنین افزایش جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی در کنگو کمک می‌کند.

 بازیافت زباله در کینشازا

سرمایه گذاران بلژیکی می‌گویند که آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات اروپایی خود در مورد تبدیل و بازیافت زباله به مواد قابل بازیافت، تولید کود و تولید انرژی هستند.

جنتینی نگوبیلا امباکا فرماندار استان کینشازا، هیئتی از سرمایه گذاران بلژیکی را در 14 ژانویه پذیرفت. این سرمایه گذاران به رهبری آقای Hubert، مدیر کل Chant d'Éole متخصص در حفاظت از محیط زیست، به رئیس اداره استانی راه حل‌های اجرایی برای مدیریت زباله در شهر کینشازا پیشنهاد دادند. آقای Hubert پس از این دیدار گفت ما به فرماندار Ngobila نشان دادیم که چگونه می‌توانیم زباله‌ها را به مواد قابل بازیافت از جمله کود و انرژی تبدیل کنیم. ما در این زمینه در اروپا و به ویژه در بلژیک تجارب مفید و زیادی داریم. فرماندار نگوبیلا نیز گفت که از پذیرایی از این هیئت که آمده بود تا ببیند در چهارچوب راه حل‌هایی برای مشکلات زیست محیطی کینشازا چه کاری می‌تواند انجام دهد، راضی است.

شایان ذکر است که فرماندار کینشازا به تازگی در سفری به گینه برای جذب یک شرکت ترکیه‌ای در بخش بهداشت و حمل و نقل شهری هماهنگی‌هایی انجام داده است. وی خاطرنشان کرد طی چند روز آینده باید قرارداد مشارکت با این شرکت منعقد شود.

فلیکس تشیسکدی ریاست دوره‌ای جامعه اقتصادی مرکز آفریقا را بر عهده گرفت

آقای فلیکس تشیسکدی رییس جمهور کنگو دموکراتیک با حضور در بیستمین نشست عادی کنفرانس سران کشورهای عضو جامعه اقتصادی مرکز آفریقا (CEEAC) به میزبانی برازاویل ، 19 ژانویه 2022 (29 دی 1400) رسماً ریاست این نهاد اقتصادی منطقه‌ای را برای یک دوره یکساله بر عهده گرفت. علاوه بر آقای دنیس ساسو انگسو رییس جمهور کنگو برازاویل و آقای تشیسکدی به ترتیب رییس خروجی و رییس جدید روسای جمهور کشورهای آفریقای مرکزی، گینه استوایی، آنگولا و نخست‌وزیران چاد و کامرون، وزیر امور خارجه رواندا، وزیر امور خارجه بروندی و وزیر ارشد دولت گابن در روابط با نهادهای قانون اساسی، به نمایندگی از رییس جمهور کشورهای متبوع خود حضور داشتند

فلیکس تشیسکدی، مأموریت یک ساله‌اش در رأس این سازمان «زیرمنطقه‌ای» را در راستای اجرای اصلاحات، هماهنگی سیاست‌های جوامع، مدیریت بحران سلامتی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، رشد اقتصادی، حکمرانی دموکراتیک، مدیریت و محافظت از جنگل‌های انبوه حوضه کنگو و تجدد سیاست‌های همگرایی منطقه‌ای اعلام کرد. جامعه اقتصادی کشورهای مرکز آفریقا (CEEAC) شامل 11 کشور عضو: جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری کنگو (برازاویل)، آفریقای مرکزی، آنگولا، بروندی، کامرون، گینه استوایی، رواندا، سائوتومه و پرنسیپ، چاد و گابن می‌باشد.

جمهوری دموکراتیک کنگو در آستانه پیوستن به جامعه شرق آفریقا (CEA)

تارنمای خبری digitalcongo.net 19 ژانویه 2022 (29 دی 1400) می‌نویسد بنا به اعلام روابط عمومی وزارت خارجه کنگو دموکراتیک مذاکرات میان این کشور توسط وزیر امور خارجه با تیم مذاکره‌کننده جامعه شرق آفریقا از 17 ژانویه 2022 (27 دی 1400) در نایروبی (کنیا) آغاز شده است.

آقای کریستف لوتوندولا وزیر خارجه کنگو دموکراتیک در این مذاکرات اعلام کرد که پیوستن این کشور به جامعه شرق آفریقا (CEA) سهم قابل توجه‌ای در تحقق اهداف منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (ZLECLAF) خواهد داشت. وزیر خارجه ج.د.کنگو عضویت کشور مبتوعش در جامعه شرق آفریقا را "یک انتخاب عقلانی، واقع‌بینانه و قلبی" دانسته و افرود که "از نظر ایدئولوژی ج.د.کنگو یک کشور پان‌آفریقایی است" و یکی از کشورهای مؤسس سازمان اتحادیه آفریقا (OUA) که تبدیل به اتحادیه آفریقای کنونی شده، بوده است. این مذاکرات هشتمین گام از ده مرحله روند برای عضویت جمهوری دموکراتیک کنگو به جامعه شرق آفریقا است. در پایان جلسات این مذاکرات، نتایج برای تصویب در شورای وزیران جامعه شرق آفریقا به عنوان نهمین مرحله ارائه خواهد شد و سپس آخرین مرحله نهایی شدن پرونده کنگو دموکراتیک، ارائه نامزدی این کشور به سران این جامعه برای تأیید خواهد بود.

استانداری کینشازا درصدد نوسازی راه آهن پایتخت برای حل مشکل ترافیک

شهرداری کینشازا در همکاری و شراکت با یک کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی 20 ژانویه 2022 (30 دی 1400) یک شرکت جدید به نام " Metro-Kin" را تأسیس کرد تا به مشکلات ترافیک پایتخت و حومه رسیدگی کند. آقای ژانتینی انگوبیلا (Gentiny Ngobila) استاندار کینشازا در مراسم امضای اسناد مربوط به این شرکت برای همکاری مورد نظر اعلام کرد هدف از این اقدام نوسازی و مدیریت راه آهن شهر کینشازا به طول 300 کیلومتر است.

جمهوری کنگو (برازاویل)

 هیدروکربن‌ها – راه اندازی موسسه آموزشی نفت آفریقا در Pointe-Noire

ایجاد آتی موسسه نفت آفریقا در Pointe-Noire امکان آموزش مهندسان نفت را با هدف تأمین نیازهای نیروی کار کشورهای تولید کننده نفت فراهم می‌کند.

برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن‌های جمهوری کنگو و رئیس کنونی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در مصاحبه‌ای با "لا تریبون آفریک" از ایجاد یک موسسه نفتی آفریقا که در شهر پوینت نوآر مستقر خواهد بود، خبر داد. وی گفت ما متعهد به کار دقیق بر روی ایجاد یک موسسه نفتی آفریقایی در Pointe-Noire هستیم و در حال حاضر با مدرسه ملی نفت (مدرسه و آموزش IFP) و هم چنین دو شریک دیگر در حال گفتگو هستیم. برونو ژان ریچارد ایتوآ افزود این همکاری امکان اعزام دانشجویان مهندسی نفت به فرانسه را برای آموزش فراهم می‌کند و ما باید بتوانیم از تبدیل و مهاجرت تخصص به بخش محلی پویا اطمینان حاصل کنیم.

سومین کشور تولیدکننده نفت در جنوب صحرای آفریقا، کنگو، از طریق این پروژه در نظر دارد تا آموزش بومی مهندسین نفت را به منظور ارتقای تخصص آن‌ها افزایش دهد. بنابراین، مؤسسه بعدی نفت آفریقا پس از سنگال و ساحل عاج که همگی دارای یک موسسه آموزشی نفت با هدف آموزش مهندسان خود هستند، در جمهوری کنگو تشکیل خواهد شد.

اولین گزارش ITIE در خصوص استخراج الماس در کنگو برازاویل

آقای فلوران میشل اوکوکو (Florent Michel Okoko) دبیر دائم کمیته ملی (secrétaire permanent du comité national) ابتکار برای شفافیت در صنایع استخراجی (ITIE) برای اولین بار گزارشی را در خصوص استخراج الماس و طلا در کنگو برازاویل ارائه داد. وی 10 ژانویه 2021 (20 دی 1400) در کنفرانسی خبری اعلام کرد نتایج گزارش مربوط به سال 2019 ابتکار برای شفافیت در صنایع استخراجی (ITIE) نشان می‌دهد که استخراج به شیوه معدن کاری (سنتی) منجربه صادرات الماس و طلا به میزان 155 میلیون دلار (حدود 91 میلیارد فرانک سیفا) شده است.

وی می‌افزاید کنگو برازاویل دارای ظرفیت تولید الماس بالایی است چراکه ذخایری در نواحی زیرزمینی کوئیلو (Kouilou)، چایلو (Chaillu)، کله امبومو (Kellé Mbomo) واقع در استان کووت غربی (Cuvette-Ouest) وجود دارد که طلا و الماس در کنار هم در خود جای داده و اینکه ذخایر این نواحی مورد ارزش‌گذاری واقعی قرار نگرفته‌اند و دست کم فرض شده‌اند.

نامبرده تصریح کرد بر پایه مطالعات رسمی، سایر نواحی در کووت غربی (Likouala)، در لکوئالا (Likouala)، در نیاری (Niari) و در لکومو (Lékoumou) نیز در برخورداری از ذخایر الماس معروفیت زیادی دارند. این مناطق مساحتی بیش از 26 هزار کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند و مرتبه حجمی الماس آن در حدود 8 میلیون قیراط ارزیابی می‌شود. آقای اوکوکو در پایان خاطر نشان کرد دولت کنگو برازاویل قصد دارد تولید الماس و طلا را تقویت کند تا از طریق صادرات آن موجب رونق این حوزه شود و در عین حال شفافیت درآمدهای ناشی از آن را تضمین نماید.

یادآوری اینکه کنگو برازاویل در سال 2033 به روند کیمبرلی (Kimberley) [ساز وکار صادرکننده شناسنامه الماس قانونی] پیوست اما یک سال بعد تعلیق شد و در نهایت با از سر گیری و افزایش قابل توجه فعالیت‌هایش در صادرات الماس، مجدداً در سال 2007 به این روند ملحق شد.

آغار بکار پروژه فیبرنوری زیر رودخانه‌ای برای اتصال کنگو برازاویل و آفریقای مرکزی

جمهوری کنگو و آفریقای مرکزی از طریق فیبر نوری زیر رودخانه‌ای به یکدیگر متصل خواهند شد. مراسم راه اندازی اجرای این طرح 14 ژانویه 2022 (24 دی 1400) با حضور وزیر پست، مخابرات و اقتصاد دیجیتال کنگو برازاویل و مجری پروژه در برازاویل برگزار شد. ساز و کار فنی این پروژه (the motor barge) با مساحتی 576 مترمربع متشکل از چهار پروانه موتور مستقل هر کدام با ظرفیت 150 کاوایی (KVA) شامل دو موتور پمپ 7 هزار لیتری در دقیقه، یک جت و مته برای انجام حفاری، دو مخزن گازوییلی هر کدام با ظرفیت 7500 لیتری، دو دستگاه ژنراتور 65 کاوایی می‌باشد.

آقای میشل انگالا هماهنگ کننده این پروژه متصل کننده مرکز آفریقا در این مراسم گفت کارهای مرحله دوم مربوط به کنگو برازاویل و آفریقای مرکزی شامل 285 کیلومتر فیبر نوری زیر رودخانه‌ای خواهد بود که با فولاد تقویت شده است تا نه تنها کارآیی آن افزایش پیدا کند بلکه امکان قرار دادن آن بر روی بستر رودخانه نیز فراهم شود.

شایان ذکر است که اجرا و نصب این پروژه فیبر نوری زیر رودخانه‌ای توسط شرکت چینی هووایی (Huawei) و شرکت چینی خدمات ارتباطات بین‌المللی (CCSI) انجام خواهد شد.

برگزاری اولین اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی انرژی کنگو در ژوئن 2022

تارنمای خبری journaldebrazza 19 ژانویه 2022 (29 دی 1400) با درج عنوان فوق می‌نویسد اولین اجلاس و نمایشگاه بین‌المللی انرژی کنگو (برازاویل) در روزهای 15، 16 و 17 ژوئن 2022 در برازاویل برگزار خواهد شد. این رویداد که تحت حمایت رییس جمهور دنیس ساسو انگسو برگزار خواهد شد، فرصت‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری در اکتشاف هیدروکربورها (نفت و گاز)، درآمدزایی گاز، انرژی سبز (پاک) و صنایع پایین دستی در سراسر قاره آفریقا را فراهم خواهد آورد و در عین حال بر کنگو برازاویل به عنوان یک مقصد کلیدی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز و برق نیز تاکید می‌کند.

در ادامه خبر آمده کنگو برازاویل به عنوان سومین تولیدکننده نفت در منطقه جنوب صحرا به دنبال تقویت صنایع نفت، گاز و برق خود از طریق ورود سرمایه‌گذاران مستقیم خارجی و روابط دیپلماتیک منطقه‌ای حول موضوع انرژی می‌باشد.

در پایان این خبر آمده از آنجایی که سرمایه‌گذاران جهانی امروزه به سرمایه‌گذاری در انرژی سبز (پاک) روی می‌آورند، قاره آفریقا در حال حرکت بلند پروازانه‌ای برای بهره‌برداری از ذخایر عظیم گاز طبیعی خود و کسب درآمد است و کشورهای غنی از گاز مانند کنگو برازاویل آماده تبدیل شدن به یک بازیگر منطقه‌ای اصلی در صادرات گاز است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما