معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی آلمان - فرانکفورت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلمان در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

لغو زودتر از موعد مالیات EEG  در آلمان بدلیل افزایش قیمت برق وگاز و فشار به خانوارها

به گزارش فرانکفورتِر آلگماینه دولت آلمان قصد دارد در سال جاری با توجه به افزایش هزینه‌های انرژی در آلمان و در جهت کاهش بار مالی شهروندان، مالیات مربوط به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را لغو کند. طبق مفاد قرارداد دولت ائتلافی قرار است این مالیات در اصل در سال 2023 برداشته شده و منابع آن از طریق هزینه‌های دولت تأمین شود. در واقع دولت آلمان به ازای حمایت مالی و سوبسیدی که برای تأسیسات تولید انرژی از منابع تجدید پذیر ارائه می­دهد، مالیاتی با این عنوان از شهروندان دریافت می‌کند که به مالیات EEG معروف است. این مالیات در سال جاری با 43 درصد کاهش به 3.7 سنت برای هر کیلووات ساعت کاهش پیدا کرده بود. این رقم کمترین میزان مالیات EEG  از سال 2012 تا کنون است، اما با این وجود به میزان نزدیک به ده درصد هزینه برق خانوار است. از آنجایی که قیمت برق و گاز با شیبی تند افزایش یافته است، دولت در صدد است تا برداشتن زودتر از موعد مالیات EEG اندکی از فشار بر روی خانوارها بکاهد.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/eeg-umlage-koennte-schon-dieses-jahr-wegfallen-17748260.html

تردید بانک های آلمانی در خصوص بهبود نرخ تورم

به گزارش فرانکفورتر آلگماینر سایتونگ بانک های آلمان مانند «بانک مرکزی اروپا» که بر این باور است نرخ تورم بار دیگر پایین خواهد آمد، چندان خوشبین نیستند. در یک کنفرانس آنلاین «مجمع فدرال بانک های آلمان» (BdB) و «مؤسسه اقتصاد آلمان» (IW)، کریتسن اوسیگ، مدیرعامل BdB اظهار داشت که تورم به شکلی جهانی و به یکباره بالا رفت، 5 درصد در اروپا و حدود 7 درصد در آمریکا. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که این نرخ بار دیگر به نقطه ای که در سال های گذشته قرار داشت بازنخواهد گشت. بعضی کارشناسان براین باور اند که نرخ تورم در 3 یا 4 درصد و یا به عقیده برخی دیگر در محدوده 5 تا 6 درصد باقی خواهد ماند. به گفته آقای اوسیگ سیاست های پولی باید در خصوص این روند پاسخی مناسب داشته باشد. بسیاری منتظر اقداماتی از سوی  بانک مرکزی اتحادیه اروپا در خصوص سیاست های پولی برای مهار تورم هستند.

https://www.faz.net/aktuell/finanzen/inflation-banken-fordern-ezb-zum-handeln-auf-17748769.html

خرید شرکت معروف ئی‌اس‌ال در کلن/آلمان در زمینه بازی‌های کامپیوتری توسط عربستان سعودی

با گزارش هاندلزبلَت شرکت Savvy Gaming Group (SGG) سهام شرکت آلمانی تی اِس ال، مهمترین و بزرگترین برگزارکننده مسابقات بازی‌های کامپیوتری را که تا کنون در اختیار شرکت سوئدی Modern Time Group/MTG بود را می خرد. حامی اصلی شرکت SGG، صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF)  عربستان سعودی است.

https://bit.ly/3fVcTc7

نتایج نظرسنجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان در خصوص نبود نیروی کار- راهکار استفاده از ربات

نزدیک به 51 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی سال 2021 «مجمع اتاق های صنایع و بازرگانی آلمان» اعلام داشته اند که شرکت شان در حال حاضر برخی شغل محل های خالی را بدلیل نبود نیروی کار متخصص نمی‌تواند پر کنند.  این رقم در نظرسنجی سال 2020 نزدیک به 32 درصد بوده است. 15 درصد اعلام داشته اند که در این زمینه مشکلی ندارند و 34 درصد نیز پاسخ منفی داده و اظهار می دارند که نیاز به پرسنل جدید در شرکت شان وجود ندارد. درصد شرکت هایی که عنوان داشته اند بدلیل نبود نیروی متخصص قادر به استخدام جدید برای مشاغل خالی خود نبوده اند، در حوزه‌های مختلف «صنایع»، «ساخت و ساز»، «بازرگانی» و «خدمات» به ترتیب 53، 66، 45 و 50 درصد بوده است.

رئیس هیئت مدیره آژانس کار آلمان، دِتلِف شِله، اظهار داشته است که در سال های 2025 تا 2035 نیاز به نیروی کار دوچندان خواهد شد، چرا که متولدان دوران رونق فرزندآوری در سال های دهه شصت میلادی همه تا چند سال دیگر وارد دوران بازنشستگی می‌شوند. علاوه بر مشارکت بیشتر زنان و مسن ترها در فعالیت های اقتصادی نیازمند میزان قابل توجهی نیروی کار متخصص از خارج از آلمان خواهیم بود، سالانه 400 هزار نفر.

یکی از راهکارها نیز می‌تواند استفاده از ربات ها باشد. استفاده از ربات ها در صنایع تولیدی از دهه نود میلادی رونق گرفت و در حال حاضر آلمان بیشترین ربات را به نسبت شاغلین در صنایع تولیدی در اروپا دارد.

طبق آمار، آلمان به ازای هر 10 هزار شاغل در صنایع تولیدی خود، 371 ربات دارد و تنها کره جنوبی (932)، سنگاپور  (605) و ژاپن (390) میزان ربات بیشتری از آلمان را بکار گرفته اند.

ژاپن که در مقام سوم قرار دارد، پیرترین جمعیت جهان را در اختیار دارد و در کره جنوبی نیز سال هاست که با مسئله پیری جمعیت و نرخ کم زاد و ولد مبارزه می‌شود. صنایع پررونق الکترونیک و خودرو که مهمترین پایه‌های اقتصاد این کشور را شکل می دهند، بیشترین ربات ها را در خود جای داده اند. استفاده از ربات در جهان روز به روز بیشتر می‌شود. طبق آمار مؤسسه International Federation of Robotics (IFR) خرید سالانه ربات ها در جهان 70 درصد افزایش پیدا کرده است و بیش از سه میلیون ربات در حال حاضر در کارخانجات سایر نقاط جهان خدمات ارائه می دهند.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/unternehmen/mit-robotern-gegen-den-fachkraeftemangel-17743679.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما