معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۱

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

موافقت دولت با پروژه آب رسانی کراچی

طی ششمین نشست کمیته هماهنگی متشکل از مقامات سند و دولت فدرال، که در دفتر سروزیر سند برگزار شد، دولت فدرال اقرار کرد که طرح تامین آب کراچی که به عنوان K-IV  شناخته شده، با موانع زیادی روبرو بوده است که هماهنگی‌های لازم برای اجرای سیستم های انتقال و افزایش آن باید صورت می‌گرفت. دولت اعلام کرد، این پروژه تا پایان سال 2023 تکمیل خواهد شد. سروزیر سند گفت: از آنجا که نصب نیروگاه ۵۰ مگاوات زیر بحث پیگیری خواهد شد. همچنین، جلسه تصمیم گرفت که به همه آژانس‌های دولتی فدرال دستور دهد تا مجوزهایی به دولت سند را برای تقویت پروژه K-IV و اجرایی کردن آن بدهند.

تصفیه خانه‌های ترکیبی پساب در کراچی راه اندازی می‌شود

ششمین نشست کمیته هماهنگی متشکل از مقامات سند و دولت فدرال در روز یکشنبه در دفتر سروزیر سند برگزار شد و تصمیمات مهمی از جمله راه اندازی تصفیه خانه‌های ترکیبی پساب (CETPs) از طریق مشارکت عمومی و خصوصی اتخاذ شد.    

پاکستان ثبت ملی اجتماعی-اقتصادی را آغاز کرد

پاکستان برای شناسایی قشر مستضعف جامعه و ساده‌سازی فعالیت‌های رفاهی، ثبت ملی اجتماعی- اقتصادی خود را آغاز کرد. احساس، پروژه شاخص رفاهی دولت، یک بررسی ملی جهت ثبت اجتماعی- اقتصادی در سراسر کشور را آغاز کرده بود که با موفقیت به انجام رسید. این بررسی شامل اطلاعات خانه وارها از نظر داده‌های جغرافیایی، جمعیت شناسی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، آموزش، بهداشت، ناتوانی، اشتغال، مصرف انرژی، دارایی‌ها، ارتباطات، مالکیت اراضی کشاورزی می‌باشد. به اشتراک گذاری داده‌ها از طریق رویکرد ‹ رابط برنامه نویسی کاربردی معماری API › صورت می‌گیرد. به اشتراک گذاری داده‌ها دو طرفه خواهد بود. آژانس هایی که داده‌ها با آنها به اشتراک گذاشته می‌شود نیز مستلزم به روز رسانی اطلاعات ثبتی هستند. دکتر سانیا نیشتر، دستیار ویژه نخست وزیر در امور فقرزدایی و حمایت اجتماعی، سناتور، گفت: همچنین میزهای ثبت احساس در سطح منطقه ای، در سراسر کشور افتتاح شده است تا روند به روز رسانی ثبت ملی اجتماعی-اقتصادی فعال بماند.

آغاز بهره برداری از پروژه اتوبوسی خط سبز

خدمات اتوبوسرانی خط سبز در شهر قائد از ساعت 7 صبح تا 22 شب انجام می‌شود. این سرویس اتوبوسی داری 22 ایستگاه از سورجانی تا نمایش با حداقل کرایه 15 روپیه و حداکثر 55 روپیه خواهد بود. شهروندان کراچی از این پروژه به گرمی استقبال کردند.

انقلاب صنعتی در سند

جم اکرام الله دارجو، وزیر صنایع سند با هیئتی از جماعت داوودی بوهرا دیدار کرد. در این دیدار راهکارهایی برای توسعه صنعت و تجارت زیر بحث قرار گرفت. وزیر صنایع سند گفت: دولت سند در پی ایجاد یک انقلاب صنعتی در ایالت سند است این انقلاب در ریشه کن کردن فقر و بیکاری می‌تواند بسیار موثر باشد. جام اکرام الله دهرجو در ادامه گفت: دولت سند در راستای ارتقای صنعت، زمینی در شهرک صنعتی سند، منطقه دابیجی به جماعت داوودی بوهرا اختصاص می دهد. وی افزود: ما در حال تصویب قانونی هستیم که ظرف دو سال در زمین‌هایی که برای مقاصد صنعتی اختصاص داده می‌شود، صنعت سازی کنیم. در صورت عدم احداث قطعه صنعتی در مدت زمان دو سال مجوز صدور آن لغو خواهد شد.

تکمیل ۱۸ پروژه نیمه کاره

مرتضی وهاب، مدیر اجرایی کراچی اعلام کرد: کار بر روی 18 پروژه در کراچی آغاز شده است. وی گفت: دولت سند با بودجه درخواستی برای تکمیل پروژه‌های بزرگ کراچی موافقت کرده است. چنانچه کار پروژه‌های آب و فاضلاب نیز آغاز شده است. وی افزود: قرار است250 اتوبوس هیبریدی دیزلی تا 31 ژانویه به کراچی آورده شود، در حالی که اتوبوس های خط نارنجی تا مارس 2022 وارد می‌شوند.

دیدار سروزیر سند با نمایندگان سازمان ملل متحده

مرادعلی شاه سروزیر سند در دیداری دوستانه به همراه هیئت خود با هیئتی از سازمان ملل که ریاست جولیان‌هارنس، وارد پاکستان شده بود، دیدار کرد. سروزیر سند در این دیدار گفت: ما می خواهیم رودخانه سند، از اثرات زیست محیطی محافظت شود. سازمان ملل به دنبال اجرای پروژه‌های بزرگ در منطقه از نظر کیفیت و کمیت است. رود خانه سند، بیش از 5000 سال است که منبع حیات و اقتصاد پاکستان می‌باشد. وی گفت: دولت سند خواهان آغاز پروژه ای برای حل مشکل کمبود آب در سند است. در سال 1950 پاکستان 5000 متر مکعب آب سرانه داشت که اکنون این آب به 1000 متر مکعب کاهش یافته است. وی گفت: رودخانه دلتای سند به دلیل کمبود آب در حال تخریب است.

نخستین قطار یخچال دار پاکستان راه اندازی شد

راه آهن پاکستان، با هدف ارائه راه حل های حمل و نقل اقتصادی و سازگار با محیط زیست، اولین قطار باری با کانتینر های یخچالی را افتتاح کرد. بر اساس بیانیه ای، قطار یخچال دار کانتینری، حامل 24 واحد، از بندر خشک ترمینال کانتینری بین المللی دریایی، پرم ناگار (لاهور) حرکت کرد و در دسامبر 2021 به عمارت وزیر (کراچی) رسید. در این بیانیه آمده است: فاز جدید با یک قطار در هفته آغاز شد و قصد بهره برداری از 12 قطار در ماه را دارد. این قطارهای باری می‌توانند زمان تحویل را به حداقل برسانند و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند. شرکت حمل و نقل بار راه آهن پاکستان می‌گوید: اگر قطارهای باری کانتینری طبق برنامه کار کنند، سیستم بلوک یخچالی قطار می‌تواند سالانه میلیاردها روپیه درآمد برای راه آهن پاکستان به ارمغان بیاورد.

کمبود کانتینر، یکی از مشکل های انجمن صادرکنندگان برنج

رهبران انجمن صادر کنندگان برنج، روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اضطراری در کراچی اظهار داشتند: به دلیل بی توجهی دولت، قیمت بالای کانتینرهای حامل کالاهای صادراتی و در دسترس نبودن آن‌ها، انتظار می رود صادرات برنج در سال جاری کاهش یابد. محمد انور میا نور، نایب رئیس انجمن صادرکنندگان برنج پاکستان (RAP) گفت: مجموعاً، سال گذشته و امسال امکان صادر کردن حدود 500 هزار تن برنج را به علت عدم وجود کانتیرهای کافی، از دست داده ایم. دولت ما خطوط کشتیرانی را بدون نظارت رها کرده و ممنوعیت حمل کانتینرهای خالی در کشور همسایه هند را از 3 ماه به 6 ماه و اکنون 9 ماه افزایش داده است. عبدالرحیم جانو، رئیس سابق این انجمن گفت: 9 میلیون دلار برنج صادر شده در لبنان بطور سرگردان مسدود شده است. اگر بانک مرکزی پاکستان با ما همکاری کند، یقینا این محصول را دوباره به کشور می‌توان بازگرداند.

تلاش برای بازیابی 18 میلیارد روپیه کلاهبرداری شده در ارز دیجیتالی

تلاش ها برای بازیابی 18 میلیارد روپیه به هدر رفته در ارز دیجیتالی پاکستان در جریان است. بایننس دو کارشناس را برای بررسی کلاه برداری در ارزهای دیجیتال انتخاب کرده است. عمران ریاض، رئیس جرایم سایبری آژانس تحقیقاتی فدرال(FIA) اظهار داشت: کارشناسان تجاری آمریکا در حال بررسی جرایم مالی صورت گرفته می‌باشند. لازم به ذکر است که اداره جرایم سایبری آژانس تحقیقاتی فدرال اخیراً اطلاعیه ای را در خصوص کلاهبرداری 18 میلیارد روپیه ای را، در ارزهای دیجیتال به سازمان تبادل ارزهای دیجیتال جهانی صادر کرده است.

پاکستان به سرعت در مسیر دیجیتالی شدن گا م برمی دارد

آصف پیر، مدیر عامل شرکت سیستمز لیمیتد، روز چهارشنبه در گفتگویی با عنوان "نگاه به آینده - مسیر پاکستان به سوی اقتصاد دیجیتال" اظهار داشت: محدودیت های حرکتی در طول همه گیری کووید-19 و تحمیل مدل کار از خانه توسط شرکت ها، دیجیتالی شدن را در پاکستان تقویت کرده است. وی خاطرنشان کرد: با وجود همه این پیشرفت‌ها، هنوز راه زیادی در پیش داریم.

راه اندازی نخستین وب پورتال برای تجارت الکترونیکی

سناتور عون عباس، دستیار ویژه نخست وزیر برای تجارت الکترونیک، روز چهارشنبه گفت: کابینه فدرال برای اولین بار، با سیاست تجارت الکترونیک موافقت کرد و گفت که تجارت الکترونیک به افزایش صادرات و پیشرفت اقتصاد دیجیتال و همچنین به اشتغال زایی کمک می‌کند. وی افزود: این پورتال در ماه آینده را اندازی خواهد شد. لازم به ذکر است، پاکستان در رتبه سوم کسب و کار الکترونیکی قرار دارد در حالی که هند در رتبه اول و بنگلادش در رتبه دوم قرار دارند. او گفت: ارتقای تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال هدف اصلی نخست وزیر است. عمران خان با ایده کار در خانه، در پی سیستمی است تا حمل و نقل محموله‌ها یا محصولات با نشستن در خانه تضمین کند. وی همچنین اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی جهت یادگیری استفاده از روش های دیجیتال برای نوجوانان در نظر گرفته شده تا هر کس به سهم خود در این طرح شریک باشد. 

پاکستان در سال مالی گذشته رشد اقتصادی شگفت انگیزی داشته است

طبق گزارشی که بانک جهانی انتشار داده است، پاکستان در سال مالی گذشته، رشد اقتصادی بسیار زیادی داشته است. پیش بینی می‌شود، در سال مالی جاری، نرخ رشد اقتصادی پاکستان 3.4 درصد باشد و تا سال آینده به 4 درصد افزایش یابد. افزایش غیرمنتظره حواله‌ها منجر به بهبود حساب های جاری و بهبود جزئی، در بخش صادرات شده است. داده‌های اقتصادی پاکستان نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصادی است.

امکان افزایش قیمت دوباره فرآورده‌های نفتی

قیمت فرآورده‌های نفتی در روز جمعه تا 6 رپیه افزایش یافته و بنزین برای اولین بار در تاریخ کشور 150 روپیه به ازای هر لیترخواهد رسید. با توجه به افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، قیمت بنزین در بازار داخلی 5 روپیه 25 پیسه، قیمت گازوئیل 5 روپیه 75 پیسه، قیمت نفت سفید 5 روپیه 50 پیسه و قیمت گازوئیل سبک افزایش 6 روپیه به ازای هر لیتر، افزوده خواهد شد.

کاهش 12 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پاکستان

بانک مرکزی پاکستان با انتشار گزارشی از کاهش 12.62 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال جاری مالی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. طبق این گزارش در 6 ماه اول سال جاری 650 میلیون دلار توسط سهامداران خارجی در کشور سرمایه گذاری شده است. همچنین سرمایه گذاری مستقیم خارجی از جولای تا دسامبر 1.5 میلیارد می‌باشد.

افزایش 10 درصدی واردات لاستیک به پاکستان

بانک مرکزی پاکستان در بیانیه ای اظهار داشت: در پنج ماهه نخست سال مالی جاری، واردات لاستیک و محصولات لاستیکی بالغ بر 275.12 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته حدو 10.35 درصد افزایش یافته است. سال گذشته در پنح ماهه اول سال واردات لاستیک و مواد لاستیکی 249.30 میلیون دلار بوده است.

اقتصاد پاکستان در سال مالی20- 2019 حدود 5.37 درصد رشد داشته است

اسد عمر، وزیر برنامه ریزی، توسعه، اصلاحات و اقدامات ویژه دولت فدرال گفت: اقتصاد پاکستان در سال مالی 2019-2020 به میزان 5.37 درصد رشد کرده است. در حالی که اقتصاد جهان به دلیل کرونا در بحران قرار گرفته بود.

افزایش 17 درصدی مالیات ها، بر شرکت های دارو سازی

خواجه شاه زیب اکرم سرپرست فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان (FPCCI) در پی تصویب بودجه الحاقی، از دولت خواست تا 17 درصد مالیاتی را که بر فروش داروها و مواد اولیه مصرفی در تولید دارو اعمال کرده است را فورا لغو نماید. وی در ادامه گفت: دولت در بودجه الحاقی 160 میلیارد روپیه مالیات بر شرکت های داروسازی اعمال کرده است. اگر مالیات بر فروش برداشته نشود، قیمت داروها نیز 17 درصد افزایش خواهد یافت.

افزایش مالیات بر مواد غذایی آماده و گوشت فرآوری شده

اداره تنظیم مقررات مالیات کشور (FBR ) در اطلاعیه ای تصریح کرده: بر اساس قانون تکمیلی مالی 2022، از 16 ژانویه 17 درصد مالیات بر فروش مواد غذایی آماده و گوشت فرآوری شده توسط رستوران‌ها، نانوایی‌ها، تالارهای عروسی، مغازه‌های عرضه گوشت، اعمال می‌شود. مالیات در سال گذشته 7.5 درصد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما