معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۰

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد :

 وصال قاسملی: در سال 2022 رشد اقتصادی 3.9 درصد پیش بینی شده است

خبرگزاری «آذرتاج»: 24 آذر

وصال قاسملی مدیر عامل مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی گفت: در سال 2022 رشد اقتصادی 3.9 درصد پیش بینی شده است. در نتیجه اصلاحات موفق رئیس جمهور الهام علی اف، هدف تضمین رشد واقعی سالانه متوسط بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2025 تعیین شده است. بطوری که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی کشور در سال 2021 بیش از 5 درصد با احتساب رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی 7.2 درصد بوده است و در سال 2022 رشد اقتصادی 3.9 درصد پیش بینی شده است. همچنین افزایش صادرات در بخش غیرنفتی از 170 دلار سرانه در سال 2015 به 270 دلار در سال در سال 2021، حاکی از دستیابی به هدف 450 دلاری در سال 2025 است. در حالی که پیش بینی رشد تجارت جهانی در سال 2021  میلادی 10.8درصد است، صادرات غیرنفتی آذربایجان 47.2 درصد افزایش یافته است.

 

رئیس جمهور آذربایجان: «در سال جاری حدود 19 میلیارد مترمکعب گاز صادر می‌شود»

خبرگزاری «رپورت»: 23 آذر

 الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه ای با شبکه‌های تلویزیونی محلی در 12 ژانویه گفت: «در سال جاری حدود 19 میلیارد متر مکعب گاز صادر می‌شود. بیش از 8 میلیارد آن به ترکیه و بیش از 7 میلیارد به ایتالیا صادر خواهد شد. گاز باقیمانده بین گرجستان، بلغارستان و یونان تقسیم خواهد شد. این عدد بزرگی است و در عین حال تقاضای داخلی در حال رشد است و به رشد خود ادامه خواهد داد. ما نیاز داخلی را برآورده می‌کنیم. به طور کلی پیش بینی می‌شود آذربایجان 45 میلیارد متر مکعب گاز تولید کند. این حجم بزرگی است و البته به ما این امکان را می دهد که نیازهای خود را برطرف کنیم و همچنین در حجم بیشتری وارد فضای اروپا شویم. این پروژه ما است که ساخت کانکتورها و اتصالات بین کشورهای اروپایی را نیز تسهیل کرده است و اکنون در این زمینه کار می‌شود. بنابراین از نظر فیزیکی، یعنی از نظر زیرساختی، با توجه به اینکه شاه دنیز پتانسیل بالایی دارد، می‌توانیم گاز خود را به کشورهای دیگر برسانیم. درست است که حجم تایید شده بیش از 1 تریلیون متر مکعب است. اما من مطمئن هستم که مانند آذری-چراغ-گونشلی بیشتر خواهد بود. برآوردهای اولیه این رقم را 500 میلیون تن عنوان می‌کند، اما پتانسیل آن در حال حاضر از 1 میلیارد تن فراتر رفته است. علاوه بر این، میدان گازی آبشرون نیز در آینده راه اندازی خواهد شد. امید، بابک، آسمان یعنی خیلی از میادین گازی ما کم کم به بهره برداری می رسند و حجم ما افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. این مزیت بزرگ ماست. همچنین سرمایه‌های اضافی را برای کشور ما به ارمغان می آورد، توانایی‌های بین المللی کشورمان را گسترش می دهد و البته این عامل همچنان نقش مهمی در روابط اتحادیه اروپا و آذربایجان خواهد داشت.»

 

 

شرکت ADY Express در سال گذشته حدود 6 میلیون تن بار حمل کرده است

پرتال خبری «مدراتور.آذ»: 22 آذر

 شرکت زیرمجموعه راه آهن آذربایجان ADY Express در سال 2021 بالغ بر 5 میلیون و 716 هزار و 845 تن بار جابجا کرده است. از این میزان، 427 هزار و 32 تن بار داخلی، یک میلیون و 559 هزار و 620 تن وارداتی، 2 میلیون و 258 هزار و 609 تن صادراتی و یک میلیون و 471 هزار و 584 تن کالای ترانزیتی بوده است. کشورهای مقصد صادرات محموله عمدتاً ایتالیا، روسیه، گرجستان و برزیل بودند. کودهای نیتروژنی، گازوئیل، قیر و قطران، سایر فرآورده‌های نفتی و میوه‌ها و سبزیجات بیشتر منتقل شد. روسیه، برزیل، قزاقستان و اوکراین کشورهای مبدأ محموله‌های وارداتی هستند که توسط ADY Express حمل می‌شوند. بیشتر گندم، محصولات چوبی، شکر، بنزین و فلزات آهنی حمل شده است. در ترانزیت، ADY Express عمدتاً بین روسیه-ترکیه، روسیه-گرجستان، روسیه-ایران و کشورهای آسیای مرکزی و همچنین بین گرجستان و ترکیه فعالیت می‌کرد. کودهای نیتروژن، بنزین، فرآورده‌های نفتی، محموله‌های فلزی و آب معدنی بیشتر در این نوع محموله‌ها حمل می‌شد.

 

در سال 2021 حدود 3 میلیون مسافر در فرودگاه‌های آذربایجان سرویس دهی شده اند

خبرگزاری «ترند»: 22 آذر

 از ژانویه تا دسامبر 2021 میلادی 2.93 میلیون مسافر در فرودگاه‌های آذربایجان خدمات رسانی شده اند. سرویس مطبوعاتی فرودگاه بین المللی حیدر علی اف در این خصوص گزارش داد. این رقم بیش از دو برابر رقم سال 2020 است، زمانی که پروازهای مسافری به دلیل شیوع بیماری همه گیر کووید-19، لغو خدمات هوایی بین المللی و بسته شدن مرزها متوقف شده بود. از مجموع مسافران، 2.39 میلیون مسافر پروازهای بین المللی بوده اند. سال گذشته خطوط هوایی اصلی فرودگاه بین المللی حیدر علی اف - آذال و بوتا ایرویز - به ترتیب 874.5 هزار و 250 هزار مسافر را جابجا کردند. صنعت هوانوردی به تدریج در حال بهبود است و در حال حاضر 25 شرکت هواپیمایی مسافربری پروازهای مستقیم به فرودگاه بین المللی حیدر علی اف دارند. این هواپیماها از آذربایجان به ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، گرجستان، اوکراین، بلاروس، قطر، اسرائیل، آلمان، بریتانیا، کویت و قزاقستان پرواز دارند. در سال 2021، فرودگاه بین المللی حیدر علی اف توسط آژانس رتبه بندی حمل و نقل هوایی بین المللی Skytrax به دلیل ایمنی اپیدمیولوژیک برای فرودگاه‌ها در طول همه گیری COVID-19 رتبه "5 ستاره" را دریافت کرد. این بالاترین ارزیابی از اثربخشی اقدامات COVID-19 است که در فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف برای محافظت از مسافران و کارکنان در برابر شیوع عفونت کروناویروس اعمال می‌شود.

 

ضرر خالص شرکت «آذ تی وی» 30 درصد کاهش یافت

خبرگزاری «رپورت»: 22 آذر

رادیو و تلویزیون آذربایجان (آذ تی وی)  سال 2020 را با زیان خالص 1.819 میلیون منات به پایان رساند. این رقم در مقایسه با سال 2019 میلادی 30 درصد کمتر است. درآمد آذ تی وی  در سال 2020 میلادی 34.369 میلیون منات (0.4 درصد بیشتر از سال 2019)، از جمله درآمدهای حاصل از عملیات غیر مبادله ای (تخصیص از بودجه دولتی) 33.983 میلیون منات (3.2 درصد افزایش)، درآمد حاصل از عملیات صرافی 385 هزار منات (28.8 درصد کمتر) و سایر درآمدهای عملیاتی 2 هزار منات (414 برابر کمتر) بوده است.  مخارج این شرکت سهامی در سال مذکور  36.163 میلیون منات (1.6 درصد کمتر)، از جمله با احتساب هزینه مواد مصرفی 698 هزار منات (31.4 درصد کمتر)، هزینه‌های حقوق 20.574 میلیون منات (8.2 درصد افزایش)، هزینه استهلاک 4.524 میلیون منات (6.7 درصد کمتر)، سایر هزینه‌های عملیاتی 10.366 میلیون منات (12.6 درصد کمتر) بوده است. در سال 2020، آذ تی وی مالیات بر سود 25 هزار منات پرداخت کرد که 3.7 برابر کمتر از سال 2019 است. دارایی‌های شرکت تا اول ژانویه 2021 بالغ بر 24.187 میلیون منات بوده که 12.1 درصد کمتر از یک سال قبل است. طی دوره گزارش، بدهی‌های شرکت با 58.8 درصد کاهش به 1.052 میلیون منات و مانده سرمایه با 7.3 درصد کاهش به 23.135 میلیون منات رسیده است.  لازم به ذکر است که آذ تی وی به عنوان یک نهاد تجاری با فرمان رئیس جمهور الهام علی اف در تاریخ 23 مارس 2005 بر مبنای شرکت پخش تلویزیونی و رادیویی دولتی تأسیس شد.

 

یکی از شرکتهای ساکن شهرک صنعتی پیراللهی تولید دارو را آغاز کرد

خبرگزاری «آذرتاج»: 22 آذر

شرکت «R-Pharm» ساکن شهرک صنعتی پیراللهی برای اولین بار در کشورمان اقدام به تولید داروی Diabeton® MR (گلیکلازید) کرده است که برای پیشگیری از عوارض دیابت طراحی شده است. به گفته وزارت اقتصاد، این شرکت 200 هزار جعبه دارو تولید و برای توزیع به مکان‌های مناسب ارسال کرده است. تا پایان سه ماهه اول سال جاری، این شرکت قصد دارد 300 هزار جعبه دیگر Diabeton® MR تولید کند. لازم به ذکر است که این دارو بر اساس قرارداد مشارکتی که بین شرکت R-Pharm و گروه دارویی بین المللی فرانسوی Servier امضا شده است، تولید می‌شود. طبق مفاد قرارداد پنج ساله، این شرکت قصد دارد سالانه حدود 1 میلیون جعبه دارو تولید کند.

خاطر نشان می‌کند که فرآیند تولید در R-Pharm مطابق با استانداردهای بین المللی GMP انجام می‌شود. بطوری که استانداردهای بین المللی GMP الزامات سختگیرانه ای مانند مواد اولیه با کیفیت بالا، استفاده از فن آوری‌های پردازش مدرن، در دسترس بودن تجهیزات پیشرفته، سطح بالایی از تخصص پرسنل تولید را به تولید کنندگان دارو تحمیل می‌کند. شرکت R-Pharm اولین شرکت دارویی کشور است که گواهینامه GMP را دریافت کرده است.

 

بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصادی آذربایجان را اعلام کرد

خبرگزاری «رپورت»: 22 آذر

بانک جهانی در گزارشی تحت عنوان چشم انداز اقتصاد جهانی برای سال 2022 اعلام کرد: «در سال جاری تولید ناخالص داخلی آذربایجان 3.1 درصد و در سال آینده 2.7 درصد افزایش خواهد یافت.» در این گزارش  پیش بینی می‌شود که رشد در قفقاز جنوبی در سال 2022 متوسط به 3.9 درصد و در سال 2023 به 3.6 درصد برسد. لازم به ذکر است که در شماره ژوئن نشریه جهانی چشم انداز اقتصاد جهانی برای سال 2021، اقتصاد آذربایجان رشد 3.9  درصدی در سال جاری و 3.4 درصد در سال آینده  پیش بینی شده بود. این میزان به ترتیب 0.8 درصد و 0.7 درصد کمتر از پیش بینی‌های جدید است. در این گزارش آمده است: «انتظار می‌رود که رشد آذربایجان در افق پیش‌بینی کند شود، اما پیش بینی می‌شود که بالاتر از میانگین نرخ 2019-2010 باقی بماند، که از طریق توسعه در بخش غیر انرژی، افزایش سرمایه‌گذاری عمومی و رشد پایدار بخش انرژی تحت سهمیه اوپک + تولید گاز طبیعی بالا حمایت می ‌شود.»

 

انجمن گردشگری طبیعت و شکار در آذربایجان راه اندازی شده است

خبرگزاری «آپا»: 22 آذر

به منظور افزایش تعداد حیوانات و پرندگان وحشی در مزارع شکار آذربایجان، به حداقل رساندن تأثیر بر جمعیت طبیعی گونه، ترویج مفهوم "شکارچی مسئول" و همچنین آموزش شکارچیان خارجی و اطمینان از رعایت قوانین کشور از سال 2022 انجمن گردشگری طبیعت و شکار راه اندازی شده است. این انجمن همچنین به عنوان یک نهاد همکار با بحث در مورد مشکلات موجود، تدوین برنامه‌های توسعه پایدار، توسعه مزارع شکار، ایجاد زیرساخت‌های سرگرمی‌برای کودکان در این مزارع، افتتاح امکانات آموزشی و اطلاع‌رسانی و مشاوره با شرکت‌های گردشگری، وظایف مهمی را بر عهده خواهد داشت. علاوه بر کارشناسان داخلی، کارشناسان خارجی نیز حضور خواهند داشت. هدف اصلی فعالیت های انجمن ترویج رعایت قوانین در آذربایجان از طریق ترویج «شکار مسئولانه» به معنای وسیع و کمک به حفاظت از تنوع زیستی و اطمینان از استفاده پایدار در این حوزه است.

 

آذربایجان ممکن است ماهواره‌های رصد کننده جدیدی را پرتاب کند

خبرگزاری «رپورت»: 21 آذر

صامدالدین اسدوف، رئیس آژانس فضایی وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل گفت: « آذربایجان در حال کار برای پرتاب ماهواره‌های رصدی جدید به فضا است. در مرحله حاضر امکان بهره برداری از این سامانه در قالب گروه بندی چند ماهواره کوچک در حال بررسی است. تقاضا برای ماهواره‌های مخابراتی جدید هنوز کم است. ما در حال حاضر با بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی در حال همکاری هستیم و خدمات ماهواره‌های ما توسط آژانس های مختلف استفاده می‌شود. ما در آینده به فروش خدمات ادامه خواهیم داد.»

لازم به ذکر است که سه ماهواره آذربایجان برای اهداف مختلف به مدار پرتاب شده اند: Azerspace-1 (2013)، Azersky (2014) و Azerspace-2 (2018).

Azerspace-1 و Azerspace-2 می‌توانند پخش تلویزیونی و رادیویی دیجیتال و خدمات دسترسی به اینترنت، ایجاد شبکه‌های VSAT چند سرویس، انتقال داده‌ها و ارائه ارتباطات دولتی را ارائه دهند. آنها بسیاری از مناطق - شرق، مرکز و غرب آفریقا، اروپا و آسیای مرکزی را پوشش می دهد. آذربایجان ماهواره Azersky را بر اساس قراردادی که بین Azercosmos و Airbus Defense and Space فرانسه امضا شد، به دست آورد. این ماهواره امکان رصد از راه دور سطح زمین را فراهم می‌کند و قدرت لازم برای ثبت تصاویر باکیفیت 6 میلیون متر مربع در روز را دارد. 80 درصد از درآمدهای ماهواره Azerspace-1 و 98 درصد از درآمدهای ماهواره Azersky در بازارهای خارجی ایجاد می‌شود.

 

در شرایط کنونی مطلوب نیست که دوباره به سمت قرنطینه‌های شدید برویم

پرتال خبری «حریت.آذ»: 21 آذر

آیا کشف سویه جدید  «امیکرون» در آذربایجان دوباره می‌تواند منجر به تعطیلی بخش واقعی شود؟ لازم به ذکر است که اخیراً کشف سویه جدید ویروس کرونا «امیکرون» بحث هایی را در مورد تعطیلی مجدد در تعدادی از کشورها به دنبال داشته است. با وجود اینکه تاثیر جدی بر بورس های جهانی و بازار نفت در آن زمان داشت، این تاثیرات بر مبانی جهانی چندان دوام نیاورد و تصمیمات گسترده ای برای تعطیلی اتخاذ نشد.

وقار بایرام اف نماینده پارلمان و رئیس مرکز توسعه اقتصادی و اجتماعی در این خصوص گفت: «در شرایط کنونی مطلوب نیست که دوباره به سمت قرنطینه‌های شدید برویم. اقتصاد جهانی نیز با «کشف» انواع مختلف ویروس ها سازگار شده است و «مصونیت اقتصادی» پدید آمده است. آذربایجان یکی از کشورهایی است که رژیم قرنطینه نرم را اعمال می‌کند. البته بسته به وضعیت اپیدمیولوژیک تصمیم گیری می‌شود. با این حال، در شرایط فعلی، بازگشت به تعطیلی‌های سخت مطلوب نیست. حفظ گشایش های بخش واقعی و فعالیت های تجدیدپذیر مهم است. با این حال، نوسانات شدید در بازارهای جهانی و همچنین مبادلات نفتی بار دیگر تأیید می‌کند که شوک های خارجی همیشه می‌توانند فعال باشند. بنابراین، اعمال مجدد اقدامات قرنطینه سخت برای حفظ نرخ رشد فعلی در اقتصاد توصیه نمی‌شود.»

 

باکو میزبان جشنواره تکنوفست خواهد بود

خبرگزاری «آپا»: 21 آذر

جشنواره تکنوفست آذربایجان قرار است در روزهای 26 تا 29 می در باکو برگزار شود. برگزارکنندگان این جشنواره، وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان، وزارت صنعت و فناوری ترکیه، تیم فناوری ترکیه (بنیاد T3) هستند.  مسابقات فناوری در 8 رده در چارچوب تکنوفست آذربایجان برگزار می‌شود. بخش نمایشگاهی این رویداد شامل محصولات و راه‌حل‌های سازمان‌های همکار، و همچنین نمونه‌های اولیه و پروژه‌های STEM توسعه‌یافته توسط جوانان و نمایشگاهی از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و هلیکوپترها در یک منطقه استاتیک در فضای باز خواهد بود. در این جشنواره پروازهای نمونه خلبانی نیروی هوایی آذربایجان و همچنین تیم های ایروباتیک «ستارگان ترکیه» و «سولو ترک» ترکیه برگزار می‌شود.

 

آذربایجان درآمدهای خود از صادرات محصولات غیرنفتی را 47 درصد افزایش داده است

خبرگزاری «رپورت»: 20 آذر

به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی ارزش صادرات آذربایجان در سال 2021 بالغ بر 22.2 میلیارد دلار بوده که 2.7 میلیارد دلار در بخش غیرنفتی بوده است.صادرات غیرنفتی در سال گذشته نسبت به سال قبل 47.2 درصد افزایش داشته است.در سال 2021 ارزش محصولات میوه و تره بار صادراتی آذربایجان با 22.9 میلیون دلار افزایش نسبت به سال 2020 به 630.4 میلیون دلار رسید.در مدت مشابه، صادرات نخ پنبه 3.1 برابر، محصولات شیمیایی 2.9 برابر، فلزات آهنی و محصولات آنها 2 برابر، آلومینیوم و محصولات آلومینیوم 66.2 درصد، الیاف پنبه 58.3 درصد ، شکر 19.3 درصد افزایشیافته است.در طول روند عادی سازی، صادرات در دسامبر 2021 بالغ بر 2.4 میلیارد دلار بود.صادرات بخش غیرنفتی با 73.9 درصد افزایش به 353.6 میلیون دلار رسید.در دسامبر 2021، صادرات محصولات غذایی با 38.7 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 101.5 میلیون دلار و محصولات غیرخوراکی با 93.7 درصد افزایش به 252.1 میلیون دلار رسید.

 

ایران و آذربایجان برنامه‌های مشترکی برای استفاده از رودخانه ارس دارند

خبرگزاری «ترند»: 20 آذر

محمد علی فرحناکیان مشاور امور بین الملل وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با «ترند» گفت: «ایران و آذربایجان در زمینه استفاده مشترک از رودخانه‌های مرزی همکاری بسیار خوبی دارند.این همکاری بیش از 50 سال است که ادامه دارد.به عنوان مثال، انبارهای آبیارس و میل- مغان بر روی رودخانه ارس ساخته شده و سال هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد.دو کشور برنامه‌های مشترکی برای استفاده حداکثری از ظرفیت های رودخانه ارس دارند.بر اساس تفاهم نامه ای که بین دو کشور به تصویب رسیده است، سدهای آبی خداآفرین و قیز قلعه سی ساخته شده است.ای نسدهای آبی نه تنها آب رودخانه ارس را تنظیم می‌کند، بلکه ساخت نیروگاه‌های آبی را نیز تسهیل می‌کند.بر این اساس دو نیروگاه توسط شرکت ایرانی ساخته می‌شود و وجوه آن توسط دو کشور پرداخت می‌شود. اخیرا علی اکبر محرابیان وزیر انرژی ایران اعلام کرده بود که ایران آماده ساخت نیروگاه حرارتی در آذربایجان است.در این راستا تحقیقاتی در مورد ساخت ایستگاه در آذربایجان انجام خواهد شد.برق این نیروگاه حرارتی به صورت مشترک استفاده خواهد شد.ایران پتانسیل بین المللی برای ساخت نیروگاه دارد.»

لازم به ذکر است که دو سد آبی قیز قلعه سی و خداآفرین در رودخانه ارس در مرز جمهوری آذربایجان و ایران بیش از 1.6 میلیارد متر مکعب ظرفیت دارند.همچنین مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها 280 مگاوات خواهد بود.این سدها و نیروگاه‌های آبی به هر دو طرف امکان می دهد از منابع آبی و انرژی رودخانه ارس به صورت مشترک استفاده کنند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما