معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 6 میلیون و 853 هزار دلار بالغ گردید. بازرگانانی از کشورهای افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان محصولاتی از قبیل سوخت هواپیما و نفت سفید تولید شده در مجتمع پالایشگاهی نفت ترکمن باشی را خریداری نمودند. نمایندگانی نیز محصول گاز مایع تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن گاز» و قالی‌های دست‌بافت را خریدند.

بازرگانان محلی نیز به منظور تأمین بازار داخلی، محصولاتی از قبیل پلی اتیلن تراکم بالای تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» و قالی‌های دست‌بافت را به بهایی معادل 39 میلیون و 11 هزار منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 20 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت

حصول نرخ رشد 102 درصد در تولید گاز مایع در استان لباب

به گزارش اداره تولید گاز استان لباب، از ابتدای سال تاکنون بیش از 92/5 هزار تن گاز مایع در این اداره تولید شده است. در سال جاری میزان تولید این محصول پر فروش در این اداره نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 101/9 درصد رشد داشته و حدود 83/6 هزار تن از این محصول نیز صادر شده است.

در سال جاری همچنین بیش از 73/4 هزار تن میعانات گازی تولید شده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته 120/8 درصد افزایش داشته که روند تأمین مواد اولیه پالایشگاه نفت سیدی را نیز فراهم نموده است.

تعمیر چاه‌های معیوب توسط اداره «استخراج گاز لباب»

تعداد 40 مورد از چاه‌های معیوب توسط اداره «استخراج گاز لباب» وابسته به کنسرن دولتی «ترکمن گاز» تعمیر شده‌اند. این بدان معناست که دو چاه بیشتر از تعداد چاه‌های مشخص شده در برنامه ، مورد تعمیر قرار گرفته‌اند. بخش عمده تعمیرات مذکور در چاه‌های واقع در میدان گازی مالای انجام شده و با تلاش مشترک تعمیرکاران، 444 هزار متر مکعب گاز طبیعی مازاد بر حجم مورد انتظار استخراج شده است.

برداشت اولین محصول قارچ در گلخانه مرو

انجمن اقتصادی «Ter kömelek» امسال اولین محصول خود را از گلخانه پروش قارچ واقع در بخش وکیل بازار استان مرو برداشت نمود. این گلخانه در زمینی به مساحت 482 متر مربع واقع شده و در حال حاضر در 150 متر مربع آن قارچ سفید کشت می‌شود.

قارچ‌ها در کود کمپوست تهیه شده در همان مکان پرورش داده می‌شوند. کودهای کمپوست حاصل فرآوری پسماندهای کشاورزی بوده و در کیسه‌های 14 الی 15 کیلوگرمی‌بسته بندی می‌شوند. شایان ذکر است، بذر قارچ‌های کشت شده طی 60 روز رشد کرده و به مرحله برداشت می‌رسند و برداشت کامل آن‌ها نیز یک ماه به طول می‌انجامد. در آینده نزدیک نیز قرار است یک گلخانه پرورش قارچ با ظرفیت تولید یک هزار و 200 تن در سال در استان آخال به بهره‌برداری برسد.

راه اندازی خط تولید کفش‌هایی با نشان «Şir deri»

کارآفرینی از استان مرو ، در شرکت خود واقع در شهر یول‌اؤتن این استان خط تولید کفش‌هایی با نشان «شیر دری» را راه اندازی نموده است. در این شرکت روزانه ده‌ها جفت کفش از چرم آماده دوخته شده و محصولات چرمی‌شرکت سهامی عام «Maksat-deri» به عنوان ماده خام اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر این شرکت بیش از 20 پرسنل فعال داشته و علاوه بر کفش، محصولاتی از قبیل کیف‌های چرمی زنانه و کیف‌های مدرسه و دانشجویی نیز بر اساس سفارش در آن تولید می‌شوند.

آغاز تولید تجهیزات فلزی مورد استفاده در تزئینات شهری در کارخانه کشتی سازی ترکمن باشی

در شرکت سهامی‌کشتی سازی و تعمیر کشتی «بالکان» تحت نظر آژانس «ترکمن دنیزدریایوللاری (خطوط دریایی و رودخانه‌ای ترکمن)» انواع سازه‌های آهنی مورد استفاده در ساخت پل‌ها و تیرهای چراغ روشنایی مورد استفاده در سطح شهر تولید می‌شوند. علاوه بر آن، انواع فنس‌ها و نرده‌های فلزی نیز در این شرکت تولید می‌شود.

در حال حاضر تعمیرکاران این کارخانه در حال انجام تعمیرات سبک کشتی «برقرار» می‌باشند. این کارخانه ظرفیت فرآوری 10 هزار تن فولاد در سال را داشته و برای ساخت 4 تا 6 کشتی با استفاده از تجهیزات مدرن و سیستم‌های خودکار مطابق با استانداردهای بین‌المللی طراحی شده است. همچنین در این کارخانه به طور میانگین ظرفیت‌های کامل جهت انجام تعمیرات 20 تا 30 شناور کوچک و متوسط با فرآوری 2 هزار تن فولاد وجود دارد.

علاوه بر تعمیر و ساخت انواع شناورهای جدید در کارخانه کشتی سازی و تعمیر کشتی مذکور، انواع کشتی‌های باری، مسافری و خدماتی نیز تحت معاینه فنی قرار می‌گیرند. امکانات مدرنی جهت تعمیر و نگهداری کشتی‌ها در این کارخانه ایجاد شده و محصولات مورد استفاده در صنعت، ورق‌های فولادی در مقیاس بزرگ، دیگ بخار و تأسیسات فلزی نیز در آن تولید می‌شوند. همچنین خدمات مربوط به تعمیر، جوش و رنگ آمیزی انواع کانتینرهای ورودی به بندر بین‌المللی ترکمن باشی نیز بر اساس سفارش مشتریان صورت می‌پذیرد.

تلاش ترکمنستان برای تبدیل شدن به بزرگ ترین صادر کننده لیتیوم در جهان

الله‌بردی الیاسوف دکترای علوم فنی در مقاله‌ای که در CentralAsia.news منتشر شد، بیان داشت: ترکمنستان تمامی منابع برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده لیتیوم در جهان و تأمین بازار جهانی با این محصول راهبردی را دارد.

بنا بر اظهارات مشارالیه ، تقاضای جهانی لیتیوم تا سال 2025 به 550 هزار تن خواهد رسید و دلیل آن استفاده گسترده از وسائط نقلیه برقی خواهد بود. لیتیوم ویژگی‌های منحصر به فرد غیر قابل مقایسه‌ای با سایر فلزها داشته و در بسیاری‌ها از جاها کاربرد دارد. سولفید مس و لیتیوم برای تولید وسایل گرمایشی و برقی یکی از بهترین نیمه رساناها می‌باشد.

آقای الیاسوف خاطرنشان نمود، لیتیوم متقاضی زیادی در بازار جهانی داشته و به صلاح خواهد بود چنانچه زمینه تولید آن در ترکمنستان راه اندازی شود. وی همچنین بر اهمیت ویژه خلیج قارابوغاز جهت توسعه صنعت شیمی در ترکمنستان تأکید نمود. مشارالیه ادامه داد : " ترکمنستان تمامی منابع طبیعی، فنی و انسانی مورد نیاز برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده لیتیوم در جهان و تأمین بازار جهانی با این محصول راهبردی را دارد" .

شایان ذکر است، لیتیوم به ویژه در باتری‌های موجود در گوشی‌های همراه، نوت بوک‌ها، دوربین‌ها و خودروهای برقی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادرات سیمان ترکمنستان به ازبکستان 

رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان به نقل از خبر منتشر شده در سایت خبری «اورینت» ، اعلام کرد که ازبکستان در بازه ده ماهه اول 2021 ، مجموعاً 35/6 هزار تن سیمان از ترکمنستان وارد نموده است. در بازه زمانی مذکور ازبکستان در مجموع 2/4 میلیون تن سیمان از کشورهای خارجی آورده است. بنا بر اطلاعات ارائه شده از سوی کمیته آمار ازبکستان، ترکمنستان در زمینه صادرات سیمان به ازبکستان جایگاه پنجم و در زمینه صادرات بنزین به این کشور جایگاه دوم را دارا می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما