معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۹- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۶۲۸

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پرداخت مالی به منظور تشویق به واکسیناسیون

رئیس جمهور اوکراین به کابینه وزیران دستور داد تا برنامه جداگانه ای را برای پرداخت هزار گریونا تحت برنامه "Pidtrimka" برای اوکراینی‌های 12 تا 18 ساله که دوره کامل واکسیناسیون علیه کووید-19 را گذرانده اند، آماده کند. پیشتر و از 15 نوامبر رئیس جمهور دستور داده بود که به منظور تشویق به واکسیناسیون برنامه ای برای بزرگسالان ایجاد شود تا به کسانی که دو دوز واکسن را تزریق می‌کنند هزار گریونا از طریق شارژ کارتهای شهروندی پرداخت گردد و از 19 دسامبر برنامه "Pidtrimka" به طور رسمی در نرم افزار "دیا" راه اندازی شد، که برای یک دوره کامل واکسیناسیون علیه کووید 19 هزار گریونا پرداخت می‌کند. تاکنون، بیش از 6.7 میلیون گریونا به اوکراینی‌های بزرگسال واکسینه شده تحت این برنامه پرداخت شده است. هشت بانک در حال پرداخت کمک هستند و 15 موسسه مالی دیگر باید به این برنامه بپیوندند. این وجوه را می‌توان برای خرید اشتراک سالن‌های ورزشی، بازدید از سینما، تئاتر، خرید بلیط برای سفرهای داخل کشور و غیره هزینه کرد.

ارزیابی کوبولف درباره وضعیت گاز در اوکراین

آندری کوبولف رئیس سابق شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: اوکراین مجبور خواهد بود که در سه ماهه نخست امسال حجم زیادی گاز طبیعی وارد کند. وی گفت: ذخایر گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی کمتر از 14 میلیارد متر مکعب بوده و از طرف دیگر میزان مصرف داخلی در سطح سال گذشته است و در صورت برودت شدید هوا (کمتر از منفی 15درجه در بخش عظیمی از کشور) میزان این مصرف ممکن است به 180 میلیون متر مکعب در شبانه روز نیز برسد. وی افزود: استخراج داخلی گاز طبیعی در اوکراین بدون تغییر مانده و در سطح 55 میلیون متر مکعب در شبانه روز است.

https://hvylya.net/news/244732-kobolev-ocenil-situaciyu-s-gazom-v-ukraine-v-nachale-2022-goda

 

خزانه داری: درآمدهای بودجه دولتی 1.8 بیشتر از برنامه‌ها بوده است

خزانه داری کل اعلام کرد: درآمدهای بودجه دولتی کشور در سال گذشته 1.3 هزار میلیارد گریونا بود که 1.8% بیشتر از برنامه درآمدهای بودجه است. این رقم همچنین 20.7%بیشتر از درآمدهای بودجه دولتی اوکراین اعلام شد. صندوق بودجه عمومی در سال گذشته 1.08 هزار میلیارد گریونا درآمد داشت که 2.8% بیشتر از برنامه‌ها و 23.5% بیشتر از درآمد سال گذشته است. درآمد بودجه دولتی از محل گمرکات 409.3 میلیارد گریونا (3.2% بیشتر از شاخص های وزارت دارایی) و از محل مالیات ها 614.4 میلیارد گریونا (3.1% بیشتر از برنامه‌ها) گزارش شد.

https://biz.censor.net/news/3308413/plan_dohodiv_derjbyudjetu_na_2021_rik_perevykonano_na_18_kaznacheyistvo

 

دولت پیش بینی خود درباره رشد اقتصادی در امسال را تغییر داد

دولت میزان رشد اقتصادی امسال کشور را در آخرین پیش بینی خود از 3.8 %به 3.6 %کاهش داد. یولیا سویردنکو معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد اعلام کرد: کاهش پیش بینی رشد اقتصادی در وهله نخست با چالش های جدید و ادامه محدودیت های اعمال شده برای مقابل با همه گیری مرتبط است. وزارت اقتصاد انتظار داشت که محدودیت فعالیت های اقتصادی پیش از این لغو شوند؛ اما شناسایی موردهای جدید بیماری و موج های تازه همه گیری کرونا باعث می‌شوند تا موسسات نیاز به زمان بیشتری برای همخوانسازی و انطباق با شرایط جدید داشته باشند. وی افزود: پیش بینی دولت درباره رشد تورم اقتصادی امسال بدون تغییر باقی مانده و این شاخص تا آخر امسال به 5% به علاوه/منهای 1%خواهد رسید. ارزش تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته به رقم بی سابقه 200 میلیارد دلار رسید. انتظار می رود که پس از محاسبات، میزان رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی  اوکراین در سال گذشته در سطح 3.4% اعلام شود.

https://aspekty.net/2022/kabmin-uhudshil-prognoz-rosta-ekonomiki-na-2022-god/

 

اوکراین در میان کشورهای با رشد شدید قیمت مستغلات

شرکت مشاوره بین المللیKnight Frank  رده بندی جهانی رشد قیمت مستغلات در کشورهای مختلف در سه ماهه سوم سال گذشته را تحت عنوانGlobal House Price Index  منتشر کرد و اوکراین در این جدول در رده 24 جهانی قرار گرفت که در آن قیمت مستغلات در سه ماهه سوم سال گذشته 11% افزایش داشت. کارشناسان اعلام کردند: با توجه به رشد تورم اقتصادی در کشور، قیمت مستغلات به میزان ناچیزی گرانتر شده است. ترکیه، کره جنوبی و نیوزیلند به ترتیب با 35.5%، 26.4% و 21.9% افزایش، در سه ماهه سوم سال گذشته در رده‌های اول تا سوم جای گرفتند.

https://fbc.ua/news/ekonomika-uk/ukrayina-uvijshla-do-rejtingu-zi-strimkim-zrostannyam-tsin-na-zhitlo/

 

مجازات شدید اداره مالیات برای کارفرمایانی که نیروی کاری غیر قانونی استخدام می‌کنند

بر اساس آخرین قوانین مالیاتی، استفاده از نیروی کار بطور غیر قانونی مجازات سختگیرانه تری نسبت به گذشته دارد و کارفرمایان بدون توجه به شکل و نوع فعالیت در صورت استفاده از نیروی کار خارجی بدون قرارداد استخدامی‌بر اساس قوانین اوکراین حداقل 130 هزار گریونا جریمه می‌شوند. همچنین کارفرمایانی که از کارکنان خود خارج از قرارداد استخدامی استفاده کنند مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. این جریمه برای کارفرمایانی که اتباع خارجی را بدون رعایت قرارداد استخدامی‌به کار می‌گمارند 65 هزار گریوناست. کارفرمایان بدون توجه به شکل و نوع فعالیت در صورت به کارگیری اتباع خارجی غیر مقیم بدون مجوز کار در اوکراین نیز به پرداخت جریمه از 8500 تا 1700 گریونا محکوم خواهند شد.

https://buh.ligazakon.net/news/208594_pratsvniki-nozemts-bez-dozvolu-dorogo-obydutsya-robotodavtsyu--derzhprats

 

افزایش قیمت گاز وارداتی به میزان 60 %تنها طی یک ماه

قیمت گاز وارداتی در طول یک سال گذشته شش برابر افزایش یافته است. قیمت واردات هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در دسامبر سال 2020 معادل 202.5 دلار بود؛ اما این قیمت در دسامبر سال گذشته بطور میانگین 1184.57 دلار بود. وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرد: هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در ماه دسامبر سال گذشته بطور متوسط با قیمت 32 هزار 274.91 گریونا وارد شد. این در حالیست که هر یک هزار متر مکعب گاز طبیعی در ماه نوامبر سال گذشته به قیمت 730 دلار یا 19261.66 گریونا وارد شده بود. بدین ترتیب قیمت گاز وارداتی تنها در ظرف یک ماه 62.1% افزایش داشته است.

https://newsyou.info/cena-na-gaz-dlya-ukrainy-za-mesyac-podskochila-na-60

 

ذخایر موقت گاز در مخازن زیرزمینی به کمترین میزان در 2 سال گذشته رسید

حجم ذخایر موقت گاز طبیعی در تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز به میزان 43.2% کاهش یافت و هم اکنون 13 میلیارد و 184 میلیون متر مکعب گزارش شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (23.2 میلیارد متر مکعب) نزدیک به 10 میلیارد متر مکعب کمتر است. اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: از تاریخ 1 تا 8 ژانویه 357 میلیون متر مکعب از مخازن مذکور گاز برداشت شده و حجم این ذخایر 2.6% کاهش یافته است. یادآوری می‌شود که در اوایل ماه اکتبر و آغاز فصل برداشت گاز طبیعی از مخازن مذکور، حجم گاز موجود در این مخازن 18 میلیارد 846 میلیون متر مکعب بود.

https://ukranews.com/news/825923-zapasy-gaza-v-podzemnyh-hranilishhah-snizilis-do-rekordnogo-za-dva-goda-urovnya

 

سودآورترین و زیان ده ترین بانک های اوکراین

بر اساس داده‌های بانک مرکزی سودآور ترین بانکهای کشور تا نوامبر 2021 سه بانک «پریوات بانک»، «رایفایزن» و «پ او ام ب» بوده اند. این سه بانک در دوره زمانی مذکور به ترتیب 26.3، 4.4 و 4 میلیارد گریونا سود کرده اند. بانک های «زبربانک»، «اوکرگاز بانک» (دولتی)، «آلفا بانک اوکراین» و «اونیورسال بانک» در رده‌های بعدی قرار گرفته اند و به ترتیب 3.7، 3.5، 30.08 و 3.06 میلیارد گریونا سود تحصیل کرده اند. بانک های دولتی «اوکراکسیم بانک» و «اوشاد» در 11 ماه سال 2021 به ترتیب 2.25 میلیارد گریونا (رده نهم) و 1.27 میلیارد گریونا (رده دوازدهم) سود دریافت کرده اند. بانکهای «پراوکس بانک» و «یونکس بانک» به ترتیب با 148.7 میلیون گریونا و 43.7 میلیون گریونا ضرر، زیان ده ترین بانکهای اوکراینی در این مدت گزارش شده اند.

https://banker.ua/uk/pributkovi-ta-zbitkovi-banki-2/

 

کمک مالی برای نوزادان افزایش یافت

کمک مالی برای تولد نوزادان در سالجاری افزایش خواهد یافت و 50 هزار گریونا خواهد بود. در سال گذشته میزان این کمک 41 هزار و 280 گریونا بود. 25% این کمک پس از ارایه مدارک تولد نوزاد و مابقی در 36 قسط مساوی بصورت ماهانه به والدین پرداخت می‌شود.

https://news.finance.ua/ua/news/-/506775/dopomoga-sim-yam-z-ditmy-shho-zminytsya-v-2022-rotsi

 

دانیلیشین: رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته سقوط اقتصادی سال 2020 را جبران نمی‌کند

بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اعلام کرد: رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته کمتر از سقوط اقتصادی سال 2020 بود. وی گفت: این رشد کمتر از شاخص های مشابه در کشورهای همسایه در اروپای شرقی است و تنها 10.1% تولید ناخالص داخلی از محل سرمایه گذاری‌ها بود. احیای تولید صنعتی در کشور در مقیاسی بسیار کمتر از افت تولید صنعتی در سال 2020 صورت گرفت. وی افزود: در 11 ماه نخست سال گذشته رشد تولید صنعتی 1.3% بود در حالی که سقوط این شاخص در سال 2020 در حد 4.5% گزارش شد. رشد درآمدهای واقعی مردم در اوکراین در 9 ماه نخست سال گذشته تنها 3% بود که جبران کننده رشد قیمت ها و هزینه نیازهای اولیه و ضروری نبود. در نتیجه این امر، پس اندازهای مردم به میزان 88 میلیارد گریونا کاهش یافت.

http://uaprom.info/news/182286-rost-vvp-ukrainy-2021-godu-kompensiruet-padenie-2020-m-danilishin.html

 

جهش قیمت محصولات غذایی پر مصرف در اوکراین

قیمت برخی از محصولات و مواد غذایی در اوکراین در ماه دسامبر در مقایسه با دسامبر سال 2020 افزایش شدید داشت. بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار، قیمت روغن آفتابگردان و شکر در دسامبر سال گذشته به ترتیب 38.8% و 28.3% بیشتر از دسامبر 2020 بوده اند. قیمت تخم مرغ نیز 19% گرانتر بوده است. نان، گوشت، ماکارونی نیز به ترتیب 18.7، 13 و 11 درصد رشد قیمت داشتند. هرچند میوه‌ها 10.2% ارزانتر بودند اما قیمت سبزی‌ها 12.7% گرانتر از دسامبر 2020 بود. هزینه مسکن، آب، برق و گاز در مقایسه با دسامبر سال 2020 نیز 10% رشد داشت که دلیل اصلی آن گرانتر شدن گاز طبیعی به میزان 15.5% و برق به میزان 26.5% در مقایسه با دسامبر 2020 بود. بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار هزینه حمل و نقل در دسامبر 2021 نیز 11.1% افزایش داشت که دلیل اصلی آن گرانتر شدن سوخت و روغن به میزان 26.5% اعلام شد. در دسامبر 2021 حمل و نقل مسافری جاده ای 19.8% و ریلی 14.9% گرانتر از دسامبر سال 2020 بودند.

https://money.comments.ua/news/finance/inflyaciya-sedaet-dengi-naskolko-vyrosli-ceny-v-ukraine-za-god-i-chto-podeshevelo-infografika-691839.html

 

رشد 4 برابری تورم کالاهای صنعتی در سال گذشته

بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار، رشد تورم قیمت کالاهای صنعتی در اوکراین در سال گذشته 4 برابر بیشتر از سال پیش از آن بود و 62.2% اعلام شد که یک رشد بی سابقه در تمام مدتی است که از انتشار گریونا برای اولین بار می‌گذرد. تورم صنعتی در واقعیت امر رشد قیمت های مواد خام صنعتی، حامل های انرژی و قطعات و مصنوعات لازم برای تولید می‌باشد. بیشترین رشد قیمت ها در حوزه استخراج (56.5%) و صنایع تبدیلی (28%) ثبت شد؛ اما رکورددار رشد قیمت های صنعتی مربوط به بخش انرژی است. رشد قیمتها در بخش تولید و تامین گاز و برق 185.4% ثبت شد.

https://economics.segodnya.ua/ua/economics/enews/promyshlennaya-inflyaciya-dostigla-rekorda-chto-budet-s-cenami-dlya-ukraincev-1595749.html

 

اولین رویداد عرضه اوراق قرصه دولتی داخلی در سال جاری برگزار شد

نخستین رویداد عرضه و فروش اوراق قرضه داخلی دولتی کشور اوکراین در سالجاری در تاریخ 11 ژانویه برگزار شد و در آن بودجه دولتی 3 میلیارد و 874 میلیون گریونا دریافت کرد. در این رویداد ارواق قرضه داخلی دولتی با موعدهای سه ماهه تا 4 ساله عرضه شد. بیشترین تقاضا برای اوراق قرضه 2 ساله که موعد آنها در تاریخ 14 فوریه 2024 سر می رسد، ثبت شد. سود این اوراق 12.94% در سال بود و در نتیجه عرضه آنها 2 میلیارد و 60 میلیون گریونا درآمد کسب شد. سود اوراق سه ماهه عرضه شده 10.95% در سال و بهره اوراق یک ساله 11.9% تعیین شد. اوراقی که موعد آنها در اکتبر 2024 سر می رسد بهره سالانه ای 12.95% داشتند. اما بهره متعلقه به اوراق قرضه داخلی دولتی 4 ساله در سطح 13.09% تعیین شده بود.

https://banker.ua/pervye-ovgz-aukciony-2022/

 

دولت برای قیمت افزوده برخی کالاهای پرمصرف سقف تعیین کرد

دولت در جلسه روز 12 ژانویه فهرست کالاهایی پرمصرفی که سقف افزایش قیمت آنها محدود است را اعلام کرد. کالاهای مندرج در این فهرست در خرده فروشی تنها با 10% افزایش قیمت می‌توان عرضه کرد. گندم سیاه، شکر، آرد گندم درجه ممتاز، رشته فرنگی، شیر پاستوریزه 2.5 درصد چرب، تخم مرغ، مرغ، آب معدنی بدون گاز و کره با 72.5% چربی در این فهرست قرار دارند. طبق مصوبه هیات دولت، فروشندگان و خرده فروشان با احتساب تمامی هزینه‌های مربوط به تبلیغات، بازاریابی، حمل و نقل، فرآوری و بسته بندی، مجاز هستند حداکثر تا سقف 10% روی قیمت خرید این نوع کالاها سود کسب کنند.

https://real-vin.com/v-ukraine-vveli-ogranichenie-cen-na-produkty-pitanija

 

وزیر نیرو: اوکراین در فصل گرمایشی 1.8 میلیون تن زغال سنگ وارد می‌کند

هرمان گالوشنکوزیر اعلام کرد: تا آخر فصل گرمایشی از مسیرهای دریایی 1.8 میلیون تن ذغال وارد خواهد شد. وی در جلسه توجیهی ضمن اعلام این مطلب به خبرنگاران، گفت: حجم ذغال سنگی که از طریق دریا وارد خواهد شد نزدیک به 1.6 تا 1.8 میلیون تن در دوره فصل گرمایشی خواهد بود. در حال حاضر واردات وضعیت باثباتی دارد و کشتی‌های حامل ذغال سنگ بر اساس برنامه زمان بندی به بنادر می رسند. وی افزود: اکنون میانگین قیمت خرید ذغال سنگ وارداتی نزدیک به 140 دلار برای هر تن است. لازم به ذکر است که ذخایر ذغال سنگ در انبارهای نیروگاه‌های حرارتی تا 4 ژانویه 2022 معادل 503 هزار تن گزارش شد.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3380446-za-opaluvalnij-sezon-ukraina-importue-do-18-mln-tonn-vugilla-galusenko.html

 

بانک مرکزی: ذخایر ارزی بین المللی اوکراین در سال گذشته 6 %بیشتر شده اند

بانک مرکزی اعلام کرد: ذخایر ارز و طلای بین المللی کشور تا اول ژانویه امسال بر اساس داده‌های اولیه معادل 30 میلیارد و 940 میلیون و 900 هزار دلار آمریکا است. این ذخایر در طول سال گذشته 1.8 میلیارد دلار آمریکا یا 6% رشد داشته اند. در پیام بانک مرکزی آمده است: رشد این ذخایر به دلیل دریافت وام و منابع مالی خارجی و همچنین خرید ارز توسط بانک مرکزی در بازار ارزی کشور است. اوکراین در آگوست سال گذشته یک میلیارد و 928.2 میلیون حق برداشت ویژه در چارچوب توزیع جهانی حقوق برداشت ویژه از صندوق بین المللی پول، در نوامبر بخش دوم وام بر اساس برنامه همکاری «آماده به کار» معادل 500 میلیون حق برداشت ویژه و نزدیک به 600 میلیون یورو کمک مالی از کمیسیون اروپا دریافت نمود. در مجموع اوکراین در سال گذشته نزدیک به 11.2 میلیارد دلار وام و کمک مالی از منابع داخلی و خارجی دریافت کرد که تقریباً تمامی تعهدات مالی که موعد آنها در سال گذشته به سر رسیده بود و همچنین بهره متعلقه به وام های اوکراین را (11.5 میلیارد دلار) را پوشش داد.

https://rubryka.com/2022/01/09/mizhnarodni-rezervy-torik-zrosly-na-6-nbu/

 

اوکراین می‌تواند آخرین بخش وام از صندوق را در تابستان دریافت کند

دانیلو هتمانتسف رئیس کمیته امور مالی، مالیاتی و گمرک مجلس اعلام کرد: اوکراین می‌تواند آخرین بخش از وام کلی صندوق بین المللی پول را در موقع مقرر و در ژوئن 2022 دریافت کند و پس از آن برای تامین مالی بودجه دولتی دیگر نیازی به حمایت مالی از سوی صندوق نخواهد داشت. وی گفت: اوکراین فرصت لازم برای اجرا و دستیابی به معیارهای ساختاری تعیین شده توسط صندوق بر اساس برنامه همکاری کنونی را دارد و پس از دریافت آخرین بخش وام در چارچوب برنامه کنونی، تا آخر سال می‌تواند بدون وام از صندوق سر کند. وی افزود: ما اوج بازپرداخت ها و سختی‌ها را در سالهای 2020 و 2021 پشت سر گذاشتیم و تمایل داریم راجع به امکان برنامه همکاری جدید صحبت کنیم. این امکان وجود دارد که پس از آخرین بخش وام، تا آخر امسال و حتی شاید سال آینده را بدون کمک صندوق سر کنیم.

https://news.finance.ua/ua/news/-/506700/ukrayina-mozhe-otrymaty-ostannij-transh-mvf-u-chervni-2022-roku

 

قیمت جهانی شکر 30 درصد افزایش یافته است

هیجانات و نگرانی‌های ناشی از گسترش و شیوع اومیکرون در جهان در اواخر سال گذشته باعث شد تا قیمت شکر در جهان کم کاهش یابد؛ اما بر اساس گزارشات سازمان جهانی کشاورزی و خواروبار سازمان ملل متحد، قیمت شکر در سال گذشته افزایش داشت و از سال 2016 به بالاترین قیمت خود رسیده است. بر اساس اطلاعیه این سازمان قیمت شکر در جهان در سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن 29.8% گرانتر شد.

https://agrotimes.ua/agromarket/svitovi-cziny-na-czukor-zrosly-majzhe-na-30/

 

دولت در حال آماده سازی برنامه جدید همکاری با صندوق بین المللی پول می‌باشد

نخست وزیر اعلام کرد: هیات دولت هم اکنون در حال آماده سازی برنامه جدید همکاری با صندوق بین المللی پول است. شمیگال گفت: برنامه مذکور برای پس از برنامه همکاری کنونی «آماده به کار» تنظیم می‌شود. ما می خواهیم طرح ها و برنامه‌های همکاری جدیدی را برای تضمین بهبود اقتصادی و حصول به رشد اقتصادی آغاز کنیم. نخست وزیر افزود: هدف ما تداوم برنامه‌های کمک های مالی کلان اتحادیه اروپا به اوکراین و همچنین آغاز برنامه همکاری جدید با صندوق بین المللی پول برای حمایت از اجرای اصلاحات پس از برنامه «آماده به کار» است.

https://www.rbc.ua/rus/news/kabmin-gotovit-novuyu-programmu-mvf-nachnet-1641987257.html

 

 *براساس اعلام بانک مرکزی اوکراین نرخ تسعیر هر دلار معادل 27.74 گریونا و هر یورو معادل 31.78 گریونا محاسبه می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما