معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۳

شناسنامه وزارت تجارت،صنعت و شیلات نروژ

گزارش پیش رو به معرفی ساختار سازمانی، کادر اجرایی و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت تجارت،صنعت و شیلات نروژ می‌پردازد.

وزیر تجارت و صنعت

 Jan Christian Vestre  یان کریستین وستره (حزب کارگر)

 یان کریستین وستره (متولد ۹ اکتبر ۱۹۸۶ شهر  Haugesund) یک تاجر نروژی در صنعت مبلمان و سیاستمدار عضو حزب کارگر و فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه اسلو در سال 2017 می‌باشد.

وستره از دوران جوانی به عنوان طراح و مدیر در شرکت مبلمان خانوادگی خود Vestre AS کار می‌کرد و در 26 سالگی و در پی مرگ پدرش، مدیریت شرکت را بر عهده گرفت، او در سال 2019 برنده جایزه کارآفرین سال شد. او در دوران جوانی خود عضوی از لیگ جوانان کارگر بود و در کمپ تابستانی در "اوتویا"  مورد حمله تروریستی قرار گرفت ولی جان سالم بدر برد.  وستره از ژوئن تا اکتبر 2013 به عنوان مشاور سیاسی وزیر تجارت و صنعت وقت خدمت کرد و یک دوره نیز مشاور سیاسی حزب کارگر در پارلمان بود و نهایتا  از  14 اکتبر 2021 به عنوان وزیر تجارت و صنعت  منصوب شد.

کادر سیاسی وزارت تجارت و صنعت :

مشاور وزیر :    Janicke Andreassen    (حزب کارگر)

مشاور وزیر : Halvard Ingebrigtsen    (حزب کارگر)  

 مشاور سیاسی :     Bhanuja Rasiah    (حزب کارگر)   

وزیر شیلات و سیاست اقیانوس

Bjørnar Selnes Skjæran    (حزب کارگر)

 

Bjørnar Selnes Skjæran    متولد  28 مه 1966،  یک سیاستمدار نروژی از حزب کارگر است و  از سال 2019 تا کنون به عنوان معاون رهبر حزب کارگر فعالیت می‌کند.  وی موفق شد در انتخابات سال 2021 به نمایندگی از شهرستان " نوردلند"  به عضویت استورتینگ(پارلمان نروژ) انتخاب  و از 14 اکتبر سال 2021 به عنوان وزیر شیلات منصوب شود.

هرچند آقای اسکایران، از دوران جوانی به عنوان یک کشاورز موفق و کارآفرین شناخته می‌شد ولی از سال 2011  یک سیاستمدار تمام وقت بوده است. وی در این سال به عنوان رهبر حزب کارگر "نردلند"  انتخاب و  همزمان به عضویت هیئت مدیره مرکزی حزب کارگر درآمد.

او به مدت 28 سال از سال 1987 تا 2015 عضو شورای شهرداری لوروی بود که در چهار سال آخر  یعنی2011 تا 2015  مسئولیت شهرداری را بر عهده داشت. وی در  انتخابات سال 2015 رای لازم را کسب نکرد و  در همان سال به عضویت شورای شهرستان" نوردلند" انتخاب شد و رهبر گروه حزب کارگر آن منطقه شد. پس از انتخابات محلی 2019، وی مجدداً به عضویت شورای شهرستان انتخاب شد و نایب رئیس گروه شورای شهرستان بود. آقای اسکایران،  همچنین طی کنگره حزب در 6 آوریل 2019  بعنوان معاون دوم رهبر حزب انتخاب شد.

کادر سیاسی وزارت شیلات و سیاست اقیانوسیه:

مشاور وزیر : Vidar Ulriksen  (حزب کارگر)   

مشاور وزیر :  Kristina Sigursdottir Hansen   (حزب کارگر)     

مشاور سیاسی : Peter Eide Walseth  (حزب کارگر)

 ساختار سازمانی و کادر اجرایی وزارت خانه تجارت، صنعت، شیلات و سیاست اقیانوسی:

 دبیر کل وزارت Secretary General

 

خانم : Mette I. Wikborg

 

معاون دبیرکل -  Deputy Secretary General

 

آقای مورتن برگ  Morten Berg

 

ریاست امور اداری ،Director general  

خانم  Lise Sofie Woie

 

سرپرست واحد ارتباطات :  Acting Head of Communication


 خانم Camilla Pettersen  

اداره کل مالکیت  Ownership Department

 

مدیر کل آقای Jan Tore Føsund 

اداره کل  سیاست اقتصادی  Economic Policy Department

 

مدیر کل خانم  Wenche Stenberg 

 

(آژانس زیرمجموعه)  خدمات اندازه‌شناسی نروژ (Justervesenet)

Norwegian Metrology Service (Justervesenet )

Justervesenet (خدمات اندازه‌شناسی نروژ) یک آژانس دولتی زیر نظر وزارت صنعت و تجارت است. این سازمان مسئول تعیین زیرساخت ملی مترولوژی در نروژ است .

صفحه وب: http://www.justervesenet.no/

 

مرکز ثبت Brønnøysund (آژانس تابعه) 

مرکز ثبت Brønnøysund یک نهاد دولتی زیر نظر وزارت تجارت، صنعت و شیلات است که کلیه خدمات دولت الکترونیک انجام می دهد. 

صفحه وب: http://brreg.no/

مدیریت معادن (آژانس زیرمجموعه)

اداره مدیریت مواد معدنی، یک نهاد اداری دولتی زیر نظر وزارت تجارت و صنعت است که مرجع ملی ناظر بر کلیه اقدامات و عملیات اکتشاف و استخراج منابع معدنی و  همچنین مسئول ایمن سازی و کاهش پیامدهای زیست محیطی معادن قدیمی در نروژ می‌باشد.

صفحه وب: http://www.dirmin.no/

 

سازمان زمین شناسی نروژ (NGU) (سازمان زیر مجموعه) 

سازمان زمین شناسی نروژ موسسه مرکزی این کشور برای جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات زمین شناسی سنگ بستر، ذخایر سطحی، منابع معدنی و آب های زیرزمینی سرزمین اصلی نروژ است. این سازمان دولتی تحت مدیریت وزارت تجارت و صنعت  قرار دارد که در حال حاضر 220 کارمند و گردش مالی سالانه 185 میلیون کرون دارد. این آژانس دارای یک کتابخانه عمومی علوم زمین شناسی متعلق به خود است.

صفحه وب: http://www.ngu.no/

شورای غذاهای دریایی نروژ (شرکت وابسته)

شورای غذاهای دریایی نروژ مستقر در ترومسو، مسئول  کلیه اقدامات و فعالیت های  بازاریابی مشترک برای ماهی و فرآورده‌های ماهی در داخل و خارج از کشور است. شورای غذاهای دریایی نروژ در داخل و بازارهای مهم در سراسر جهان دارای دفاتر نمایندگی می‌باشد.

صفحه وب: https://en.seafood.no

اداره کل  دریانوردی

 

مدیر: خانم  Birgit Løyland

دپارتمان دریانوردی مسئولیت کلی وظایف ستادی در مورد سیاست گذاری صنایع ،کشتیرانی، کارخانه‌های کشتی سازی و تجهیزات دریایی و ارائه دهندگان خدمات مربوطه دریایی را بر عهده دارد. همچنین این اداره کل  مسئول کار بر روی قوانین دریایی در IMO، ILO و اتحادیه اروپا و مقررات ملی دریایی است.  مدیریت دریانوردی مسئول امور مرتبط با دریا در توافقنامه‌های دوجانبه و در چارچوب سازمان تجارت جهانی و همچنین تحولات بین المللی مرتبط با دریا می‌باشد.  همچنین امور مرتبط با استراتژی دریایی دولت، سیاست‌های محیط‌زیست، تحقیق و نوآوری وعلوم و فنون دریایی، ابزارهای دریایی و کشتیرانی را پیگیری می نماید. 

سازمان دریانوردی نروژ (آژانس زیرمجموعه)

سازمان دریانوردی نروژ یک نهاد دولتی است که زیرمجموعه وزارت تجارت و صنعت است. این سازمان صلاحیت رسیدگی به کشتی‌های ثبت ‌شده در نروژ و کشتی‌های خارجی ورودی به بنادر نروژ را برعهده دارد. از جمله اهداف اصلی این سازمان پیشگیری از حوادث و دستیابی به سطح بالایی از ایمنی برای جان مردم و سلامت کشتی‌ها و محیط زیست می‌باشد.

صفحه وب: https://www.sjofartsdir.no/en/

اداره کل  آبزی پروری  Department for Aquaculture 

اداره آبزی پروری کلیه امور مربوط به صنعت آبزی پروری را بر عهده دارد. طیف گسترده ای از موضوعات از سیاستگذاری‌های بخشی، برنامه ریزی و مدیریت صنایع آبزی پروری  تا  تعیین ملاحظات زیست محیطی و سلامت آبزیان و صدور مجوز صنایع آبزی پروری  را شامل می‌گردد.

 

مدیر کل آقای : ینگوه تورگرسن  Yngve Torgersen  

 

اداره کل شیلات  Department for Fisheries

اداره شیلات مسئول طیف گسترده ای از موضوعات در مجموعه وزارتخانه  شیلات می‌باشد از جمله مذاکرات سهمیه بندی و موافقت نامه‌های بین المللی شیلات ، ماهیگیری غیرقانونی، گزارش نشده و غیرقانون IUU، مقررات و حق مشارکت در ماهیگیری، هماهنگی ناوگان ماهیگیری و ...

مدیرکل موقت خانم :  الیزابت نورگارد گابریلسن،   Elisabeth Norgård Gabrielsen

 

مدیریت شیلات (سازمان تابعه)  The Directorate of Fisheries

مدیریت شیلات، با دفتر مرکزی در برگن، به عنوان نهاد مشاوره ای و اجرایی وزارت در امور مربوط به ماهیگیری و مدیریت آبزی پروری عمل می‌کند و  وظایف اصلی آن شامل تنظیم، راهنمایی، نظارت، مدیریت منابع و کنترل کیفیت  می‌باشد.

صفحه وب: http://www.fiskeridir.no/

 

صندوق ضمانت ماهیگیران (شرکت وابسته) The Guarantee Fund for Fishermen

صندوق ضمانت برای ماهیگیران  با مرکزیت در شهر تروندهایم، طرح های رفاه اجتماعی را برای ماهیگیران مدیریت می‌کند.

صفحه وب: http://www.gff.no/

 

گروه سیاست رقابت، حقوق شرکت و تحلیل اقتصادی  Department of Competition Policy, Company Law and Economic Analysis

این گروه  مسئولیت کلی سیاست رقابت، قانون شرکت و تجزیه و تحلیل اقتصادی وزارتخانه  را بر عهده دارد.

 

مدیر کل : خانم  کامیلا برت ویل فروین  Director General Camilla Bretteville Froyn

سازمان رقابت (سازمان زیرمجموعه)   The Competition Authority

وظیفه اصلی این سازمان، اجرای قانون ملی رقابت است. مشاغل موظفند ادغام و تملک جدید خود  را به سازمان رقابت اطلاع دهند. این سازمان می‌تواند در مورد ادغام ها و تملک هایی که رقابت را به شدت محدود می‌کند، مداخله کند. حسب قانون رقابت، سوء استفاده از موقعیت غالب در بازار  و همکاری بین مشاغلی که رقابت را محدود کند ممنوع است.  وزارت تجارت، صنعت و شیلات برای تصمیم گیری‌های مهم  از سازمان رقابت  استعلام می‌کند.

وب سایت:  http://www.konkurransetilsynet.no/ 

اداره کل  سیاست تجاری

دپارتمان سیاست بازرگانی مسئولیت پیگیری توافقنامه‌های تجارت آزاد دوجانبه، ترویج کسب‌ وکارهای نروژی در خارج از کشور، تجارت محصولات غذاهای دریایی، سیستم اعتبارات صادراتی و کمک به توسعه بازار واحد اتحادیه اروپا EEA را بر عهده دارد.

 

مدیر کل: آقای Erling Rimestad

تامین صادرات نروژ (Eksfin) (آژانس تابعه)  Export Finance Norway

این سازمان، توسعه و ترویج صادرات نروژ را عمدتاً از طریق ارائه تأمین مالی به خریداران کالاها و خدمات صادرکننده نروژی حمایت می‌کند. هدف این است که صادرکنندگان نروژی بتوانند قراردادهای جدیدی منعقد کرده و ضمن ایجاد ارزش افزوده،  اشتغال و رشد بیشتری در اقتصاد نروژ ایجاد شود.

این سازمان نروژی از ادغام آژانس تضمین اعتبار صادرات نروژ Garantiinstituttet for  eksportkreditt (GIEK) و آژانس اعتبار صادرات نروژ  Export Credit Norway تشکیل گردیده است.

صفحه وب:   https://www.eksfin.no/en

 

اعتباربخشی نروژ (آژانس تابعه)    Norwegian Accreditation

موسسه اعتباربخشی نروژ، نهاد ملی نروژی برای اعتباربخشی فنی و به عنوان یک نهاد اداری نروژی ذیل قانون تجارت آزاد کالا در منطقه اقتصادی اروپا (مقررات 765 اتحادیه اروپا)  تأسیس شده است.

هدف اصلی این سازمان، تضمین کالاها و خدمات ایمن در نروژ و همچنین کمک به پذیرش بین المللی و دسترسی به بازار برای کالاها و خدمات با منشاء نروژ می‌باشد.  این مهم با اعطای گواهینامه‌های اعتبار به شرکت های دولتی و خصوصی انجام می‌شود که معیارهای لازم  برای ارزیابی  در نروژ را کسب کرده باشند.

اینها می‌توانند به عنوان مثال، آزمایشگاه‌ها، سازمان‌های بازرسی، سازمان‌های صدور گواهینامه، سازمان‌های تأییدکننده، تولید کنندگان تست های آزمایشگاهی مقایسه ای، بانک های زیستی و تولید کنندگان مواد مرجع باشند. این بدان معناست که  نهاد نروژی شایستگی، سیستم مدیریت، روش کار و کیفیت این شرکت ها را بر اساس الزامات استانداردهای بین المللی ارزیابی و تایید کرده است.

صفحه وب: http://www.akkreditert.no  

شورای راهبرد صادرات   The Export Strategy Council

دولت نروژ آژانس جدیدی به نام شورای راهبرد صادرات تاسیس کرده است. این آژانس جامعه تجاری نروژ و کلیه عوامل مرتبط با ابتکارات توسعه سیاست ملی صادرات محور را شناسایی و در قالب تبدیل به پروژه‌های هدفمند برای تسریع صادرات ارزش آفرین، آنها را به هم متصل خواهد کرد. این مهم از طریق تجزیه و تحلیل استراتژی‌های صادرات در تجارت و صنعت نروژ و شناسایی پتانسیل بازار بین المللی و همکاری مشترک بخش های خصوصی و دولتی در تصمیم گیری‌ها، تامین مالی و اجرای طرح های جدید در راستای افزایش صادرات، به پروژه‌های مورد نظر متعهد می‌شوند.

 

بخش تحقیقات و نوآوری  Research and Innovation Department

 

مدیر عامل:   خانم  Cathrine Meland

نوآوری نروژ (شرکت وابسته)   Innovation Norway

www.innovasjonnorge.no

این سازمان از شرکت ها در توسعه مزیت رقابتی و افزایش نوآورها حمایت می‌کند و از این طریق شرکت های نروژی به یک سیستم حمایتی گسترده از کسب و کار و همچنین امکانات مالی دسترسی پیدا  می‌کنند.  Innovation Norway  با ترکیب دانش صنعت داخلی و شبکه‌های بین المللی به کسب و کار ایده‌های تجاری و کارآفرینان کمک می نماید. این سازمان نماینده رسمی دولت نروژ در فعالیت های تجاری درخارج از کشور  می‌باشد.

صفحه وب: www.innovasjonnorge.no

نوفیما (شرکت وابسته)    Nofima

نوفیما یک گروه تحقیقاتی صنعت محور است که تحقیق و توسعه را برای مزارع آبزی پروری، شیلات و صنایع غذایی انجام می دهد.

صفحه وب: http://www.fiskeriforskning.no/

 

هیئت استیناف نروژ برای حقوق مالکیت صنعتی (آژانس تابعه) 

Norwegian Board of Appeal for Industrial Property Rights

http://www.kfir.no

 

صندوق تحقیقات غذاهای دریایی نروژ (شرکت وابسته)  Norwegian Seafood Research Fund

FHF یک شرکت محدود متعلق به وزارت تجارت، صنعت و شیلات نروژ است که از طریق مالیات بر صادرات غذاهای دریایی نروژ تامین مالی می‌شود. هدف FHF ایجاد ارزش افزوده برای صنعت غذاهای دریایی از طریق تحقیق و توسعه مبتنی بر صنعت است.

صفحه وب: http://fhf.no/

 

آژانس فضایی نروژ (آژانس زیرمجموعه) Norwegian Space Agency

آژانس فضایی نروژ (NOSA) یک سازمان دولتی زیر نظر وزارت تجارت و صنعت است.

NOSA مسئول سازماندهی فعالیت های فضایی نروژ و به ویژه هماهنگی فعالیت های فضایی ملی با  آژانس فضایی اروپا  ESA و اتحادیه اروپا می‌باشد. در سال 2019 مرکز فضایی نروژ نام انگلیسی خود را به آژانس فضایی نروژ تغییر داد. نام نروژی، Norsk Romsenter، همچنان باقی می ماند.

صفحه وب: http://www.romsenter.no/eng

 

موسسه تحقیقات دریایی (آژانس زیرمجموعه)  The Institute of Marine Research

مؤسسه تحقیقات دریایی به عنوان نهاد مشاور وزارت تجارت، صنعت و شیلات فعالیت می‌کند و وظایف کلیدی را در زمینه بررسی و نظارت بر ذخایر ماهی و پستانداران دریایی، محیط زیست دریایی و ساحلی مربوط به آبزی پروری و دامداری دریایی و تحقیقات در مورد اکوسیستم دریایی و تأثیر تغییرات آب و هوا و فعالیت های انسانی و ارائه گزارش به مقامات مربوطه فعالیت دارد. این موسسه با دانشمندان علوم دریایی در کشورهای دیگر ارتباط نزدیک دارد و بیشتر همکاری‌های بین المللی نروژ را با شورای بین المللی اکتشاف دریا (ICES) سازماندهی می‌کند.

وب سایت: http://www.imr.no/

موسسه ملی دامپزشکی (شرکت وابسته) The National Veterinary Institute

مؤسسه ملی دامپزشکی وابسته به وزارت خانه‌های کشاورزی و غذا و وزارت شیلات و به عنوان مؤسسه پیشرو در زمینه سلامت حیوانات و ایمنی تولیدات مواد غذایی کشاورزی و آبزی پروری فعالیت می‌کند.

وب سایت: http://www.vetinst.no/

 اداره مالکیت صنعتی نروژ (آژانس تابعه)  The Norwegian Industrial Property Office

اداره مالکیت صنعتی نروژ (NIPO) نهاد ملی تعیین صلاحیت و حقوق مالکیت صنعتی است که نقش اصلی حمایت از صنایع نروژ و ارتقای رشد اقتصادی آنان را عهده دار است. افزایش آگاهی و درک حقوق مالکیت صنعتی یک عنصر اساسی در توانمندسازی شرکت ها برای تضمین سرمایه گذاری‌های خود و ایجاد مزیت رقابتی در بازار جهانی است.

صفحه وب: http://www.patenstyret.no/

 

شورای تحقیقات نروژ (شرکت وابسته)   The Research Council of Norway

 شورای تحقیقات نروژ   Norges forskningsråd  یک سازمان دولتی نروژ است که پروژه‌های تحقیقاتی و نوآوری را تأمین مالی می‌کند.  این شورا مسئول ترویج تحقیقات و نوآوری پایه و کاربردی است. این امر از طریق مدیریت بودجه تحقیقاتی و مشاوره به مقامات در مورد سیاست های تحقیقاتی و ارائه پیشنهادهایی برای بودجه تحقیقاتی در بودجه ملی انجام می‌شود.  از دیگر وظایف این سازمان ایجاد مکان‌های ملاقات برای محققان، فعالان عرصه‌های تجارت و صنایع و سایر علاقمندان به امور پژوهشی  می‌باشد. این  نهاد بخصوص طرح های متعددی برای تشویق و ترغیب متقاضیان نروژی برای مشارکت در برنامه تحقیق و نوآوری اتحادیه اروپا ارائه می دهد. شورای تحقیقات در سال 1993 از طریق ادغام پنج شورای تحقیقاتی مختلف که قبلاً ایجاد شده بودند، تأسیس شد. این شورا تقریباً 450 کارمند و 9 دفتر منطقه ای دارد. 

صفحه وب: https://www.forskningsradet.no/en/  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما