معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۹

ظرفیت تولید و صادرات گندم در هند

هند از جمله تولید کنندگان بزرگ غلات در جهان است که تولید آن در سال گذشته میلادی از مرز 308 میلیون تن نیز فراتر رفت. از این مقدار حدود 122 میلیون تن تنها مربوط به تولید گندم است. هرچند سطح زیرکشت امسال اندکی کاهش داشت اما ذخایر گندم دولتی در ابتدای سال 2022 حدود 36 میلیون تن اعلام شد که بسیار بالاتر از سطح متوسط و استاندارد آن، یعنی 21 میلیون تن است.

در میانه فصل کشت پاییزه در هند (اکتبر تا آوریل) وزارت کشاورزی هند اعلام کرد سطح زیر کشت محصولات غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی امسال به 65.2 میلیون هکتار رسیده که 600 هزار هکتار بیش از سال گذشته است. البته بیشترین افزایش مربوط به دانه‌های روغنی (21%) بود و در مقابل سطح زیرکشت گندم با 1.7% کاهش به 33.4 میلیون هکتار کاهش یافته است. با اینحال، وزارت کشاورزی این کشور اعلام کرد به دلیل ذخیره گندم از سال گذشته، نگرانی از بابت عرضه این محصول وجود ندارد.

هند با تولید 13.5% گندم جهان، دومین تولیدکننده گندم محسوب می‌شود اما تنها 1% سهم از بازار صادرات این محصول را در اختیار دارد. اوتار پرادش، پنجاب، هاریانا، مادهایا پرادش و راجستان، ایالتهای اصلی تولیدکننده گندم هند هستند. سال گذشته زراعی (21-2020) تولید گندم این کشور به رکورد 122 میلیون تن رسید.

صادرات گندم هند طی سال 2021 با 54% رشد نسبت به سال گذشته به 872 میلیون دلار، و به لحاظ مقداری به 3.2 میلیون تن رسید. کشورهای همسایه و برخی کشورهای عربی و آفریقایی مقاصد اصلی این صادرات هند هستند و 10 کشور اول این فهرست یعنی بنگلادش، نپال، امارات، سریلانکا، یمن، افغانستان، قطر، اندونزی، عمان و مالزی جمعا 99% صادرات گندم هند را به خود اختصاص می دهند.

شرکت دولتی مواد غذایی هند (FCI) مسئول خرید تضمینی گندم از کشاورزان است و طی سال جاری زراعی بالغ بر 40 میلیون تن گندم از طریق 19 هزار مرکز وابسته به این شرکت، خریداری نمود. هرچند ظرفیت اسمی ذخیره گندم این شرکت 52 میلیون تن و ذخیره عملیاتی (معمول) آن 21 میلیون تن تعیین شده اما ذخایر گندم این شرکت در ابتدای سال 2022 حدود 36 میلیون تن اعلام شده است. قیمت خرید تضمینی گندم امسال 20 روپیه/کیلو اعلام شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما