معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۱

اثرات نرخ تورم بر پس انداز شهروندان در ایتالیا

بخش هایی از گزارش کوریره دلاسرا در مورد وضعیت نرخ تورم در ایتالیا و پس انداز مردم این کشور در سال 2022 به شرح زیر ارائه می گردد.

 سال 2022 خود را به عنوان سالی پیچیده برای صرفه جویی نشان می دهد چرا که رشد احتمالی نرخ تورم و افزایش قیمت ها قلک های سه رنگ را تحت فشار قرار می دهد و تصادفی نیست که میلتون فریدمن برنده جایزه نوبل و بنیانگذار اندیشه پول گرایی گفت: تورم نوعی مالیات است که بدون نیاز به قانون قابل اعمال است.

اگر قرار بود افزایش هزینه‌های زندگی در ارزش فعلی باقی بماند، در 10 سال آینده ایتالیایی‌ها در معرض خطر کاهش بیش از 500 میلیارد از 1800 میلیارد یورو پس انداز نگهداری شده و پرداخت نشده در حساب های جاری خواهند بود. یعنی بیش از 50 میلیارد یورو فقط در سال 2022. بدیهی است که اینها محاسبات تقریبی هستند که نمی‌دانیم تورم واقعاً چگونه رفتار خواهد کرد.

در دسامبر این رقم 3.9 درصد بود. با این حال، به نظر می رسد روند درهمین مسیر ادامه خواهد یافت، همانطور که با افزایش غیرقابل توقف در هزینه مواد اولیه و هزینه‌های توزیع مشاهده می‌شود. بالاتر  از آن افزایش شدید هزینه‌های برق و گاز در قبوض است. شرکت معروف لوازم خانگی  ایکیا در همین راستا اعلام کرد که قیمت محصولاتش را به طور متوسط 9 درصد افزایش خواهد داد. واضح است که جهش در هزینه حامل های انرژی تقریباً بر روی تمام کالاها و خدمات مصرفی منعکس می‌شود، از شرکت هایی که آنها را تولید می‌کنند تا مصرف کننده نهایی. پیامد آن ایجاد یک سری عوامل مانند کاهش تقاضا و بحران اشتغال است. اگر شرکت‌ها مجبور باشند هزینه‌های بیشتری را برای تولید متحمل شوند، به سختی می‌توانند کارگرانی را استخدام کنند و چه بسا حتی نتوانند کسانی را که از قبل در شرکت حضور دارند نگه دارند.

https://www.corriere.it/economia/finanza/cards/solito-salasso-inflazione-22-sono-rischio-50-miliardi/attivi-passivi-replicanti.shtml

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما