معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲۲

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در نیمه اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جذب  بیش از 601 میلیون دلار سرمایه خارجی به اقتصاد تاجیکستان در سال 2021

در سال 2021 بخش های مختلف اقتصاد تاجیکستان بیش از 6.8 میلیارد سامانی (601.7 میلیون دلار) سرمایه‌های خارجی جذب کرده اند که 2.5 میلیارد سامانی از مبالغ مذکور، سرمایه‌های مستقیم خارجی می‌باشند.

بمراجع ذیربط اقتصادی تاجیکستان باید بمنظور افزایش سرمایه‌های خارجی، بویژه سرمایه  های مستقیم برای بخش های صنعت تبدیلی، اقدامات لازم اتخاذ نمایند. از جمله ظرف 5 سال آینده در نظر است میزان سرمایه‌های مستقیم تا 10 درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی بالغ شود.

در حال حاضر در کشور 82 طرح دولتی سرمایه گذاری به مبلغ بیش از 42 میلیارد سامانی (3.7 میلیارد دلار) در حال عملی شدن قرار دارند.

http://avesta.tj/2022/01/05/v-2021-godu-v-ekonomiku-tadzhikistana-privlecheno-svyshe-601-mln-zarubezhnyh-investitsij/

 

سال 2022 تا 2026 برنامه توسعه صنایع تاجیکستان اعلام شد

امامعلی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان در پیام خود به مجلس عالی این کشور سال های 2026-2022 را سال های توسعه صنایع اعلام کردند. رئیس جمهور تاجیکستان با اعلام این مطلب خاطر نشان کردند که در این مدت باید بیش از 870 کارخانه صنعتی ایجاد شود، حجم تولیدات صنعتی به 95 میلیارد سامانی و صادرات آن دو برابر افزایش یابد. دولت تاجیکستان برای ایجاد شرایط زندگی مناسب برای همه شهروندان این کشور تلاش می‌کند و همه طرح ها و برنامه‌ها برای تحقق این هدف عالی دولت اتدوین و اجرا می‌شود. علیرغم کارهای انجام شده، دستاوردها و همچنین رفع کامل مشکلات موجود، دولت موظف است به موضوعات افزایش تنوع و رقابت پذیری در اقتصاد ملی، گسترش روند دیجیتالی سازی، اجرای “اقتصاد سبز” بیشتر توجه کند. صنعتی شدن سریع، استفاده از فناوری‌های نوآورانه و توسعه، اولویت دادن به ظرفیت های انسانی ، توسعه پایدار و با کیفیت اقتصاد ملی را تامین کند.

رئیس جمهورتاجیکستان تاکید کرد سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور باید به 26 درصد برسد و در این فرآیند تنوع تولید صنعتی تضمین شود. در این مدت باید بیش از 500 هزار شغل جدید ایجاد شود، درآمد جمعیت بیش از دو برابر و سهم طبقه متوسط به 45 درصد افزایش یابد و در نتیجه فقر به 15 درصد کاهش یابد. وی با بیان این که جمعیت تاجیکستان در سال 2022 میلادی 10 میلیون و در سال 2026 میلادی 11 میلیون خواهد شد خاطرنشان کرد که برنامه‌ها و استراتژی‌های دولتی بایستی با در نظر گرفتن رشد جمعیت تدوین شوند.

رحمان در ادامه خواستار تهیه و تصویب استراتژی اقتصادی دولتی این کشور تا پایان سال 2022 میلادی شد و خاطرنشان کرد که میانگین رشد اقتصادی این کشور طی 20 سال گذشته، تولید ناخالص داخلی از 1.8 میلیارد سامانی در سال 2000 تا 95 میلیارد سامانی در سال 2021 و درآمد های بودجه از 252 میلیون سامانی تا 28 میلیارد سامانی افزایش  داشته است. به عبارت دیگر، تولید ناخالص داخلی تاجیکستان تقریبا 53 برابر، بودجه دولتی 11 برابر و تولید ناخالص داخلی سرانه جمعیت این کشور در حدود 30 برابر بیشتر شده است.

طبق گفته رئیس جمهور تاجیکستان، در طول 20 سال گذشته بیش از 2 هزار شرکت تولیدی تشکیل و حجم تولید محصولات صنعتی نسبت به سال های اول استقلال تقریبا 4 برابر افزایش یافته است. در دوره استقلال در تاجیکستان 3.3 میلیون شغل ایجاد شده است.

 

سوئیس مقصد اصلی صادرات تاجیکستان

ارزش کالاهای صادراتی تاجیکستان به سوئیس طی 11 ماه سال گذشته به 1/8میلیارد دلار رسید که حدود 39 درصد از کل صادرات تاجیکستان به سوئیس بوده است. بیشتر صادرات تاجیکستان به سوئیس فلزات گرانبها وسنگهای آرایشی بود. دراین مدت ارزش تبادلات تجارت خارجی تاجیکستان با سوئیس 726 میلیون دلار اعلام شده که 707 میلیون و600 هزاردلارآن ارزش صادرات فلزات گرانبها وسنگهای آرایشی بوده است. ارزش کل تجارت خارجی تاجیکستان طی 11 ماه سال گذشته نیز 5 و نیم میلیارد دلاربود که این میزان درمقایسه به دوره مشابه سال 2020 حدود 34 درصدافزایش داشته است. همچنین طی این مدت 3/7 میلیارد دلار کالا به تاجیکستان وارد شده است که 898 میلیون دلار بیشتر از دوره مشابه سال 2020  است.

شرکای اصلی تجاری تاجیکستان دراین مدت روسیه با 1 میلیارد و130 میلیون دلار، قزاقستان 1 میلیارد و40 میلیون دلار، چین با 769 میلیون و900 هزاردلاروسوئیس به 726 میلیون دلاربودند.

دسترسی تاجیکستان به بنادر دریایی کشورهای جنوب شرق

بنا به اعلام وزارت حمل و نقل تاجیکستان، واردات کالا از ژاپن، کره، سنگاپور و سایر کشورهای آسیایی اکنون از طریق پاکستان در دسترس است. عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان در تاریخ15دسامبر2021  در سومین اجلاس مجلس نمایندگان جمهوری تاجیکستان، در جریان بررسی توافقنامه جمل ونقل جاده ای بین المللی میان دولت تاجیکستان و دولت جمهوری اسلامی‌پاکستان اعلام کرد:  تاجیکستان از مزیت های مضاعفی در زمینه حمل و نقل کالا برخوردار است. وی همچنین امکانات ارائه شده توسط موافقتنامه  حمل و نقل جاده ای بین المللی با پاکستان را تشریح کرد.ه به گفته عظیم ابراهیم، هدف اصلی این توافق، دسترسی به بنادر دریایی از یک سو و گسترش جغرافیای حمل و نقل جاده ای بین المللی برای شرکت های حمل و نقل داخلی است.

عظیم ابراهیم افزود: دسترسی به بنادر دریایی، از جمله بنادر کراچی و گوادر در پاکستان، اجرای حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور اقتصادی چین و پاکستان را تسهیل خواهد کرد. در این قرارداد حمل ماشین آلات، تجهیزات و قطعات یدکی و روغن‌های وارداتی از ژاپن، مالزی، سنگاپور و کره جنوبی پیش بینی شده است.

وزیر نقلیات تاجیکستان خاطرنشان کرد: این مسیر مهمترین مسیر جایگزین برای حمل و نقل کالا از تاجیکستان به کشورهای جنوب شرق آسیا خواهد بود.

https://khovar.tj/2021/12/to-ikiston-ba-bandar-oi-ba-rii-osiyoi-anubu-shar-mebaroyad/

افزایش تولید عسل در تاجیکستان

در تاجیکستان طی یازده ماه سال گذشته بیش از 4.2 هزار تن عسل تولید شده است که بنا به اعلام  وزارت کشاورزی کشور، این میزان نسبت به دوره مشابه سال 2020، 124.5 تن بیشتر می‌باشد. افزایش تولید عسل و تعداد خانوارهای زنبوردار در چارچوب اجرای برنامه توسعه بخش صورت می‌گیرد که سالانه خانوارهای زنبوردار در حال افزایش است. در حال حاضربیش از 247.7 هزار خانوار دارای کندوی عسل در تاجیکستان وجود دارد.  

با توجه به اینکه 93 درصد قلمرو تاجیکستان کوهستانی است و گیاهان جنگلی زمینه مناسبی برای  تولید عسل و سایر انواع محصولات در این کشور فراهم می‌باشد. با توجه به مزایای مذکور، امکان افزایش خانوارهای زنبوردار تا 700 هزار و تولید عسل تا 16 هزار تن در سال وجود دارد.

بنا به اعلام کارشناسان، در تاجیکستان عسل با کیفیت خوب تولید می‌شود ولی هنوز صادرات آن با بسته بندی مناسبت صورت نمی‌گیرد. عسل تاجیکستان به میزان محدود به کشورهای افغانستان، ایران، امارات متحده عربی، روسیه و قزاقستان صادر می‌شود.

http://avesta.tj/2022/01/06/v-tadzhikistane-v-proshlom-godu-bylo-proizvedeno-bolee-4-2-tys-tonn-meda/

 

افزایش انتقال حواله‌های مهاجران تاجیکستان نسبت به مبلغ صادرات فلزات قیمتی

میزان انتقال حواله‌های ارزی مهاجران کاری تاجیکستان طی 9 ماه سال 2021 برابر با 54.6 درصد بیشتراز میزان صادرات فلزات و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی یازده ماه سال گذشته بوده است.

بنا به اطلاع آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، حدود 40 درصد مبلغ صادرات کشور طی یازده ماه سال گذشته از حساب صادرات فلزات قیمتی بوده است. بنا به اعلام بانک مرکزی فدراسیون روسیه، طی 9 ماه سال 2021 میزان انتقال حواله‌ها توسط افراد حقیقی از روسیه به تاجیکستان 1 میلیارد و 289 میلیون دلار بوده است. این میزان 5.6 درصد بیشتر از دوره مشابه سال 2020 بوده است. طبق اعلام آژانس آمارتاجیکستان، صادرات فلزات و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی طی یازده ماه سال 2021 به 708 میلیون و 925 هزار دلار رسیده است که این میزان نسبت به دوره مشابه سال 2020، 49.1 میلیون دلار بیشتر می‌باشد. با این حال، افزایش میزان صادرات این فلزات نسبت به دوره مشابه سال 2020، 2.8 درصد بیشتر بوده است.

در مقایسه با میزان انتقال حواله‌های مهاجران طی 9 ماه سال 2021 که 1 میلیارد و 289 میلیون دلار بوده است و مبلغ درآمد از صادرات فلزات و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که طی یازده ماه همان سال 708 میلیون و 925 هزار دلار بوده است، میزان انتقال حواله‌های مهاجران نسبت به صادرات فلزات مذکور 54.6 درصد بیشتر بوده است. در سال 2020 مهاجران کاری تاجیک 1 میلیارد و 741 میلیون دلار از روسیه به تاجیکستان منتقل نموده اند.

http://avesta.tj/2022/01/04/obem-denezhnyh-perevodov-tadzhikskih-migrantov-prevysil-summu-eksporta-dragmetallov-na-55/

 

تصمیم دولت تاجیکستان مبنی بر افزایش ظرفیت تولید برق این کشور به 10 هزار مگاوات

دولت جمهوری تاجیکستان در نظر دارد دارد تا سال 2030 ظرفیت تولید برق این  کشور را تا 10 هزار مگاوات افزایش دهد. در حال حاضر  18 طرح سرمایه گذاری دولتی  تولید برق به مبلغ 16.6 میلیارد سامانی در حال اجرا می‌باشد. پیش بینی می‌شود با اجرای پروژه‌های مذکور ظرفیت برق تاجیکستان تا 4 هزار مگاوات افزایش یابد ومیزان کل ظرفیت برق این  کشور تا 10 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

براساس اطلاعات وزارت انرژی و ذخایر آب تاجیکستان، با اجرای طرح های بزرگ ساخت نیروگاههای جدید و بازسازی برخی نیروگاههای قدیمی از جمله احداث نیروگاه‌های برق- آبی راغون، بازسازی نیروگاه‌های نارک، سربند و قیراقم و احداث سایر منابع نیروگاهی از جمله خورشیدی و بادی میزان ظرفیت برق تاجیکستان افزایش یابد.  

در حال حاضر مطالعه امکان سنجی سه طرح با ظرفیت کل 260 میگاوات در حال انجام است. بر اساس برآوردهای اولیه این طرح ها در طول 5 سال آینده عملی خواهند شد.

http://avesta.tj/2022/01/04/pravitelstvo-tadzhikistana-planiruet-uvelichit-energeticheskie-moshhnosti-strany-do-10-tys-mvt/

 

میزان هزینه ساخت هتل در تاجیکستان در سال 2021

در تاجیکستان میزان سرمایه گذاری در زمینه ساخت هتل و رستوران‌ها طی یازده ماه سال 2021 حدود 115 میلیون سامانی بوده است. بنا به اعلام مراجع ذیربط تاجیکستان، این میزان 1.9 درصد بیشتر از سرمایه هزینه شده در این بخش در دوره مشابه سال 2020 می‌باشد.

شایان ذکر است هتل های جدید، بویژه هتل های لوکس بیشتر در پایتخت کشور شهر دوشنبه احداث می‌شوند. در ماه سپتامبر سال 2019 ، احداث 9 هتل آغاز شد که چهار عدد آن 5 ستاره می‌باشند. قرار بود این هتل ها تا 30 مین سالگرد استقلال کشور، یعنی مورخ 9 سپتامبر سال گذشته مورد بهره برداری قرار بگیرند ولی برنامه ساخت  برخی از هتل ها تغییر پیدا کرد. کمیته معماری و ساخت و ساز اطلاع داد که دلیل تاخیر در ساخت هتل ها شیوع بیماری کرونا و عوامل مربوط به آن می‌باشد.

در مجموع طرح ها شامل ساخت  9 هتل مدرن دارای 630 اتاق برای پذیرش بیش از یک هزار نفر می‌باشد. بخش اعظم هتل های لوکس در مرکز شهر احداث می‌شوند.

 

توافق  همکاری بین اسخاتا بانک تاجیکستان و بانک توسعه و بازسازی اروپا جهت پشتیبانی از زنان کارآفرین تاجیک

            بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک اسخاتا، مسئولان این بانک در چارچوب برنامه "زنان در تجارت" که با مشارکت بانک توسعه و بازسازی اروپا (EBRD) اجرا می‌شود، با زنان کارآفرین، درتاریخ 20 دسامبر 2021 دیدار کردند. برنامه زنان کارآفرین با دسترسی به حمایت های مالی و فناوری که برای رشد کسب و کارشان نیاز دارند، اجرا می‌شود. در این نشست بیش از 30 زن کارآفرین و مهمانان دیگر از منطقه سغد حضور داشتند. زرینه غنی آوا یکی از اعضای هیئت مدیره بانک اسخاتا، نظرات خود را در مورد هدف این نشست بیان کرد.

شرکت کنندگان در جلسه از جمله شهرت خاجه اف رئیس شرکت "مشاوره حسابرسی" و کمال جان غفوراف وکیل بانک مشاوره حقوقی  و نمایندگان جامعه مدنی در مورد برنامه زنان در تجارت صحبت کردند و مزایا و فرصت های این برنامه را ارائه کردند.

یکی از نکات برجسته سخنرانی امیده گدایبای آوا یک کارآفرین موفق در زمینه آموزش بود که مرکز زبان ارکان را تأسیس کرد. او از تاریخچه تأسیس یک تجارت، از چالش های پیش روی خود و چگونگی غلبه بر آن موانع و تأسیس یکی از معروف ترین و موفق ترین مراکز یادگیری زبان‌های خارجی گفت.

در پایان این نشست قرعه کشی از سوی برگزارکنندگان برگزار شد و برندگان به جهت مشارکت فعال، هدایایی و لوح سپاس از سوی «بانک اسختا» دریافت کردند.

نقش زنان در زندگی و تجارت در حال رشد و توسعه است. رویکرد مسئولانه به کسب و کار به زنان کارآفرین کمک می‌کند تا موفق شوند، به رشد پایدار دست یابند و دانش و مهارت های خود را گسترش دهند. زنان فعال، پرشور و تحصیل کرده می‌توانند اعتماد به نفس پیدا کنند و با شجاعت در فعالیت های خود پیش بروند. برنامه زنان در کسب و کار یکی از برنامه‌هایی است که به ترویج تجارت زنان کارآفرین تاجیک می‌پردازد.

برنامه زنان در تجارت برای اولین بار در ماه سپتامبرسال 2017 توسط بانک توسعه و بازسازی اروپا در تاجیکستان راه اندازی شد و بانک اسخاتا با ارائه 1 میلیون دلار اولین شریک این برنامه شد پس از اجرای موفقیت آمیز، بانک با حمایت بانک توسعه و بازسازی اروپا به عضویت برنامه زنان در کسب و کار در آسیای مرکزی درآمد و قراردادی به ارزش 2 میلیون دلار امضا کرد که بر اساس آن از هم اکنون شروع به ارائه وام برای حمایت از کارآفرینی زنان کرده است.

تاکنون، بانک اسخاتا با موفقیت، وام مذکور را به طور خاص تحت برنامه زنان در تجارت توسعه اجرا کرده است. حجم وام های ارائه شده برای حمایت از کارآفرینی زنان بیش از 100 میلیون سامانی است. در این راستا این بانک بیش از 1800 زن را حمایت خواهد کرد.

https://khovar.tj/2021/12/bonki-eshata-va-batr-ba-rushdi-so-ibkorii-zanon-dar-to-ikiston-musoidat-mekunand/

سرعت توسعه اقتصادی در تاجیکستان

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در پیام سالانه خود به پارلمان کشور ابراز داشت که در شرایط دشوار اقتصادی و ژئوپلیتیک جهان، نزاع های تجاری، افزایش تحریم ها، تغییر آب و هوا، افزایش نرخ محصولات غذایی در جهان، شیوع بیماری کووید-19 و سایر عوامل منفی تاثیرگذار به اقتصاد ملی، دولت کشور تمامی تدابیر لازم را اتخاذ نمود که در نتیجه سال 2021 سرعت توسعه اقتصادی به بیش از 9 درصد بالغ شد.

همچنین گفته شد که توسعه اقتصادی در این دوره میزان تولید محصولات صنعتی به میزان 22 درصد، محصولات کشاورزی 6 درصد، سرمایه گذاری به سرمایه‌های اصلی 23 درصد و گردش تجارت 13 درصد افزایش خواهد یافت . رئیس جمهوری تاجیکستان ابراز امیدواری کرد که سال 2022 بخشی از درآمد بودجه دولتی اجراء شده، درآمد پول اهالی نسبت به میزان سال 2020، 15 درصد افزایش یافته، و به بیش از 75 میلیارد سامانی بالغ شود. به قول ایشان در کشور ذخایر و امکانات برای ارتقاء اقتصاد کلان و رفاه مردم هنوز خیلی زیادند. لذا ضروری است دولت سال 2022 با استفاده مؤثراز فرصت و ظرفیت های موجود، نائل شدن به شاخص های چشم انداز توسعه اقتصادی و اجتماعی و تامین سرعت توسعه اقتصاد ملی در سطح 8 درصد، تدابیر اضافی اتخاذ نماید.

https://khovar.tj/2021/12/dar-to-ikiston-surati-rushdi-i-tisod-ba-besh-az-9-foiz-barobar-gardid/

میزان واردات واحدهای اقتصادی در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان

میزان واردات محصولات توسط واحدهای مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان طی یازده ماه سال جاری بیشتر از میزان صادرات محصولات بوده است.بنا به اعلام خبرگزاری اوستا به نقل از وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان، واردات محصولات (بیشتر تجهیزات) در این دوره بیش از 22.6 میلیون دلار بوده است. میزان صادرات محصولات توسط واحدهای مناطق آزاد اقتصادی به میزان 447.1 هزار دلار صورت گرفته ا ست.

واحدهای اقتصادی مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان طی یازده ماه سال جاری به مبلغ بیش از 327.5 میلیون سامانی (28.9 میلیون دلار طبق نرخ بانک ملی تاجیکستان) محصولات تولید کرده اند.

http://avesta.tj/2021/12/21/subekty-sez-tadzhikistana-importirovali-produktsiyu-na-summu-bolee-22-6-mln/

معافیت واردات تمامی انواع خودروهای برقی و اتوبوس های برقی از پرداخت عوارض های وارداتی

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در پیام سالانه خود به پارلمان کشوراعلام کرد که در بخش انرژی کشور18 طرح سرمایه گذاری دولتی به مبلغ 16.6 میلیارد سامانی در حال اجراء می‌باشد.  

بنا به گفته ایشان، در تاجیکستان98 درصد انرژی از محل منابع انرژی تجدید پذیر تولید می‌شوند، یعنی با استفاده از منابع آب و تاجیکستان ازنظر درصد تولید «انرژی سبز» میان کشورهای پیشرفته جهان در مقام 6 قرار دارد.

علاوه بر این تاجیکستان در زمینه عدم انتشار گازهای آلاینده به میزان کل  در مقام های اول قرار دارد. لذا تولید و استفاده انرژی سبز یکی از اولویت های رقابت پذیری اقتصاد کشور می‌باشد.

در این زمینه در حال حاضر در تاجیکستان طرح های بزرگ تولید نیروگاه‌های برق در حال اجرا می‌باشد و ظرف 7 سال آینده با تکمیل نیروگاه برق آبی راغون، بازسازی سایر نیروگاه‌ها از جمله نارک، سربند و قیراقم، ظرفیت انرژی کشور به میزان 4 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که علیرغم این، بایستی از سایر منابع تجدید پذیر انرژی، از جمله خورشیدی و بادی به صورت گسترده استفاه شود و در این زمینه توجیه 3 پروژه با ظرفیت کل 260 مگاوات شروع شده است که ظرف پنج سال آینده عملی خواهند شد.

همچنین به منظور رعایت اقتصاد ملی با تغییر آب و هوا، حفظ محیط زیست و بهبود یافتن وضعیت اکولوژی کشور، رئیس جمهور پیشنهاد کرد که واردات وسائل نقلیه برقی، از قبیل خودروهای برقی و اتوبوس های برقی از پرداخت تمامی انواع عوارض گمرکی معاف شوند.

افزایش تجارت تاجیکستان  با کشورهای مستقل مشترک المنافع

حجم تجارت بین کشورهای مستقل مشترک المنافع در 2021 تفاوت قابل توجهی با مدت مشابه سال گذشته دارد. بر اساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، روابط تجاری تاجیکستان با کشورهای مشترک المنافع (CIS) در سال 2021 افزایش یافته است. در 11 ماه نخست سالجاری، حجم مبادلات تجاری با کشورهای مستقل مشترک المنافع بالغ بر 2.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2020، 28 درصد افزایش یافته است. بنابراین، کشورهای مشترک المنافع اندکی کمتر از نیمی از کل گردش تجاری تاجیکستان را تشکیل می دهند و 48.8 درصد را تشکیل می دهند.

از 11 کشور شریک، رشد مناسبات تجاری در هشت کشور مشاهده شده است.  تجارت با ترکمنستان 2.7 برابر، با ازبکستان – 32درصد، با قزاقستان - 30.6درصد افزایش یافته است.در عین حال، تجارت با بلاروس و قرقیزستان کاهش یافته است.

بر اساس گزارش آژانس آمار، تاجیکستان، روسیه، قزاقستان و ازبکستان شرکای اصلی تجاری این کشور از فهرست کشورهای مستقل مشترک المنافع در این مدت هستند.

در 11 ماه نخست سال2021، تجارت با فدراسیون روسیه از 1.1 میلیارد دلار فراتر رفت، توافقات با قزاقستان کمی‌بیش از 1 میلیارد دلار و با ازبکستان 396.7 میلیون دلار به مبادلات کمک کرد.

گفته می‌شود تراز تجاری تاجیکستان با کشورهای مشترک المنافع (CIS) منفی است و واردات کالاها 4.5 برابر بیشتر از صادرات است. صادرات کالا به تاجیکستان 486.8 میلیون دلار و واردات کالا بیش از 2.2 میلیارد دلار را در سال2021 تشکیل می دهد.

پیش از این، یوگنی کورنکوف، نماینده تجاری فدراسیون روسیه در دوشنبه گفته بود که در 11 ماه سال 2021 گردش مالی بین روسیه و تاجیکستان بیش از یک میلیارد دلار بوده است که از سال 2014 یک رکورد محسوب می‌شود.

 nezavisimost-k-2030-godu

کشورهای شریک اصلی تاجیکستان در بخش صادرات در سال2022

شرکای اصلی تاجیکستان برای صادرات کالا عبارتند از: سوئیس، قزاقستان، ترکیه، چین، ازبکستان و افغانستان.

به گزارش خبرگزاری «اوستا» به نقل از وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، در صادرات کالا، سوئیس 39.2 درصد از کل حجم صادرات را به خود اختصاص داده است. این رقم با قزاقستان 16.5 درصد است. فلزات گرانبها، کالاهای متالورژی غیرآهنی - آلومینیوم اولیه، الیاف پنبه و غیره عمدتاً به این کشورها صادر می‌شود.

در مجموع درماه ژانویه تا نوامبر سال 2021 میزان صادرات کالا به سوئیس بیش از 707 میلیون و 600 هزار دلار بوده است در حالی که میزان واردات در این دوره بالغ بر 18 میلیون و800 هزار دلار بوده است.

حجم تجارت تاجیکستان با قزاقستان در دوره گزارش بیش از 1 میلیارد و39 میلیون و100 هزار دلار بوده است.

مازاد قابل توجه صادرات نسبت به واردات در عملیات تجاری با سوئیس به 688 میلیون و 800 هزار دلار رسید که حجم مبادلات تجاری با این کشور در این مدت بیش از 726 میلیون و 400 هزار دلار بوده که بیش از 707 میلیون و600 هزار دلار آن مربوط به صادرات کالاهای تاجیکستانی بوده است.

روسیه در زمینه مبادلات تجاری با تاجیکستان در بین شرکای تجاری این کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. مبادلات تجاری بین تاجیکستان و فدراسیون روسیه درماه ژانویه تا نوامبر سالجاری به بیش از یک میلیارد و 132 میلیون و300 هزار دلار رسید. فهرست عمده کالاهای صادراتی به خارج از کشور شامل: آلومینیوم اولیه، الیاف پنبه، فلزات گرانبها و خشکبار است. صادرات کالا از روسیه به تاجیکستان  - 28.8درصد از کل حجم واردات، قزاقستان – 20درصد و چین - 16.9درصد انجام شده است. درماه ژانویه تا نوامبرسال 2021، میزان صادرات کالا بالغ بر 1.8 میلیارد دلار و واردات کالا بیش از 3.7 میلیارد دلار را تشکیل می دهد.

http://avesta.tj/2021/12/31/osnovnye-strany-partnery-tadzhikistana-po-eksportu-v-uhodyashhem-godu/

 

افزایش 33.7 درصدی واردات محصولات غذایی آماده در تاجیکستان

تاجیکستان از ابتدای سال جاری میلادی واردات محصولات آماده غذایی را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
 واردات محصولات آماده غذایی طی این مدت 33.7 درصد معادل 88.7 میلیون دلار افزایش و بیش از 351.4 میلیون دلار را تشکیل داده است. این شاخص در ماه‌های ژانویه – نوامبر سال 2020 بیش از 262.7 میلیون دلار بوده است.

لیست محصولات غذایی آماده وارداتی شامل شیرینی، کنسرو، غذاهای دریایی است.این محصولات عمدتا از کشورهای روسیه، چین، ازبکستان و قزاقستان وارد می‌شود.

در این مدت میزان واردات محصولات گیاهی بیش از 340.2 میلیون دلار را تشکیل داده که نسبت به مدت مشابه سال 2020 بیش از 36.4 میلیون دلار، معادل 12 درصد افزایش داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما