معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در مردادماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استار - نرخ تورم ترکیه 18.95 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه نرخ تورم این کشور برای ماه ژوئیه 2021 را اعلام کرد. بر این اساس نرخ تورم ترکیه در پایان ماه ژوئیه 18.95 درصد اعلام شد. این میزان نرخ تورم در طی بیست و شش ماه اخیر بی سابقه بوده است. نرخ تورم ترکیه در ژوئیه سال قبل 8.33 درصد بوده است. نوسانات نرخ ارز، اثرات کرونا بر اقتصاد ترکیه و عدم جذب سرمایه خارجی و گردشگر از جمله دلائل اصلی این موضوع ذکر شده است.

خبرترک - برنامه حمایتی دولت ترکیه از کسانیکه اموال خود در حادثه آتش سوزی جنگلها از دست داده اند

آتش گرفتن جنگلهای ترکیه اثرات مخربی بر اصناف و تجار منطقه اژه داشته است. دولت ترکیه در جهت حمایت از مردم و اصناف مناطقی که دچار حریق جنگل شده اند، اعلام کرد، وام های با سود پائین و بلند مدت در اختیار تجار قرار خواهد داد. همچنین پرداخت اقساط وام های بانکی، مالیات و عوارض نیز با تعویق انجام خواهد شد. همچنین دولت ترکیه اعلام کرد؛ خانه، مغازه و دفاتر تجاری دچار حریق شده را بازسازی و یا از نو خواهد ساخت. از دیگر اقدامات دولت ترکیه در این حادثه، پرداخت 50 هزار لیر به هر خانوار بابت خرید لوازم خانه می‌باشد.

حریت-استقبال هیاتهای آمریکایی و آفریقایی از نمایشگاه بین المللی مبلمان استانبول

هفدهمین نمایشگاه بین المللی  مبل و دکوراسیون استانبول در محل دائمی نمایشگاه این شهر برگزار گردید. این نمایشگاه با استقبال شرکتهای آمریکایی  و آفریقایی مواجه شده است. بیشترین میزان صادرات مبلمان ترکیه به کشورهای آمریکا، سوئد، ایتالیا، آلمان و فرانسه انجام می‌گیرد. میزان صادرات مبلمان ترکیه به آمریکا تا 5 سال قبل 15 تا 20 میلیون دلار بود، ولی این رقم در سال 2020 به 200 میلیون دلار رسیده است. بنابر اعلام انجمن صادرکنندگان مبلمان ترکیه، هدف این تشکل افزایش 30 درصدی صادرات مبل به آمریکا در طی سالجاری می‌باشد.

خبرترک- اعلام خط فقر و مرز گرسنگی در ترکیه از سوی سندیکای کارمندی

بنابر اعلام سندیکای کارمندی ترکیه، مرز گرسنگی برای یک خانواده چهار نفری 2 هزار و 851 لیر و خط فقر 8 هزار و 135 لیر می‌باشد. بنابر اعلام این سندیکا، قیمت مواد غذایی در ماه جولای نسبت به ژوئیه 2.86 درصد افزایش داشته و نرخ تورم با 18.95 درصد به رکورد بی سابقه در 26 ماه اخیر رسیده است. از اینرو، این سندیکا درخواست افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 2022 به میزان 21 درصد و در سال 2023 به میزان 17 درصد کرده است. این میزان درخواست هنوز مورد پذیرش دولت  واقع نشده و رایزنی‌ها در این ارتباط ادامه دارد.

وب سایت بانک مرکزی- اعلام ذخایر ارزی و پیش بینی در خصوص نرخ تورم و دلار

براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این بانک در پایان ماه ژوئیه با یک میلیارد و 281 میلیون دلار افزایش به 105 میلیارد و 721 میلیون دلار رسیده است.

بانک مرکزی همچنین پیش بینی کرد  نرخ تورم در پایان سالجاری به 16.3 درصد و نرخ هر دلار آمریکا به 8.94 لیر برسد.

انجمن صادرکنندگان ترکیه-رشد 48.5 درصدی صادرات جواهرات ترکیه

بنابر اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات جواهرات این کشور در ماه زوئیه 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 31.5 درصد افزایش به 456 میلیون دلار رسید. بر پایه این گزارش، میزان صادرات جواهرات در طی دوره هفت ماه ژانویه – ژوئیه 2021 نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 48.5 درصد افزایش و  به 2 میلیارد و 916 میلیون دلار رسیده است.

بیشترین صادرات جواهرات ترکیه به کشورهای امارات متحده عربی، انگلیس و عراق صورت گرفته است.

حریت-پهبادهای ترکیه در مسیر صادرات به ده کشور

سلجوق بایراکتار، صاحب شرکت هواپیماهای بدون سرنشین بایراکتار و داماد اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص آخرین وضعیت پهبادهای تولیدی این شرکت گفت، در حال حاضر صادرات پهباد توسط شرکت آل بایراک به چهار کشور در حال انجام است و مذاکرات برای نهایی کردت توافقات برای صادرات به ده کشور دیگر ادامه دارد. بایراکتار افزود، 93 درصد از قطعاتی که در تولید پهباد استفاده می‌شود، ساخت داخل بوده و 7 درصد دیگر قطعات نیز از سایر کشورها تامین می‌گردد.

حریت-ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین

 ترکیه گام های بسیار مهمی را در زمینه ارزهای دیجیتال و فناوری "بلاکچین" که تمام جهان را احاطه کرده است ، برمی دارد. یکی از مشکلات اصلی در حوزه رمز ارز در ترکیه، عدم وجود قانون دراین بخش است. از اینرو برخی از موسسان شرکتهای دیجیتالی خواستار تسریع دولت در تدوین و تصویب قانون در این زمینه می‌باشند.

رئیس بانک مرکزی ترکیه دراین باره قبلا اعلام داشت، بانک مرکزی با همکاری وزارت دارایی و خزانه داری این کشور در صدد تدوین مقررات جامع برای فعالیت در حوزه صنعت رمز ارز می‌باشد. هر چند بعدا بانک مرکزی ترکیه، با انتشار بیانیه ای هرگونه استفاده از دارایی‌های رمز ارز بویژه بیت کوین را بعنوان روش پرداخت ممنوع اعلام کرد. هدف بلند مدت ترکیه ایجاد یک بانک بعنوان متولی رمز ارزها می‌باشد.

خبرترک-برنامه دولت ترکیه جهت جلوگیری از ورود افراد واکسن نزده به اماکن عمومی

در پی افزایش مبتلایان به ویروس کرونا به بیش از 25 هزارنفر بصورت روازنه و عدم استقبال برخی از افراد جامعه برای شرکت در طرح واکسیناسیون، فخرالدین کجا، وزیر بهداشت ترکیه اعلام داشت، در نظر داریم تا از ادغام افرادیکه اقدام به زدن واکسن نکرده اند با سایر افراد جلوگیری کنیم. براساس این طرح، دولت ترکیه در نظر دارد تا از ورود این دسته از افراد به اماکن عمومی رستورانها، مراکز خرید و فروش، پارکها، هتلها، سالن‌های سینما، استفاده از اتوبوس، مترو و هواپیما جلوگیری نماید. گفتنی است تاکنون 74 میلیون دوز واکسن در ترکیه تزریق شده است.

وب سایت خبرها- رتبه سوم ترکیش ایر در زمنیه حمل و نقل بار هوایی در دنیا

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر با سرویس دهی به 127 کشور در ماه ژوئن، ماه موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته و در میان سه کشور نخست در زمینه حمل و  نقل بار هوایی جای گرفته است. این در حالی است که رتبه این شرکت در ماه جولای، ششم دنیا بوده است.

صباح-رشد 101 درصدی صادرات حبوبات ترکیه

براساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات حبوبات این کشور در شش ماه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 101.4 درصد افزایش به 4.1 میلیارد دلار رسیده است. میزان صادرات حبوبات ترکیه در سال 2020 بالغ بر 7 میلیارد دلار بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما